ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå man des 11, 2017 03:00

Alle klokkeslett er UTC+01:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: søn aug 27, 2017 13:56 
Ny bruker
Ny bruker

Hei, jeg sliter med veldig dårlig matlyst å har vitamin mangel på vitamin D. Jeg har prøvd nutridrink og synes dette er lett å få i seg. Men økonminen strekker ikke til å drikke anfefalt dosen. Jeg får i meg 1 måltid om dagen. Jeg venter på time til ernæringsfysiolog der vi skal diskutere mine matvaner. Har noen av dere prøvd nutridrink har noen fått dette på resept? Hvordan ble du evt i formen etter å ha begynt med dette.

Toppen

Legg innLagt inn: man aug 28, 2017 08:30 
Er av og til innom
Er av og til innom

Jeg hadde Nutridrink som eneste matkilde i 7 måneder. Jeg spiste ikke noe annet disse månedene enn at jeg fikk i meg 4-6 flasker Nutridrink per dag. Det eneste jeg fikk i meg utenom var vann og melk som drikke.
Jeg fikk Nutridrink på blå resept, men dette var pga en annen sykdom og ikke pga av ME. Å få Nutridrink på blå resept var veldig vanskelig å få til, jeg måtte sende søknad til Helfo og jeg måtte legge ved erklæring om sykdommen fra en sykehuslege. Erklæring fra min vanlige fastlege ble ikke godtatt.

Nutridrink hadde ingen påvirkning på formen min. Du bør ikke forvente at formen din plutselig skal bli noe bedre av å ta Nutridrink fremfor et vanlig sunt kosthold.
Jeg vil anbefale å heller finne en annen løsning. Lag supper og smoothies og få hjelp til å lage mat hvis du føler at du ikke har energi nok til å gjøre det selv.
Ta heller kosttilskudd i tillegg. Mangel på vitamin D er noe som mange har. Hvis du har et lavt nivå at vitamin D vil du føle deg ekstra slapp og trøtt.
Du får i deg vitamin D gjennom å sole deg, spise fet fisk, ta tran eller vitamin d-tilskudd som dråper eller tyggetabletter. Vitamin D-nivået bør ligge over 75 nmol/l.

Det er viktig å finne årsaken til at du har dårlig matlyst. Hvis du har svært dårlig matlyst så er det en årsak til dette. Det er mange sykdommer som kan føre til dårlig matlyst og depresjon fører som oftest også til dårlig matlyst. Det er derfor viktig å finne årsaken til at du har dårlig matlyst slik at denne kan behandles.
Å bare ta Nutridrink er å omgå problemet og en dårlig løsning på lang sikt.

Lykke til!

Toppen

Legg innLagt inn: ons aug 30, 2017 14:32 
Ny bruker
Ny bruker

Har hatt nutridrink på blå-resept fire år nå. Jeg husker at formen kurven skjøt i været de første månedene, det ble en radikal forandring. Men det var mer et svar på hvor lite mat jeg fikk i meg før jeg begynte på nutridrink. Når kroppen mangler noe og du får tilført det den mangler vil du oppleve en kortvarig "boost". Det jeg kan si om nutridrink er at jeg har fått et mye mer avslappet forhold til mat og jeg vet at når jeg ikke orker annen mat så har jeg nutridrink, rett og slett mindre stress i forhold til mat. Noe som i seg selv kan gjøre at formen blir litt bedre, for selvom boosten avtok etter noen måneder, føler jeg at jeg har stabilisert meg på et høyere nivå formmessig enn før nutridrink. Men uten blå-resept er ikke verdt det, hvis du ikke har veldig mye penger. Da er det bedre sette inn de tiltakene som SiljeH nevner. For du blå-resept «go for it»

Sent from my iPhone using Tapatalk

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 3 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00