Tisser 15-20+ ganger om dagen.

Om kosthold, ernæring, fordøyelse, matintoleranse og dietter. Inkluderer tråder om pH-balanse i kroppen, laktat og natron.

Moderators: mhj, Milou

Post Reply
sbjerknesli
Ny bruker
Ny bruker

Tisser 15-20+ ganger om dagen.

Post by sbjerknesli » Sun Oct 25, 2015 10:46

Som dere ser på overskriften tisser jeg unormalt mye. Har vært til legen og igår gjorde jeg en undersøkelse hjemme, og tenkte derfor å gi dere noen fakta som kanskje kan hjelpe dere å gi meg svar. jeg skrev ned hvor mye jeg drakk og hvor mye jeg tisset iløpet av 24timer. også klokkeslett. i løpet av dagen drakk jeg 3,4 liter som er forholdsvis mye, men når jeg så hvor mye jeg faktisk tisset ble jeg overrasket. tisset 22 ganger på et døgn og en mengde på litt under fire liter. ettersom det er mer enn jeg drikker må det jo være noe galt? :oops: har mistanke nå for en sykdom som heter diabetes isipitus (har ingenting med sukkersyken og gjøre). Dette skjedde forresten for to år siden etter jeg hadde nyrebekkenbetennelse med blodforgiftning om det har noe å si!

spørsmålet mitt er vel egentlig om noen av dere tisser så ofte eller om dere vet hva det kan være? er utrolig irriterende når man ikke kan drikke på kino, lange bussturer etc... :himle:

badeand
Fast plass
Fast plass

Re: Tisser 15-20+ ganger om dagen.

Post by badeand » Sun Oct 25, 2015 11:54

Fastlegen må ta en prøve som heter Vasopressin (eller ADH). http://nevro.legehandboka.no/prover-og- ... -2947.html

Om du tisser 4000 ml (4 l) fordelt på 22 ganger betyr det at du tisser bare 181 ml hver gang. Det er lite. Normalt er 300 ml, altså nesten det dobbelte.

Det er heller ikke normalt å drikke så mye. Om du reduserer til 1.6 liter (og dette er ett stort glass vann annenhver time mens du er våken, så det burde være nok) og venter normalt lenge før du går på do (300 ml) så er du nede på 5 ganger om dagen.

Spørsmålet er om du trenger å drikke for mye fordi nyrene skiller ut for mye væske. Det bør kunne avsløres av blodprøver. Det kan også avsløres ved å drikke mindre og se om urinen blir mørk. Hvis man pøser ut lys urin selv om man ikke drikker så har man et problem.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Linda i sør
Husvarm
Husvarm

Post by Linda i sør » Sun Oct 25, 2015 14:26

Du bør alltid ta en full sjekk hos legen. Det gjelder alle symptomene vi ME-syke får som ligner alvorlige sykdommer, men som også kun kan skyldes ME-sykdommen.

Økt nyrevirksomhet er et kjent symptom hos ME-syke.

Jeg har selv ikke opplevd hele dager/døgn, men det kan vare i 2-3 timer og det varierer hvor ofte det kommer. Det kan gå timer imellom eller uker. I de periodene må jeg gå å tisse hvert 10-15min. - og jeg kjenner nyrene jobber - har en slags murring i siden. Jeg blir veldig tørst etter disse timene.

Jeg er sjekket og har ingen nyre/blærefeil - så hos meg skyldes det ME-sykdommen.

Lykke til!

ninecats
Husvarm
Husvarm

Post by ninecats » Thu Oct 29, 2015 06:34

Som nevnt er det vasopressin (ADH) som er det som styrer dette, og jeg kan kort fortalt si at jeg kjenner meg igjen i problematikken. For min del går det i bølger, og jeg kan drikke normalt en dag, uten at det kommer ut, for så å oppleve at neste dag må jeg nesten konstant på do. Det virker som om balansen av det hormonet er helt på jordet (det gjelder for så vidt en del andre hormoner og), og det hjelper ikke at jeg både drikker mer enn før, av en eller annen grunn, og at følelsen av å måtte tisse kommer mye raskere og mer intenst enn tidligere. Her er det også enorme variasjoner. Om det kommer nesten ingenting eller forholdsvis mye er veldig vanskelig å si, selv om det føles helt likt.

Vanligvis skal man produsere mer av hormonet før man legger seg slik at man slipper å løpe på do om natten, men den funksjonen er også rimelig borte, og i tillegg sover jeg av og til vanvittig tungt (men uten "dyp søvn") slik at jeg ikke våkner. Her veksler det også mellom å våkne av at en bil kjører forbi, og å ikke våkne av noe som helst. Det er utrolig mye rart etter hvert, og alt dette er bekreftet av polysomnografi, som viser et søvnmønster som ikke ligner normalt på noen måte. Jeg mistenker at det er serotoninbalansen som er helt ute av vater (av flere grunner), pluss at det virker som en del andre hormoner gjør som de vil. Nå har jeg også påvist en del hvite lesjoner ved MR, så det kan være noe der.

Poenget mitt var i grunn at det kan virke som at hormoner som lever sitt eget liv er ganske normalt, og det er ikke noe gøy. Det med termisk ubalanse er også kjent, og noe som styres av hormoner.

ninecats
Husvarm
Husvarm

Post by ninecats » Thu Oct 29, 2015 06:42

Linda i sør wrote:Du bør alltid ta en full sjekk hos legen. Det gjelder alle symptomene vi ME-syke får som ligner alvorlige sykdommer, men som også kun kan skyldes ME-sykdommen.

Økt nyrevirksomhet er et kjent symptom hos ME-syke.

Jeg har selv ikke opplevd hele dager/døgn, men det kan vare i 2-3 timer og det varierer hvor ofte det kommer. Det kan gå timer imellom eller uker. I de periodene må jeg gå å tisse hvert 10-15min. - og jeg kjenner nyrene jobber - har en slags murring i siden. Jeg blir veldig tørst etter disse timene.

Jeg er sjekket og har ingen nyre/blærefeil - så hos meg skyldes det ME-sykdommen.

Lykke til!
Jeg hoppet over dette av en eller annen grunn, men det var interessant det du skriver om "en murring i siden". Jeg kan delvis kjenne meg igjen, men jeg opplever av og til at jeg får vondt på venstre side når jeg bøyer meg, f.eks. for å knytte skoene. Jeg har ikke tenkt så mye på det i grunn, og siden det bare er på venstre side har jeg tenkt at det er milten, siden jeg har noen vage minner av at det var skikkelig vondt på venstre side da jeg hadde kyssesyke for mange år siden, men det stemmer egentlig bedre med nyrene ser jeg nå, når jeg ser på et bilde over anatomi. Jeg skal tenke litt mer over det neste gang.

Jeg har også sjekket blære en gang og den var i orden, men nyrene har jeg aldri sjekket. Jeg er fortsatt overbevist om at det er ADH som lever sitt eget liv, som er hovedårsaken...

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Thu Oct 29, 2015 10:45

Når det gjelder det å drikke mer enn før, mener de som har greie på det, at det er for å holde blodtrykket oppe.
Blodtrykket øker når du drikker (aller helst noe med salt) men jeg aner ikke hvorfor.
Mange med me har for lavt blodtrykk, så blir du tørst fordi kroppen trenger å øke trykket.

Det sies også at vi har oversensitive nerver, så når blæra kjenner at det er noe på gang sender den ut fulle varselssignaler i stedet for å se situasjonen ann og vente på litt mer urin før den begynner å bråke.

Men det er sikkert en sammensatt årsak.

Til trådstarter:
Du kan sjekke mengde urin mot hva du drikker over flere dager.
De som driver body building har ett knep før konkurranse.
De drikker mye vann (tror det er tre liter om dagen, faktisk) hver dag over noen dager.
Konkurranse dagen drikker de ingenting.
Men kroppen er vant med å skille ut tre liter væske om dagen, så de fortsetter å tisse masse og driver på den måten til kroppen til å drive ut vann. Slik at skinnet blir liggende så stramt som mulig over musklene. (Jeg aner ikke hvorfor det fungerer,,men det gjør det visst)
Altså-kroppen henger på en måte litt etter.

Hvis du drakk enda mer dagen før, eller dagen før det igjen,,kan det hende det var den væsken som kom ut den dagen du målte.

Jeg blir også enda mer tørst når jeg soiser ting jeg ikke tåler. Det er vel kroppen som prøver å skylle ut søpla?

Ellers er jeg enig med linda i sør.
Ta en sjekk, det er dumt hvis det faktisk er noe galt, også sjekker man aldri fordi man er sikker på at det bare er noe man må leve med.

Post Reply