ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå tir okt 17, 2017 16:56

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: søn feb 08, 2015 08:07 
Stamgjest
Stamgjest

Siter:
1988: 180 000 skolebarn og 50 000 rekrutter ble vaksinert Nå: 295 syke vil ha gransking

http://www.dagbladet.no/2015/02/08/nyheter/innenriks/vaksine/pasientskade/gransking/37529622/

http://www.dagbladet.no/f/kravbrev2101151.pdf

Jeg var selv med i dette vaksineforsøket, og ser veldig gjerne en uavhengig gransking.

Jeg var rekrutt, og informasjonen vi fikk på forhånd var minimal. Vi ble fortalt at vi skulle være "forsøkskanniiina" (trønderbefal), at det var helt ufarlig, at det var frivillig og at alle som ikke deltok var noen jæ%#¤%&&# pyser. I troppen min på 50 - 60 mann var det kun en som ikke ville ta vaksinen.

At det var søte "sykepleiestudentinner" som sto for sprøytestikkingen var vel heller ikke negativt for deltakelsen :)

Jeg kan ikke huske at det ble advart om noen fare for bivirkninger av vaksinen, og vi fikk ikke utdelt noe skriftlig informasjon.

I dagene etterpå hadde jeg en vedvarende konstant tørrhoste som etterhvert slo meg helt fullstendig ut på grunn av utmattelse i magemusklene. Jeg tenkte aldri at dette kunne ha noe med vaksinen å gjøre, og det er heller ikke sikkert at det hadde det, men noen burde vel ha holdt et lite øye med oss med tanke på at vi nettopp hadde tatt vaksiner.

Tørrhosten ga seg, og i ukene etterpå var jeg bortsett fra det helt frisk, men i månedene etterpå opplevde jeg en type utmattelse som jeg aldri hadde opplevd før ved store anstrengelser, men denne forsvant igjen fram til jeg ble syk mange år senere.

Til dere som kan litt om dette - hva er teorien på dette nå - kan min ME-sykdom som ikke slo ut før 20 år etter vaksineforsøket være årsaken til sykdommen?

Toppen

Legg innLagt inn: søn feb 08, 2015 08:16 
Stamgjest
Stamgjest

Av en eller grunn får jeg ikke redigert mitt eget foregående innlegg mens jeg skriver dette??

Det er ikke første gang dette skjer - er det noen bugs? Fristen for å redigere skulle vel være to timer?

Jeg har lest et sted at de fleste fikk to injeksjoner med noen uker imellom, stemmer det for alle?
Troppen min fikk vaksinen bare en gang - og var nok blant de aller siste som var med i forsøket - jeg tror forsøket var ferdig bare noen dager etter at vi ble vaksinert - det kan jo i så fall forklare hvorfor vi bare fikk en injeksjon og alle andre to.

Toppen

Legg innLagt inn: tir feb 10, 2015 10:40 
Husvarm
Husvarm

Sted: Aust-Agder
Jeg fikk første på skolen og andre på rekruttskolen så det var mye lengre tid imellom mine injeksjoner.

Har tenkt at det kan sammenfalle med min begynnende ME. Første fotografi som viser meg med "me-tryne" er tatt noen uker etter andre injeksjon.

Toppen

Legg innLagt inn: tir feb 10, 2015 22:24 
Stamgjest
Stamgjest

Jeg fikk vaksinen på ungdomsskolen, men husker ikke om det var flere enn en gang, er så lenge siden. Det jeg husker er at jeg ble straks mye dårligere og fikk kort tid etter migrenediagnose og slet veldig med resten av skolegangen. Kom meg aldri i full jobb som jeg klarte å beholde og fikk som voksen ME diagnose, men legen mente at jeg har hatt det siden barne-ungdomsårene. Har forsøkt å finne ut om jeg fikk vaksine eller placebo, men min skole har ikke levert inn lister påstår FHI. Har meldt meg på for et par dager siden, både støtter kravet og vil bli med på et ev. senere krav om erstatning.

Toppen

Legg innLagt inn: tor apr 16, 2015 21:38 
Stamgjest
Stamgjest

Hei folkens! Jeg var på Evjemoen 1988 og kan heller ikke huske at det var god info om vaksinen, mener snarere vi ble tvangsoppstilt for vaksinering ALLE MANN!!

Jeg har siden rekruttskolen også slitt med utmattelsessymptomer under hard fysisk aktivitet siden. Og alle influensaer opp igjennom tiden har slått meg ut av samfunnet for opp til 6 uker, før jeg har klart å kravle meg tilbake i livet. I 2009 klarte ikke kroppen mere, og jeg fik ME. Og har det fremdeles.

Husker ikke om følgende episode hende i ettertid av vaksine, men husker at sykestua ble oppfylt med utslåtte soldater i tro om at det var influensa "somgikk". Jeg var en av disse. Dette var en helg hvor de fleste var hjemme på perm, men husker at mange ikke dukket opp til avtalt tid før etter en stund. Kan ha sammenheng, kan også være fantasi fra min side.

Har aldri tenkt på at noe kunne være grunnen, men nå ble jeg veldig nysgjerrig på om jeg kan være en av de uheldige her....

Ser det er skrevet mye om dette her på forumet tidligere om hvordan man kan sjekke om man var med og om man fikk placebo eller ikke, skal sjekke litt.

Toppen

Legg innLagt inn: lør apr 18, 2015 12:40 
Stamgjest
Stamgjest

Jeg leste akkurat "Krav om uavhengig gransking av Meningokokk-B vaksineforsøket 1988-94" som er send Helseminister Bent Høie. Og det slår meg at antallet rekrutter (50000) mellom 1988-94 må jo så og si være de aller fleste rekrutter i dette tidrommet? I 1988 var vi 4.1 millioner, og det kan umulig ha vært mere enn ca. 7000 rekrutter pr år i disse årene?

Så er det interessant å lese at placebo inneholdt like mye skadelige stoffer som vaksine gjorde, og det kreves dermed i kravet til granskning, at ALLE som deltok i forsøket skal likestilles som om de fikk den reelle vaksine! Så er det krav til at alle som deltok skal kontaktes for en klargjøring på eventuelle symptomer i etterkant av vaksinasjonsforsøket.

Når man har ME, så grubler man mye på hvorfor man er så sliten, og hvorfor det ikke går ett sekund uten at man kjenner og tenker at noe må være alvorlig galt en eller annen plass. Slik har jeg hatt det i over 20 år. Hele tiden går man å kjenner på at man går med full brems aktivert. Og prøver man å gjøre noe, så begynner det å lukte svidd av bremsene. En grusom opplevelse jeg ikke unner noen å oppleve.

Nå er det tidlig å dra konklusjoner, men uansett, så øyner jeg plutselig et lite håp om en foklaring på hvorfor jeg har havnet der jeg er i dag.

Toppen

Legg innLagt inn: tir sep 29, 2015 23:16 
Stamgjest
Stamgjest

Noen som har lest/hørt noe mere om denne saken? Begynner å bli en stund siden sist...

Toppen

Legg innLagt inn: ons sep 30, 2015 20:34 
Groddfast
Groddfast

Sted: Oslo
HeltUtmattet skrev:
Noen som har lest/hørt noe mere om denne saken? Begynner å bli en stund siden sist...

Du kan kanskje kontakte disse for info?
https://granskvaksine.wordpress.com

Thomas Edison

Toppen

Legg innLagt inn: ons okt 07, 2015 00:20 
Stamgjest
Stamgjest

Takk! :)

Toppen

Legg innLagt inn: fre apr 28, 2017 10:59 
Bofast
Bofast
Brukeravatar

Fikk ikke til noen gransking og vil saksøke i stedet?

https://www.nrk.no/hordaland/200-me-syk ... 1.13486685

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 10 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00