M.E og svineinfluensavaksine

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Luntis
Husvarm
Husvarm

M.E og svineinfluensavaksine

Post by Luntis »

Hei jeg har en lege som absolutt ikke fatter hva M.e er,så hva mener dere om vaksine for svineinfluensa?
Jeg har venner som stort sett ikke skal ta vaksinen for de mener den er verre enn selve sykdommen?rådløs,noen som vet mer,eller har fått noen tips?LUNTIS
Frisk som en fisk jeg nå

Lille P
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by Lille P »

Du kan lese om erfaringer og meninger om dette på "epidemier og vaksiner" -tråden. En del har vaksinert seg, noen velger å ikke gjøre det, og noen vil ikke vurdert tanken engang, pga vaksinen de bruker her til lands er så skadelig/inneholder ås mye rart at de har trukket den fra markete i mange andre land. Og den fungerer bare med 70% sikkerthet, dvs du har fremdeles en sjans for å få influensa.

JEg kommer ikke til å vaksinere meg, hverken for influensa, eller noe annet, da jeg ikke har tro på vaksiner. Men det er min mening og hva jeg selv vil.
Hver enkelt må finne ut av dette selv. Ikke enkelt, men sånn er det bare.

Hvor dårlig blir du av en vanlig influensa, f. eks.?
Tålte du vaksiner bra sist du tok en..?
Prøv å vurder ut fra slike ting, så kanskje det blir lettere å finne ut av.
ME syk i 19 år..
Mitt motto: LEV mens du kan, om så bare for 5 minutter i gangen!! :D

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about3530.html]Tråden min[/url]
Noen som vil ha noen å snakke tull med, bare send PM :D

Luntis
Husvarm
Husvarm

SVAR TIL INNLEGG OM VAKSINE

Post by Luntis »

HEI
Takk for svar.Ja i dette landet her føler jeg at man må være sin egen lege og advokat ect.Kjempe alle saker selv.Jeg blir riktig usikker av hva det beste valget er.Jeg blir temmelig, dårlig av få influense,full pakke med feber og sliter med helt og bli kvitt det,til det dukker opp igjen bare noen få uker senere.Går vel mer eller mindre med noe i halsen hele høst og vinter perioden.Men selv i sommer fikk jeg influensa eller forkjølelse.Eller er det m.e utbrudd,vet snart ikke hva som er hva.Jeg har m.e på snart 12 året.Og har blitt verre etter jeg fikk barn,som snart er 2 år.Det har med at jeg er alene med henne,men endelig mer hjelp nå.Så jeg får hvilt meg.Jeg er såpas dårlig at her jeg hun en helg er jeg helt på felgen etp.Trist og ha det slik,så kommer dtte svinet man må ta stilling til?Jeg skal lese litt på linkene du sa,snart kan vi gå opp i doctorgrad i M.E.Jeg kan i allefall mer enn leger flest.Og at det antagli er en virus, dette også ,.er noe jeg altid har følt og sagt.SÅ DA KOMMER DET VEL EN KUR!Så jeg får vel legge med i senga og isolere meg under dyna og vente på den...hehe. Håper dere og jeg slipper få mer slike svin som virus. GOD BEDRING F LUNTIS
Frisk som en fisk jeg nå

Sam
Er av og til innom
Er av og til innom

Vaksinasjon

Post by Sam »

Jeg har fått beskjed om å ikke ta noen vaksiner eller lignende siden jeg ble sjuk. Jeg ble frarådet det, blant annet av ME-lege Vegard Bruun Wyller som jobber på Rikshospitalet.

Dermed var vaksinasjon i forhold til denne overreagerte svineinfluensaen ute av bildet for min del. Likevel var det noen som sa at jeg kunne be folk i mitt nærvær om å ta vaksinen - for å beskytte meg.
Every day has its own beauty.

Luntis
Husvarm
Husvarm

Post by Luntis »

Hei
Ja da har jeg hatt svineinfluensa jeg.Barnepika mi kom hjem til meg med den.Jeg har vert temmelig syk,sliti med den i 4 uker.
Først var den ikke så ille,jeg trodde det var en vanlig influensa.Så ble jeg nærmest bra så brøyt den ut for fullt igjen,og denne gang ble jeg mye verre.Jeg miste stemmen,brystet ble så tett av tykk slim at jeg miste pusten.

Jeg hadde heldigvis allergispray så jeg fikk åpnet så jeg fikk puste.Hodepine så ille at jeg trodde hode eksploderte,kvalm,verking i kroppen og stiv i alle ledd slik ad det var vondt å gå.Jeg havna nermest i en komalignende søvn,jeg sov ett døgn uten å vokne,ekkelt.
Og da drakk jeg bare masse vann og sovnet igjen,og sov hele natten og helt til halv ett dagen etter,igjen mye søvn.Men nå er jeg mye bedre så håper det er over.

Legen min gjorde ingen ting for jeg greide ikke komme meg ned selv,men jeg fikk kjøpt tamiflue 1 gangen jeg ble syk.Men noe jeg tror er at kuren var for liten,jeg ble bedre o nesten bra men så brøyt den ut igjen.

3 ganger gjorde den det,og begge gangene tok jeg tamiflue,nesten bra også pån igjen.Men det rare var at siste gang det brøyt ut ble jeg sykest?
Om det er fordet jeg har m.e og kroppen ble svakere og svakere vet jeg ikke
.Men vet at sønn til min venninde fikk utbrudd 2 ganger og 2 gangen ble han også sykere.Jeg har ikke lov å anbefale noen noe men jeg ville nok tatt vaksinen.Jeg fikk den ikke av legen min for hun mente ikke jeg var risiko,men hun kan ikke m.e heller da.
Tror faktisk man blir sykere av få svinet enn vaksina jeg.For fler jeg kjenner med m.e tok vaksinen og ble ikke syke.Men dette må jo vurderes nøye for hver enkelt av dere.
Men trot nok at det er mye skremmselproppaganda der ute med vaksina.Så nøye norge er med alt som har med slikt så bør den være grei.Jeg var i alefall døden nær nå ved å få svineinfluense,men jeg er temmelig utslitt siden jeg har en datter som jeg har gitt alt til,uten noen form for hjelp i 1,6 månder.
Rett fra fødestua og i gang med et maraton som ikke en med m.e er forunt.Jeg spytta blod så sliten var jeg nå.Og bli syl oppå det var ikke heldig.Men jeg lever og er på bedring igjenn!

MVH LUNTIS
Frisk som en fisk jeg nå

Beth
Stamgjest
Stamgjest

Post by Beth »

Jeg er veeeldig i tvil om å ta denne vaksinen
selv om jeg har astma i tillegg til ME.
Jeg er også nettopp brystkreft operert og er anbefalt å ta den fordi jeg skal over på cellegift nå.
Men selv syntes jeg den er alt for lite utprøvd og forsket på,
derfor føler jeg meg såå utrygg på den.
Kjenner leger som slett ikke ønsker å la sin familie vaksinere seg
og det sier vel litt?
Beth

En må være "frisk" for å være syk i dette velferdslandet...

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about96.html]Min presentasjon[/url]
Min hjemmeside:
http://www.123hjemmeside.dk/Beth
[img]http://i31.tinypic.com/2ir3jo0.jpg[/img]

Luntis
Husvarm
Husvarm

Post by Luntis »

hei
ingen lett avgjørelse dette.Jeg må ta valget for min datter på snart 2,men da bør jeg følge det som blir anbefalt av helsestasjon,det er å gi vaksinen.Jeg har også en venn som nettopp er operert for bukspyttkjertelkreft,og han går nå på cellegift.Han tok vaksinen,netopp for at han ikke hadde tålt få en slik influensa nå.Han opererte seg på verdens beste sykehus for den kreft typen,men ble vel vaksinert her i norge.Men han er nøye fulgt opp så tror det var det beste for han.VET ikke hva du burde gjøre,men jeg er ganske sterk,men var utslitt av stelle et barn samtidig som jeg sellv var syk.Så jeg ble temmelig dårlig av svineinfluensaen,Men jeg blir ofte forkjøla og bruker lang tid på bli frisk av det også.Ring riksen eller noe som burde vite dette.TRIST AT DU SLITER MED SÅ MYE PÅ EN GANG.Lykke til håpe du finner ut av det som er best for deg.klem
Frisk som en fisk jeg nå

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Huffameg, Luntis, du har visst fått gjennomgå! :ud: Godt du er på bedringens vei, håper du blir raskt helt fin igjen! :klem:
Det ordner seg nok! ;)

Post Reply