Ulik reaksjon på samme vaksine ? Re-Vaksinering

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
TrineX
Husvarm
Husvarm

Ulik reaksjon på samme vaksine ? Re-Vaksinering

Post by TrineX »

Er det noen `lærde´ her på forumet som har en fornuftig forklaring på hvordan eller hvorfor en kan få så ulik reaksjon på samme type vaksine ved re-vaksinering?

Har opplevd dette da jeg skulle re-vaksineres for hepatitt-b.

I desember ifjor skulle jeg ta min tredje tur til Karibien på under ett år. De to første turene gikk helt flott, levde blant lokalbefolkningen under primitive forhold og fikk ikke engang magetrøbbel. Men så var det noen glupe hoder som synes jeg skulle vaksinere meg - ta barnevaksinene på nytt + hepatitt-b vaksinen. Dette gjorde jeg i desember 08.. dvs først tok jeg difteri/stivkrampe .. men jeg måtte tenke meg om ang hepatitt vaksinen som jeg på det sterkeste ble anbefalt av Bg.reisemedisin. I mellomtiden ble jeg febersyk - virusinfeksjon kalte de det - så en uke etterpå tok jeg hepatitt vaksinen. Jeg kom meg avgårde selv om jeg var `pjusk´, og var ikke helt iform.. men det var ikke verre enn at jeg tenkte at det hadde vært mye styr å komme seg avgårde midt oppi julestriden, lang reise osv - og etterhvert så ble jeg bedre.

I sommer skulle jeg etter planen tilbake til Karibien, og så kom jeg på at jeg hadde helt glemt å fylle på hepatitt vaksinen. Jeg ble re-vaksinert med samme dose som første gang, men denne gangen gikk det ille. Allerede dagen etter lå jeg strykeflat, nervesystem og immunforsvar er blant de tingene som har vært satt ut av spill de siste 3,5 månedene. Og noen reise lenger enn til nærmeste nærbutikk kan jeg se langt etter foreløpig.. Jeg fikk nemlig et kraftig tilbakefall av ME, som jeg var mer eller mindre friskemeldt fra ved hjelp av LP (okt.07).

Dette ble en lang innledning, men det jeg lurer på er om det kan ha hatt en sammenheng at jeg var syk ved 1.gangs vaksinering .. eller at kroppen min `tålte`det en gang - og at 2.gangs vaksinering ble rett og slett for mye? Har lurt mye på dette.. Så hvis noen har en fornuftig forklaring blir jeg takknemlig for det.

TrineX :)

Luna
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by Luna »

Har ikke noe svar på hvorfor..men reagerte selv også kraftig på andre dose hepatitti B vaksine da jeg fikk den i 93. Den første reaerte jeg ikke på. Hadde en bakteriell infeksjon i lårbeinet på dette tidspunkt, men som jeg fremdeles spiste antibioktika for på tidspunktet for 1.dose. Hadde sluttet med AB da jeg fikk dose 2, noen uker etter den første.
Etter den siste og 3 dosen ble jeg så syk at jeg måtte ha min første langvarige sykmelding med symptomer jeg ikke den gang forstod helt hva var...( ME diagnose først i jan 07)
Den lever best som kan kunsten å slappe av.

vips
Bofast
Bofast

Post by vips »

Uff, nå ble jeg betenkt. Jeg tok første dose hepatittvaksine for en uke siden, men etter var TrineX og Luna skriver, så vet jeg ikke om jeg tør å ta vaksinen to ganger til. Jeg merker ikke noe etter første dose. Fælt om jeg skulle bli kjempesyk igjen, nå som jeg er så frisk.

Tigerhai
Stamgjest
Stamgjest

Re: Ulik reaksjon på samme vaksine ? Re-Vaksinering

Post by Tigerhai »

(Gammel tråd, men tenkte det var unødvendig å starte en nye en)

Jeg tok hepatitt A vaksine (første dose) for over en måned siden, og jeg har ikke kjent noe som helst til den. Ville bare nevne det. :)

Post Reply