Da må jeg velge skal/skal ikke..

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Monica
Fast plass
Fast plass

Da må jeg velge skal/skal ikke..

Post by Monica »

Ble ringt fra legesenteret nå, og jeg og han mellomst kan komme å ta vaksinen idag, siden vi er i risikogruppen.

vi har bestemt at han skal ta den, siden han har astma og dårlig immunforsvar. føler det er det trygeste,
selvom jeg egentlig ikke har lyst til å gi han den...

Når det gjelder meg selv... vet jeg ikke, kommer vel ikke til å bestemme meg helt før jeg er der,
men heller mot å ikke ta den, jeg mener jo at vaksine var en utløsende grunn til jeg fikk ME.

Jeg har vært veldig dårlig i høst og er redd for vaksinen skal slå meg helt ut,
legen mener at jeg heller må tenke på hvor dårlig jeg kan bli av svineinfulensan siden jeg er så dårlig for tiden,
men så tenker jeg jo at jeg pleier ikke å få slike ting som infulensa osv på en måte lengre, rart egentlig før fikk jeg alt, noen kunne bare si syk så var jeg det..

Pluss har lest litt her og har begynnt å putte i meg,mann og unger avent garden og svarthyll, pluss jeg har tatt papaya i noen år nå.

Tre i klassen til minste har vært syk den siste måneden, mor til den ene har testet positivt på svineinfulensa,
ville tro at han har dradd med seg smitten hjem til nå, da dette er de han leker med i klassen?!

Synes dette er kjempevansklig, skal jeg stole på legen eller magefølelsen tro?

Milou
Administrator

Post by Milou »

Hvordan gikk det, tok du vaksinen eller ikke?

Skjønner veldig godt at det var en vanskelig avgjørelse!
* Milou *

Suebird
Administrator

Post by Suebird »

Ja, hva endte du med?

Jeg kan jo fortelle hvordan vi ressonerte her i heimen. Det er umulig å si hvem som blir hardt angrepet av SI, og spesielt siden vi er i risikosonen med ME diagnosen så følte jeg at det stresset meg. Hva hvis jeg fikk SI og ble skikkelig dårlig? Sykehusinnleggelse og i verste fall en kamp for livet?! Det ville garantert satt meg og ME'en på en alvorlig prøve, og høyst sannsynlig forverring på lang sikt siden kroppen tåler dårlig påkjenninger. ME er noe jeg har, og har hatt i over 20 år, og dette har jeg lært meg å leve med på et vis, og ja, jeg visste at jeg antakelig kom til å få bivirkninger og symptomforverring av vaksinen. Men gjorde en antakelse på at det antakelig var mindre enn evt runde med SI... Så vi kom frem til at vi ikke tok sjansen med å teste ut SI på min kropp, siden utfallet i verste fall kunne være verre enn ved vaksine. Det kokte vel ned til at man kan faktisk dø av SI, men jeg vet at jeg ikke kan dø av ME...

Jeg ble syk etter vaksineforsøket på slutten av 80-tallet, og hadde påfølgende kyssesyke. I påvente av ny forskning så har vi midlertidig tatt barna ut av det ordinære vaksineprogrammet i fall de er genetisk disponible/bærere av viruset som fører til ME. Vi har ennå ikke tatt standpunkt til SI vaksinen for barna.

Jeg forstår veldig godt hvis man velger å ikke vaksinere seg, men selv torde vi ikke ta sjansen. Dette innlegget er på ingen måte ment som annet enn å vise hvordan vi tenkte og kom frem til vår avgjørelse. Det er et enormt vanskelig valg for oss ME syke, og det finnes antakelig ingen fasit på hva som er best for oss på nåværende tidspunkt...
"I used to think of you that way, you know. Like the sun.
My personal sun. You balanced out the clouds nicely for me."
He sighed. "The clouds I can handle. But I can't fight with an eclipse." Bella/Jacob - Eclipse

Monica
Fast plass
Fast plass

Post by Monica »

Da er vi hjemme igjen og jeg valgte å ikke ta vaksinen, om det var det rette
eller ikke, det vet jeg ikke enda... Men valgte å følge magefølelsen og stole på den.

Og får håpe den som får "min" dose trengte den mer enn meg :)

Men mellomstemann er vaksinert, og har ikke kjent noen ting enda utenom
"han kjenner stikket" som han sier :)

Legen sa at jeg da måtte regne med å få infulensaen, men jeg fikk håpe den var mild.

Synes det var veldig få unge, men veldig mange eldre, og de fleste over 65år vil jeg si, synes det var litt rart.
( kan jo være under 65 selvom jeg synes de så eldre ut da)

merte
Fast plass
Fast plass

Post by merte »

Jeg har fulgt magefølelsen min og ikke vaksinert meg. Om dette er lurt eller ikke vil bare ettertiden vise.
Vurderer å kanskje kjøpe Tamiflu, i tilfelle jeg skulle bli syk, men har lang og kronglete reisevei til apotek, så jeg får se.

I går kveld kjente jeg nemlig at formen ikke var på topp, men om dette bare er ME-symptomer eller influensa vet jeg ikke enda. Men for sikkerhetskyld startet jeg opp med en C-vitamin kur.

Time will show:-)

Chanè
Fast plass
Fast plass

Post by Chanè »

Jeg har vært hos legen min i dag og diskutert dette. Hun mener at vi som har ME helt klart er i risikogruppen, og at man bør ta vaksinen dersom man er i en risikogruppe. Samtidig skiller hun på oss med ME og folk i andre grupper, fordi vi er såpass dårlige som vi er fra før.

Jeg ønsket ikke å ta vaksine, og gjorde det heller ikke, og dette er i samråd med min lege. Vi ble heller enige om at jeg skal vurdere Tamiflu dersom jeg får svineinfluensa og blir skikkelig dårlig. Når det er sagt, hadde jeg bodd sammen med, eller hatt i min umiddelbare nærhet folk med sterk astma, eller kroniske alvorlige lungesykdommer, da ville jeg muligens vaksinert meg likevel. Men jeg tror at hysteriet er overdrevet, og at man egentlig kan ta det mer med ro enn mediene legger opp til.

Milou
Administrator

Post by Milou »

Jeg hadde kanskje tatt vaksinen om jeg var i bedre form! Høres vel rart ut, jeg mener at jeg ville vært mer redd for å bli smittet om jeg var ute blant folk, eller hadde mye besøk.

Har diskutert dette med mine pårørende og kommet fram til at det å komme seg til legekontoret, og å sitte i kø på venteværelset, vil være en større påkjenning enn jeg har godt av akkurat nå. (For ikke å snakke om selve vaksinen).

Nå lever jeg relativt isolert, og har ikke barn, så valget har ikke vært så vanskelig for meg. Håper ingen føler seg presset til å ta, eller å la være å ta vaksinen!
* Milou *

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Post by Kaktus »

Jeg kjenner at dette med vaksine/svineinfluensa stresser meg noe helt vilt. Våkner opp tidlig på morgenen og får ikke sove igjen for jeg kaver med svineinfluensatanker.. :?

Skal? Skal ikke vaksinere? Huff..

Idag er det massevaksinasjon her for barna. Og vi har enda ikke klart å bestemme oss for om Junior skal få vaksinen eller ikke. Det blir liksom feil samme hva vi gjør. Helst vil vi slippe å sprøyte den giften inn i hans ellers friske kropp. Men samtidig tenker man jo på: -Hva hvis det værste skulle skje? Og vi ikke har latt ham vaksinere? Hva da? Det kan man jo ikke leve videre med...

Men samtidig er man skremt av bivirkninger som kan komme seinere og som kan ødelegge/redusere livskvaliteten... Pest eller kolera liksom?

For min egen del vet jeg heller ikke om jeg tør ta vaksinen. Spesielt pga disse hjerte/pulsgreiene jeg strever med nå, og som ingen vet hva er. De som har dødd etter vaksinen har jo hatt bakenforliggende hjerteproblemer... (Ja, vet de sier at det ikke er vaksinen sin skyld, men jeg tror den er utløsende årsak).
Samtidig vet jeg ikke om jeg "tåler" en kraftig influensa heller... er ikke akkurat så sterk i utgangspunktet. Og har luftveier som blir fort tette. (Ikke astma). Men aner jo heller ikke om man tåler vaksinen så...

Samboer vurderer å vaksinere seg da.

Jaja. For min egen del trenger jeg ikke bestemme meg idag. ME er jo ikke i risikogruppen i følge min lege. Så da kan jeg vurdere og stresse litt mer med saken :? Men for Junior må vel bestemmelsen tas snart...eller går vel gjerne an å vente til neste forsyning med vaksiner kommer, sikkert.. Ikke at valget er lettere da sikkert... og vaksinen får jo mindre tid til å virke..

Det virker som om folk tenker ganske forskjellig her i området også, tror endel er i tvil mens andre vaksinerer "automatisk".

Og jeg holder på å bli sprø tror jeg, pga. dette... :shock: :lese:
"Alle disse dagene som kom og gikk - lite visste jeg at de var selve livet"...
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

Lois
Fast plass
Fast plass

Post by Lois »

skjønner akuratt hva du mener kaktus....dette er ikke lett....

lenemoren73
Rotfast
Rotfast

Post by lenemoren73 »

Ja dette er et kjempedilemma :? :? :? :?

Har iallefall bestemt meg for at jeg ikke skal vaksinere meg og har i utgangspunktet ikke lyst å vaksinere barna heller.

Har iallefall fått 2 pk tamiflu i hus og så får vi bare ta en dag av gangen, de har enda ikke begynt å vaksinere skolebarn her, så får ta enda en runde med skal/skal ikke når de begynner med det.
Huff :( :( :( Den har skremt meg denne svineinfluensaen, mer enn jeg vil innrømme tror jeg :( :( :(

Ambivalente tanker fra
Lene
Du ska få en dag i mårrå som rein og ubrukt står, med blanke ark og fargestifter tel.......

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Post by Kaktus »

Ja huff.. vi bestemte oss nå for å vaksinere han. Etter mye frem og tilbake. Så nå er de avgårde og jeg er kjempenervøs her.

Har tenkt att og fram i det vide og det breie. Og kommer stadig fram til tanken om hva hvis det værste skjer og vi har ikke gitt han vaksine.
Så nå er det bare å håpe at det går bra, både umiddelbart og senere. Mange av vennene hans har også tatt den idag viser det seg.

Lenemoren73 skrev
Huff Den har skremt meg denne svineinfluensaen, mer enn jeg vil innrømme tror jeg
Ja, jeg innrømmer lett at den skremmer meg noe helt vannvittig, og bruker mye energi på grubling. Uten at det hjelper noe da... :? Og når brevet fra skolen om at idag skulle det skje så ble det så virkelig på en måte. Man har jo visst om at valget kom en dag, men det er rart med det..
"Alle disse dagene som kom og gikk - lite visste jeg at de var selve livet"...
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

Milou
Administrator

Post by Milou »

Verd å merke seg: I Danmark vaksineres kun risikogruppene (og nevrologisk sykdom er ikke på listen).

Det er ikke snakk om massevaksinering, og ingen planer om å vaksinere skolebarn. Gravide i risikogruppene anbefales vaksinen, friske gravide kan få om de selv ønsker det. Utover dette anbefaler Sundhedsstyrelsen (tilsvarer Helsedirektoratet) vaksinasjon av helsepersonale og personer i viktige samfunnsfunksjoner.

Litt andre råd og anbefalinger enn her i Norge, altså.

Link: Spørgsmål og svar om Influenza A(H1N1)

Les også: Norge skovler penge ind på H1N1-vaccine
* Milou *

Post Reply