Hvor smart er det å ta vaksine når man har reagert før?

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Sirra
Husvarm
Husvarm

Hvor smart er det å ta vaksine når man har reagert før?

Post by Sirra »

Hei!

Er helt frustrert ang svineinfluensa-vaksinen.. og alt som sies for og imot.

Er det noen her som har reagert på tidligere influensavaksiner, men som likevel har tatt sjansen på denne svineinflu-vaksinen og ikke fått reaksjoner?
" 42 år, ME-diagnose siden -97, syk siden begynnelsen av 90-tallet. "

helt meg selv
Bofast
Bofast

Post by helt meg selv »

Det anbefales ikke av helsemyndighetene. Du bør diskutere det med legen din.
.. med ønske om gode dager!
Bloggen min

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

helt meg selv wrote:Det anbefales ikke av helsemyndighetene. Du bør diskutere det med legen din.
Hvor har du det fra? Jeg mener, hvor står det hen?

Jeg fikk kraftige reaksjoner på en tidligere influensavaksine.
Jeg valgte å ta denne likvel.
Jeg fikk ikke på langt nær så kraftige reaksjoner nå.
Følte meg dårlig i 4 dager, og fortsatt littegrann redusert etter 2 uker, men ikke mer enn at jeg er glad jeg tok vaksinen.

helt meg selv
Bofast
Bofast

Post by helt meg selv »

Det har stått i annonser for vaksinering. Enkelte grupper anbefales ikke vaksinasjon for svineinfluensa, f.eks dem med eggeallergi og dem som tidligere har hatt (kraftige) reaksjoner på vaksiner.
.. med ønske om gode dager!
Bloggen min

Sirra
Husvarm
Husvarm

Post by Sirra »

Reagerer på vanlig influensavaksine, de to siste gangene jeg tok dem så sa min daværende fastlege at jeg mest sannsynlig hadde hatt det lettere om jeg hadde gjennomgått selve influensaen. Jeg var syk en hel mnd og totalt 'kjørt' i lang tid etter det igjen. Var sengeliggende.

Men denne svineinfluensaen skremmer meg, dødsfall og greier, er likevel redd at jeg skal bli værre av vaksinen. Vet jo heller ingenting om langtidsbivirkninger. Jeg er sengeliggende nesten hele døgnet allerede, og har rett og slett ikke 'råd' til å bli enda værre liksom.
Er sååå usikker!

hønepøne
Husvarm
Husvarm

Post by hønepøne »

Hei Sirra!

Ja vanskelig dette her. Jeg har tatt influensavaksine tidligere som jeg har reagert på ved at jeg ble litt influensasyk. Klarte å gå på jobb for var liksom ikke syk nok til å være hjemme.
Nå følte jeg at valget var mellom pest eller kolera. Føler meg såpass dårlig for tiden at jeg tror ikke jeg ville stått over svineriet.
Tok derfor begge vaksinene for snart to uker siden. Lite bivirkninger og er veldig glad for at jeg tok vaksinene.
Jeg vil råde deg til å ta det opp med legen din.

Vennlig hilsen hønepøne

TrineX
Husvarm
Husvarm

Post by TrineX »

Sirra wrote: Men denne svineinfluensaen skremmer meg, dødsfall og greier, er likevel redd at jeg skal bli værre av vaksinen. Vet jo heller ingenting om langtidsbivirkninger.
Du har helt rett Sirra, Vi vet stort sett ingenting om denne vaksinen. Men folk dør ikke bare av influensaen, de dør også av vaksinen. Her er folk prøvekaniner, og det verste er at nå har et stort antall norske foreldre sagt seg villig til å la sine spedbarn (bare uker gamle babyer) være forsøksobjekter for en vaksine hvor det er 18års aldersgrense på i andre europeiske land!
Helt villt! :hp:

TrineX

Sirra
Husvarm
Husvarm

Post by Sirra »

Hønepøne.. er selv ganske dårlig, derfor langtids-sengeliggende på andre gangen, du sier du tror ikke du hadde overlevd en sånn influensa, mens jeg ikke er sikker på at jeg vil overleve hvis jeg får kraftigere reaksjoner på vaksinen enn jeg fikk sist. Fastlegen er av den typen 'pøs på, ingenting medisinsk er farlig' (og stort sett med alt som har med ME å gjøre), mens min forrige fastlege frarådet meg.

Lurer på om jeg heller bare skal gå for å prøve tamiflu istedet om det skulle bli aktuelt. En sjanse å ta selvsagt, men det blir det jo visst uansett liksom. Hmm.

Sirra
Husvarm
Husvarm

Post by Sirra »

Trine.. ja, er enig i det der.
Tror faktisk jeg hadde vært bittelitt mindre usikker på å ta vaksinen om det hadde vært den derre engangsdose-greiene det også har vært snakk om. Bl.a Usa bruker den har jeg lest, den er uten de konserveringsmidlene, hvis jeg har forstått rett.

solklepp
Ny bruker
Ny bruker

svineinfluensavaksine

Post by solklepp »

Hei!
Jeg var også skeptisk til vaksinen, har hatt negativ reaksjon på tidligere vaksine. Denne gangen gikk det derimot over all forventning. Dagen etter at jeg hadde fått vaksina våknet jeg og var uvanlig uthvilt, mye klarer i hodet og hadde lyst til å gå på tur :D :D :D Har faktisk tålt mye mer fysisk og psykisk stress etterpå!! Er snart tre uker siden og jeg føler fortsatt at jeg er bedre enn før vaksina. Utrolig, men sant!!

Hilsen en forsiktig optimist :)

Sirra
Husvarm
Husvarm

Post by Sirra »

Oi, det må du nyte så godt du kan. Ikke gjøre noe overilt nu!

Post Reply