Hva gjør man hvis SI kommer i hus?

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Kaktus
Groddfast
Groddfast

Hva gjør man hvis SI kommer i hus?

Post by Kaktus »

Hei!
Jeg må bare skrive her nå kjenner jeg. Er veldig engstelig for tiden pga svineinfluensaen, både for barn/samboer/familien sin del, og for egen del. Jeg vet jo innerst inne at de fleste som får dette går det bra med. Men så leser man jo også om de som det går galt med. Og det er så skremmende, og i noen tilfeller går det så fort...

Nå er det mange rundt her som har fått SI, bla. skolekamerater av gutten vår, så da er det vel nesten uunngåelig. Nye tilfeller hver dag.

Han og sambo ble vaksinert på fredag, men det var nok for seint. De sier jo 3 uker før den virker ordentlig.
De er jo heldigvis ikke i risikogruppen, men likevel...

For egen del er jeg redd for å få SI mest pga. dette hjertet mitt som er helt på styr, og for at jeg er så slimete i halsen for tiden. Pleier også å bli helt tett i lungene av "vanlig" halsbetennelse o.l. Vet ikke om det automatisk vil si at jeg blir tett av SI da, men... Ser for meg å bli liggende helt utslått med tette lunger og et hjerte som har 200 i puls... :(

Men... hva gjør man så hvis SI kommer i hus?
Er det sånn at man uansett skal ta Tamiflu? Hvis Junior får SI f.eks, skal han ha det da, eller skal man vente og se an? Den må vel tas før 48t? Og hva med meg? Skal jeg isåfall ta Tamiflu forebyggende før jeg evt. får symptom? Eller risikerer jeg å bli immun da? Og er det trygt å ta Tamiflu for barn?
-Og en bivirkning er at den kan forstyrre hjerterytmen :shock:

Huff, mye man skal lure på for tiden, hva gjør/tenker dere andre? Må nok snakke med legen i så tilfelle, men greit å vite litt på forhånd siden det kan haste litt med medisin osv hvis så galt skulle bli... (-Og ikke alltid man får fatt i legen med det samme).

Er dessuten mye sår i halsen for tiden, vekselvis knusktørr og veldig slimete, pluss endel influensaverk i kroppen, så det er ikke så godt å vite hva som er hva med en gang kanskje. Men regner med jeg merker det hvis SI kommer da, med feber og generell forverring f.eks...

Måtte bare få ut dette, blir jo småsprø av disse tankene... Men vi er sikkert flere i omtrent samme båt... :)
"Alle disse dagene som kom og gikk - lite visste jeg at de var selve livet"...
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

bethen
Stamgjest
Stamgjest

Post by bethen »

Jeg har fått resept på Tamiflu, og har en pakke liggende i tilfelle jeg blir smittet.

Siden du har ME-diagnosen bør det være greit å få den ut selv om du ikke har influensa. (Jeg fikk resept av fastelgen for å slippe diskusjon). Risikopasienter fårt lov å ta ut Tamiflu på forhånd.

Hilsen Bethen

marimor
Administrator

Post by marimor »

På apoteket sa de følgende til meg:

Om du har vært utsatt for en annen som er syk så kan man begynne på Tamiflu selv med en gang. Man bruker bare en mindre dosering enn om det har slått ut. Da vil man bli nokså immun og kanskje slippe unna. Og får du det, så ville jeg begynt med en gang jeg. Apotekdama snakket om at noen som ikke var vaksinert gikk på dette fast som forebyggende. Høres litt rart ut i fh til å bli resistent.

Jeg skaffet den i hus igår med en hvit eller sort løgn. Rett og slett. Er jo i risikogruppen men skrev jeg hadde vært i nærheten av syke. Ja hvem vet, kanskje hun i køen på rimi hadde det liksom :sssh: Fant ut at det var bedre å få det i hus nå enn når man event er blitt syk, da smitter man kanskje halve apoteket. Men ville nok heller fått resept av legen ja.
Be yourself, everybody else is taken :snill:

Monica
Fast plass
Fast plass

Post by Monica »

Her har vi kansje fått den i hus...

Elstemann kom hjem fra leirskole på fredagen, og er blitt syk,
Tenkte først at han har vært dårlig kledd( 12år, men å ta på seg ulltøy osv....)

Men nå er 10 av 17stk i klassen hans syke, og jeg begynte i går kveld,
så fikk tak i tamiflu i dag, tar det tilfelle det er svin på gang?

Men synes det er vanskelig, pleier ikke å få infulensa lengre, men siden jeg hoster
sånn, så er det kansje lurt...

Skulle ønske alle måtte ta test, så man var sikker på hva det var!

Siden jeg valgte å ikke ta vaksina, så måtte jeg love fastlegen å begynne
med en gang jeg fikk symtomer, men hvordan vet man det er svin og ikke vanlig infulensa liksom?

Mannen min og minstemann skal vist bruke munnbind rundt meg og elste,
mellomste er vaksinert, men regner med at de får det siden de har vært
rundt oss hele tiden til nå.Så tror vi dropper det :)

Er enig med deg at det er lurt å prate med fastlegen din, jeg hadde nok ikke begynnt med tamiflu så fort hadde det ikke vært for han f.eks.

Lykke til :D

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Post by Kaktus »

Takk for svar!
Jeg har fått meg Tamiflu (voksen dose), en pakke. Historien bak det er litt snål. Fikk ikke resept fra legen. H*n sa man skrev ikke ut før man var syk, men fikk med en gang hvis man ble syk da. (Dette var vel før det ble å få reseptfritt på apoteket forresten).

Da det ble reseptfritt ville min samboer kjøpe til meg på det lokale apoteket. Men nei. ME-ere var ikke i noen risikogruppe, så det var helt uaktuelt. Vi "falt mellom alle stoler", og han hadde tydeligvis ikke tenkt å hjelpe oss opp på noen stol heller med det første...

Min bror derimot var på et annet apotek og ville samtidig med andre ærend prøve å kjøpe Tamiflu til meg. Han fortalte om min ME og hjertegreiene. Den farmasøyten mente helt klart jeg var i minst trippel risikogruppe, så klart jeg skulle få medisinen... Han mente visst jeg burde ta det forebyggende også, men jeg tror ikke jeg tør det før det evt er i hus iallefall...

Huff, er så vanskelig å vite hva man skal gjøre... Men hva hvis barna deres blir syke, hva gjør dere da? Gir dem Tamiflu asap, eller ser det an, eller hva? Og tar dere selv Tamiflu forebyggende i såfall hvis noen andre i huset har blitt syk? Eller venter man til man får symptomer selv?

Syns liksom bivirkningene på Tamiflu ser skrekkingytende ut også, og det er vel ikke lov brukt på barn i endel andre land.

Aj aj. Hadde jeg bare klart å tenke og gruble litt mindre...Ser for meg det værste og stressfaktoren i kroppen er ganske høy for tiden. Har da ikke vært så nervøs av meg før... :?
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

milla76
Stamgjest
Stamgjest

Post by milla76 »

Her i huset har svineinfluensaen allerede herjet, og vi klarte oss bra begge to. Kona mi er astmatiker, så vi var litt stressa over det, men det ble en uke med lette influensasymptomer og lavgradig feber på henne. Mye lettere enn noen influensa, forkjølelse eller luftveisinfeksjon hun noen gang har hatt før. Jeg hadde lett "feber" (under 38 grader) i ca en halv dag og følte meg litt "uggen", før hele greia var over for min del. Ingen av oss fikk Tamiflu.

Det hører med til historien at jeg er av den typen ME-pasient som "aldri" får noe av det som går blant andre folk, men likevel. Vi slapp lett unna, så svineinfluensa trenger ikke å bety trøbbel for folk i risikogruppene heller.

Vi får krysse fingrene for at det går greit for så mange som mulig! :tob:

Daruu
Husvarm
Husvarm

Post by Daruu »

Jeg hadde influensa, enten vanlig eller nasse nøff typen, og jeg ble ihvertfall mye bedre bare ett par timer etter at jeg tok første tabletten.(tamiflu)

Er overbevist om at det forkortet sykdomsforløpet mitt endel ihvertfall

Det skal nevnes at det kan være ganske hardt for magen, så anbefaler å ta tablettene sammen med mat.

Av en eller annen merkerlig grunn følte jeg meg bedre enn på lenge dagen etter jeg tok de første tablettene, selv om jeg hadde ligget med 3 grader feber og muskelkramper natta før, rart det ihvertfall men :p

Roslilja
Husvarm
Husvarm

Post by Roslilja »

Fikk brått sår hals om mandag. Hoste, tung pust, hodepine, kraftigere muskelverk og influensafølelse. (Pleier ofte å gå med influensafølelse, men dette er mye verre) Helt grusomt. Bare jeg leer på meg iler det frysninger og stikking i kroppen. Har diare og er veldig kvalm. Det koker ofte i kroppen samtidig med at jeg fryser. Veldig klam og må skifte klær hele tida. Om natta får jeg en del anfall med muskelkramper og rykninger. Merker at det er en påkjenning dette her.

Det rare er at jeg ikke har noe feber, selv om jeg til tider koker.

Går det ann å ha influensa og feber symtomer uten å måle feber?

P.s. Ser at jeg har valgt samme navnet som en annen her, bortsett fra en L på slutten. Hadde jeg skrevet rett da jeg meldte meg inn hadde jeg jo oppdaget det. Klarer ikke å forandre navnet. Det er litt dumt....

Nala
Bofast
Bofast

Post by Nala »

Liljekonval wrote:Klarer ikke å forandre navnet. Det er litt dumt....
Send meg en PM med hvilket nick du ønsker, så skal jeg endre det.

Nala - admin

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Post by Kaktus »

Monica og Roslilja: Håper det går bra med dere, god bedring!

Daruu og Milla76: Bra å høre at det gikk greit med dere når dere hadde SI, er jo beroligende å høre at det går ofte bra også!

Her i huset er Junior hjemme i dag med vondt å svelge og litt hoste. Ikke feber enda iallefall. Så er jo selvsagt spørsmålet om hva dette er for noe... Er det vanlig forkjølelse, svineinfluensa eller bivirkninger etter vaksine som ble tatt fredag... :?
Vanligvis får man vel feber? Men man leser jo om noen atypiske tilfeller også...

Nå må det sies at også sambo var litt smågroggy i halsen noen dager her, men han kan faktisk ikke huske å ha hatt feber noengang ever. :shock:

Marimor skrev
Om du har vært utsatt for en annen som er syk så kan man begynne på Tamiflu selv med en gang. Man bruker bare en mindre dosering enn om det har slått ut. Da vil man bli nokså immun og kanskje slippe unna. Og får du det, så ville jeg begynt med en gang jeg. Apotekdama snakket om at noen som ikke var vaksinert gikk på dette fast som forebyggende. Høres litt rart ut i fh til å bli resistent.
Huff, nei tror ikke jeg tør å gå på dette i lengre tid, enig med at det høres rart ut ja.. Og i og med at jeg ikke vet om Junior har SI nå får jeg ta sjansen på å vente til jeg selv evt. får symptomer tror jeg...eller? Hmm..

Roslilja
Husvarm
Husvarm

Post by Roslilja »

Da jeg tok tempen på nytt i går kveld, målte den 38 under armen.
Hadde nok høyere i natt, men orket ikke måle.

Regner med dette er svineinfluensan. Har ikke stressa med å ringe lege.
Bare venter på å bli bedre. Tror ikke dette utarter seg noe alvorlig, selv om det ikke er noe behagelig.

Modesty
Husvarm
Husvarm

Post by Modesty »

Vi hadde nok med 90% sannsynlighet svineinfluensaen i huset her nå nettopp. (Lillesøster ble syk og noen av de hun var sammen med på leir som også var syke fikk bekreftet svineinfluensa). Selv begynte jeg og ta tamiflu med en gang jeg såvidt kjente noe symptomer og det virker som om tamifluen virkelig hjalp så jeg ikke ble helt slått ut. Var mindre syk denne gangen enn sist jeg hadde influensa for og si det sånn. Tror den hjalp såpass bra også fordi jeg begynte og ta den såpass tidlig. Den er litt hard mot magen og gjør deg litt kvalm men det er den nok absolutt verdt.

Post Reply