Noen med ME/CFS etter giardia her inne?

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Zombie
Ny bruker
Ny bruker

Noen med ME/CFS etter giardia her inne?

Post by Zombie »

Hei folkens,
Er ny her så er mulig jeg har postet i feil tråd, moderator du får bare flytte den!

Lurte på om det var noen andre her inne som har fått ME/CFS symptomer etter giardia infeksjon? Vi har jo alle hørt om tilfellene i Bergen gjennom media, men synes det er lite å høre fra pasientene som fikk sykdommen..

Så jeg lurte på om det var noen av dere her inne? Kanskje vi kunne delt litt erfaringer?

Selv ble jeg smittet av giardia under opphold i tropene for ca.1,5 år siden. Parasitten ble påvist, og også påvist fjernet etter flagyl kur. Men symptomene gav seg ikke! Har ikke noe problemer med feber,hodepine og søvnløshet som så mange andre oppgir at de har. Er heller den klassiske utmattetheten og vonde, melkesyre aktige muskler som er problemet. Sliter også med en følelse av å være litt "spaca ut" eller jet-lagged i hodet.. Noen som har det samme?

De første månedene slet jeg veldig med mage/tarm, alt gikk rett igjennom og det ble hyppige dobesøk midt på natten. Men fikk roet det ned med gjentatte metronidazol kurer, samt en kur med tinidazol som virkelig gjorde susen.

Har også slitt en del med kvalme, men har nylig avsluttet en runde med nexium (og en pakke med en billigere variant, som jeg ikke husker navnet på) som virkelig har satt en stopper for kvalmen. For en lettelse, ingenting blir hyggelig når man er kvalm.

Ser at mange her inne nevner syre/PH balanse i kroppen. Har satt i gang med natron i dag, så får vi se hvordan det går. Skal også se om det hjelper med glutenfri mat selv om jeg ikke har cøliaki..eller tror dere det ikke har noe for seg?

Vel, nok om meg. Kom gjerne med noen tips eller spørsmål!

Zombie

lenemoren73
Rotfast
Rotfast

Post by lenemoren73 »

Hei og velkommen hit :D

Har ikke erfaring med Giardia og ME, men har jo fulgt litt med i Media siden jeg bor i bergen og en av naboene mine fikk ME-symptome etter giardia utbruddet.

Sånn som jeg har forstått det så er de som fikk ME-symptomer etter giardiaen blitt veldig mye bedre. Det har vært et forskningsprosjekt her i bergen med dem som pasientgruppe så kanskje det kunne vært en ide å ta kontakt med Dr. Nyland ved nevrologisk avdeling ved haukeland, da det var han som ledet forskningen og fått høre hvilket behandlingsopplegg de fulgte????

Mvh
Lene
Du ska få en dag i mårrå som rein og ubrukt står, med blanke ark og fargestifter tel.......

Zombie
Ny bruker
Ny bruker

Post by Zombie »

Ja, har hørt om at de var med på noe forskningsgreier, men ikke at de var blitt veldig mye bedre..Tror det var CBT/GET som liksom var tilbudet de fikk. Kan jo høre med Nyland ja, takk for tipset!

Ellers så hørte jeg akkurat om Low dose Naltrexone, noen som har prøvd det? Virker som mange har hatt god effekt av det, eller kan det være nok en "scam"?

Monika
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Monika »

Velkommen, Zombie :)

Low dose Naltrexone, også kalt LDN, er ikke noen "scam".

Det er bare en skam at de fleste leger innen det off. Helse-Norge ennnå ikke tar denne medisinen på alvor; og skriver ut resepter selv når syke mennesker ber på sine knær.
Men, det finnes altså noen norske leger som skriver ut resepter på LDN.

Har vært brukt siden slutten av 1980-tallet av en nevrolog i New York; som startet det hele og brukes nå i store deler av verden.
Man har derfor betydelig brukererfaring med LDN. Det finnes også god forskning.

Flere her inne bruker LDN.

Les mer her: www.ldn.no

Dersom du bruker natron, så gjør det slik:
1/2 teskje rørt ut i et stort glass vann på tom mage om morgenen. Vent så i 10-15 min. før du spiser eller drikker noe annet.

Natron inneholder også natrium=salt. For å kompensere for økt saltinntak bør du også ta litt kaliumtilskudd.
Magnesium er også viktig med tanke på pH og mye annet.

Både kalium og magnesium er også basedannende.
Monika

nora_n
Husvarm
Husvarm

Re: Noen med ME/CFS etter giardia her inne?

Post by nora_n »

ville bare poste en artikkel jeg snublet over i huffingtonpost om giardia og cfs
http://www.huffingtonpost.com/leo-galla ... 04516.html

Intestinal Parasites May Be Causing Your Energy Slump

Last year I saw a patient who had returned from her Christmas vacation complaining of persistent dizziness and fatigue that had not improved for over a year.

Before visiting my office she had consulted three other doctors but no cause for the dizziness was found.

When I questioned her about the vacation, which took place at a Caribbean resort, I discovered that she had experienced a transient episode of diarrhea there and since returning home had been unusually constipated and gassy.

She had never mentioned these intestinal symptoms to a doctor before, because it was dizziness and fatigue that bothered her the most.

I've seen many patients with chronic fatigue caused by intestinal parasites, so I had this woman tested at a specialized laboratory. The test revealed infection with a parasite called Giardia lamblia, a condition called giardiasis.

After treatment with anti-parasitic medication, her gastrointestinal symptoms slowly resolved, along with her main complaints of dizziness and fatigue.

Two Types of Parasites
There are two general groups of parasites. The first consists of worms -- tapeworms and roundworms -- which attach themselves to the lining of the small intestine, causing internal bleeding and loss of nutrients. People infested with worms may have no symptoms or may slowly become anemic.

The second category is the protozoa, one-celled organisms like Giardia, which can cause acute or chronic diarrhea or can cause symptoms that are not ordinarily associated with parasitic infection like constipation, fatigue, dizziness, joint pain or hives.

Parasites Can Be Acquired Anywhere
You don't need to travel to a tropical location to contract a protozoan infection. Epidemics of giardiasis have occurred at ski resorts in the dead of winter because of drinking water contamination.

Outbreaks commonly occur at day care centers that serve toddlers who wear diapers. Twenty to thirty percent of workers in day care centers harbor Giardia. Most have no symptoms; they are merely carriers.
....
lavt stoffskifte, glutenintolerant, alt startet med kyssesyken på 80-tallet

Post Reply