MMR vaksine

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Idamoor
Husvarm
Husvarm

MMR vaksine

Post by Idamoor »

Jeg fikk denne MMR vaksinen på 90-tallet, jeg har hørt så vidt at denne vaksinen kan kobles til M.E ??
Noen som vet noe om dette? :D

lenemoren73
Rotfast
Rotfast

Post by lenemoren73 »

Er du sikker på at det ikke var vaksineforsøket mot meningokokk-b eller smittsom hjernehinnebetennelse du var med i ??

Trodde MMR vaksinen var noe små barn fikk??

I såfall med tanke på vaksine mot hjernehinnebetennelse, så er vi flere her inne som med stor sannsynlighet har blitt syk av den :x :x

Er så dårlig på å lage koblinger men det stå mye om dette inne på vaksinetråden.
Du ska få en dag i mårrå som rein og ubrukt står, med blanke ark og fargestifter tel.......

Idamoor
Husvarm
Husvarm

Post by Idamoor »

Fikk den vaksinen i 1992 jeg :P
Har bare hørt sånn smått om at de som fikk den vaksinen på 90-tallet har M.E problemer nå :?
Såbare lurte om det var flere med M.E her som har tatt den og vet noe om dette :p

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Re: MMR vaksine

Post by Kaktus »

Jeg er fryktelig usikker nå. Junior har fått brev om at MMR vaksinen skal taes en av dagene. H*n fikk den som baby, og nå er det påfyllingsdosen. Vi skal altså bestemme oss for om h*n skal få den eller ikke...

Jeg har naturlig nok blitt svært skeptisk til alle slags vaksiner. Har ikke fått ME av vaksiner selv da, men vet jo om mange som har det, av ulike vaksiner... Junior har plager med magen (IBS) og hodet, så heeelt frisk er h*n ikke i utgangspunktet egentlig.

Heller mest mot å ikke gi h*n vaksinen, men er jo også redd konsekvensene hvis ikke... :?

Fant jo denne lite hyggelige reportasjen om MMR vaksinen: http://www.dagbladet.no/2009/07/14/nyhe ... e/7194750/

Noen tanker eller erfaringer?
"Alle disse dagene som kom og gikk - lite visste jeg at de var selve livet"...
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

Suebird
Administrator

Post by Suebird »

Et virkelig vanskelig valg, Kaktus... Personlig er jeg (og vi) veldig pro vaksinasjon, men det er ikke til å stikke under en stol at vaksiner kan trigge ME om det ligger latent i kroppen. Og siden senere forskning peker i retning av genetikk og arvelig disposisjon for ME, så valgte vi å ta barna ut av vaksineprogrammet for 2 år siden i påvente av nye forskningsresultater som gir oss mer klare svar på hva vi bør gjøre. Så vi har ikke tatt de endelig ut - bare satt ting på vent :) Selv fikk jeg ME etter vaksineforsøket for 20 år siden, så for oss så styrte det også endel av beslutningen. Jeg hadde også en samtale med Dr. Mette Johnsgaard på LHK om vaksinasjon før vi tok vår endelige avgjørelse.

Kjenner ikke til en spesiell link mellom MMR og ME, men det gjør kanskje noen andre her inne?
"I used to think of you that way, you know. Like the sun.
My personal sun. You balanced out the clouds nicely for me."
He sighed. "The clouds I can handle. But I can't fight with an eclipse." Bella/Jacob - Eclipse

Tigerhai
Stamgjest
Stamgjest

Post by Tigerhai »

MMR, trippelvaksinen, fikk kullet mitt i femte klasse. Jeg hadde ME fra før av (ikke diagnose), men var ikke i så aller verst form før vaksinen. Jeg anser denne vaksinen som noe som trakk meg laaaangt ned og gjorde meg mye verre. Etter denne var jeg hjemme i tre måneder i strekk, noe som aldri hadde skjedd før.

Jeg tror at det er dumt å slå alle tre sammen i èn. Jeg skulle gjerne ha delt de opp i tre vaksiner, og spredt dem litt utover. Men jeg vet ikke om det er mulig. Skal i hvertfall undersøke det nøye hvis jeg får barn noen gang - og håpe at det har skjedd masse nyttig forskning innen den tid. ;)
Jeg skjønner jo at vaksiner er kjempenyttige i de aller, aller fleste tilfellene, men det er uendelig kjipt å tilhøre den ørlille andelen som får de alvorlige konsekvensene. Særlig når det er så sinnsykt vanskelig å få noen form for erstatning fra det offentlige, som vi jo har sett!

(Jeg har aldri hatt trøbbel med andre vaksiner, og jeg har tatt alle de vanlige - inkludert en oppfrisknng av stivkrampesprøyta i fjor.)

Monika
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Monika »

Hei

Jeg er imot slike vaksiner i såkalte I-land. U-land kan trenge vaksiner, da deres hygiene, vannkvalitet og næring er ytterst mangelfull. Det er en nødløsning for disse, da de ikke har opparbeidet nødvendig motstandskraft som de fleste i I-land har.

Da barnevaksinene kom var de fleste barnesykdommer allerede på sterk retur og redusert med over 90% i I-land.
Idag er det flest vaksinerte som får barnesykdommene. Ja, til og med voksne mennesker.

Les det under (langt innlegg) og bruk din sunne sans.
O'Shea får støtte av mange. Men, de fleste, som bl.a. dr. Wakefield blir sablet ned av legemiddelindustrien. Hva er de redd for tro?

Utdrag fra en artikkel i Mat og Helse - juni 2010
Tim O’Shea – velbegrunnet vaksineskeptikerDen amerikanske kiropraktoren Tim O’Shea har studert vaksineproblematikken i nesten 17 år. Han er sterkt kritisk til vaksinering som medisinsk strategi!
annonse annonse .Av: Iver Mysterud22/06/2010.DelSkriv ut.Tim O'Shea

O'Shea er en amerikansk kiropraktor, faglitterær forfatter og foredragsholder. Han har studert vaksineproblematikken i nesten 17 år og er sterkt kritisk til vaksinering som medisinsk strategi.
Dette har han redegjort for i boka The sanctity of human blood [Det menneskelige blods ukrenkelighet] (13. utgave, 2009). Denne boka er sterkt revidert og utvidet, bl.a. med stoff om svineinfluensaen i 2009, i boka Vaccination is not immunization (2010). Hans nettside, thedoctorwithin.com, handler om vaksinering, avgiftning, kiropraktorfilosofi og helhetlig ernæring. Nettsiden gir bl.a. en oversikt over foredragene O'Shea holder og en samling av hans publikasjoner. O'Shea har holdt foredrag i Oslo to ganger, i 2008 og mai 2010, i regi av Fritt Helsevalg.

Når det gjelder forskjellen mellom vaksinering og immunisering, henviser O'Shea til sin bok The sanctity of human blood, som nettopp har undertittelen Vaccination i$ not immunization.

Der avviser han bestemt at vaksinering og immunisering er synonymer, selv om mange er forledet til å tro at så er tilfelle. Immunisering betyr at kroppen blir immun mot noe, og dette skjer når man har hatt en sykdom eller i det minste er blitt utsatt for den.
Som en kontrast til dette vektlegger O'Shea at vaksinering bare betyr å stikke en nål inn i en persons arm og injisere et menneskelagd stoff vi kaller vaksine.
Generelt hører vi fra medisinske autoriteter at vaksiner er trygge, effektive og nødvendige. Hvordan vurderer du dette utsagnet?

- Ingen vaksiner har noen gang vist seg å være trygge eller effektive i studier som tester risiko mot fordeler, svarer O'Shea. - Kliniske forsøk utføres av produsentene som selger vaksinene, og vaksinene blir så godkjent av det amerikanske legemiddelverket (FDA), hvis medlemmer er representanter for den farmasøytiske industrien, fortsetter han.

Er vaksiner viktige for vår fortsatte helse og sikkerhet, eller svekker og forgifter de våre barn?
- Jeg kan ikke gi et utfyllende svar på denne typen spørsmål i et kort intervju, så her er det nødvendig å lese boka mi. Hver leser må svare spørsmålet for seg selv, ikke pga. et eller annet intervju vedkommende har lest, men bare etter i det minste selv å ha satt seg grundig inn i sakene. Og dette er hensikten med min mye bok, Vaccination is not immunisation, sier O'Shea.

Hvilke vaksiner er mest problematiske, og hva er de minst problematiske når det gjelder uønskede bivirkninger?
- Dette er som å spørre om hvilken giftslange som dreper deg langsomst, svarer vaksineskeptikeren og legger til: - Den verste er utvilsomt trippelvaksinen, som er ansvarlig for over 75 prosent av de to milliardene amerikanske dollar som er betalt i kompensasjoner for vaksineskader i USA siden 1991. Trippelvaksinen gis mot difteri, kikhoste og stivkrampe.

Sivilisasjonens framtid
Kan du forklare betydningen av din påstand «at blodstrømmen til våre barn er framtiden til vår sivilisasjon»?
- Dette er en klassisk idé som kan dateres tilbake til den gangen legene Claude Bernard og Antoine Béchamp levde, forteller O'Shea. Han forklarer at påstanden henviser til den gamle debatten om mikrober utenfra eller tilstanden i kroppens indre miljø er årsaken til sykdom.
Det standpunktet man har til denne debatten, vil si noe om hvordan sykdom best kan behandles. Ifølge O'Shea er den eneste løsningen å stoppe innførsel av allergiframkallende stoffer og avgifte kroppen for stoffer som allerede er der. Han ber oss huske at blodet representerer det indre miljøet som enhver kroppscelle bader i hvert eneste sekund.

Blodets tilstand avgjør om kroppens celler blir i stand til å utføre sine to livsfunksjoner: å transportere oksygen og næringsstoffer inn og avfall ut. - Det er dette som virkelig avgjør helsa, ikke noen midlertidige reaksjoner på menneskelagde molekyler, som i realiteten er alt vaksinene tilbyr, sier O'Shea.

Finnes det noen omstendigheter der vaksiner kan oppfattes som en helsefremmende strategi?
- Bare for de som lever av å selge vaksiner, direkte eller indirekte, svarer O'Shea kontant.
I Norge hører vi vanligvis fra medisinske autoriteter at det kan finnes bivirkninger av vaksiner, men at fordelene er langt større enn problemene. Hvordan vurderer du et slikt utsagn?

- Dette er bare ord, mener vaksine-skeptikeren. - Utsagnet er typisk for enhver som ikke har studert problemet. Den eneste utdanningen leger får på medisinerstudiet om vaksiner, får de fra farmasøytisk industri, sier O'Shea. Han mener at alle vet dette. Den amerikanske barnelegen Robert Mendelsohn var den første til å påpeke dette midt på 1980-tallet i sin bok «Bekjennelser fra en medisinsk kjetter». - Hvordan kunne det vært annerledes? sier O'Shea retorisk. - Vaksinering vil si å føre et barn inn i et livslangt avhengighetsforhold til den organiserte medisinen. Å vedgå at man er bevisst giftigheten av vaksiner er karrieremessig selvmord for leger, noe mange leger selv har påpekt. Vaksiner er den hellige kua i det medisinske dogmet, mener kiropraktoren.

Tilsetninger i vaksiner
Mange vaksiner inneholder formaldehyd, kvikksølv og andre tilsetninger. Hva er hovedproblemene med disse stoffene?
På dette spørsmålet henviser O'Shea til boka (The sanctity of human blood), der han vektlegger at kvikksølv kan gi permanente nerveskader og autoimmune forstyrrelser.
Formaldehyd er en kreftframkallende væske som brukes for å konservere lik eller kroppsdeler.
Aluminium er svært giftig for hjernen og kan gi langt flere nevrologiske problemer enn Alzheimers sykdom. O'Shea synes det er rart at ikke flere er skremte av slike tilsetninger. Han kan ikke skjønne at det kan påstås så hardnakket at vaksiner er trygge, så lenge det ikke finnes vitenskapelige holdepunkter for at dette er tilfellet.

Er det mulig å motvirke effekter av slike tilsetninger ved å ta motgifter som vitamin C sammen med vaksiner?
- Det er interessant at du på korrekt vis har brukt ordet motgift, som er en betegnelse for et remedium som kan oppheve giftvirkninger. Vaksiner passer helt med definisjonen på gifter, svarer han.
- Så mitt motspørsmål til deg, siden du tok dette opp, er: Hvorfor i all verden ville du ønske å gi et nyfødt barn en giftig forbindelse i utgangspunktet? fortsetter vaksineskeptikeren.

Råd til foreldre
Hvis foreldre bestemmer seg for å la sine barn følge det offisielle vaksinasjonsprogrammet, hva slags type råd vil du gi dem for å minimalisere risikoene?
- Ingen, sier O'Shea kontant. - De har kommet fram til den avgjørelsen uten uavhengige studier og følger bare minste motstands vei, i likhet med de fleste amerikanere, fortsetter han. - Etter det tar Charles Darwin over, og jeg selv er ute av bildet.
Jeg vil ikke oppmuntre til hensynsløs og uansvarlig atferd på noen måte, sier O'Shea. - Men for folk som for sent har oppdaget at de har gjort en feilvurdering ved å vaksinere, blir bildet et annet. De kan ha mye å tjene på å følge et avgiftningsprogram. Mitt fokus er ikke å tillate folk å lure seg selv i utgangspunktet. Det er en typisk amerikansk tendens å unnskylde seg med at de er for late til å skaffe seg informasjon til å ta en informert avgjørelse før hendelsen, sier vaksinekritikeren.

Hvis foreldre bestemmer seg for å la være å følge det offisielle vaksinasjonsprogrammet, hva slags råd gir du dem for å minimalisere risikoen for å bli syk?
- Ingen råd er nødvendige, mener O'Shea. - Stort sett er disse barna mye friskere enn vaksinerte barn. De blir sjelden syke, påpeker han og henviser til kapittelet «Parents of unvaccinated children» på sin nettside (thedoctorwithin.com).

Når det gjelder vaksinering, finnes det én framgangsmåte som er egnet for ethvert barn, og hvis ikke, hvilke kriterier ville du bruke for å individualisere sykdomsforebyggende tiltak?
- Det finnes ikke én framgangsmåte for alle. Spørsmålet forutsetter at mikrobeteorien for sykdom er en dokumentert og korrekt vitenskapelig modell, noe den ikke er, sier O'Shea.

Konsekvenser av vaksiner
Hvilke kort- og langtidseffekter av å vaksinere barn er påvist?
På dette spørsmålet henviser O'Shea til omfattende gjennomgang i sin bok (The sanctity of human blood), noe det ikke er plass til å utdype her.
Men han tar opp debatten om autisme, både argumentet om at denne lidelsen kan være forårsaket av meslingvirus i MMR-vaksinen og av kvikksølv i andre vaksiner. Han er sterkt kritisk til måten ledende medisinske forskere og helsemyndigheter har håndtert denne saken på.

I tillegg vektlegger O'Shea et annet sentralt poeng:
Et hovedpunkt for årsaken til at vaksiner er så skadelige for nyfødte, er giftvirkninger på deres sårbare nervevev av tilsetningene i vaksiner. Nyfødte er ikke født med en beskyttende blod-hjerne-barriere. Den er ikke fullstendig utviklet før de minst er fem-seks år gamle. En nyfødt hjerne slipper ingredienser som kvikksølv, aluminium og formaldehyd direkte inn i hjernen. Dette kan ifølge O'Shea ha to mulige konsekvenser: Stoffene kan drepe eksisterende hjerneceller, og de kan hindre dannelsen av det beskyttende laget rundt nervene (myelin) og forbindelser mellom de ulike hjernedelene. Effektene av slike påvirkninger trenger ikke å komme før senere i livet.

Et følelsesladd tema
Hvorfor er vaksinering et så voldsomt følelsesladd tema?
- Barnevaksinasjonsprogrammet foregår i den delen av en persons liv da avhengigheten av endimensjonal farmasøytisk medisin blir innprentet, mener O'Shea.
- Uten vaksiner vil milliarder av dollar allokeres bort fra organisert medisin, og dette kan skje hvis folk begynner å reflektere over den forbudte ideen om at de kan ta større ansvar for egen helse, fortsetter han. - Med unntak av traumer har dagens medisin en meget dårlig historie når det gjelder de fleste helserelaterte temaer. Av denne grunn er vaksiner den hellige kua som ikke kan angripes. Vaksiner er selve grunnlaget for hele den farmasøytiske industrien, påstår vaksinekritikeren.
Hvordan går du fram for å ta en ansvarlig avgjørelse i barnets beste interesse?
- Tilby foreldrene ansvarlig underbygget vitenskapelig, velfundert informasjon om problemene med vaksiner fra kilder som ikke lever av å selge dem. Kun da kan foreldre ta et virkelig informert valg, svarer kiropraktoren.

Vaksiner til voksne
Er du like kritisk til vaksiner for voksne som du er for vaksiner til barn?
- I USA er det bare to år siden et anbefalt vaksineprogram for voksne ble lansert, sier O'Shea. - Dette er bare markedsføring. Gamle mennesker ble opprinnelig ekskludert fra vaksineanbefalinger, mens de nå er en av de primære målgruppene. Har deres fysiologi endret seg? spør han retorisk. - Selvsagt ikke! Alt som har endret seg, seg er markedsføringsteknikkene.
Jeg vil igjen påpeke mangelen på studier av risiko i forhold til nytte. Vi ser hvordan selv de opprinnelige, kontrollerte studiene i dag er blitt erstattet av sine «fattige» kusiner, nemlig befolkningsstudier. Disse kan bli utformet slik at de gir ethvert ønsket utfall fra det samme tallmaterialet. Som sådan blir de et godt verktøy for markedsføring og offer for innfall av politisk natur. Vitenskapelige forhold kommer på en dårlig tredjeplass i et slikt spill, mener O'Shea.

Influensavaksine
Er det lurt av eldre mennesker å ta en influensavaksine hver høst for å redusere risikoen for å få den sesongmessige influensaen?
- Empirisk ser det ut til at det nettopp er dem som tar influensavaksine, som får influensa. Har du noen gang lagt merke til det? spør O'Shea. - Det er av en rekke grunner vitenskapelig umulig at influensavaksine kan virke, ikke minst fordi virus har en rask mutasjonsrate gjennom influensasesongen, fortsetter han og henviser til boka si (The sanctity of human blood) for nærmere omtale.
Der trekker han fram at influensavaksine inneholder kvikksølv, formaldehyd og etylenglykol, og tidligere innholdt de aluminium. Med et så potensielt giftig innhold synes ikke O'Shea det er merkelig at ikke influensavaksine forebygger influensa.
I tillegg gjør vaksine at kroppen ikke får tid til å bygge opp naturlig immunitet mot influensa.
O'Shea trekker videre fram en artikkel fra et ledende medisinsk tidsskrift, British Medical Journal. Der går det fram at en systematisk gjennomgang av faglitteraturen viser at inaktiverte vaksiner har liten eller ingen effekt på influensa. De fleste studier er av dårlig metodisk kvalitet, og resultatene påvirkes av en rekke faktorer det ikke er tatt hensyn til i analysene. Artikkelen viser at det finnes få sammenliknende studier om sikkerheten til disse vaksinene.

Testing av vaksiner
Når vaksiner testes for effekt og sikkerhet, hvor lenge studeres de? Hvor lange testperioder mener du er tilstrekkelig?
- Ditt første spørsmål forutsetter fakta som ikke eksisterer. Er du advokat? spør O'Shea. - Det er ikke tidsperioden som gjør studiene ugyldige. Det er hvem som har utført dem.
Virkelig gode studier ville blitt utført kun av uavhengige forskere som ikke har noen økonomisk binding til utfallet. I dagens verden er et slikt oppsett i praksis umulig, for hvem ville ha råd til å betale for slike sofistikerte testforsøk? Ser du dilemmaet? spør O'Shea.

HPV-vaksinen
HPV-vaksinen mot livmorhalskreft (Gardasil) har fått mye medieoppmerksomhet i Norge. Bør norske skolejenter vaksineres?
Også her henviser O'Shea til et kapittel i boka (The sanctity of human blood), som også ligger på nettsiden. Der går det som forventet fram at han er sterkt kritisk til HPV-vaksinen.
Planen er å gi 12 år gamle jenter vaksinen, selv om livmorhalskreft forekommer mest hyppig i aldersgruppen rundt 50 år. Varigheten av vaksinen er fem år.

O'Shea mener derfor at en slik vaksine logisk sett burde bli gitt til kvinner i en helt annen aldersgruppe, som til kvinner i slutten av 40-årene. Han mener imidlertid det er usikkerhet knyttet til om vaksinen er trygg og dens effekt. I tillegg vektlegger O'Shea en rekke potensielle bivirkninger, hvorav noen er alvorlige, som lammelser og til og med død. Det er heller ikke vurdert om selve vaksinen i seg selv kan gi kreft eller svekke fruktbarheten.
O'Shea ville definitivt ikke ha gitt en slik vaksine til sin datter …
Monika

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Post by Kaktus »

Takk for svar. Ja det er bare vi som kan bestemme om h*n skal ha vaksine eller ikke... men jeg heller mest mot å ikke gi den...nå iallefall. Blir vel den eneste som ikke får på skolen isåfall, men det får vel så være. Huff, skal ikke være lett, nei!
Suebird wrote:
Kjenner ikke til en spesiell link mellom MMR og ME, men det gjør kanskje noen andre her inne?
Ikke jeg heller, bortsett fra hun i artikkelen jeg linket til i mitt forrige innlegg. Der var det jo en som ble lam i tillegg, ikke noe bedre det heller da... :? Men såklart - de fleste går det fint med, men siden h*n har disse mageplagene og jeg selv har M.E blir jeg ekstra usikker. (Mageplager og M.E henger ofte i hop, tenker jeg på. Kanskje h*n er ekstra disponert)?... Håper inderlig ikke det, men man vet jo aldri.
"Alle disse dagene som kom og gikk - lite visste jeg at de var selve livet"...
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

Post Reply