Flere som har fått ME etter svineinfluensavaksinen her inne?

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Re: Flere som har fått ME etter svineinfluensavaksinen her i

Post by Lykketrollet »

Tja, kan jo ikke ta en test som sier "Oj, du har ME og det kom av svineinfluensavaksinen" akkurat, men legene må jo se på legejournalen din.... Jeg var f.eks. frisk som en fisk før jeg tok vaksinen. Hadde ALDRI fravær fra hverken skole eller jobb... Men etter jeg tok vaksinen kollapset kroppen min og jeg har hengt hos legen med en haug med ME symptomer som fastlegen har gitt en million andre forklaringer... Ser man tilbake i journalen nå vil det kanskje ikke være så vanskelig å skjønne at noe skjedde etter vaksinen. Var jo ikke syk på noen annen måte før jeg tok vaksinen og BÆNG, etter den så har jeg vært konstant syk.....

Jeg ble kjempe syk (ME grad; alvorlig) tiden etter vaksinen, bygde meg sakte men sikkert opp igjen med MYE hvile og alternativ medisin (7-8 mnd), så fungerte jeg greit en god stund med små svingninger (ME grad; lett)... Jobbet 60 % og levde greit. Så sa det pang i oktober/november igjen (ME grad;alvorlig)... Etter 3 mnd med BARE hvile har jeg nå kommet meg opp på moderat nivå igjen... Klarer ikke jobbe eller gå på skole, men på en god dag kan jeg orke litt husarbeid og kanskje et par timer besøk :)

Ble litt mye annen info det her :shock: hehe!
Hvis du føler deg ganske sikker på at noe skjedde med kroppen din etter vaksinen, så må jo din lege høre på det... men er ikke lett å få disse legene til å samarbeide :(
"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me
and just forget the world?" - Snow Patrol

Tojne
Husvarm
Husvarm

Post by Tojne »

Skjønner, jeg synes jo selv det er noe som ikke stemmer etter dette men jeg har hatt en enorm svingning, det vil si at(for den som gidder å lese) :oops:

Jeg fødte sønnen min i 08, fikk masse komplikasjoner pluss holdt på å miste mamma så fikk en fødsels depresjon ut av det. Ble bra av den egentlig også tok vi vaksinen alle sammen da, så datt jeg liksom tilbake i depresjonen eller jeg følte at det ikke var helt det samme og antidepresiva gjorde meg verre men begynte å trene, trente mye og hardt gikk ned masse kilo og ble i bra form, så fikk jeg meg jobb og begynte å pendle også dro ting seg på igjen denne slitenheten og utmattelsen, føltes litt som en depresjon men uten all gråtingen,(har litt vansklig for å forklare) Har liksom kommet veldig gradvis og ikke noe sånn bang. Og er fortsatt veldig gradvis i utviklingen men blir bare verre og verre.Og i sommer kom også alle vondtene mere og mere. Så vet jo ikke om det er etter vaksinen eller hva det er og klarer faktisk ikke å huske tilbake om hvordan jeg har vært. :oops:

men at dattern min har blitt syk etter den er jeg ikke i tvil om engang.

Veldig rotete dette, er litt sliten i dag :oops:

Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Post by Lykketrollet »

Forstår godt :sol:

Jeg har blitt diagnotisert med depresjon av fastlegen selv hele tiden. Før nå, når jeg var så syk at jeg ikke klarte stå på beina. Først da skjønte foreldrene mine alvoret og at dette ikke handlet om noen depresjon!!! Har vært til en evig utredning og nå nylig fått diagnosen ME. ENDELIG har jeg blitt hørt og fått avkreftet at dette ikke har vært en depresjon.

Jeg fant nemlig selv min morfar etter et hjerteinfarkt oktober 2009 (7 uker før jeg tok vaksinen). En forferdelig traumatisk opplevelse som endte med at han ble erklært død etter 45 min gjenoppliving. Dette gjorde meg jo "deprimert" og forferdelig trist (men en depresjon føles jo liksom ikke på samme måten som ME i seg selv). Vi hadde en nært forhold og han var så altfor ung...

Så noen uker senere tok jeg svineinfluensavaksinen, og ble kjempe dårlig... MEN fastlegen min knyttet alle symptomer og fysiske plager til morfars dødsfall, og jeg ble IKKE hørt på den tiden. Jeg trodde på henne lenge, men magefølelsen min sa at noe ikke stemte. Disse plagene kunne da ikke forklares med en depresjon. Fikk det liksom ikke til å stemme i det hele tatt, men turte ikke annet enn å høre på alle rundt meg som ba meg slutte å syte. Jeg ble bedre etter 7-8 mnd, men ALDRI bra. Så fortsatte jeg presse meg og levde som om jeg var deprimert og hadde masse angst. Men så sa det fullstendig stopp igjen, og jeg ble til slutt trodd... Kom på en måte gradvis på meg også... Ble bra etter perioder hvor jeg bare lå hjemme og tok det med ro, men etter kort tid i arbeid og med studier har det liksom kortsluttet hver gang... Nå er det verre enn noen gang!

Anbefaler deg å kontakte legen din i alle fall!
Du burde jo uansett finne ut hva som feiler seg, da det ikke er noe tvil om at noe ikke er som det skal :)
Dette med erstatning tror jeg faktisk kan bli håpløst, selv med god dokumentasjon :cry:
Jeg har nå mye, god dokumentasjon på hva som faktisk har skjedd, da jeg har vært inn og ut av legekontoret hele sykeperioden, men regner ikke med at dette kan gi noen erstatning uansett...
"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me

Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Post by Lykketrollet »

"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me

Tojne
Husvarm
Husvarm

Post by Tojne »

Erstatning er ikke det jeg er ute etter heller, men mere det å forstå selv og få bekreftet det jeg har følt hele tiden.

Missforstå meg rett nå, er på en måte godt å snakke med andre med samme erfaringer, man føler seg mindre alene. :sol:

men dattern min er det nok snakk om noe erstatning, vi får se hva som skjer.

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand »

Jeg er inne i en dårlig periode nå. Etter lang tids sakte bedring tok jeg den vanlige influensavaksinen i høst. Da jeg tok vaksinen tenkte jeg som så, at jeg har en sykdom som kan forverres av påkjenninger på immunforsvaret. Derfor kan den bli forverret av vaksinen. Men den vil sannsynligvis bli enda mer forverret av selve influensaen. Derfor tok jeg risikoen med vaksinen. Deretter gikk det sakte nedover. :(
Etter jul fikk jeg et virus og ble brått kjempedårlig og har ikke kommet meg. Så jeg hadde sånn sett rett i at selve influensaen ville gjøre det enda værre. En tvilsom glede å få rett på akkurat det. :)

Jeg har "heldigvis" den (tvilsomme) glede av å ha vært syk før jeg tok denne vaksinen og fikk dette viruset, så jeg slapp overraskelsen ved at sykdommen ble påvirket. Men jeg synes veldig synd på dere som har vært helt friske og så fått livet brått snudd på hodet.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Post by Lykketrollet »

Det er veldig godt å snakke med andre med samme erfaring! :D
Er så vondt å føle seg alene om sånt, ja, det fører jo til at en blir gående å faktisk tvile på seg selv! Jeg har ihvertfall "skammet" meg mye pga alt jeg har følt på kroppen... Skjønte ikke før i høst at alle disse symptomene og plagene mine kunne ha en og samme forklaring!! (Hadde aldri hørt om ME) Trodde faktisk en liten stund at jeg var i ferd med å bli gal, at jeg var blitt hypokonder og mista helt grepet... Følte at jeg var en belastning for alle rundt meg, at det var noe tull med meg hele tiden og at venner og alle rundt meg opplevde meg som rar og nærmest tilbakestående! Og min teori om at jeg ble syk etter svineinfluensavaksinen, GUD så mange rare blikk og meninger... Men JEG vet at kroppen min bristet etter den sprøyta, at den ødela kroppen min fullstendig!! DET er jeg sikker på, så får folk ha sine meninger om det! Man kjenner sin kropp... Jeg har visst dette hele tiden, men til tider ikke turt å tro på det selv, fordi folk flest (inkludert fastlegen min) har svart belte i å dømme. Nå som dette har fått oppmerksomhet og jeg ser at det ikke er en gal teori, har dette ført til en enorm lettelse for meg.... :D Etter en omfattende utredning har jeg nå fått bekreftet at jeg hadde rett!!! Jeg har ikke vært psykisk syk, gal (som jeg trodde noen ganger selv) og hypokonder... Jeg har fått ME av svineinfluensavaksinen og er ikke alene.... Forferdelig tragisk, men nå om dagen er jeg bare så lettet over å ha fått svar på den uutholdelige usikkerheten! :sol:

Så ikke la andres meninger skape tvil hos deg selv... Du er den eneste som kjenner din kropp! Er noe galt, så ikke gi deg før du får svar på hva det er... Håper det ikke er ME du har, men selv var jeg så desperat etter å få et svar, at det kunne være samme hva det var som feilte meg.

Dette med datteren din er jo helt forferdelig :cry: Har hun fått diagnosen narkolepsi? Håper likevel du finner tid til å tenke litt på deg selv og din egen helse snart, slik at du kan få startet en utredning og forhåpentligvis få svar. Ting blir så mye lettere når man har noe å forholde deg til :) Masse, masse lykke til i alle fall!! :sol: God bedring til både din datter og deg!
"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me

elida
Husvarm
Husvarm

Post by elida »

Hei. Er mor til jente nå 19 år som og har fått ME etter svininfluensavaksinen i des 2009, og er inne i en erstatningsak, anbefalt av nevrologen som satte diagnosen å melde det inn. Men de sakkyndige som Pasientskadeerstaninga bruker. Bl. a nevrolog Owe på Haukeland sier at hun ikke kan ha fått det av vaksina. Det er så tungt å ikke bli trodd, og det hadde vært en fordel om alle som mener at de har fått det av vaksina kunne ha gått sammen i et slags skriv, underskrift, slik at en hadde stått sterkere og kunne lettere bli trodd. For det er forferdelig å tenke på alle som har fått ødelagt så mange år av sine liv til nå pga denne forferdelige vaksina en blei anbefalt å ta.

SÅ ER DET MANGE HER INNE SOM MENER DE HAR FÅTT ME AV VAKSINA. TRENGER BARE SKRIVE LITT, ELLER BARE SI JA.

Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Post by Lykketrollet »

JA! Jeg mener jeg har fått det... Og en erstatning kunne vært drømmen etter 3 år tapt skolegang, arbeidsinntekter, store legeregninger og et liv snudd fullstendig på hodet. Skriver meg gjerne på!! Men har 0 krefter til å kjempe alene.
"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me

elida
Husvarm
Husvarm

Post by elida »

Har du fått ME som følge av Pandemrix (pandemivaksinen) mot A(H1N1) – “svineinfluensa”?
Norges ME-forening | torsdag 22. november 2012 | 1 Comment
Har eller tror du at du har fått ME, forverringer på eksisterende ME-symptomer eller nye ME-symptomer som følge av Pandemrix (pandemivaksinen) mot A(H1N1) – “svineinfluensa”?

På nettsiden til Legemiddelverket står følgende:

For å oppdage eventuelle uheldige effekter av pandemivaksinen er det viktig at alvorlige og uventede hendelser etter vaksinering blir rapportert. Alle slike rapporter skal følges opp nøye for å avklare om hendelsene kan være bivirkninger av vaksinen.

Mistenkte bivirkninger etter Pandemrix skal meldes på eget bivirkningsskjema

Folkehelseinstituttet har utarbeidet et eget meldeskjema som helsepersonell skal bruke ved rapportering av mistenkte vaksinebivirkninger etter pandemivaksinasjon. Dersom vaksine mot sesonginfluensa er satt samtidig med Pandemrix, skal dette noteres i skjemaet. Lenke til skjema ligger i denne saken. Utfylt skjema sendes per post til Nasjonalt folkehelseinstitutt.

Bivirkningsskjema for Pandemrix: Skjemaet kan lastes ned her
Generelt skjema: Melding om mistenkt bivirkning etter vaksinasjon

Bivirkninger

På disse sidene finnes informasjon om kjente bivirkninger ved pandemivaksinen, oppfølging av mistenkte bivirkninger, omtale av ulike symptomer som kan oppstå etter vaksinasjon samt medeskjema til bruk dersom det er mistanke om bivirkninger (fylles ut av helsepersonell).

Mer info på denne siden.

Norges ME-forening jobber for tiden med å samordne kontakt mellom personer som er rammet av bivirkning er som følge av vaksine mot “svineinfluensa”. Vi vil komme tilbake med mer informasjon på et senere tidspunkt.

Det er viktig at hver og en følger opp sin sak via de rette instanser mot de offentlige myndighetene.

Norges ME-forening har ikke kapasitet til å føre enkeltsaker på vegne av enkeltpersoner eller grupper.

Fra Norsk pasientskadeerstatnings nettside

Skademeldingsskjema
Det er lav terskel for å søke pasientskadeerstatning. Det eneste du trenger å gjøre er å fylle ut skademeldingsskjemaet, signere det og sende det til oss.

Les mer og last ned skademedlingsskjema her.

NB! Foreldelsesloven har to foreldelsesfrister på henholdsvis 3 og 20 år.

Nurket
Ny bruker
Ny bruker

Post by Nurket »

Jeg har også fått ME diagnose etter å ha tatt svineinfluensavaksinen.

elida
Husvarm
Husvarm

Post by elida »

Nurket, og alle andre som har fått ME etter svineinfluensavaksina . Det er og nå oppretta ei lukka facebookside. Om en går inn på ME foreninga sin facebook side så er det et innlegg der om dette med at alle som tror /vet at de har fått ME etter vaksina, blir oppfordra til å melde i fra. I kommentarfeltet under der finner en link til den lukka fb sida. Slik kan en snakke sammen om dette og eventuelt hva en kan gjøre i felleskap for å melde ekstra ifra til Helsedirektorat m.m.

Oppfordrer sterkt til at alle som ennå ikke har meldt inn til bivirkningsnemda, eller til Norsk Pasientskadeertatning at dette blir gjort snarest !!
Se god og utfyllende informasjon om dette på ME foreninga sin nettside.

Post Reply