Svineinfluensavaksina og ME

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

elida
Husvarm
Husvarm

Svineinfluensavaksina og ME

Post by elida »

Hei. Jeg håper dere vil være med på å gi en tilbakemelding om dere tror/vet at dere fikk/utvikla ME etter å ha tatt svineinfluensavaksina.
Dere trenger bare svare JA, eller om dere vil kan dere og si litt om hvordan dere "kjente" at vaksina var med på å endre noe i kroppen som resulterte i ME.

Denne forespørselen er uformell i første omgang, men kan si at ME foreninga kommer og til å legge ut en lignende forespørsel på sine sider. Dette er viktig da det nå etterhvert er en del som er inne i erstatningsak for å bevise at de fikk ME etter vaksineringa, men det er kjempevanskelig å bli trodd uten at en fikk umiddelbar reaksjon som ble meldt inn til lege. Og det synest som en lite rettferdig tanke, da en vet at ME kan komme gradvis, og så er det jo mange som ikke tenkte i de baner i hele tatt, men har i ettertid som en blir mer og mer dårlig skjønt at her dreier det seg om ME, som egentlig starta etter vaksineringa. (jeg selv hjelper min datter med erstatningsøksmålet ) og en stiller sterkere om en kan vise til flere som tror/vet at de fikk ME etter vaksina, og da kommer trolig ME foreninga på banen med en felles uttallelse.
SÅ da håper jeg at dere vil være med ¨på å gi en liten tilbakemelding om dere tror/vet at det er svineinfluensavaksina som har gitt dere ME.

Linda i sør
Husvarm
Husvarm

Re: Svineinfluensavaksina og ME

Post by Linda i sør »

Jeg har vært inne på tanken, men siden jeg ikke ble akutt syk med ME-symptomer direkte etter at jeg tok svineinfluensavaksinen, så har ikke lege og sykehus ville si noe om det.
MEN jeg tok vaksinen 16.nov 2009 og 18. nov 2009 var jeg borte fra jobb grunnet sykdom (kvalme, feberlignende følelse og generell uggenhet) - "det er bare reaksjoner på vaksinen, det er helt normalt", sa de. Utover vinteren hadde jeg stadig småtufs som satte meg ut og fra ca påsketider 2010 ble det lengere sykemeldingsperioder og starten på det jeg kaller klassiske ME-symptomer. Så Ja/Kanskje det stammer fra svineinfluensavaksinen.
Jeg følger spent med i utviklingen og forskningen!!
Linda

Ragnarokk
Stamgjest
Stamgjest

Post by Ragnarokk »

Det er bra det blir satt fokus på om det kan være en sammenheng.

Jeg tok dog ikke svineinfluensavaksina, så for meg er det ingen sammenheng.

Lykketrollet
Husvarm
Husvarm

Post by Lykketrollet »

Så flott at det endelig blir satt fokus på dette og at noen tar tak i denne saken. Det har jeg drømt om lenge, men ikke hatt kapasitet til å gjøre.

Jeg kan fortelle litt om min historie;
Jeg var i november 2009, 21 år gammel og studerte medisin på Universitetet i Oslo. Jeg hadde fram til da vært en meget aktiv jente. Topp karakterer, super sosial, ALDRI syk og full av liv og energi. Jeg ønsket ikke selv å ta Svineinfluensavaksinen, men på grunn av pasientkontakt på mitt studie, ble vi så og si tvunget til å ta denne sprøyten. Jeg var skeptisk, men tok selvfølgelig vaksinen etter skolens oppfordring og tenkte ikke mer over det. Jeg fikk umiddelbart reaksjon sammen dagen sprøyten ble tatt, men hadde fått informasjon om at en liten reaksjon var helt normalt. Jeg fikk hodepine, influensafølelse, småfeber og følte meg uggen. Jeg gikk aldri til legen med dette.

I løpet av de påfølgende ukene slet jeg med mye hodepine, følelsen av å være usedvanlig sliten, fikk økende problemer med å konsentrere meg på skolen og begynte å slite fysisk. Jeg kjempet meg igjennom de krevende skoledagene og orket plutselig ikke lengre å trene eller omgåes folk på fritiden. Juleferien kom og jeg husker rett og slett ikke så mye. Januar var eksamenstid, og jeg husker at jeg da var så sliten at jeg nesten kollapset. Hodepine, verking i kroppen, svette, konsentrasjonsproblemer osv osv. I januar/februar begynte jeg også å få skremmende anfall til tid og annen (spesielt på natten); hjertebank, forferdelig svette, svimmelhet, besvimelsestendenser, iskalde hender og føtter osv. Formen var ille. Jeg begynte også å slite med magen; hyppig diare, oppkast flere ganger daglig og mye magesmerter. Oppsøkte lege første gang i februar 2010. Tok gastroskopi og fikk den gang påvist irritabel tarm. Blodprøver viste ingen ting! I mars var formen min så dårlig at jeg nesten ikke klarte å stå på egne bein lengre. Jeg hadde presset meg altfor lenge i et desperat forsøk på å henge med på skolen. Jeg ble i mars 2010 sykemeldt fra studiet mitt og ble sengeliggende for første gang i 3 mnd.

Jeg har aldri blitt meg selv igjen! September 2010-April 2011 jobbet jeg 60 % i en barnehage. Begynte på nytt studie (med mulighet for å ta fagene litt etter litt) høsten 2011, men kollapset etter 3 mnd. Siden november 2011 har jeg vært 100 % sykemeldt, helt husbundet og sengeliggende i lengre perioder. Fikk diagnosen ME mars 2012 og fikk der bekreftet at jeg trolig har utviklet ME etter svineinfluensavaksinen. Har fått påvist vaksinasjonstress, og har alt dette i mine utredningspapirer. Spesialist i indremedisin ved Lovisenberg Sykehus, Dag Gundersen Storla, kunne bekrefte at han hadde hatt flere pasienter som trolig hadde utviklet ME etter denne vaksinen. Han sa også at han gjerne stilte opp i en evt. erstatningssak, men jeg har dessverre vært så syk at jeg ikke har maktet å ta tak i dette. Per dags dato har jeg nok med å komme meg på toalettet og å få i meg mat.

Forjævelig at dette er virkeligheten, men jeg er selv HELT sikker på at det var svineinfluensavaksinen som ødela kroppen min. Har selv mistenkt dette hele veien, men har dessverre ikke blitt trodd før den store kollapsen november 2011.

Som du sier er man fortapt i en erstatningssak uten konkrete bevis på at man ble akutt syk selve vaksinasjonsdagen. Håper flere deler sin historie og at vi som er rammet til slutt kan få en verdig forståelse! Og ikke minst bli trodd.
Bare å kontakte meg hvis du har spørsmål osv!

Hilsen en som angrer bittert på at hun tok vaksinen :snill:
"If I lay here
If I just lay here,
would you lie with me
and just forget the world?" - Snow Patrol

Solvpilen
Utestengt

Post by Solvpilen »

Jeg tok heller aldri svineinfluensavaksinen. Vet ikke helt hvorfor og hvordan jeg fikk ME.

tunk
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by tunk »

Jeg fikk ME i 1998, og var ganske dårlig i 10 år, men var blitt mye bedre da jeg tok svineinfluensavaksinen.
Jeg fikk en reaksjon med en gang og måtte "sitte igjen" en drøy halvtime før jeg fikk gå hjem.
Så var jeg mye dårligere i noen uker, før jeg begynte å bli bedre.
Men jeg har aldri kommet tilbake til det nivået jeg hadde før jeg tok vaksinen.
Det er åpenbart at den satte meg mye tilbake.
Men heldigvis ikke tilbake til der jeg var de første årene.
Det er fint at dette blir tatt på alvor.

Plutti
Husvarm
Husvarm

Post by Plutti »

Vi mistenker at min datter ble syk etter denne vaksinen. Hun ble noe redusert men det gikk mest på mageproblemer. Når hun fikk vaksine for livmorhalskreft stoppet det opp og hun er nå kraftig redusert med lite overskudd utenom å klare skolen med et nødskrik...
Ingen vil høre på oss at hun har blitt syk etter vaksine dessverre...

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Ville bare innom og ønske masse lykke til! Selv mener jeg (og spesialistene) at jeg fikk ME etter Meningokokkvaksineforsøket i 1988/89, og vi er ganske mange som er i samme situasjon. Dessverre er det vel bare én som fikk medhold og har fått erstatning, så vidt jeg vet. Mye pga nettopp det du skriver om at for endel kommer Me'n gradvis, og man har ingen "bevis" i legejournalene...

Selv er jeg ikke i tvil om at man kan få ME etter vaksine, derfor lot jeg være å ta svineinfluensavaksinen. Flere i familien har tatt den, og noen av dem har fått "ymse" symptomer i ettertid.

Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig det er å rapportere ALT som skjer helsemessig til lege, slik at det er tydelig og klart dokumentert for framtiden. Vi er mange som har brent oss på å ikke gå til lege eller si ifra når det har vært noe. Alt fra influensa til lungebetennelse og smerter har ofte ikke blitt nedtegnet i journalene.

Jeg håper flest mulig som mener de nå har fått ME/ME-lignende symptomer etter svineinfluensavaksinen melder ifra, sånn at det kanskje går bedre for deres gruppe enn det gjorde for vår, sånt rent erstatningsmessig, iallefall.

Igjen, masse lykke til! :klem:
Det ordner seg nok! ;)

Siriusen
Ny bruker
Ny bruker

Post by Siriusen »

Jeg ble syk etter svineinfluenvaksinen. Det er jeg overbevist om. Søkte også erstatning, men de sa det er ingen sammenheng mellom ME og den vaksinen. Forstå det den som kan...

Tutta
Husvarm
Husvarm

Post by Tutta »

Jeg tok vaksinen i 2009 og ble gradvis, nesten umerkelig, dårlig. Sommeren 2010 klarte jeg knapt stå på bena og raste ned i vekt. Jeg ble sykemeldt og ett år senere fikk jeg ME-diagnosen. Nå har jeg hørt flere liknende historier og ser klart at det er en sammenheng.

Det er en gruppe på Facebook som heter ME som senskade etter svineinfluensavaksinen. Det er flere der som har søkt om erstatning og dess flere dess bedre. Sammen er vi sterkere.
Everything will be ok in the end. If it's not ok, it's not the end.
http://melivet.com/

tertitta
Fast plass
Fast plass

Post by tertitta »

Jeg ramla i kjelleren etter at jeg måtte ta fullt " vaksinasjonsprogram i Forsvaret" for å delta i ISAF styrken i Afghanistan i 2005-06. Jeg ble så dårlig etterpå at jeg aldri kom meg ut i jobb. ME-symptomene ble min hverdag, med kognitiv svikt,og sensitivitet for det meste.....
Jeg kommer aldri til å ta en vaksine til.... Aldri.... Derfor blir jeg forbannet og oppgitt når bedrevitere krever at jeg skal ta gammaglobulin hver uke.... Det kommer ALDRI til å skje....

Jeg er gammel helsearbeider og har full forståelse for at befolkning skal/må vaksineres for livstruende sykdommer, men å utsette meg for mere sykdom pga vaksiner, det tør jeg bare ikke. Min livskvalitet er ikke noe å skryte av og verre vil jeg ikke bli....
Med filterbriller og formstøpte ørepropper ser jeg livet gli forbi..

TaleAfrika
Stamgjest
Stamgjest

Post by TaleAfrika »

Jeg ble fortalt at jeg for all del ikke måtte ta noen vaksine etter at jeg ble syk, i tillfelle disse kunne føre til drastisk forverring. Jeg har derfor minst én vanlig skolevaksine utestående, og svineinfluensavaksina var det aldri noe tanke om. Derimot funderte vi litt på om nærmeste familie skulle ta vaksina for å evt skåne meg, men så langt kom vi aldri (selv om det ble fortgang i de diskusjonene da en vi kjenner ble en av de hardest rammede i Norge (men overlevde)).

Lite hjelp i mitt svar, dessverre. Men jeg syns temaet er interessant, og jeg ønsker dere masse lykke til! Jeg er ikke i tvil om at helsemyndighetene har opptredt uforsvarlig i svineinfluensatida.
~ Fremfor alt må menneskene lære å elske livet. -Fjodor Dostojevskij

Hilsner og klemmer fra Tale :)

Post Reply