ME/CFS vs Corona Covid19 virus

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

ME/CFS vs Corona Covid19 virus

Post by HeltUtmattet »

Hei,

Er det andre her inne som er vettskremt av det som skjer i verden nå? Og jeg er livredd for å få dette. Jeg anser meg selv som så svak av ME sykdom at jeg er redd det vil få fatale konsekvenser om jeg får dette viruset. Er det andre som tenker i samme retning. Tenkte jeg ville søke felles trøst og lage en felles Corona tråd for alle som ønsker det. Men så er det vel slik at alle er på facebook eller Instagram nå for tiden... :|

Tom
Bofast
Bofast

Re: ME/CFS vs Corona Covid19 virus

Post by Tom »

Heisann HeltUtmattet!! Long time.

Ja, det er litt skummelt om dagen, man får gjøre det man kan for å unngå smitte.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

Hei Tom!, Ja, det har vært lenge siden jeg skrev noe. Har vært innom regelmessig, men det har vært svært lite aktivitet her inne. Regner med det er andre sosiale medier hvor ting foregår nå til dags.

For meg er jo ikke ting så anderledes nå enn før denne corona krisen, er jo stort sett innendørs uansett. Vi får bare gjøre det beste ut av dette så lenge det vedvarer. Ellers holder jeg litt på med slektsforskning på MyHeritage for tiden, så da går nå tiden litt foretere.

Det er veldig viktig å følge de reglene som gjelder angående å isolere seg og påse at man ikke oppsøker venner og bekjente. Spesielt unngå å besøke de aller svakeste av oss. Slik som eldre og syke. Så blir jeg så eitrende forbannet over folk som åpentlyst agerer sinne og frustrasjon over at de ikke får reise på hytta, trene som normalt, menge seg på barer. Man er rett og slett idiot om man ikke forstår alvoret i det som skjer nå. Man skal jo bare se til Italia og Spania for å få et bedre klarsyn. Så hører man om folk som oppsøker folk for å hoste og spytte på folk. Hva er det som feiler folk!? Jeg blir skremt av folks oppførsel. Egoisme kommer fort til overflaten når tøffe tider oppstår, det er helt tydelig.

Enn med deg Tom, hva får du tiden til å gå med?

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom »

Det er ikke så annerledes her heller, faktisk merker jeg veldig liten forskjell. Er alene nesten hele tiden allikevel - selvvalgt. Har litt kontakt med andre via Skype.

Å få tiden til å gå har aldri vært noe problem siden jeg ble syk, spiller musikk, gaming, ser på filmer/serier og leser bøker. Og surfer på nettet.

Men gjør noen små endringer - i dag fikk jeg hentekode for en pakke til å hente på butikken, men jeg valgte heller å betale kr 79,- for å få den levert på døren om noen dager. Tidligere ville jeg tatt bilen og hentet den selv. Kolonial lever maten på døra som vanlig, fikk en forsyning i går.

Blir til at man leser mye om Corona i media, skremmende greier, blir litt mye noen ganger, da tar jeg meg en pause en dag eller to.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

Akkurat nå ville nok vi også brukt varer levert på døren om vi hadde mulighet for det. Men det har vi ikke. Så vi prøver heller å begrense innkjøpene til så sjeldent som mulig. Nå bor vi i en liten bygd, så sjansene for å treffe store forsamlinger er minimale om man legger handleturen til kveldstid.

Det blir fort for mye corona i disse tider ja. Vi har TV stående på nyhetene hele dagene. Tror ikke det er sundt i det hele tatt. Men man vil jo ikke gå glipp av noe heller da. Rimelig unikt det som skjer nå. Forstår godt at det roter med huet til mange. Spesielt om man har en mistanke om at man er i rissikogruppen. Mest av alt er jeg redd for å smitte de man er mest glad i, slik som besteforeldre og de som har hatt en tøff tid med alvorlig sykdom slik som kreft og lignende. Eller at andre skal smitte disse er jo like ille. Dette er jo på en måte en sykdom hvor de friske raske ungdommene tar livet av de eldre og syke i sin egen familie. Det er i hvertfall det som skjer i Italia. Skrekk og gru. Og mange ser ikke ut til å forstå dette her hjemme på berget.

Vi får vel bare ta en dag av gangen Tom.

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom »

Jeg har ikke nyhetene på tven, men følger med på nettavisene - den økonomiske biten er også skremmende.

Den norska krona synker som en stein, jeg får sykepensjon fra Sverige også - jobbet der noen år for lenge siden - og for denne måneden hadde beløpet steget med over 20% :D

Finner du noe spennende med slektsforskningen? En konge eller noe? 8)

Jeg hadde en runde med Krigsseilerregisteret etter at jeg leste Jon Michelets bøker om krigsseilerne - fantastiske bøker, anbefales!! Husker bestefar fortalte om at han var båt båt under krigen, men ikke så mye mer, han ville ikke snakke om det. Men jeg fant han i dette registeret - og at han var på en båt som ble torpedert!!! Det gikk heldigvis bra.

Jepp, vi tar det dag for dag!

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet »

Jøss, det var spennede lesing. En krigsseiler i slekten er jo konge i seg selv! Må ha vært veldig traumatisk å bli torpedert ute i nattemørket under andre verdenskrig!

Ikke funnet noen konger i vår slekt enda, men en haug med baroner og grever etc. på min kones side. Mine svigerforeldre visste det ikke selv, så det var ekstra morro å finne ut av. Så nå kaller jeg kona konsekvent for baronessen! :) Frederik Ferdinand Clüver som bodde på Stadsbygd (Brødreskift gård) er direkte ane av min kones far. Han er av ren adelslekt hvor alle hans aner er av adelslekt helt tilbake til år 1000 om enn ikke enda lenger bakover. Det begynner å bli vanskelig å finne noe når man nermer seg år 1000! Adelen giftet jo seg utelukkende med hverandre, og det var jo mye adel i europa i middelalderen. Frederik levde på 1700 tallet i norge, og absolutt ALLE hans aner har etternavn som starter med "von ett eller annet". De mest kjente jeg har funnet er von Keyserligt og von Slippenbach, men det er mange flere navn hvor jeg finner historie. Går man 6 genrasjoner bak Frederik så er det 62 familier involvert som stamfedre. Alle er av adelslekt. Vi snakker tysk, nederlands, tysk-baltisk adel (Westfalia), og svensk adel mm.. I Frederiks tid var jo adel avskaffet for lenge siden, og hans norske kone er den første jeg finner av "dødelig" blod i den slekta. Veldig spennede å grave i dette. På min side fant jeg også en kar som har vært slått ridder av paven (Torbjørn Slede Oma f. 1225), den slekta har vært det som kalles fogder o.l. og mange av de har jobbet i det gamle norske "rettsvesenet" (ala Gulating). Jeg visste heller ikke om dette og nå har jeg virkelig fått blod på tann når det gjelder slektsforskning. :)

Simira
Moderator

Post by Simira »

Her er heller ikke hverdagen så veldig annerledes. Gubben har hatt jobb med hjemmekontor før, og jeg følger mine vanlige rutiner. Som blant annet innebærer å sjekke nyhetene morgen og kveld, og minst mulig ellers.
Her er det brettspill på nett, og også en del slektsforskning faktisk. Fin hobby for oss stillesittende det, når man finner det meste på nett.

Jeg er ikke så fryktelig redd for viruset, men nå er jeg ganske bra (mild grad, jobber 10% og er ute av huset rett som det er), og har ikke tendensen til å bli smittet av "alt". Men jeg tenker også at vi lever ganske skjermet i utgangspunktet og er dermed ganske trygge så lenge de rundt tar hensyn.

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom »

8) Spennende å lese om din (og din kones) slekt - helt utmattet. Adel altså... du får stelle pent med baronessen

Stillesittende hobbyer er det som gjelder Simira!! :D

Post Reply