Vaksine-ofrenes spesielle mønster i sykdomsforløp

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Tusen takk for svar, alle sammen! :klem:

En annen ting jeg har tenkt på, som jeg tror passer her under den samme tråden, var at Nyland nevnte at det er mange av oss som har leddgikt i slekten. I min slekt har mamma leddgikt, og hennes tante har det, og oldemor (mormors mor) hadde det også.

Og en annen ting mens jeg husker det: På blodprøvesvarene fra endokrinolog/indremedisiner, står det følgende:

"Lett økning av akuttfaseproteiner"

"Du har noen små utslag på enkelte immunglobuliner som KAN være tegn påen aktiv kronisk prosess - men jeg kan ikke tenke meg noen god forklaring på dette. Hvorvidt dette f.eks kunne ha sammenheng med din meningokokkvaksine kan jeg dessverre ikke si noe sikkert om. Det er mulig at de som har ansvar for meningokokk-vaksine-prosjektet ved Folkehelsa kan ha en mening om dette."

Noen som kjenner igjen leddgikt i slekten eller dette med akuttfaseproteiner?

:klem: Laila
Det ordner seg nok! ;)

Tussen
Groddfast
Groddfast

Post by Tussen »

Leddgikt i slekta kan jeg skrive under på. Trodde imidlertid at det var vanlig med ME generelt og ikke spesielt for oss vaksinefolka? Det sa i alle fall Nyland til meg lenge før meningokokkvaksinen ble et tema... Alt av autoimmune sykdommer, hadde jeg forståelse av at han mente. Han kommenterte i alle fall at jeg hadde revmatisme, psoreasiss, og Parkinson i slekta som "typisk".
Tussen
---------
"Jeg har aldri mislyktes, jeg har bare funnet 10.000 måter det ikke fungerer på!"
Thomas Edison

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Mulig det var det han sa, Tussen. At det var for ME-pasienter generelt. Godt mulig at jeg har gått litt i surr her :oops:

:klem: Laila
Det ordner seg nok! ;)

Lavendel
Stamgjest
Stamgjest

Post by Lavendel »

Denne "trinnvise ME'n" passer ganske bra på meg også. Fikk småsymptomer ganske umiddelbart, og så kom de liksom litt sånn tilfeldig; én stiv tommel som måtte brekkes opp igjen her og en abnormal halsinfeksjon ut av intet der, en plutselig oppstått anstrengelsesastma her og en bihulebetennelse der, lista er laaaang. Men det var ingenting som satte meg ordentlig ut før i 2002 (det er vel litt lenger enn 10-15 år da men), da jeg begynte å gå ned i vekt og få kraftige mageproblemer. Og så smellen i fjor vår. Da det sa PANG :( Og det med leddgikt i slekta- jepp!

Bra initiativ forresten, DragonEye, keep up the good work- hvis vi over tid får samlet nok info av denne typen (det er jo kalde fakta de alltid er ute etter), så stiller vi nok enda sterkere i erstatningssaken også :to:

Super-Ted
Husvarm
Husvarm

Post by Super-Ted »

--
Last edited by Super-Ted on Tue Nov 13, 2012 10:20, edited 1 time in total.

mono
Fast plass
Fast plass

Post by mono »

Dette stemmer perfekt på meg, også - men jeg har heller ikke tatt den vaksinen. MEN - jeg fikk en vaksine da jeg var ca. 8-9 år mot røde hunder! Det har jeg ikke tenkt på før... :shock:
* Ingen kan få deg til å føle deg underlegen uten ditt eget samtykke * - Elanor Roosevelt

* Lykken er ikke en stasjon man ankommer til, men en måte å reise på * - Margareth Lee Rambeck

peonen
Stamgjest
Stamgjest

Post by peonen »

Dette mønsteret passer bra på meg også :? .

MEen min har kommet snikende, men også i rykk og napp. Jeg ser for meg trappetrinn nedover, et trinn ned, så et til etc. Mye har bygget seg opp gjennom årevis, som at jeg sannsynligvis er genetisk disponert for ME, og jeg hadde maaaange øre- og bihulebetennelser, og luftveisinfeksjoner som barn. Jeg var i 1989 med på menigokokkforsøket, og fikk to ekte vaksniner, var mye syk (forkjølelser etc., følte at immunforsvaret var blitt dårligere) i årene etter dette, og begyne å reagere på melk. Hadde så to kraftige mageinfeksjoner for 10 og 11 år siden, og det var da symptomene for alvor begynte å komme. Men skikkelig dårlig ble jeg først etter to tette svangerskap og fødsler.

Et trinn ned, så et til, så et til... Huff, håper ikke trappen min går enda lengre ned :cry: .

Apropos det med leddproblematikk i slekten, jeg har også MYE av det i familien, div former for reumatisme hos mange på morssiden, og min mor har fibromylagi, og (mener jeg) udiagnostisert ME.
Last edited by peonen on Thu Sep 20, 2007 15:44, edited 1 time in total.
Er i dvale nå, men våkner nok opp etter hvert...
[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about4938.html]Litt om meg...[/url]

Petter37

Post by Petter37 »

Interessant lesing her. :wink:

Men er det noen som kan ta en oppsummering på hvilke vaksiner som kan trigge ME? Har jo tatt en rekke vaksiner opp gjennom årene, og har faktisk ikke full oversikt over hvilke typer vaksiner som er tatt.

Spørsmål: Er det noen av dere som testet positiv på IgA og\eller IgM RF?
(RF=revmatisme faktor) Jeg testet positiv her, men har ikke revmatisme.
Nyland skrev i sitt svarbrev bla. til meg at en rekke av de pasientene han har utredet testet positiv på RF.
Ellers hadde jeg høye verdier av antistoff EBV og CMV.

PS. Har også en en del leddgikt i slekta. Bla. min mor.
Last edited by Petter37 on Mon Sep 10, 2007 22:17, edited 2 times in total.

Gullet
Blomstrer
Blomstrer

Post by Gullet »

Dytter opp denne igjen jeg.
En nettvenn jeg jeg ble kjent med for mange år siden, som desverre har gått bort, sa dette så fint:
"Du skal ikke spørre om hva som er meningen med livet. Du skal selv skape meningen i livet."

Suebird
Administrator

Post by Suebird »

Jeg hadde ganske kraftig utviklet ME rett i etterkant av vaksinasjon x 2 i vaksineforsøket på slutten av 80-tallet. Ble vaksinert i desember og januar, så heftige halsbetennelser og utbrudd av kyssesyke i juni. På vgs sov jeg vanligvis godt over 12 t i døgnet og hadde en enorm hodepine 5-7 dg i uken. Fikk sterke tabletter for dette, som jeg sluttet med etter en tid for jeg var svært redd for avhengighet. Jeg husker lite fra den tiden.

Kom meg igjen sånn noenlunde rundt 20 årsalder, og fikk tatt meg en utdannelse. Men frisk var jeg ikke. Hadde noen tilbakefall som jeg brukte en god stund på å komme meg igjen fra. Full kollaps igjen for to år siden, og har siden vært dårligere enn noen gang.

Så sånn egentlig så har ikke sykdommen kommet så snikende på meg, siden den gikk i full blomst allerede noen mnd etter vaksinasjon. Jeg har allikevel ikke søkt erstatning siden legen min ikke hadde clue og mamma og pappa fikk jo faktisk også klar beskjed i infobrosjyren i forbindelse med vaksinasjon at influensasymtomer o.l var helt naturlig og ikke nødvendig å oppsøke lege for. Så journalen min er jo da mangelfull rett i etterkant av vaksinasjon. Antakelig ville de ha satt alt over på kyssesyken, men jeg vet at jeg var dårlig lenge før det. Men den infeksjonen hjalp selvsagt ikke på...
"I used to think of you that way, you know. Like the sun.
My personal sun. You balanced out the clouds nicely for me."
He sighed. "The clouds I can handle. But I can't fight with an eclipse." Bella/Jacob - Eclipse

jegharME
Husvarm
Husvarm

Post by jegharME »

Stemmer helt hos meg.

merte
Fast plass
Fast plass

Post by merte »

Har også fått diverse vaksiner opp gjennom årene, men kan ikke koble noen spesielle til at jeg nå er syk.
Men har også vært mye plaget med øre-, hals- og bihulebetennelse som ung. Ca 5 år før jeg ble syk, hadde jeg store problemer med utslett over hele kroppen og ansiktet, samt fingre som hovnet opp til x ganger størrelse. Huden kjentes ut som lær. Klødde noe helt j... og verket som bare det. Ble behandlet for kuldeeksem med kortison og solbehandling jevnlig. Hvorfor jeg hovnet opp fant de aldri ut av, men det kom hvis det var rått og kaldt vær. Jeg trodde den gangen det kunne skyldes at jeg ved ett par ganger gjennom livet har forfryst både ansiktet og hendene.
Omtrent samtidig fikk jeg tinnitus og søvnproblemer, så man kan i dag spekulere i om ikke alt egentlig henger sammen.

Etter at jeg klappet sammen (for 8 år siden) og fram til i dag , har jeg ikke merket noe til eksemen eller hevelser slik som da, men kan i dag oppleve at fingrene stivner og verker hvis det blir for kaldt, men egentlig gjelder dette også resten av kroppen. Kroniske smerter lærer man seg å leve med, men noen ganger blir det skikkelig ille.
Har vært plaget med fordøyelsen nærmest hele livet, men etter at jeg la om kostholdet har min verden blitt totalt endret til det positive...:-)

I min slekt er det også leddgikt, min far ble kraftig rammet da han kom i 35-40 årene, så dette var det første jeg sjekket meg for den gangen på 90-tallet. Selvfølgelig fant de ikke noe.

Post Reply