har du fått Meningokokk B-vaksine?

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Fikk du Meningokokk B-vaksine?

Jeg fikk ekte Meningokokk B-vaksine.
71
41%
Jeg var med på forsøket, men vet ikke om jeg fikk placebo eller ekte vaksine.
11
6%
Jeg har ikke fått Meningokokk B-vaksine.
90
52%
Jeg har ikke ME
2
1%

Total votes: 174

Therese
Husvarm
Husvarm

Post by Therese »

Jeg har fått vaksinen, og er ganske sikker på at jeg har fått ME etter det.

Fikk to vaksiner, med ca 14 dagers mellomrom i 1988.

Har meldt meg til Fhi, og til ME-foreningen, fylt ut skjemaer etc. For tiden jobbes det med å sette diagnose på meg - legen min har tatt meg helt på alvor, og jeg vurderer også en konsultasjon hos Dr. Paul Kavlie.

Hadde vært fint om det hadde vært noen andre som har fått ME ved vaksinen - er ikke så mange å prate med sånn til daglig om dette.

Therese
"Vær modig!"

Snubi
Ny bruker
Ny bruker

Post by Snubi »

Jeg fikk ekte vaksine i november 1988 og januar 1989.
Er foreløpig til utredning for ME.....
Snubi

tussemor
Husvarm
Husvarm

Post by tussemor »

Jeg fikk vaksinen i november og desember 1988 (9.klasse). Jeg fikk i tillegg vaksinen da jeg var russ våren 1992.
Skremmende å tenke på at det kan være årsaken til at jeg har de plagene jeg har i dag!

grynet
Ny bruker
Ny bruker

Post by grynet »

HEI ALLE SAMMEN

Jeg er helt ny her inne. Vet ikke om jeg har ME, men jeg fikk ekte vaksine på ungdomskolen. Fikk mail fra sysvak om det.

Har slitt mange år med helsa og er så forferdelig sliten. Har så å si alle symptomene på ME, men så har jeg også Lavt stoffskifte, men mye annet stemmer så godt med ME. som f.eks mat intoleranse, *lekk tarm* kan knapt spise noe før jeg må fly på do. SLITSOMT
Også er jeg forferdelig glad i å sove :D

Litt usikker på hvor jeg skal gå for å finne mere ut av dette.
Legen jeg bruker nå gir meg følelsen av at jeg er en skikkelig hypokonder når jeg sier jeg ikke orker og henge opp klær engang. :D

Hilsen en veldig sliten en,
Alle hjerter banker, alle hjerter banker, vaffelhjerter banker ei.

Emme
Blomstrer
Blomstrer

Post by Emme »

Velkommen til oss grynet :stryke:

Vet det er noen her inne som er blitt dårlig etter den vaksinen, og hvis du sjekker trådene litt finner du kanskje frem til dem.

Ellers råder jeg deg til å lage en egen presantasjonstråd og se om du ikke får respons på den.

Så "snakkes" vi kanskje senere :klem:

Jaja, nå ser jeg jo hvilken tråd du er på da :fnise:
[url=http://emhsten.blogspot.com]Emme[/url]

mie92
Fast plass
Fast plass

Post by mie92 »

er den vaksina det samme som MMR? eller er det noe anna som jeg ikke vet hva er ? :ops:
mie92 :D
[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about2794.html]Presangtasjonen min[/url]

mammamia
Husvarm
Husvarm

Post by mammamia »

mie92 wrote:er den vaksina det samme som MMR? eller er det noe anna som jeg ikke vet hva er ? :ops:
Nei. MMR er vaksine som gis små barn mot noen barnesykdommer. Tror det er mot røde hunder og kusma.

j-li
Fast plass
Fast plass

Post by j-li »

jeg har fått vaksinen i 9 klasse... Men får ikke vært med på stemmingen her...
J-li

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Fikk ekte vaksine jeg og...

Post by DragonEye »

Hei, allesammen!
Jeg er ny her, første gang jeg skriver et innlegg, men har vært inne og lest endel. Jeg har ikke fått diagnosen ME, men er nesten sikker på at det er det jeg har. (Akkurat begynt utredning) Har lest mange av historiene deres her inne, og kjenner meg så godt igjen i mye av det. jeg tok sjansen på å stemme på pollen, og svarte at jeg har fått vaksinen. (nov.88 og jan.89)
kos, DragonEye:)
Det ordner seg nok! ;)

Tina
Administrator

Post by Tina »

Velkommen Dragon Eye :D

Mye interessant å lese her,ja!
Også er det så mange koselige folk :D

jeg fikk også vaksinen i 88!

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

tusen takk for det, Tina :)
Ja, litt godt å lese om folk "i samme båt" (selv om jeg altså ikke er sikker på båtens navn ennå...) ikke at jeg ønsker at andre er syke eller no', men føles litt trygt og godt å ikke være alene i hele verden lenger!
kos, DragonEye :)
Det ordner seg nok! ;)

epstein
Fast plass
Fast plass

Post by epstein »

Kan flest mulig stemme her? Også de som ikke fikk vaksinen?

Disse tallene taler jo sitt klare språk, vi snakker vel om ett eller to årskull bare som har fått denne og hvor halvparten har fått placebo, så det skulle jo vært godt under 5 % av medlemmene hvis vaksinen er uten betydning. (Hvis en sier at brukerne dekker aldersgruppen 15-55 sånn ca. - altså 40 årskull). Bare litt rask og kryptisk regning hvis dere skjønner...

Selv om mange har stemt, er det vel en tendens til at de som har fått denne har lettere for å stemme enn de som ikke har, de siste er jo kanskje ikke innom dette underforumet engang (lager en link inn her på et av de andre underforumene, jeg tror jeg, hvor flere leser, så kan den bare slettes etterhvert, moderator :wink: ).

Synes dette er ganske viktig, siden Folkehelseinstituttet selv skal forske på om vaksinen har bidratt til sykdom (dog med Brubakk og Nyland med på laget, men de har neppe kapasitet til å kjempe mot et stort apparat som sikkert styrer med dataene som er innsamlet).

Forstår overhodet ikke hvorfor FHI selv skal gjøre dette, det hører jo ingen steder hjemme, men skal ikke blåse meg opp før de kommer med rapporter om at vaksinen ikke har hatt negativ betydning i det hele tatt. For det er vel ikke mulig utifra alt vi ser her på forumet? Kan enda ikke huske at det har kommet inn én her som har sendt mail og faktisk fått svar om at h*n har fått placebo. Det er (nesten?) alltid den ekte vaksinen inne i bildet. Det skulle jo vært like mye av hvert hvis det var tilfeldig.

Synes dette er helt fryktelig trist. Jeg har mange venner fra årskullet mitt og vi har gått på forskjellige skoler, og jeg kunne ha delt dem inn på forhånd i to grupper utifra om jeg trodde de hadde fått vaksinen eller ikke. Kan selvfølgelig være helt tilfeldig. Men jeg har aldri gjettet feil, blant ca ti personer. De to som gikk i klassen min, er de av vennene mine som har slitt med kapasitet, slitenhet og angst-/depresjonslignende symptomer. Uten at det er noen forståelig grunn (bortsett fra at de gikk i klasse med meg da :mrgreen: ). De andre som har fått placebo, er i full vigør med null plager. Vennene mine sier også at de har sett denne tendensen og hørt om det fra andre, uten at jeg har påvirket dem i den retningen :wink: . Bare litt pussig, men skal ikke overtolke. Vi har nok av mer klare tall å vise til, tror jeg, og må fokusere på det.

Hele poenget med en placebogruppe er vel at man skulle kunne sammenligne direkte de to gruppene i etterkant. Er det ikke 'bare' å telle antall ME-tilfeller da i de to gruppene? (evt i et representativt utvalg)

Mulig det ikke er så enkelt som det ser ut for en naiv sjel, men det spørreskjemaet fra Folkehelseinstituttet var veldig kryptisk. Bant annet skulle man svare på om vaksine(n) utløste ME og i neste spørsmål om infeksjon utløste ME. Man kan jo ikke svare ja på begge. Og for mange er det jo snakk om at vaksinen klusset til immunforsvaret slik at en senere falt helt sammen av en infeksjon. Var litt mange lurespørsmål, syns jeg... Så skulle de sende det samme skjemaet til noen som ikke hadde ME (og spørre hva som utløste ME hos dem???) og sammenligne.

Forstår bare ikke hva de skal finne ut med det - ser ut til å bli veldig ullent. For meg virker denne saken som noe som heller kunne vært et enkelt (dog selvfølgelig ganske omfattende) tellearbeid - gruppen med ekte vaksine mot placebo-gruppen - hvor mange har ME eller er under utredning med tanke på ME. Da hadde jo tallene talt sitt tydelige språk hvis en spurte mange nok. Vanskeligere å lure seg unna det enn et spørreskjema med mer rom for tolkninger. Har hørt en del lite OK om FHI i det siste (og da ikke bare det som har vært i media men fra folk som har samarbeidet med dem); det er naturlig nok veldig mye prestisje ute og går her, det er høyt anerkjente fagfolk som jobber der. Og viser det seg at man har 'ødelagt' eller redusert store deler av et par årskull, er jo dette en skandale.

Jeg håper de er lurere enn meg og i redelighetens ånd!

Post Reply