har du fått Meningokokk B-vaksine?

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Fikk du Meningokokk B-vaksine?

Jeg fikk ekte Meningokokk B-vaksine.
71
41%
Jeg var med på forsøket, men vet ikke om jeg fikk placebo eller ekte vaksine.
11
6%
Jeg har ikke fått Meningokokk B-vaksine.
90
52%
Jeg har ikke ME
2
1%

Total votes: 174

epstein
Fast plass
Fast plass

Post by epstein »

Diskuterer litt med meg selv her i dag (som om jeg har kapasitet til DET...) og så nå på litt gamle tråder om vaksinen og fant denne med noen oppklarende innlegg/linker av Beate

http://meforum.diskusjonsforum.no/mefor ... t1196.html

Her ser det jo ut som om ME-foreningen lurer litt i kulissene iallfall. Det viktige her er jo ikke om folk har falt pladask sammen med ME direkte etter første eller andre sprøytestikk, men om de har hatt større muligheter for å utvikle det, som ME-foreningen formulerer det. Så å drive og granske årsaken til den enkelte MEers sykdom med tanke på infeksjoner etc som det grundige spørreskjemaet åpner for, er jo unødvendig i en slik anonym undersøkelse hvor antallet er det viktige og vi har en placebogruppe. Alle andre faktorer slik som infeksjoner, andre vaksiner, stress og personlighet vil jo være likt fordelt mellom ekte-vaksine- og placebo-gruppen når det er så mange deltakere inne i bildet.

Når det gjelder pasientskadeerstatningene er jo saken en helt annen, der må man jo se på en og en sak og vurdere sannsynlighet med tanke på infeksjoner og andre vaksiner feks. Men hvis FHI-undersøkelsen viser en overrepresentasjon i ekte-vaksine-gruppen, vil jo det kunne påvirke tvilstilfeller i retning av et positivt utfall med tanke på erstatning.

Jeg skjønner jo godt at FHI 'tok på seg ansvaret' for å finne ut av dette, det er vel i grunn det lureste av dem i stedet for å få inn eksterne til å gjøre selve undersøkelsen. Det høres liksom så trygt og godt og snilt ut sånn det står her, men det er jo klart det er mye som står på spill for dem og at de ikke vil gi ved dørene. Men selvfølgelig er det bedre med en undersøkelse utført av dem selv enn ingen undersøkelse, eller forresten, det er det vel kanskje ikke? Hvis de fastslår at det ikke er noen som helst sammenheng, vil jo det bli betraktet som den hele og fulle sannhet, og vi sitter igjen her som klovner og uten noen mulighet for erstatning. Og illsinte hvis vi 'vet' det er feil! Det blir slitsomt :wink: .

Dette ble skrevet i mars, og det står at undersøkelsen ventes ferdig om ett år. Like rundt hjørnet det da.

Merker jeg er litt i det konspiratoriske hjørnet når det gjelder dette... Det var vel noe med at hun Nøkleby i det dokument2-programmet presterte å sitte og si at det ikke var særlig sannsynlig at hun som hadde falt rett sammen etter andre sprøyte og ikke vært en time på skolen eller i jobb siden, var blitt dårlig av vaksinen. Da ser jeg liksom for meg hvordan de vil tolke et spørreskjema hvor det kommer fram at man har hatt alvorlige infeksjoner og tatt andre vaksiner og blitt dårlige etter det.

Monica
Fast plass
Fast plass

Post by Monica »

Hei epstein :)

Har dessverre akuratt den samme oppfatningen av dette som deg!

Tror nok at de greier å snu dette rundt, slik at det blir ett fåtall som får
erstatning og at folkehelsa
kommer ut av dette med hodet hevet....

Skal bli spennede å følge med nå, regner med de første sakene hos NPE snart er ferdig....

Pluss snart skal vel folkehelsetjenesten kom med sitt svar på sin undersøkelse.....
som jeg er helt sikker på konkluderer med at det ikke kan påvise at vaksinen kan ha
utløst ME for så mange mennesker...

Litt negativ kansje...men hvem vet kansje jeg blir positivt overrasket :D

Jaclin76
Stamgjest
Stamgjest

Post by Jaclin76 »

Jeg fikk meningokokk vaksinen to doser i 1989. dessverre..... :? Ja det blir spennende å se hva som skjer med sakene hos NPE. Har dere skrevet til dem???
Kjærligheten måles ikke etter hvor mange ganger vi rører hverandre, men hvor mange ganger vi når hverandre.

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-post-58034.html#58034]Min presentasjon[/url]

epstein
Fast plass
Fast plass

Post by epstein »

Takk for respons, Monica, det var godt noen orket å lese alt :wink: (er jo litt for spesielt interesserte dette...)!

Dette handler egentlig ikke om å være positiv eller negativ, føler jeg, og det kan godt hende (kan nesten ikke forstå annet med såpass tydelig tendens) de kommer fram til at vaksinen kan ha hatt betydning for sykdom hos endel.

Poenget er at det vel overhodet ikke henger på greip rent forskningsetisk at de som selv har utviklet det produktet som kan ha forvoldt en slik stor skade hos så mange mennesker, skal forske på om det er tilfelle. En bedrift/institusjon som har begått en stor tabbe, om den er tilsiktet eller ikke og resultat av slurv og svikt i systemene eller ikke, skal uansett ikke bære hovedansvaret for å finne ut av dette. Hvor ofte ser man det i andre saker? Det sier seg selv at ved enhver tolkningsmulighet (som det må være mange av med det spørreskjemaet) vil man trekkes i retning av en tolkning som slår best ut for en selv, og iallfall ikke motsatt. Det er jo helt menneskelig og ville skjedd overalt uavhengig av hvor 'slem' bedriften er. Særlig når det er mye å tape hva gjelder både omdømme og økonomi. Dermed vil resultatet fordreies.

Derfor er det eneste ryddige å sette sånt bort til inhabile. Men det er sikkert mer ressurskrevende, og når FHI selv sier at de skal rydde opp i dette, puster kanskje alle ansvarlige som slipper å ta mer ansvar for dette, lettet ut. Uten å tenke helt over hvor merkelig den koblingen er eller hvor alvorlig denne saken er for såpass mange mennesker.

Da ser jeg at etter at 20 til har stemt etter ekstra mas også på dem som ikke har fått vaksinen, er det fortsatt ca en tredel her inne som har fått den. Prosenten har bare sunket litt fra da det var 70 som hadde stemt. Hm, det er mange.

Beate
Setter rotskudd
Setter rotskudd

Post by Beate »

Det er jo vanskelig å si noe, det ser mye ut, at 33% er fra disse årskullene. Samtidig er det mange fra 70-tallet her.

Og mange har nok kommet hit nettopp fordi de har søkt på ME og vaksinen i forbindelse med medieomtalen.

Ellers må det jo være slik at de ser på antall mennesker med ME-diagnose utfra hvilket år de er født i, og om det er en overrepresentasjon fra disse årskullene.
Frihet er ikke å gjøre det du vil,
men å ville det du gjør.

EEE
Husvarm
Husvarm

Post by EEE »

Heisann.
Eg fekk nettopp bekrefta at eg fekk Meningokokk B vaksine i 88-89. Eg er under utredning for ME, og alle papira mine er sendt til Doktor Nyland. Veit nokon ei mailadresse eg kan sende informasjonen om vaksina til? Kor bør eg melde frå?

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Hei og velkommen, EEE :D

Send en mail til me-foreningen, så får du skjema tilsendt på mail tilbake. Dette skjemaet fyller du ut, og sender til mail-adr. som står nederst på skjemaet. Lykke til :tob:
Det ordner seg nok! ;)

monicaen
Ny bruker
Ny bruker

Post by monicaen »

Jeg var med i forsøket på ungdomskolen, men fikk placebo. året etterpå fikk eg 2 gange meningokokkBvaksine.

Jeg har i det siste noen uforklarlige symptomer som minner om ME, men jeg vegrer meg for å ta min mistanke opp med legen i frykt for å bli stemplet som hyperkonder

Lille P
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by Lille P »

monicaen wrote:Jeg var med i forsøket på ungdomskolen, men fikk placebo. året etterpå fikk eg 2 gange meningokokkBvaksine.

Jeg har i det siste noen uforklarlige symptomer som minner om ME, men jeg vegrer meg for å ta min mistanke opp med legen i frykt for å bli stemplet som hyperkonder
Hvor lenge har du hatt symptomene, og er du utslitt??
Legen skal ta deg seriøst uansett hva grunnen til symptomene er.
Hvis ikke, bytt lege.
ME syk i 19 år..
Mitt motto: LEV mens du kan, om så bare for 5 minutter i gangen!! :D

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about3530.html]Tråden min[/url]
Noen som vil ha noen å snakke tull med, bare send PM :D

Monica
Fast plass
Fast plass

Post by Monica »

Hei monicaen :)

Anbefaler deg å ta det opp med legen din og i tillegg, melde deg til ME-foreningen.

Vet det er vanskelig, har følt meg som en hyperkonder siden jeg var jenteunge,
lat og giddaløs, aldri orket noen ting, men fikk først diagnosen i 2005.
Fikk også den ekte vaksinen i 88/89.

Lykke til :to:

DragonEye
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by DragonEye »

Med tanke på den forskningen som pågår om vaksinen/ME, må jeg si at det er hårreisende at 1 av 3 som har stemt på pollen her, har fått vaksinen :shock:
Det ordner seg nok! ;)

Lille P
På øverste hylle
På øverste hylle

Post by Lille P »

DragonEye wrote:Med tanke på den forskningen som pågår om vaksinen/ME, må jeg si at det er hårreisende at 1 av 3 som har stemt på pollen her, har fått vaksinen :shock:
Enig! Minner om det jeg leste om de olje - dykkerne, staten eksperimenterer på bekostning av menneskeliv. Og i dette tilfelle, på barn!! helt grusomt!!
ME syk i 19 år..
Mitt motto: LEV mens du kan, om så bare for 5 minutter i gangen!! :D

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about3530.html]Tråden min[/url]
Noen som vil ha noen å snakke tull med, bare send PM :D

Post Reply