Kronikk i Aftenposten 12/1-09.

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Dina
Setter rotskudd
Setter rotskudd

Kronikk i Aftenposten 12/1-09.

Post by Dina »

Kronikk i Aftenposten's papirutgave idag, nå ligger den også ute på nett:
Vaksinefrykt trolig ubegrunnet

Jens Plahte- Senter for teknologi, innovasjon og kultur, Universitetet i OsloVaksine og ME. I en kronikk i Aftenposten 12. november 2007 skrev legene Harald Nyland og Ola Didrik Saugstad om en påstått sammenheng mellom Folkehelseinstituttets meningokokkvaksine og utmattelsessykdommen myalgisk encefalopati (ME). Den samme påstanden ble fremsatt i et Dokument2-program på TV2 den 17. november i fjor.

Pasienthistoriene som presenteres er helt klart foruroligende. Likevel er det først og fremst ved hjelp av statistiske metoder vi kan bringe på det rene om vaksinen gir økt risiko for ME-sykdom eller ikke.
http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 862486.ece
Ingen er så døv som den som ikke [b]vil[/b] høre.

Chanè
Fast plass
Fast plass

Post by Chanè »

Takk for link :)

Men jeg får lyst til å si blah blah blah......

kari
Husvarm
Husvarm

Post by kari »

Fint at noen får frem poenget når det gjelder årsakssammenhenger og ME på en pen måte, føler at det er veeeldig mange teorier ute og går. Tror nok at vi som er rammet av ME fryktelig gjerne vil finne både årsak til ME og en kur for ME, og hvis vi kan finnen noe/noen å skylde på så hadde jo det vært helt suverent også. Men dette kan nok lett lede oss på ville veier...

Nå skal det samtidig sies at selv om forskningen sier at det ikke kan påvises en "signifikant" sammenheng mellom vaksinen og ME, så kan den heller ikke utelukkes. Det forskningen sier, er at vi kan ikke være rimelig sikker på at det er en sammenheng, dette kan også skyldes tilfeldigheter.

Men det er det man kan vite sikkert. Så er det jo en helt annen sak hva man velger å tro...
Akkurat som det er lettere for småbarn å lære å skrive hvis de får noen riktig store og fete blyanter, så er det lettere å skape seg det gode liv hvis du har noen store og fete drømmer...

geia
Husvarm
Husvarm

Post by geia »

I kronikken i Aftenposten skriver Plathe på slutten at "Folkehelseinstituttet, som utviklet vaksinen, har et spesielt ansvar for å iverksette en tilstrekkelig omfattende undersøkelse til at man eventuelt vil kunne gå lengre i retning av å utelukke en sammenheng mellom vaksinen og ME-sykdom. Det er viktig at det på politisk nivå sikres en finansiering slik at en slik undersøkelse kan gjennomføres så snart som mulig."
Selv om Plathe har bestemt seg allerede for at det ikke er noen sammenheng mellom ME og meningokokkvaksinen, så mener han at det bør gjøres en ny og større undersøkelse med større kontrollgruppe. Og det er jeg helt enig i. Jeg forstår ikke helt hva man skal bruke den forrige undersøkelsen fra nov 08 til, så lenge den ikke har stort nok materiale og dermed usikker konklusjon.

En annen sak når det gjelder Folkehelseinstituttet sin undersøkelse. De fant en mulig sammenheng mellom gjentatte infeksjoner i barnealder (halsbetennelser og ørebetennelser), men tallene var ikke signifikante. Det hadde i grunnen vært interessant med en større undersøkelse av den sammenhengen også. Er det flere her som hadde gjentatte infeksjoner som barn?
Hvis man hadde funnet ut mer om det, kunne man kanskje ha kommet et steg videre til å finne noen årsak til ME. Kanskje har vi et medfødt defekt immunsystem eller har det kanskje noe med gjentatte antibiotikabehandlinger? Man kan jo bare spekulere og jeg gleder meg til jeg kan være oppreist i flere timer i strekk og kan klare å tenke så lenge at det er mulig å forske selv på me. Jeg kan jo i hvert fall håpe

Dina
Setter rotskudd
Setter rotskudd

Post by Dina »

geia wrote: Er det flere her som hadde gjentatte infeksjoner som barn?
Hvis man hadde funnet ut mer om det, kunne man kanskje ha kommet et steg videre til å finne noen årsak til ME. Kanskje har vi et medfødt defekt immunsystem eller har det kanskje noe med gjentatte antibiotikabehandlinger?
Jeg hadde gjentatte infeksjoner som barn, var plaget av halsbetennelser og ørebetennelser opp gjennom hele oppveksten.
(Også i tenårene.)
Hadde også nyrebekkenbetennelse og lungebetennelse som barn.

Jeg var ikke med i vaksineforsøket, men regner med at du spør generelt her!?
Ingen er så døv som den som ikke [b]vil[/b] høre.

nambo
Stamgjest
Stamgjest

Post by nambo »

klarer ikke lese hele tråden. men jeg hadde også utallige halsbetennelser osv som barn.

jensplahte
Ny bruker
Ny bruker

Re: Kronikk i Aftenposten 12/1-09.

Post by jensplahte »

Til ME-forumet,

Jeg oppdaget denne tråden først nå i mars 2011. Min eneste kommentar til diskusjonen her er at jeg nok ikke har 'bestemt meg på forhånd', som 'geia' skriver. Tvert imot, jeg forholder meg til allerede utført (dog fortsatt mangelfull) forskning ... og jeg skriver 'at man eventuelt vil kunne gå lengre i retning av å utelukke en sammenheng' ved å forske videre på dette. Jeg kan for øvrig opplyse om at jeg har selv en mangeårig ME-pasient i min nære familie (ikke menB-vaksinert), og at jeg også selvfølgelig håper at man etterhvert vil finne fram til både årsak og behandling av denne invalidiserende tilstanden.

Jens Plahte

lenemoren73
Rotfast
Rotfast

Post by lenemoren73 »

Men det har jo dessverre ikke blitt utført noen mer
omfattende undersøkelser i så henseende :(
Du ska få en dag i mårrå som rein og ubrukt står, med blanke ark og fargestifter tel.......

Chanè
Fast plass
Fast plass

Post by Chanè »

jeg for min del stiller gjerne opp om det er aktuelt.
~ME etter vaksineforsøket i 1988-89~

Post Reply