Kommer du til å ta vaksine for svineinfluensa?

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Kommer du til å ta vaksine for svineinfluensa?

ja
12
10%
nei
77
65%
vet ikke enda
26
22%
ja - hvis min fastlege anbefaler det
3
3%

Total votes: 118

shadow
Bofast
Bofast

Post by shadow »

Flott marimor, håper at informasjonen fra dem blir en god veiviser :wink:
- Shadow

Er under behandling ved Norsk borreliosesenter og Strømmen medisinske senter med god effekt.

Leo
Ny bruker
Ny bruker

Vaksine

Post by Leo »

Hei
Jeg er ny i dette forumet. Har vært syk ca et år nå, og har fått diagnosen ME . Jeg tok vaksinen mot svineinfluensa i går, og har i hvert fall ikke blitt noe verre enda. Har vondt i armen, hodet og jeg er svimmel. Men vondt i hodet og svimmelhet har jeg jo uansett ofte. Var veldig i tvil om jeg skulle ta vaksinen, men jeg har blitt veldig dårlig og fått små tilbakefall etter virusinfeksjoner (omgangssyke) siste månedene. Har i løpet av de siste seks mnd blitt generelt mye bedre, og jobber 20-30 %, etter å ha vært sykemeldt et halvt år. Så jeg orket ikke tanken på at denne influensaen skulle ødelegge den fremgangen jeg har hatt.
Jeg har jo tatt mange vaksiner tidligere i forbindelse med reiser, og jeg har ikke reagert på noe tidligere. Har også vært med på dette ekserimentet med hjernehinnevaksinen på slutten av 80-tallet, men jeg ble jo ikke syk før i fjor. Men på denne tiden var jeg frisk.

Jeg var forberedt på at jeg kom til å være sengeliggende i dag, men det er jeg altså ikke. Har hvilt et par timer, men det er normalt for meg.

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Post by Kaktus »

Miapia wrote:hmm..krevd 816 liv på verdensbasis...å 10 i norge?
Det er vel ikke så mye i forhold til at en vanlig sesonginfluensa i norge tar rundt 1000 liv årlig??
Hmm, 816? Leste nettopp at 5000 hadde dødd på verdensbasis?!
"Alle disse dagene som kom og gikk - lite visste jeg at de var selve livet"...
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

Miapia
Groddfast
Groddfast

Post by Miapia »

http://www.vl.no/samfunn/article4496597.ece sto det i denne linken som shadow la ut tidligere.

5000 altså?
"Kindness is the language which the deaf can hear and the blind can see."
Mark Twain

Miapia
Groddfast
Groddfast

Post by Miapia »

Leo - så bra du ikke har reagert på vaksinen! :)
"Kindness is the language which the deaf can hear and the blind can see."
Mark Twain

Mr.X
Husvarm
Husvarm

Vaksine, ta eller ikke?

Post by Mr.X »

Etter mye styr i media (vakling frem og tilbake med info) om svinevaksinen, så tok jeg i dag kontakt med fastlege og prøvde å få tak i Dr.Nyland på nevrologen på HUS. Jeg hadde bestemt meg for å ikke ta vaksinen, men måtte ringe for å få visshet om der ikke var noen holdningsendringer ute og gikk i helsesektoren. Hadde fått beskjed fra fastlegen min om at dette ville bli en mild influ for ca 3 uker siden og trengte ikke å ta vaksinen, og Nyland gikk jo ut med at det var ikke bra for mangen av oss og ta noen form for vaksiner. Men det var bra jeg ringte for å dobbelsjekke, Nyland satt i møtet hele dagen, men "staben" ga meg beskjed om at standpunktet hans var nå endret og at jeg skulle ta vaksinen. Ringte så fastlege for å høre hva han sa, og der fikk jeg beskjed om å møte opp på mandag for og vaksineres. Så da blir det svinevaksinen på meg alikavel..... :shock: 8)

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Post by Kaktus »

Miapia wrote:http://www.vl.no/samfunn/article4496597.ece sto det i denne linken som shadow la ut tidligere.

5000 altså?
Hei, ja står 5000 her som jeg leste...
http://www.abcnyheter.no/node/98167
"Alle disse dagene som kom og gikk - lite visste jeg at de var selve livet"...
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

hønepøne
Husvarm
Husvarm

Post by hønepøne »

Jeg har vært litt usikker på om jeg skal ta svineinfluensavaksine,
men nå har jeg bestemt meg for å ta den.
Det er tross alt bedre å få noen bivirkninger og bli litt syk i noen dager,
enn å bli så syk at en ender opp i respirator og kanskje ikke overlever.

Jeg hadde influensa i januar for to år siden og var syk i to mnd.
Den siste uken hadde jeg problemer med å puste, og det var ekkelt.

Svineinfluensaen går jo på luftveiene så derfor er jeg ikke lenger i tvil om hva jeg skal velge. På tross av at jeg ikke liker vaksiner.

Vennlig hilsen hønepøne

Tina
Administrator

Post by Tina »

Jeg tenker som så at om dette retroviruset, som vi antageligvis har, er ganske likt HIV og leukemi, så bør vi kanskje prøve å finne ut hva slags råd de pasientene med slike sykdommer får i forhold til vaksinen.
Tåler deres kropp en slik vaksine så burde vel kanskje vi tåle den også? Om deres kropp brytes ned av en slik vaksine blir jeg usikker.

Dette blir jo bare spekulasjoner, men det er jo de eneste retningslinjer vi har, nemlig spekulasjoner.
-Sammen er vi sterke-

tepose
Fast plass
Fast plass

Post by tepose »

Jeg skal ikke ta vaksinen. Jeg har full respekt for de som velger å ta den, men jeg har funnet ut at det ikke er noe for meg. Jeg synes det er for mye uvissheter rundt vaksinen, jeg synes også at det blir mer og mer propaganda fra leger i media og media gennerelt. Jeg vet om leger som velger å ikke ta den og det tar jeg med i betrakningen min om valget å ikke ta den. Jeg fikk resept på Tamiflu og tok ut de tablettene tidlig. Blir jeg syk, tar jeg tamiflu, utfallet blir som det blir. :)

snoopy
Stamgjest
Stamgjest

Post by snoopy »

Jeg har tenkt som Tina, det burde sjekkes ut den biten der.

Det jeg synes er mest ekkelt med denne vaksinen er siden den er ny så kan de ikke si noe om langtidsbivirkningene. Man ser ikke 3 år frem i tid.

Synes hele opplegget de har holdt på med virker veldig propaganda og de gjør folk utrolig usikre og velger man å ikke ta så "synder" man får jeg en følelse av.

marimor
Administrator

Post by marimor »

Tina: Leste råd fra FHI idag i fh til hiv, og de er anbefalt vaksinen.
Be yourself, everybody else is taken :snill:

Post Reply