Noen med ME som har tatt svineinfluevaksinen? Erfaringstråd.

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Tina
Administrator

Noen med ME som har tatt svineinfluevaksinen? Erfaringstråd.

Post by Tina »

Noen med ME som har tatt svineinfluensavaksinen?
-Sammen er vi sterke-

Lilith
Rotfast
Rotfast

Post by Lilith »

Jeg tok den igår. Det har foreløpig gått helt ok. Kjenner bittelitt i kroppen, men overhodet ikke så jeg føler meg syk/pjusk.
Jeg har lært mye av ME. Om endringer, lengsel og smerte.
Men mest av alt har jeg lært om lykke.
Min blogg: [url=http://englerisneen.com]Kattene mine lager engler i sneen[/url]

Tina
Administrator

Post by Tina »

Så bra å høre Lillth :-) :tob:
Jeg fikk tilbud om å ta den i går, men jeg feiget ut. Litt fordi jeg har lavgradig feber om dagen, litt pga av at jeg har tatt meningokokkvaksinen og alt rundt det, og litt pga av all skremselspropaganda generelt om vaksinen.

Det sies jo at det å ta vaksinen gir en mildere reaksjon uansett en det ville blitt med selveinfluensaen siden den naturligvis har levende virus og vaksinen døde virus.

Fint at du informerer :-)
-Sammen er vi sterke-

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

Jeg tok den i dag, etter å ha vært i sterk tvil i lang tid. Foreløpig ingen symptomer.

Er glad jeg tok den. Legen min var veldig ærlig og oppriktig og sa at etter det han har sett av hvor syke folk kan bli, er han ikke i tvil om at ALLE bør ta den, uansett ME eller ikke. Han prioriterte meg fordi jeg har ME faktisk.

Tina
Administrator

Post by Tina »

Hvordan reagerte du på vaksinen, Mirabell?
-Sammen er vi sterke-

Gullet
Blomstrer
Blomstrer

Post by Gullet »

Ett lite spørsmål om vaksinen:

Kan man med feber ta den?
Jeg går med feber så og si hele tiden.
En nettvenn jeg jeg ble kjent med for mange år siden, som desverre har gått bort, sa dette så fint:
"Du skal ikke spørre om hva som er meningen med livet. Du skal selv skape meningen i livet."

Plinkiplonk
Husvarm
Husvarm

Post by Plinkiplonk »

Lillith og Mirabell: Kan jeg spørre hvor ME-syke dere er? (Da tenker jeg på hvor lenge dere har vært syke, og hvor hemmet dere er i hverdagen, og om dere føler stresshormoner og problemer med å slappe av er ett av hovedsymptomene deres.)

MEgan
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by MEgan »

Tok den på onsdag 28/10. Første kvelden var jeg litt uvel, og hadde veldige muskelsmerter om natten. Innsovningspillen virket heller ikke denne natten. Ingen feber. Armen var litt vond dagen etter, og fikk litt kvalme og uvelhet. Det har jeg faktisk enda. Litt kvalme, og uvelhet i tillegg til en slik klump i halsen, som gjør at jeg raper hele tiden :?

Akkurat det med rapingen er veldig merkelig, men det er mye bedre nå i alle fall (søndag) og er veldig glad for at jeg fikk tatt vaksinen såpass raskt.

exD(INA)
Stamgjest
Stamgjest

Post by exD(INA) »

Innspill til Gullet; forstår spørsmålet ditt slik at du lurer på om man kan ta vaksinen dersom man har feber. Det er en generell anbefaling at man IKKE får vaksine dersom man har feber. Så ved mistanke om feber er det jo bare å måle temperaturen og så la legen avgjøre om vaksinering er aktuelt eller ikke.

Lilith
Rotfast
Rotfast

Post by Lilith »

Bivirkninger
Først - jeg kjenner nå at jeg er litt mer på vippen mellom normal ig utslitt enn på en stund. Men jeg er ikke sikker på om det er noen bivirkning. Jeg har både følt meg i bedre form enn på lenge den siste uken, og også plutselig pjuskere enn før. Det er litt sånn typisk ubalanse som jeg kan få når jeg har overanstrengt på noe vis. Vaksine er nok en belastning, uansett hvordan man ser det..

Men jeg angrer ikke, og er ikke bekymret.

Og så til Plinkiplonk :-)
Jeg er slettes ikke sikker på hva jeg skal svare. Humre - det er lenge siden jeg har tenkt på hvor syk jeg er. Jeg har begynt å tenke så mye mer på hva som fungerer, og hvordan jeg lykkes med tilpasninger :-)

Jeg ble hvertfall syk i 1999, etter en influensa med bronkitt. Siden 1999 har jeg vekslet veldig. I perioder har jeg måttet ha hjelp med det meste og har vært svært syk, knyttet mest til senga og vært sosialt isolert. På det beste har jeg vært nærmest symptomfri og svært aktiv. Men det er nok lenge siden. Jeg er nå varig ufør.

Jeg kan være aktiv på dagene, med kun sittende hvile imellom. Men jeg hvile når jeg må. Jeg har ikke noe å gå på. Jeg bruker rullestol for strekninger lengre enn 50-70 meter. Jeg kan handle og få stressfrie besøk. At jeg går på besøk er mye tyngre, og jeg tåler sjelden mer enn et kort bortebesøk i nabolaget i måneden.

Stort sett vil jeg si at jeg har en jevn ganske grei toleranse for aktivitet, men grensen for overaktivitet er svært skarp. Jeg er stort sett husbundet/gårdsbundet og fungerer såpass godt fordi vi er gode på AAA tror jeg. Stress (uventede hendelser, bekymringer, høye lyder, forkjølelse...) gjør meg fort veldig syk, men det går over etter noen dager og ikke uker slik som før.

I løpet av den tiden jeg har vært syk har jeg gått gjennom flere faser. Periode med hovedsaklig utmattelse, med sanseskyhet, med tarmproblemer, hodepine og kvalme, anfall av bevegelsesløshet, svært lavt blodtrykk/puls, med hjertesymptomer etc. Nevrologiske sympt har hele tiden vært mest dominerende. Nå er de fleste symptomer tilstedeværende i varierende grad. Jeg har også mye smerter og periodevis mye kognitive problemer. Jeg har symptomer av ett eller annet slag hver dag.

Jeg kan føle meg hyper innimellom, men kjenner meg ikke lenger igjen i adrenalin/stress teorien som sådann. Jeg føler meg mer som en aktiv person som sliter med å lære meg at jeg er syk. Det skjer sjeldnere og sjeldnere at jeg går avgårde i overaktivitet. Noe som kanskje er grunn til at jeg er jevnere i formen selv om jeg fremdeles har mye alvorlige symptomer.

Jeg føler nok at jeg akkurat nå er mer robust i forhold til vaksine enn tidligere, hvis jeg vurderer i forhold til utmattelse. Men jeg er også mer usikker på hvorvidt jeg kan tippe/velte fordi jeg har så alvorlige symptomer jevnlig så noe er jo stadig riv ruskende galt.

Siden jeg har en lungelidelse velger jeg likevel vaksinen.
Jeg har lært mye av ME. Om endringer, lengsel og smerte.
Men mest av alt har jeg lært om lykke.
Min blogg: [url=http://englerisneen.com]Kattene mine lager engler i sneen[/url]

Gullet
Blomstrer
Blomstrer

Post by Gullet »

exD(INA) wrote:Innspill til Gullet; forstår spørsmålet ditt slik at du lurer på om man kan ta vaksinen dersom man har feber. Det er en generell anbefaling at man IKKE får vaksine dersom man har feber. Så ved mistanke om feber er det jo bare å måle temperaturen og så la legen avgjøre om vaksinering er aktuelt eller ikke.
Tusen takk for svaret.

Miapia
Groddfast
Groddfast

Post by Miapia »

Skal dere ta vaksinen to ganger ?
"Kindness is the language which the deaf can hear and the blind can see."
Mark Twain

Post Reply