Noen med ME som har tatt svineinfluevaksinen? Erfaringstråd.

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

H&M-mamma
Husvarm
Husvarm

Post by H&M-mamma »

Nå er det 4 uker siden jeg tok vaksinen og formen er mye verre enn før jeg tok den. Jeg fikk temmelig umiddelbart høyere feber og influensasymptomer (verre enn de jeg har til vanlig), slik er jeg stort sett fortsatt. Flere nye Me-symptomer har også meldt sin ankomst.
Men livet ellers har ikke vært så enkelt denne tiden heller, sykdom i familien og mann på sjøen som har vært ekstra mye borte. Så det er ikke greit å si hva som er grunn til hva.
Men, jeg sier nå fortsatt til meg selv at jeg er glad for å ha vaksinert meg!

Lois
Fast plass
Fast plass

Post by Lois »

jeg tok vaksinen i går. Det gikk greit det, men ble litt slakk og litt ør etterpå. Men kan være litt psykisk også ;) for jeg var skikkelig redd for akutte reaksjoner rett etterpå....fikk rett og slett en smule angst for det!!! Men følte meg ganske slapp og hadde influensaverk i kroppen i natt, og idag verket i kroppen og litt slakk, hjalp med paracet og ibux :) Så det var nok vært en reaksjon det. Men det er jo nevnt som vanlige bivirkninger. Men er litt bedre, og håper at jeg er enda bedre imorgen. Ja også vond arm da, det fikk jeg også. Men ellers ganske ok....så nå er det gjort...ikke mer å tenke på....gjort er gjort...og valgt er valgt....og håper på det beste!!! :)

Andre erfaringer?

lagt til 12.12. :
og nå: 3 dager etter vaksinen føler jeg meg som vanlig igjen :) , men litt øm i armen ennå.
Last edited by Lois on Sat Dec 12, 2009 09:39, edited 1 time in total.

murse
Stamgjest
Stamgjest

Post by murse »

Tok vaksinen på tirsdag. Veldig vondt i armen, strålte opp til øret/brystet og ned i fingertuppene. Men føle meg som vanlig. Alle bivirkningene
som man kan få av vaksinen, har jeg jo i større eller mindre grad hver eneste dag. :?
Jeg leverer i barnehagen hver dag, derfor valgte jeg å ta denne vaksinen.
Hadde influensa i fjor, var syk i 6uker, veldig surklete i pusten, og slet ekstra med formen hele høsten/vinteren.
Murse 30, ME etter CMV og EBV nov06

Smil og vær glad, så blir allting bra:-)

Flaggermus
Stamgjest
Stamgjest

Post by Flaggermus »

Eg Bestemte meg til slutt for å ta svineinfluensa, nå når den er på nedgang, og før den eventuelt blusser opp igjen.

Itillegg til at eg har flyttet til Bergen (masse folk)

Kjente det berre som eit myggstikk, hatt null bivirkinger, berre litt øm i armen igår og forgårs, kjenne det knapt i dag, så er stor fornøyd med det. 8)
BLAH BLAH BLAH

Flekken
Husvarm
Husvarm

Post by Flekken »

I går ble min ME syke sønn vaksinert. Han fikk kun vondt i armen og litt hodepine som var anderledes, men mindre vond enn ME hodepinen. I dag er armen fortsatt litt øm, men ellers er ME symptomene hans som forventet etter en hvilken som helst tur til legen. Han er 10 år og akkurat gammel nok til å få full vaksinedose, men de valgte istedenfor å gi halv dose. Kanskje det var derfor fikk få bivirkninger? Ulempen er at han da må vaksineres en gang til om ca.3 uker.
Broren hans som er 16 år og frisk, ble vaksinert forrige uke og han fikk influensasymptomer som varte i 3 døgn, men uten feber.

Miapia
Groddfast
Groddfast

Post by Miapia »

Jeg tok vaksine idag :) Kjente lite og ingenting under stikket. Er litt øm i armen nå ikveld, men det er også alt.

Helsesøsteren sa at bivirkninger kan kommet opptil en uke etter injeksjon, så håper det går like bra de neste dagene også :)

Glad jeg tok den :D
"Kindness is the language which the deaf can hear and the blind can see."
Mark Twain

hengekøya
Husvarm
Husvarm

Post by hengekøya »

Tok også vaksinen på torsdag. Hadde vondt i armen første natt, nå er den bare øm når jeg kommer borti noe. Denne reaksjonen pleier jeg også å få ved vaksine mot vanlig influensa.
Første dagen etter vaksinen var jeg nok litt trøtt, ellers foreløpig ingen andre reaksjoner.
Det er viktigere å gå i riktig retning
enn å ta store skritt!

Angelica
Stamgjest
Stamgjest

Post by Angelica »

Ole-mann wrote:Hei!

Jeg tok vaksinen i dag. Litt øm i armen men ellers ingen symptomer. Har vurdert dette i flere uker men siden jeg har astma bestemte jeg meg for å ta den. Glad det er gjort. Ble skikkelig slått ut av influensa i fjor og det tok hardt på astmaen. Hadde ikke lyst til å oppleve noe lignende i år.

Skal til legekontoret om en uke for å ta vaksine mot sesonginfluensa. Har aldri tatt noen vaksiner før enda jeg har hatt M.E. i mange år.
Det hadde vært veldig interessant å høre om du fikk noen reaksjon pga denne vaksinen.

Jeg har også astma (og et par andre diagnoser), og vurderte derfor at jeg IKKE skulle ta denne vaksinen.
Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.
Arnulf Øverland

Miapia
Groddfast
Groddfast

Post by Miapia »

ikke fått noen reaksjoner på vaksinen :)
formen har vært stigende. tror en ny fase med mere energi er på tur :D
"Kindness is the language which the deaf can hear and the blind can see."
Mark Twain

Fairytale
Fast plass
Fast plass

Post by Fairytale »

Fikk ingen reaksjoner på vaksinen, lenge siden den ble tatt også

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Angelica wrote:
Ole-mann wrote:Hei!

Jeg tok vaksinen i dag. Litt øm i armen men ellers ingen symptomer. Har vurdert dette i flere uker men siden jeg har astma bestemte jeg meg for å ta den. Glad det er gjort. Ble skikkelig slått ut av influensa i fjor og det tok hardt på astmaen. Hadde ikke lyst til å oppleve noe lignende i år.

Skal til legekontoret om en uke for å ta vaksine mot sesonginfluensa. Har aldri tatt noen vaksiner før enda jeg har hatt M.E. i mange år.
Det hadde vært veldig interessant å høre om du fikk noen reaksjon pga denne vaksinen.

Jeg har også astma (og et par andre diagnoser), og vurderte derfor at jeg IKKE skulle ta denne vaksinen.

Hei Angelica!

Dette svaret kommer visst litt sent :D Jeg har vært mye syk og det er lenge siden jeg har vært på forumet. Tenkte at det kan være på sin plass med et forsinket svar allikevel siden vi nå nærmer oss ny sesong med svineinfluensa og vaksinering.

Nei, jeg fikk ingen reaksjoner på vaksinen jeg tok i fjor. Jeg har moderat til alvorlig astma og allergier. Jeg var litt øm i armen og litt varm i kroppen 2-3 dager, men det siste var nok fordi jeg ble sliten av å reise til legen.

Nå er det på tide med ny vaksine og jeg skal ta den i år også. Det ser ut til å bli en trippelvaksine i år som skal beskytte mot svineinfluensaen + en variant av den + influensa type B.

Her er en direkte lenke til en .pdf fil fra Folkehelseinstituttet: http://www.fhi.no/dokumenter/715cc8ce25.pdf

Monika
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Monika »

Hei

Mange hevder at svineinfluensaen er et bedrag, laget av mennesker.
Man kan jo lure på hvorfor? Er det sant tro? Hver og en får gjøre seg opp en mening.

Seriøse australske Jane Burgermeister er intervjuet på www.youtube.com/watch
Project Camelot. (for dem som orker engelsk tale)

Info fra andre:
Oppskriften på svineinfluensavaksinen er endelig blitt kjent: (www.freedomfighter)

Her er det sannelig litt av hvert:

* aluminum hydroxide* aluminum phosphate* ammonium sulfate* amphotericin B
* animal tissues: pig blood, horse blood, rabbit brain, dog kidney, monkey kidney,
* chick embryo, chicken egg, duck egg* calf (bovine) serum* betapropiolactone
* fetal bovine serum* formaldehyde* formalin* gelatin* glycerol
* human diploid cells (originating from human aborted fetal tissue)
* hydrolized gelatin* mercury thimerosol (thimerosal, Merthiolate(r))
* monosodium glutamate (MSG)* neomycin* neomycin sulfate* phenol red indicator
* phenoxyethanol (antifreeze)* potassium diphosphate* potassium monophosphate
* polymyxin B* polysorbate 20* polysorbate 80
* porcine (pig) pancreatic hydrolysate of casein* residual MRC5 proteins* sorbitol
* tri(n)butylphosphate,
* VERO cells, a continuous line of monkey kidney cells, and
* washed sheep red blood

http://freedomfighter...

Jeg har ikke tatt vaksinen og heller ingen andre i min familie.
Monika

Post Reply