Noen med ME som har tatt svineinfluevaksinen? Erfaringstråd.

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

Lilith
Rotfast
Rotfast

Post by Lilith »

Da jeg fikk første vaksinen fikk jeg beskjed om at man ikke er sikker på om det er nødvendig å gi to lenger. Det kan se ut til at første vaksine gir god nok dekning. Så de regnet med at det ble prioritert å gi så mange som mulig første vaksine foreløpig.

Men de var ikke sikre, og ventet på beskjed fra høyere hold. Og da skulle vi få beskjed. Hvordan vi skal få beskjed er jeg ikke sikker på, men regner med det blir gjennom media.
Jeg har lært mye av ME. Om endringer, lengsel og smerte.
Men mest av alt har jeg lært om lykke.
Min blogg: [url=http://englerisneen.com]Kattene mine lager engler i sneen[/url]

hønepøne
Husvarm
Husvarm

Post by hønepøne »

Jeg tok begge influensavaksinene i dag, selv om jeg var litt skeptisk.
For meg så ble det et valg mellom pest eller kolera.
Har ikke fått noen reaksjoner ende, men det kommer vel.
Jeg kan tåle mange bivirkninger, men pusteproblemer håper jeg ike at jeg får. Det er det verste for meg, for glemmer ikke den engstelsen jeg fikk
med forrige influensa jeg hadde da jeg fikk pusteproblemer.

Vennlig hilsen hønepøne

marimor
Administrator

Post by marimor »

Min mor som trolig har hatt ME hele livet tok vaksinen igår. Hun ble litt trøtt og bittelitt kvalm/feberfølelse, men det var ikke mye og gikk over med litt søvn.
Be yourself, everybody else is taken :snill:

Danser
Husvarm
Husvarm

14 år, ME og vaksine

Post by Danser »

Datteren min tok vaksinen i går. Hun er nok ikke blandt de sykeste ME pasientene, men syk nok til at vi var bekymret for vaksinasjon. Frykter selvfølgelig at det skal forværre seg!

I tillegg til ME har hun astma og blir slått ut av minste forkjølelse ser det ut til (har bare hatt ME i halvannet år - og hadde en deilig sommer der vi trodde hun var frisk...men akk...)

Går på skole to timer om dagen og klarer det når det blir lagt til rette for henne. Hun er veldig god på hvilen etter at mor ble hjemme med henne i høst!

Har ikke så mange symptomer på ME`en, altså en mild ME: daglige hodesmerter , kvalme av og til, perioder med influensa følelse, muskel svakhet har hun ofte, konstant kognitiv svikt (er det værste) og kraftløs, tom, utmattet følelse når hun har gjort for mye en dag (for ofte)...

Hos oss ble det også valg mellom "pest eller kolera"..

Ser ut til å gå bra foreløpig. Sårt, varmt og kløe på stikkstedet. Smerter i armen. Ellers ingen bivirkning..enda.. Krysser fingrene!!!
what to do??

Suebird
Administrator

Post by Suebird »

Jeg tok den idag, og fikk hodepine etter ca 10 min. Stiv i nakken, svimmel og ør, vondt i armen, og den blir stivere og stivere (nå kan jeg ikke løfte den mer enn 45 grader, samt ikke strekke ut leddet mer enn 90 grader). Er også veldig trett og søvnig, men det kan jo også fint ha med ME'en å gjøre. De andre symptomene nevnt over er jeg ikke i tvil at er relatert til vaksinen, for f.eks. hodepinen føles helt annerledes enn vanlig hodepine eller ME hodepine som jeg er vant til. Altså:

- Hodepine
- Svimmel og ør
- Smerter og stivhet i armen
- Tretthet/søvnig

Så får vi se om jeg må plusse på noe her etterhvert ;) Men for å understreke så angrer jeg ikke, selv om jeg har fått bivirkninger. Jeg har tatt høyde for symtomforverring, så får vi bare vente å se :)
"I used to think of you that way, you know. Like the sun.
My personal sun. You balanced out the clouds nicely for me."
He sighed. "The clouds I can handle. But I can't fight with an eclipse." Bella/Jacob - Eclipse

Danser
Husvarm
Husvarm

Svineri vaksine

Post by Danser »

Datteren min med ME har ikke fått andre symptomer enn den andre datteren min som ikke har ME...enda :D Datteren med ME hadde hodepine da hun sto opp i dag morges, men det pleier hun ha om morgenen.

Begge er veldig hovne i stikkstedet og har smerter og stivhet i armen. Ingen feber eller influensafølelse!
what to do??

Tina
Administrator

Post by Tina »

Da ser det ut som om jeg skal manne meg opp og ta vaksinen i morgen.
Har det gått bra med dere som har tatt den så langt?
-Sammen er vi sterke-

hønepøne
Husvarm
Husvarm

Post by hønepøne »

Jeg tok to vaksiner onsdag 4 november og har ikke hatt noe særlig
med bivirkninger.
Har sovet urolig i fire netter.
Svimmel og veldig sliten (men vet ikke om det er bivirkning da)
Litt hardt og ømt i injeksjonsstedet.
Litt trøtt og lett hodepine.

Dette er jo bare lette bivirkninger i forhold til hvordan det er å ha influensa.
Om jeg får noen flere etterhvert vet jeg ikke.
Har hatt feberfølelse i flere uker nå, men ingen feber.
Var sånn da jeg tok vaksinene også, så det var bare ME-feber.

Vennlig hilsen hønepøne

Suebird
Administrator

Post by Suebird »

Jeg vil legge til at jeg har hatt stor bedring hver dag etter vaksineringen torsdag. Idag kan jeg bevege armen nesten helt fritt, og stivheten i nakken og hodepinen er så godt som borte :) Har heller ikke hatt økning i ME symtomene som jeg fryktet i forkant. Er også forberedt på senvrikninger av vaskinen, men enn så lenge bra altså :)
He sighed. "The clouds I can handle. But I can't fight with an eclipse." Bella/Jacob - Eclipse

Tina
Administrator

Post by Tina »

Tipper det blir vaksine på meg i dag, men føler det litt som om jeg skal i den elektriske stolen.
Redselen for å bli skikkleig langvarig syk pga av vaksinen er det jeg frykter.
Tror nok at det kommer av at jeg er en av de som fikk meningokokkvaksinen i det omtalte vaksineforsøket på ungdomskoleelever + at jeg kjenner to stykker som gikk rett i dørken etter vanlig sesonginfluensavaksine. Og har blitt der, nå selv flere år etterpå.
-Sammen er vi sterke-

Tina
Administrator

Post by Tina »

Turte ikke ta den..enda...

Men fant denne tråden:
http://meforum.diskusjonsforum.no/mefor ... sc-24.html
Der jeg fant dette sitatet:
Hei, teoretisk kan ME/CFS utløses av en vaksine fordi det trolig dreier seg om en immunologiske reaksjon som enten kan igangsettes av en infeksjon eller evt vaksinasjon. Enkelte steder i litteraturen er det framhevet at spesielt Hepatitt B- vaksine kan trigge sykdomsbilde,- andre steder er dette ikke nevnt.
I en oppramsing i en bok er også tetanusvaksine (Stivkrampe) nevnt som utløsende årsak. Hvor ofte og hos hvor mange kjenner jeg ikke til.
-Sammen er vi sterke-

Suebird
Administrator

Post by Suebird »

Tina: :klem:

Post Reply