Noen med ME som har tatt svineinfluevaksinen? Erfaringstråd.

Her samler vi alle tråder som omhandler Giardia-epidemien og MeningokokkB-vaksineforsøket, FHI og pasientskadeerstatning. Vi legger også andre tråder som omhandler vaksine som årsak til ME hit.

Moderators: Lennie, Tina

H&M-mamma
Husvarm
Husvarm

Post by H&M-mamma »

Jeg tok vaksinen for to dager siden. Etter et par timer fikk jeg feber (39+), hodepine, stiv nakke, hovne lymfeknuter og sår hals. Slik er jeg fortsatt. Armen der jeg tok vaksinen er øm og stiv.
Var veldig usikker på om jeg skulle ta vaksinen, da jeg stadig har lavgradig feber og hovne lymfeknuter. Men til slutt valgte jeg å stole på legen.

Fordelen er at jeg ble veldig trøtt av vaksinen, så jeg har ikke hatt problemer med å sovne siste to nettene! *fnis* :tob:

I dag skal tvillingene mine på 5 vaksineres, håper de slipper særlige bivirkninger.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann »

Hei!

Jeg tok vaksinen i dag. Litt øm i armen men ellers ingen symptomer. Har vurdert dette i flere uker men siden jeg har astma bestemte jeg meg for å ta den. Glad det er gjort. Ble skikkelig slått ut av influensa i fjor og det tok hardt på astmaen. Hadde ikke lyst til å oppleve noe lignende i år.

Skal til legekontoret om en uke for å ta vaksine mot sesonginfluensa. Har aldri tatt noen vaksiner før enda jeg har hatt M.E. i mange år.

Vestlandsførkja
Husvarm
Husvarm

Post by Vestlandsførkja »

Hei :)
Jeg vurderte frem og tilbake om jeg skulle ta svineinfluensa-vaksinen og kansje risikere at me`n ble betydelig forverret, og sendte derfor en mail til Dr. Nyland forrige uke.
Etter hans tilbakemelding, var jeg ikke i tvil og tok vaksinen dagen etter. Ingen bivirkninger enda, en uke siden nå:-)

Legger ved besvarelsen jeg fikk fra Dr. Nyland:

"Hei,
Der er ingen fasitsvar, noen få pasienter har fått forverring av ME etter vaksinasjon, og vi har hatt seks pasienter som har fått ME utløst av vaksinasjon. De fleste får ME etter en infeksjonssykdom, og slik status er for influensaepidemien nå, vil jeg vurdere det mest korrekt å ta vaksinen. Dette er en vaksine som har gitt nevrologiske komplikasjoner med frekvens ti per én million vaksinerte, og den gir god beskyttelse. Du må vurdere dette i forhold til hvor utsatt du er for smitte, ingen offentlige konklusjoner i denne saken.

Vennlig hilsen
Harald Nyland "

Lenny
Ny bruker
Ny bruker

Post by Lenny »

Jeg tok svineinfluensa vaksina for en uke siden og ikke hatt noe bibvirkning av den foreløpig!
Shoot for the moon!
Even if you miss, you'll land among the stars:O)

solklepp
Ny bruker
Ny bruker

Svineinfluensavaksine

Post by solklepp »

Jeg har hatt ME diagnose i litt over 3år. Er for tiden 100% arbeidsufør. Jeg tok vaksinen tidlig i november, med et forbløffende resultat!! Dagen etter våknet jeg og følte at noe hadde forandret seg. Omtrent som et sceneteppe hadde blitt dratt opp. Hodet var klarere og jeg hadde lyst til å gå ut på tur :D Har gått to små fjellturer (lengste på tre år). Har selvfølgelig overdreve aktivitetene litt... men jeg tåler mye mer enn før jeg fikk vaksina. Tør nesten ikke å kjenne etter!!!! Noen andre som har opplevd det samme?

Lois
Fast plass
Fast plass

Post by Lois »

solklepp wrote:Jeg har hatt ME diagnose i litt over 3år. Er for tiden 100% arbeidsufør. Jeg tok vaksinen tidlig i november, med et forbløffende resultat!! Dagen etter våknet jeg og følte at noe hadde forandret seg. Omtrent som et sceneteppe hadde blitt dratt opp. Hodet var klarere og jeg hadde lyst til å gå ut på tur :D Har gått to små fjellturer (lengste på tre år). Har selvfølgelig overdreve aktivitetene litt... men jeg tåler mye mer enn før jeg fikk vaksina. Tør nesten ikke å kjenne etter!!!! Noen andre som har opplevd det samme?
hm DET var interessant....dette har jeg faktiskt tenkt på....for vaksinene inneholder jo stoffer som forsterker kroppens immunrespons....og hvis man feks har andre virus/bakterier som hemmer kroppen, vil kanskje den forsterkede immunresponsen også bidra til å kjempe over andre virus/bakterier...??? eller..??? bare grubling fra min side altså...

TrineX
Husvarm
Husvarm

Post by TrineX »

Solklepp,

Ja veldig interessant bivirkning du har fått av vaksinen :) den bør du nesten rapportere! (seriøst)

Tenker da på dette med XMRW-retrovirus eller andre immunologe (?) forstyrrelser me-pasienter kan ha. Jeg har selv hatt noen skikkelige solskinnsdager de gangene jeg har hatt en infeksjon og er blitt satt på bredsprektret antibiotika (skal ta både virus og bakterier) ..eller bare antibiotika for den slags skyld. Men det har bare vart så lenge kuren varte. Jeg er jo uhyre skeptisk til denne svineinfluensavaksinen, men hvis flere med Me har lignende erfaringer, så kan jo dette bidra til - eller få en fortgang i å finne en behandling?? Hvem vet?

TrineX

Lille P
På øverste hylle
På øverste hylle

Re: Svineinfluensavaksine

Post by Lille P »

solklepp wrote:Jeg har hatt ME diagnose i litt over 3år. Er for tiden 100% arbeidsufør. Jeg tok vaksinen tidlig i november, med et forbløffende resultat!! Dagen etter våknet jeg og følte at noe hadde forandret seg. Omtrent som et sceneteppe hadde blitt dratt opp. Hodet var klarere og jeg hadde lyst til å gå ut på tur :D Har gått to små fjellturer (lengste på tre år). Har selvfølgelig overdreve aktivitetene litt... men jeg tåler mye mer enn før jeg fikk vaksina. Tør nesten ikke å kjenne etter!!!! Noen andre som har opplevd det samme?
Hvilken vaksine var det du egentlig fikk...? :mrgreen:

Dette var ihvertfall nytt! Hva med å sende en mail til Nyland..? Det ville jeg ha gjort, han hadde nok studert deg med mikroskop de nærmeste ukene ;-)
OG kanskje funnet ut av noe! :D
ME syk i 19 år..
Mitt motto: LEV mens du kan, om så bare for 5 minutter i gangen!! :D

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about3530.html]Tråden min[/url]
Noen som vil ha noen å snakke tull med, bare send PM :D

Lilith
Rotfast
Rotfast

Post by Lilith »

Jeg tok vaksinen 27. okt, og dette skrev jeg på bloggen den 4. november
Jeg har egentlig vært i grei form helt siden vaksinen. Det jeg har kjent av evt bivirkninger har vært så lite at det like godt kan ha vært bare ME’n. Så jeg er foreløpig veldig fornøyd med valget mitt. Og det er fremdeles godt å være ferdig med beslutningen.

Av bivirkninger kan jeg kanskje ha hatt litt svak kvalme i små korte femminuttersbølger – ca 20 ganger de første to-tre dagene. Nesten så jeg ikke merket noe. Jeg har hatt litt vondt i armen, men bare rundt stikket og mye mindre enn hva andre jeg kjenner som har tatt vaksinen har hatt. I et par dager følte jeg meg mer støl/vond i musklene, men ikke det heller så mye at det var mer plagsomt enn ME’n som sådann.

Jeg har stort sett vært i veldig GOD form siden vaksinen. Men et par kvelder ble jeg veldig pjusk etter all aktiviteten på dagen, og da var fallet liksom litt større. Så jeg har følt at jeg har balansert mer på den velkjente grensen mellom god/dårlig form. Morgenen etter var jeg helt i form igjen begge gangene. Nå, litt mer enn en uke etter, kjennes det ikke ut som om jeg er ustabil slik mer. Men som vi vet, veksler dette hele tiden.

En fiffig ting er at jeg har klaget så mye på at det lukter “jern” i huset, og ingen andre har merket det. Som jeg har lett! Og snust rundt dyrene for å se om de har blødd eller noe slikt. Nå er det borte, og jeg lurer på om det kan ha vært et sansebedrag. Leste et sted at metallsmak kan være bivirkning (tror jeg det var), så kanskje det kan være noe tull med luktesans også? Men det er jo bare spekulasjoner.

Så jeg ville ikke klage i det hele tatt på noe av det der.
Alt er bra så langt.
Med tanke på det som diskuteres over, erfarte altså jeg også dette:
Jeg har stort sett vært i veldig GOD form siden vaksinen.
Men samtidig opplevde jeg at det var en skarpere grense mellom god og dårlig form. Så jeg ble raskt pjusk på kvelden.

Nå, litt lenger unna i tid, merker jeg vel ikke noe særlig verken i oppform eller nedform, tror jeg. Jeg er mer pjusk om dagen enn jeg har vært på en stund. Men det er nok heller fordi jeg har vært litt for aktiv enn at det er noen tydelig tilknytning til vaksinen.

Jeg synes det er vanskelig å knytte ting til vaksinen, eller utelukke vaksinen, siden formen veksler så veldig av seg selv når alt er normalt også :-). Men stort sett tror jeg at min konklusjon er at jeg ikke har fått noen egentlige signifikante positive eller negative kortidsvirkninger av vaksinen. Langtidsvirkninger er jo ikke godt å si noe om enda.

Det er veldig fint å lese om andres erfaringer også, så dette er en flott tråd :-)
Jeg har lært mye av ME. Om endringer, lengsel og smerte.
Men mest av alt har jeg lært om lykke.
Min blogg: [url=http://englerisneen.com]Kattene mine lager engler i sneen[/url]

solklepp
Ny bruker
Ny bruker

Post by solklepp »

Jeg har hatt gode perioder tidligere men det var påfallende at det skulle bli så stor forandring rett etter vaksina, så ja, jeg skal rapportere det videre :D Tenkte at jeg skulle få fastlegen min til å maile det til bl.a. Nyland.

Skal rapportere om jeg får noe svar :D

murse
Stamgjest
Stamgjest

Post by murse »

Flere erfaringer?
Vurderer å ta den.
Ungene er redd at jeg skal dø uten den :(
Murse 30, ME etter CMV og EBV nov06

Smil og vær glad, så blir allting bra:-)

Lois
Fast plass
Fast plass

Post by Lois »

nå har min mann og ungene tatt den. Så da blir dt min tur neste uke....må bare ta et standpunkt nå. Som legen til min man sa (som er overlege i byen her): han sammenligner vaksinen med bilbelte. Det er lite sannsynlig man får bruk for den, men når man virkelig trenger den er den veldig god å ha!

Post Reply