ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå ons aug 23, 2017 04:21

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggsemne: Mindfulness
Legg innLagt inn: søn jan 03, 2016 11:51 
Offline
Groddfast
Groddfast

Registrert: tir sep 11, 2012 07:40
Innlegg: 1611
Det har jammen dukket opp ett nytt ark etter oppholdet på skogli.
På norsk kaller man øvelser i mindfulness for oppmerksomhets øvelser.
Poenget med disse 7 punktene er å bli bedre kjent med seg selv.
Høres det fjollete ut?
Det er fort gjort å være stappefull av stress uten at man merker det, og da får man ikke gjort noe med det heller. Det er ikke meningen å "grave seg ned" i sin egen sykdom eller i sine egne følelser, men bare å bli mer bevisst. Det er nok oversatt fra engelsk, det er ikke alle uttrykk som blir like bra på norsk. Men de har vel prøvd å få med seg meningen i ordene. (Jeg skriver ikke ordrett av)

1) Ikke dømmende væremåte:

Jeg starter med ett eksempel. En hund kommer løpende mot deg. Du har blitt bitt som barn og er livredd for hund. Kroppen går i stress-modus, du skjelver og svetter og bruker masse energi allerede før hunden er kommet bort til deg.
På den andre siden: kanskje du elsker hunder. Du ser hvor nydelig og lykkelig den er, og en varm følelse av glede sprer seg i kroppen og gir deg fred i sinnet allerede før hunden er kommet bort til deg.

Vi ser ofte virkeligheten gjennom et filter. Filteret er vår egen oppfatning av en situasjon.
Det kan være som i eksempelet over, eller fordi vi ønsker at noe var anderledes.
(Jeg hadde vært lykkelig hvis jeg bare hadde en partner. ...hvis jeg bare hadde en annen partner....hvis jeg bare var frisk....om jeg bare.....)

I Mindfulness lærer man å oppleve det som er akkurat nå, uten filter.
Og å skille mellom de to, skille mellom hva som faktisk skjer og hva som er vår egen tolking av det som skjer.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Mindfulness
Legg innLagt inn: søn jan 03, 2016 22:02 
Offline
Groddfast
Groddfast

Registrert: tir sep 11, 2012 07:40
Innlegg: 1611
2) Tålmodighet:

Ofte er hodet vårt ett annet sted enn akkurat her. Vi er mentalt ett sted i framtiden, på vei til ett bedre tidspunkt, når alt skal bli bra.
(når barna blir store....når feiren kommer....når det bare blir vår ... Når.....)

Problemet kan være at vi ikke innser at mange ting i tilværelsen tar tid. Og må få ta den tiden det trenger. Det kan være godt å akseptere livet som det er, her og nå.

(Eller vi bekymrer oss for noe som kanskje kommer til å skje.
Men kanskje det aldri skjer, og vi bruker mye krefter og stress på noe som aldri skjer utenfor vår egen tanke.)


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Mindfulness
Legg innLagt inn: tir jan 05, 2016 20:58 
Offline
Groddfast
Groddfast

Registrert: tir sep 11, 2012 07:40
Innlegg: 1611
3) Se livet med barnets øyne:

Se på hvert øyeblikk som like unikt som det faktisk er.
Vær åpen, nysgjerrig og undrende...
(Sneen som faller, som om du så den første gang. Duften av en kopp kaffe, som om du kjente lukten av kaffe for første gang.)

4) Stol på deg selv:

Stol på deg selv, på kroppen din og på det du føler. Se deg selv og se din egen visdom.
Det er viktig at du er deg selv og forstår betydningen av å være nettopp deg.
- det er jo faltisk umulig å bli en annen.
Prøv heller å være deg selv fullt og helt.
(For å si det med
Inger hagerups maur:
Liten?
Jeg?
Langtifra.
Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv helt
på langs og på tvers
fra øverst til nederst.
Er du større enn deg selv kanskje?)


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Mindfulness
Legg innLagt inn: fre jan 08, 2016 00:45 
Offline
Groddfast
Groddfast

Registrert: tir sep 11, 2012 07:40
Innlegg: 1611
5) Ikke strev

Aktivitet er høyt verdsatt i samfunnet.
Du skal gjøre og gjøre. (Jobbe, trimme, kjøre barn, stelle hus, lage mat, invitere gjester, stelle hagen, pusse opp, slanke deg, trimme igjen, ....)

Oppmerksomhetsøvelser er å ikke-gjøre
Det er å befinne seg i øyeblikkets tidløshet.
Du skal ikke noen steder, ikke gjøre noe, ikke oppnå noe.
Bare VÆRE
(En tilstand av væren)

5) Akseptere

Se virkeligheten som den er i øyeblikket, ikke som du skulle ønske at den var.
På samme måte som du aksepterer været i dette øyeblikket.

Det er mye større sjanser for at du kan forholde deg til virkeligheten når du våger å se det som virkelig hender enn om sinnet er forklundret av fordommer eller redsel.

Med trening kan man bli mer og mer bevisst og aksepterende i forhold til livet, fra øyeblikk til øyeblikk.


Toppen
   
 Innleggsemne: Re: Mindfulness
Legg innLagt inn: lør jan 09, 2016 20:40 
Offline
Groddfast
Groddfast

Registrert: tir sep 11, 2012 07:40
Innlegg: 1611
Siste punkt på arket:
7) Slipp taket

Ikke tvihold på tanken om hvordan du vil eller må ha det.
Ikke kjør deg fast i ideer, tanker eller ønsker.
La livet være som det er, aksepter det som det er.

Når du merker at du bedømmer eller tolker erfaringer du har, kan du også slippe taket i tolkningen.
Observer tolkningen, aksepter at du tolker det slik akkurat nå, og gi slipp på den.

I oppmerksomhetstrening øver vi på å observere det som er, akseptere det og gi slipp.
Vi trener på å skille mellom erfaring og tolkning av erfaringen.
Vi trener på å reagere gjennomtenkt og med visdom på en hendelse, og ikke reagere på autopilot.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 5 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner