Frihamnsenteret, Skånevik.

Her finner du tråder om LP, RT, EFT, NLP, CBT, Silvametoden QiGong og lignende. NB! Det betyr ikke at dette er behandlinger som forumet anbefaler eller mener alle skal bruke.

Moderators: mhj, Milou

Mr.X
Husvarm
Husvarm

Frihamnsenteret, Skånevik.

Post by Mr.X » Thu Jan 16, 2014 21:34

Er det noen som har erfaring fra dette stedet? Gode eller dårlige? Har lest det som befinner seg på foraet allerede, vil gjerne høre fra de som har vært der nylig ( siste året eller så).

gazpacho
Fast plass
Fast plass

Re: Frihamnsenteret, Skånevik.

Post by gazpacho » Mon Jan 20, 2014 16:05

Er det noen som har erfaring fra dette stedet? Gode eller dårlige?
Ikke så veldig gode, nei. Vi var 8 stykker som var der samtidig, der 6 ikke hadde ME-diagnose. Helt forskjellige typer utmattelsestilstander blir altså "behandlet" på samme måte.

Jeg ble ikke bedre i det hele tatt, men en av de som hadde ME-diagnose (jeg hadde selv ikke ennå fått ME-diagnose på den tiden) ble mye bedre og følte seg frisk i flere måneder (har ikke kontakt lenger, men det siste jeg hørte var veldig positiv, så det ser ut til å ha hatt en stor effekt på henne).

Teknikkene en lærer er forsåvidt sikkert nyttige, men jeg følte at jeg "ikke fikk det til", og jeg følte meg i tillegg veldig provosert av psykiateren som fortalte hele tiden at vi burde gjøre mer og tørre mer og stole på at det går bra osv. - på den tiden jobbet jeg med doktoravhandlingen min og følte ikke akkurat at jeg gjorde for lite og at jeg var for lite aktiv, mildt sagt. Videre ble det sagt at man - når man har ME - ikke lider av en sykdom, men av et "stresssensitivitetssyndrom" (der han riktignok betrakter stress enn mer enn samfunnet gjør, altså inkluderer infeksjoner etc., alt som "stresser" kropp og sjel).

Hvis jeg ikke hadde følt meg så provosert så hadde jeg kanskje fått mer ut av dette, men jeg følte meg misforstatt, og følte en gang til at jeg "ikke klarte" å bli frisk. Som den evige taperen altså.

LilleMyen
Stamgjest
Stamgjest

Post by LilleMyen » Wed Jan 22, 2014 19:58

Samme erfaring har jeg. 6 av 8 led nok mer av depresjon evt en annen psykisk lidelse ( misbrukt som barn, flere dødsfall i nær familie på kort tid, sosialangst osv). Jeg klarte derfor ikke helt å kjenne meg igjen i alt snakket om å tørre mer, tenke mer positivt , se muligheter fremfor hindringer osv

gazpacho
Fast plass
Fast plass

Post by gazpacho » Wed Jan 29, 2014 11:51

Men det må likevel sies at teknikken (Mindfulness meditasjon) han bruker er svært nyttig for mange med kroniske sykdommer, også når det gjelder å redusere fysiske symptomer som feks smerter (les denne (meta-)studien: http://www.openground.com.au/articles/M ... R_2004.pdf og denne her http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12883106).

Når en googler "Mindfulness Kabat-Zinn" eller søker på spotify eller youtube så finner man en del øvelser som godt kan gjennomføres uten å dra til Skånevik ;-)

Monika82
Stamgjest
Stamgjest

Post by Monika82 » Thu Jan 30, 2014 12:33

Huff jeg skal reise der og jeg gleder meg ikke etter å ha lest her..

Jeg har vært i Sveio en gang hos en psykiater som skal sende meg dit. Han er veldig pågående ang det at det ikke er farlig å være sliten eller å ha vondt.
Gleder meg ikke så veldig nå..
Fikk diagnosen M.E mars 2013

LilleMyen
Stamgjest
Stamgjest

Post by LilleMyen » Thu Jan 30, 2014 13:00

Her er noe Bjarte stubbhaug ved frihavnsenteret har skrevet.

http://www.helse-nord.no/getfile.php/RH ... ubhaug.pdf

Mye der som gir mening, men jeg føler han "lurer" inn for mye psykiatri. Alt for mye snakk om negativ tankegang, angst, depresjon, tanker, følelser, hjelpeløshet, offerfølelse, uvisshet +++

Blir litt provosert bare jeg ser navnet hans jeg.

gazpacho
Fast plass
Fast plass

Post by gazpacho » Thu Jan 30, 2014 14:33

Vel, det at det sympatiske nervesystemet er overaktivert hos i hvert fall en stor undergruppe av ME pasientene, det er ikke noe nytt.

@Monika82: Da var du sikkert hos han, jeg også var hos han i Sveio først. Men du trenger ikke å være redd/bekymret altså, folk på Frihamnsenteret er hyggelige, og det var ikke noen fæl opplevelse. Som sagt, prøv å fokussere på teknikkene du lærer og mindre på Stubhaug sine teorier.

Jeg reagerer egentlig på tre ting:

- Han er bombesikker på at hans teori ("sustained arousal") er den ene riktige forklaringen for ME

- Han ser ikke på ME som en sykdom

- Han "behandler" ME pasienter sammen med andre pasienter som har veldig forskjellige sykdommer/utmattelsestilstander.

Og personlig følte jeg meg som sagt veldig provosert av utsagnene om inaktivitet osv. (på den tiden jobbet jeg definitivt flere timer for dagen enn han! Ikke at det var lurt, men..)
Som Nyland sa til meg gjentatte ganger: De fleste blir bedre når de får LAVERE aktivitetsnivå.

LilleMyen
Stamgjest
Stamgjest

Post by LilleMyen » Thu Jan 30, 2014 14:49

Jeg vil også legge til at det ikke er noe å grue seg til. Var faktisk veldig koselig der, og kjekt med et avbrek fra den vanlige kjedelige hverdagen her hjemme :)

Monika82
Stamgjest
Stamgjest

Post by Monika82 » Thu Jan 30, 2014 21:56

Da ble i alle fall jeg litt betrygget :)

Jeg hadde ikke papirene her, men det var nok han da ja :)

Planen er at jeg skulle opp der i februar, men siden jeg har vært syk i en uke drøyer jeg mailen litt til.
Fikk diagnosen M.E mars 2013

Rosenkvisten
Husvarm
Husvarm

Post by Rosenkvisten » Fri Jan 31, 2014 08:27

Du trenger ikke å drøye mailen fordi han bruker veldig lang tid på å svare:)
Det er jo greit å få få råd om hvordan en kan takle hverdagen bedre selv om sykdommen dessverre ikke forsvinner for det om.
Synes det gikk greit der selv om jeg allerede har gjorde de tiltakene han kom med fra før av. Fikk dekket kostnader fordi det var nødvendig med følge og det var jo veldig flott. Var så utmattet og dårlig etterpå så var greit med noen andre som kjørte.
Synes det er litt rart at de ser på ME som en psykisk sykdom? Tror nok det er noen som kanskje får diagnosen selv om de kanskje er deprimerte eller noe fordi leger ikke vet nok om dette og da vil kanskje slike tiltak gjøre en frisk? ME er jo en mystisk sykdom.
Influensafølelse, hovne lymfekjertler osv...hvordan kan en psykisk lidelse gi slike plager? Utmattelse, trøtthet, hjertebank, magevondt og sånt kan jeg gå med på da men.

gazpacho
Fast plass
Fast plass

Post by gazpacho » Fri Jan 31, 2014 11:38

@Rosenkvisten: Han ser ikke på ME som en sykdom i det hele tatt, men som et stress-sensitivitets-syndrom som igjen er forårsaket av stress (der stress også omfatter infeksjoner, vaksiner eller andre former for fysisk stress). Og de fleste som kommer seg til Frihamnsenteret hevder jo ikke en gang at de har ME! Han behandler folk med forskjellige "stress"plager, altså også MCS, allergier, burnout, depresjon. Og det reagerer jeg på.

Det å ha depresjoner utelukker ikke ME, det er rundt 30% av pasientene med kroniske sykdommer (feks kreft) som utvikler depresjoner *som følge av* den fysiske sykdommen. Det som må utelukkes er at depresjonene er årsaken til de fysiske symptomene.

Og jo, psykiske sykdommer, eller våre tanker, emosjoner og det underbevisste, kan skape en rekke fysiske symtomer, ikke bare magesår. Google "nocebo effect". Det er utrolig hvor syke vi kan bli av å tenke oss syk (ganske fascinerende faktisk). Jeg husker ikke hele historien, men de gjorde et forsøk med kreftpasienter der bare halvparten fikk chemoterapi, andre halvparten bare trodde at de fikk. Men de mistet håret!!

Men når man kan bli verre av bevisste og ubevisste tankeprosesser, så går det også motsatt vei. Eller som en kompis som hadde kronisk borreliose sa til meg: "Det var antibiotikaene som gjorde meg frisk til slutt. Men jeg ble så mye bedre av meditasjon." Se også lenkene i mitt forrige innlegg.

Stubhaug har rett i det at det er en utdatert holdning å skille det fysiske og det psykiske.

Når det gjelder lymfeknutene: Det er ikke sjeldent at de ikke hovner ned igjen etter en infeksjon, det er heller ikke uvanlig at de er hovne i resten av livet. Som regel hovner de ned igjen, men ikke alltid. Kilde: en kreftspesialist på et universitetssykehus.

Rosenkvisten
Husvarm
Husvarm

Post by Rosenkvisten » Fri Jan 31, 2014 13:17

gazacho: Ja det er slik jeg også oppfattet det og synes det virker litt rart å behandle alt det der på samme måte. Helt enig med deg om at fysisk og psykisk henger sammen. Jeg vet det er mulig å tenke seg bedre, ingen tvil om det. Personlig tror jeg ME er en autoimmun sykdom. Men det er jo min teori da:)
Veldig interessant det du skriver forresten om psyken og hvordan den kan virke inn på kroppen.
Hva med influensafølelse og feber? Er det noen studier som viser at våre tanker, psykisk sykdom eller det underbevisste osv kan gi slike plager? Jeg tenker, det må jo være en grunn til at de tror det de tror for å si det slik?
Ganske interessant det der egentlig:) Har ikke satt meg så mye inn i Stubhaug sitt arbeid da.

Post Reply