Lei all LP maset!

Her finner du tråder om LP, RT, EFT, NLP, CBT, Silvametoden QiGong og lignende. NB! Det betyr ikke at dette er behandlinger som forumet anbefaler eller mener alle skal bruke.

Moderators: mhj, Milou

Roslilja
Husvarm
Husvarm

Lei all LP maset!

Post by Roslilja »

Jeg har blandede tanker om LP. Første jeg tenkte var hvis det virkelig virker, klart jeg da vil ta et slikt kurs. Men hva med alle dem som har blitt dårligere.
Hvorfor går det ut på å hjelpe ME pasienter, og ikke de med andre diagnoser?
Jeg får en følelse av at ME blir sett på som en psykisk lidelse.... Selv bestod jeg psykiaterforhøret med glans. Ingen psykisk lidelse. Men klart jeg blir sliten psykisk av alt maset man må igjennom som ME syk.
Flere i familien, venner og kjente. Til og med fremmede er nysgjerrige på hvorfor jeg ikke går et LP kurs. Jeg tenker å nei hver gang jeg ser noe om LP i media, for da kommer det garantert noen å forteller om det. Jeg unnskylder meg med at jeg ikke har råd. Ja, for det har jeg ikke. Det er alt for dyrt. De fleste har nok ikke det.
Men sannheten er at jeg har lyst til å eksplodere i raseri hver gang en person nevner ordet LP til meg. Jeg er så lei.... så lei av pratet bak ryggen min om hvor latterlig enkelt det ville vært for meg å bli bedre. Jeg sitter igjen med en følelse av at de nå mener det er psykisk, at jeg med mine tanker gjør meg selv syk, og fortsetter og holde meg selv nede....
Har jeg ikke møtt forståelse, ja så får jeg det hvertfall ikke nå. Jeg som så tappert prøver å leve hver eneste dag som om jeg var frisk. Overser plager med et smil, prøver så godt jeg kan å fokusere på positive ting. Leve mest mulig normatl. Selv om det praktisk talt er umulig siden jeg er alvorlig syk. Men det hender jeg klarer å holde meg oppe. Og selv om jeg har mye smerter og ikke klarer å ha et høyt tempo later jeg som ingen ting er galt. Det er jo bare sånn jeg kan komme meg fremover. Jeg kan ikke bare gi opp. Jeg vil leve. Jeg vil oppleve det meste av barnas liv. Jeg vil føle glede. Og det gjør jeg. Og jeg elsker hvert eneste sekund av det. Helt til jeg har dratt det alt for langt igjen. Og kollapset i et anfall mitt på gulvet. Så ingen skal komme å si at jeg har gitt opp, at jeg ikke prøver, at jeg fokuserer for mye på symptomer og plager. For det gjør jeg ikke. Jeg overser, jeg fokuserer på det gode i livet, og tenker at nå går det virkelig framover for jeg blir jo så flink til å overse plager. Men dessverre, det går ikke i lengden. Jeg forstår ikke helt hvordan hjernevasking skal hjelpe meg til å bli 100% frisk. Akkurat nå fikk jeg litt nok, og måtte blåse det litt ut.

Fairytale
Fast plass
Fast plass

Post by Fairytale »

ME blir dessverre sett på som en psykosomatisk lidelse ja, mye pga LP.

Jeg har enda ikke fått diagnosen ME, men hvis det er slik at ME er psykosomatisk så har ikke jeg ME. Jeg har en eller flere fysiske sykdommer som plager livet av meg. Uansett hvor positiv jeg er så forsvinner ikke plagene, AAA er det eneste som hjelper meg. I tillegg går det i slippery elm, omega 3 og Biola framfor vanlig melk.

Tahnee
Fast plass
Fast plass

Post by Tahnee »

Det verste med lp slik jeg ser det, er at det i mediabildet blir veldig ensidig fremstilt. Det er jo bare solskinnshistorier å lese om, og statistikken med at slett ikke alle har hjelp av lp, det ser det ikke ut som fester seg i hodene på folk selv om det av og til nevnes i ulike artikler.

De som det ikke hjelper for blir ikke etterspurt, og hittil har vel ingen som er blitt verre av lp stått fram så vidt jeg vet? Det kan forresten ikke være lett, når "alle andre" har effekt av lp. Den som står fram med fullt navn, vil nok møte motbør frykter jeg. Jeg tror det er verre å møte motbør for en som ikke har hatt effekt av lp enn for en som har effekt av det. Med vekt på tror. For jeg vet ikke.

Så da blir mennesker som har me nedrent av velmente tips og råd om lp, som jeg tror at hjelper for noen, men ikke for alle.

murse
Stamgjest
Stamgjest

Post by murse »

Føler med deg, liljekonvall.
Jeg kunne skrevet akkurat det samme selv.
Jeg kjenner mange som har fått et bedre liv med LP, men dem er like syke.
Dei er bare meir positive, og da blir det lettere å leve både som frisk og
kronisk syk.
Murse 30, ME etter CMV og EBV nov06

Smil og vær glad, så blir allting bra:-)

helo
Husvarm
Husvarm

Post by helo »

Som om jeg skulle sagt det selv. Jeg blir gal av at alle skal pakke på meg LP.

.....du vet du kan bli kvitt ME, Hege.....
http://www.TiredofME.com

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Post by Mirabell »

"Men igjen må jeg fortelle om alle de som ikke er her på forumet men som gjennomfører LP-kurs og får i gang en skikkelig bedringsprosess."

Dette sto på Solskinnstråden, og jeg vil ikke svare der, men jeg syns jeg må få lov å si det her:

Jeg må få fortelle om alle de jeg møter eller hører om, som gjennomfører LP-kurs, og får i gang en skikkelig bedringsprosess, men som en tid senere blir dårlig igjen, noen ganger dårligere enn før. Og som sier at LP-kurset fikk dem til å overse signaler fra kroppen som de burde tatt hensyn til, og at det ikke var riktig for dem.

Mariellhei
Bofast
Bofast

Post by Mariellhei »

Hei Liljekonval :)

Tror nok mange av oss her inne har fått den setningen jah.. !
Jeg tror nok at de som "råder" oss til å prøve LP, føler seg litt hjelpesløse, og tenker at; Oj.. det må jeg fortelle til ..., for det finnes jo ingen annen behandling. Det kan jeg hvertfall tenke at jeg selv ville ha gjort.

Jeg hadde bare hørt om det før, men når jeg leste igjennom endel her inne på forumet, så er jeg veldig skeptisk.
Og når jeg nå vet det jeg vet, så blir jeg sint på de som står der å kurser for 15000kr i tre dager, hjemmeøvelser resten, og så får du et kjempe fint liv videre.. Nei..det går ikke ann!!!

1av3 blir bedre, 1av3 merker ingen forskjell og 1av3 blir verre etter det jeg har lest..

Finnes det noen langtidsoversikt over dette?

Som Mirabell skriver så har de presset seg i en viss tid, å så blitt verre. Det tror jeg på. Vi er flinke til å mobilisere kreftene våres, men over hvor lang tid? Og hvor lenge har de som gikk på kurset hatt ME? Er de over den akutte fasen, og er egentlig bedre allerede, men LP er en "hjelp"?

Hvis folk nevner LP for meg nå, så sier jeg bare at jeg ikke tror på det, og forklarer hva de må tenke. Jeg spør da; klarer du å tenke at du gjør hodeverk, ikke har hodeverk, så går den over?
Du gjør alt selv.. Da blir de som regel litt spake.

KleM :klem:
Hvor lenge har du hatt det fødselsmerket? - W. C. Fields

[url=http://meforum.diskusjonsforum.no/meforum-about9548.html&highlight=/]MiN TrÅd![/url]

Anniken
Er av og til innom
Er av og til innom

Har tatt LP kurs. Nå er veien videre usikker...

Post by Anniken »

Hei! Jeg er ny her, så jeg føler meg kjempeusikker på om det jeg skriver havner på riktig plass... Men det jeg ville fortelle er at jeg har vært sykemeldt i ett år nå med ME, men har sannsynligvis vært syk i flere år før det. Jeg tok LP-kurset i mai og fikk en helt enorm bedring med en gang. Så jeg sluttet med antidepressiva som jeg hadde tatt et halvt år, og da ble jeg helt svingstang og fikk ikke til å gjøre prosessen som det var ment. I alle fall- coachen min fra LP-kuset var enig med meg at jeg fikk ta det opp igjen når jeg stabiliserte meg igjen, for jeg begynte med medisinene igjen. Da ting stabiliserte seg, prøvde jeg å ta opp LP-teknikken igjen, med større innsats enn jeg hadde lagt ned til og begynne med, bare for å oppdage at den ikke hjelper som før. Jeg kan tildels utsette forverring en stund ved denne teknikken,men ikke mer. Jeg har fått nye symptomer og er plutselig veldig usikker på veien videre. I går oppdaget jeg forumet her og det var en fin opplevelse å lese om andre med samme sykdom. Bedringen min etter kurset varte i ca.2 måneder, hvor jeg var så og si frisk, men så begynte det å gå nedover. Jeg har vel kommet til at jeg kanskje må prøve AAA istedet. Kurset var for min del en fin opplevelse, men med så mange ting er det lett å være etterpåklok, og nå sitter jeg med en følese av at det er en enorm oppgave å skulle gjøre seg frisk etter kurset selv. Coachen sier jeg kan ringe når som helst, men det er likevel ikke så enkelt å "finne balansen", med to små barn og et liv som skal fungere på alle plan. Jeg har prøvd på mange ulike måter å legge til rette for at jeg skal kunne gjøre prosessen når det trengs, men det går bare ikke. Følte meg en stund som en skikkelig taper som ikke fikk det resultat jeg skulle, for det er jo løsningen iflg LP; gjør prosessen til du får det resultatet du ønsker... :?

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Re: Har tatt LP kurs. Nå er veien videre usikker...

Post by Kaktus »

Hei Annikken, og velkommen!
Anniken wrote: Følte meg en stund som en skikkelig taper som ikke fikk det resultat jeg skulle, for det er jo løsningen iflg LP; gjør prosessen til du får det resultatet du ønsker... :?
For det første håper jeg virkelig ikke at du føler deg som en taper lengre pga at du ikke får ønsket resultat av LP-treningen. For det er du ikke!
Du har brukt tid, energi og penger i et forsøk på å bli bedre av sykdommen din. At det ikke fungerte er trist, men du har iallefall prøvd i beste mening.

Som du selv nevner er AAA viktig, og det beste du kan gjøre for deg selv nå. Snart dukker det kanskje mer seriøse behandlinger opp til oss!

Hvis du vil lese om min LP erfaring kan du gjøre det på tråden min, nest nederst på denne siden.
http://meforum.diskusjonsforum.no/mefor ... sc-12.html

Jeg ble også litt bedre for så å bli verre igjen.

Uansett, lykke til framover! :)
"Alle disse dagene som kom og gikk - lite visste jeg at de var selve livet"...
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

Anniken
Er av og til innom
Er av og til innom

Takk!

Post by Anniken »

Det var godt å høre fra deg, så takk for det. Jeg leste om dine erfaringer og jeg må vel si meg enig. LP tok meg hit men ikke lenger. Jeg er ikke like syk som du, men jeg lever i håpet om at hvis jeg ""gjør riktig" tidlig nok så kan jeg kanskje bremse denne galskapen, eller kanskje på sikt bli bra... Synes det er vanskelig å vite hva man kan forvente av hjelp. Kunne godt tenkt meg en rullestol for å spare energi ved juleshoppingen, men jeg innser at det kan bli vanskelig, og jeg synes det er litt rart alt sammen. Jeg er 32 år og har to gutter. Jeg er gift med verdens beste mann, som gjør hva som helst for at hele familien skal ha det bra. Men det er vel det tyngste ved det hele, at det er en ekstremt belastende situasjon for hele familien. Jeg er ikke sengeliggende hele dagen, men jeg må sove i allfall 12 om "natta", pluss at jeg må ta hensyn i løpet av dagen til hva jeg gjør og ikke gjør. Jeg har fått smerter som ligner leddgikt og sår hals de siste månedene, som jeg ikke hadde før LP. Hvordan lærer man seg AAA? Ser at det ligger noe her på forumet, men er dette alt?

Mirabell
Fast plass
Fast plass

Re: Takk!

Post by Mirabell »

Anniken wrote: Kunne godt tenkt meg en rullestol for å spare energi ved juleshoppingen, men jeg innser at det kan bli vanskelig

To tips til juleshoppingen:

1) Gjør det du kan av shopping over internett.

2) Gjør det du må av annen shopping, på et av de store shoppingsentrene hvor de har sånne små kjørevogner (nei jeg mener ikke dem for barn, men for eldre og folk som trenger å spare beina sine). Vet at i alle fall endel av StorSentrene har dem.

exD(INA)
Stamgjest
Stamgjest

Post by exD(INA) »

Skjønner GODT alle dere som er lei av LP-maset! Er faktsik lei det selv også til tross for at jeg har tatt LP-kurset (og er veldig glad for det jeg har fått og får ut av det). :wink: Får nemlig selv stadig spørsmål og strålende forslag om LP over to år etter jeg lærte metoden. :lys:
Jeg sier til meg selv at det nok er godt ment og blir da straks litt mildere stemt.

EN måte å møte dette på som kan føre til mindre stress og press for deg og mindre mas fra dem som foreslår det, er å starte med å respondere bekreftende på det den andre sier. Dette er ikke det samme som å være enig eller positiv til forslaget. Ved å respondere på det de faktisk foreslår på en god måte, føler folk seg forstått eller verdsatt for sitt innspill. Og da vil dine personlige grunner for ikke å ta LP-kurs mye lettere aksepteres av den andre.

Har her laget et eksempel ut fra situasjoner jeg selv har vært i og så endret det til eksempel på ordvalg om man ikke har tatt LP og vet at dette ikke er noe en ønsker. Håper det kan hjelpe i alle fall noen som er lei maset. :P

Eksempel på dialog:
- Jeg har hørt at mange har blitt friske av det greiene du har vha et sånn dærre kurs i Englangd...
- LP-kurs, ja, det har jeg hørt mye om, det har vært mye i media om suksesshistoriene og at mange har fått hjelp av det.
- LP, ja, det var det det het. Vil ikke du ta det? Tenk om du blir frisk på bare tre dager?
- Ja, det ville være fantastisk, ikke sant? Jeg kjenner/har kontakt med/har lest førstehåndberetninger fra mange som hat tatt kurset, og mange av dem er blitt bedre, noen få friske og mange har faktisk ikke blitt friske og noen få har dessverre blitt værre. Du vet, media gir jo sjelden hele bildet vet du.
- Sier du det, det visste jeg ikke. Oi sann. Men tenk om du kan bli helt frisk, da ville det jo være verdt det, du vil jo bli frisk, sant?
- Klart jeg vil bli frisk, det er ingenting jeg heller vil. Etter nøye vurdering og undersøkelse omkring metoden og kostnadene, så har jeg funnet ut at dette ikke er noe for meg per idag. Du vet, jeg har jo allerede testet ut mange opplegg som har blitt sagt skulle kurere ME. Men takk for interessen og forslaget.
- Jo, bare hyggelig!

Kluet er å "mate tilbake" de ordene/innspillene personen kommer med på en hyggelig måte først, og så kan du presentere ditt ståsted og dine argumenter. Enkelt prinsipp som fungerer utmerket! Bare prøv - og husk; øvelse gjør mester. :tob:

Håper dette kan være til nytte for noen.

Lykke til!
Hver må få finne SIN vei.

:klem:

Post Reply