ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå man des 11, 2017 20:17

Alle klokkeslett er UTC+01:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: man mai 22, 2017 01:59 
Ny bruker
Ny bruker

Hei!

Kanskje dette er feil forum, men jeg prøver.
Jeg har gått gjennom det meste som har kommet opp her når jeg har søkt 'nevrasteni', men ble bare mer forvirret - som man jo blir når ikke engang fagpersonell forstår forskjellen på de to diagnosene.

Jeg skal prøve å gjøre det kort:
Jeg ble syk januar 2016, og ble fort dårlig. Etter utredning høsten 2016 gikk jeg og legen gjennom kriteriene for ME sammen. Der fant han at jeg oppfylte alle kriterier for ME.
Han sendte alt av epikriser og resultater til Notodden, for at han skulle være sikker i sin diagnose. I sitt svar, sa de at jeg oppfylte kriteriene for ME, men at de savnet en psykiatrisk utredning, på grunn av min historie med psykiske lidelser (SF og depresjoner). Dette til tross for lav score på "depresjonstest" og legens generelle oppfatning.
(Det er fire år siden jeg ble erklært friskmeldt (på overtid) fra både depresjon og spiseforstyrrelser.)

Mars i år kom jeg til en flink psykiater. Vi hadde et par gode samtaler, jeg følte jeg ble hørt og forstått - og så endte det hele med at hun satte diagnosen 'nevrasteni' i april. Her kommer det jeg ikke forstår:
- Vi er enige i at jeg ikke er deprimert, men at jeg har et par depressive symptomer - som ikke skal ha, eller har noe å si i dagliglivet. Man blir ikke syk av å være melankolsk.
- Jeg fikk plutselig en ekstrem form for panikkangst i april/mai i fjor - noe jeg og psykiateren kobler sammen med utmattelsen. Altså at angsten har kommet på grunn av utmattelsen. Dette skal derfor heller ikke ha noe å si på diagnosen.
- Jeg kom med innvendinger mot diagnosen, hvorpå hun svarte at ME og nevrasteni er det samme, fordi sistnevnte er forløperen til ME. Jeg fikk diagnosen på grunn av angsten - som vi jo ble enige om stammet fra utmattelsen. Hun sa også at jeg måtte se til all forskning og statistikk for ME hvis jeg trang svar på f.eks. bedringspotensiale eller relevant behandling/mestringsstrategier.

Hun mener jeg ikke skal ha noen problemer med Nav fremover med nevrasteni på papiret. De skal ikke behandle meg noe annerledes mtp. arbeidstiltak/krav/aktivitetsplan, i forhold til en med ME. Dette er hennes ord. Jeg har ennå ikke fått snakket med saksbehandleren min (har mottatt AAP siden nov. 16), så jeg aner ikke om psykiateren har rett.

Hun sa også at jeg kan få endret diagnosen til ME om noen år (???) hvis psyken har vært stabilt bra over lenger tid.
... ALTSÅ. Vi er enige i at utmattelsen ikke kommer av en psykisk sykdom, og at den psykiske uhelsen min er direkte linket opp til utmattelsen. Jeg har også lest flere steder at man fint kan ha ME i tillegg til en psykisk lidelse.
Legen min har jeg bare snakket med over telefonen etter diagnosen ble satt, og han sa seg enig uten noen begrunnelse. Jeg mistenker at han ikke har så mye erfaring/peiling på ME, ettersom han har prestert å si at jeg kom til å bli frisk etter et år med fysioterapi...

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på, jeg er bare så oppgitt, sliten og usikker, men:
Jeg hadde siste time hos psykiateren i april, men jeg skal tilbake i slutten av juni for en oppdatering. Burde jeg ta opp dette igjen? Burde jeg forlange en ME-diagnose? Eller skal jeg heller ta det opp med legen?
Jeg har sett noen skrive "vi er mange her som fikk diagnosen nevrasteni først, for så å få ME-diagnosen senere". Hvem er dere? Hvordan gikk dette til? Vil noen skrive ned historien sin fra nevrasteni til ME?

Til slutt beklager jeg lengden dette ble, til tross for forsøk på å korte ned fra romanen jeg først skrev.

Toppen

Legg innLagt inn: man mai 22, 2017 11:37 
Moderator

Nevrasteni kan, men må ikke være relatert til psykisk lidelse. Jeg kjenner ikke diagnosen godt, men det ser ut til å være veldig likt ME og dermed vanskelig å skille. Du kan lese litt om det her: https://melivet.com/2013/02/01/me-eller-cfs/
Jeg synes jo du fikk ME-diagnosen ganske raskt hvis du ble syk i fjor vinter, men hva annet har dere utelukket? ME er jo i stor grad en utelukkelsesdiagnose, og det er mange tester som bør gjøres og mange diagnoser som bør utelukkes før ME settes som diagnose. Kan du ikke be om en henvisning til utredning hos en indremedisiner, både for ME og evt. andre ting som bør sjekkes? Eventuelt henvisning til et ME-senter som kan gå gjennom diagnosen din.

Toppen

Legg innLagt inn: man mai 22, 2017 12:13 
Husvarm
Husvarm

Enig med Simira. Du bør få en diagnose fra indremedisiner, en ME-diagnose fra fastlege kan skape problemer i NAV-systemet i fremtiden. Ut i fra min erfaring burde ikke en fastlege sette en ME-diagnose (Noen fastleger kan ha en god kompetanse på ME, men det er veldig få).

Toppen

Legg innLagt inn: tor jun 01, 2017 21:41 
Ny bruker
Ny bruker

Simira skrev:
Jeg synes jo du fikk ME-diagnosen ganske raskt hvis du ble syk i fjor vinter, men hva annet har dere utelukket? ME er jo i stor grad en utelukkelsesdiagnose, og det er mange tester som bør gjøres og mange diagnoser som bør utelukkes før ME settes som diagnose. Kan du ikke be om en henvisning til utredning hos en indremedisiner, både for ME og evt. andre ting som bør sjekkes? Eventuelt henvisning til et ME-senter som kan gå gjennom diagnosen din.

Vi har utelukket rimelig mye. Jeg har tatt en rekke "vanlig utvidede" blodprøver pluss noen litt dyrere. Vært hos gynekolog. Tatt CT av hodet, røntgen av bryst og ultralyd av magen. Har også vært hos nevrolog. Jeg har vært gjennom det man skal og burde gå gjennom av tester før en ME-diagnose kan bli stilt.

Jeg stusser bare litt over hvorfor ME-spesialisten på Notodden sa jeg ikke behøvde å komme til de for utredning, fordi jeg allerede var godt utredet og at ME-diagnosen var "innenfor rekkevidde" så å si.

Jeg forstår også at mange går i flere år før de får diagnosen, men halvannet år med det to leger mener er klassiske ME-symptomer burde jo være nok? Har kjennskap til ei som fikk diagnosen etter kun et par måneder, og dét er jo relativt fort og muligens feil. Hun er mildt rammet.

Leste gjennom linken din, og jeg mener selv jeg kjenner meg mer igjen i det som står under ME, enn den andre delen av nevrasteni.

Sist redigert av Nettemor den tor jun 01, 2017 21:50, redigert 1 gang totalt.

Toppen

Legg innLagt inn: tor jun 01, 2017 21:45 
Ny bruker
Ny bruker

Legen min er på pappaperm nå frem til 12. juni, så jeg skal ta en samtale med han, i tillegg til psykiateren i slutten av juni. Jeg trenger kanskje bare mer svar og mer bekreftelse på at nevrastenien er riktig, før jeg kan slå meg til ro med den. Jeg er bare redd for å bli behandlet annerledes hos Nav og kanskje få dårligere tilbud om rehabilitering/behandling fordi diagnosen min har flere bokstaver enn to. Siden diagnosene er så himla like, mener jeg.
Merker jeg ønsker meg en blodprøvetest for ME nå, haha.

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 5 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00