Anemi og vitaminmangel

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
dolly1964
Er av og til innom
Er av og til innom

Anemi og vitaminmangel

Post by dolly1964 » Tue Jan 09, 2018 18:02

Hei

Har vært plaget av ME/CFS i hele høst. Etter tannbehandling i narkose, ble jeg enda verre.

Nå tatt blodprøver på næringsstatus etter å ha dårlig matlyst og rett og slett for trett til å spise. Blodprøvene ble tatt sist torsdag.

I går fikk jeg beskjed om anemi, lave verdier for vit B12 og mangel på folat.

I ettermiddag beskjed om mangel på vit D.

Jeg har tatt tarm to ganger, totalt mer enn 2 meter tynntarm, i 1992 og 2003. Fikk beskjed da av kirurg at jeg på sikt kom til å få mangel på enkelte vitaminer pga av mangel på tynntarm som suger opp næringsstoffer. De har tatt den delen av tynntarm som suger opp fett, og da følger en del fettløslige vitaminer den delen som suger opp fett. Dette kan en behandle med injeksjoner sa kirurg. Jeg får ikke injeksjoner, men tabletter. Så er redd næringsstatus er den samme om x antall mnd.

Hva som skyldes ME og hva som skydes tap av tynntarm her, er jeg usikker på. Jeg vil bare bli bedre. Fpr meg er det urovekkende at det mangler næringsstoffer av flere slag.

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Re: Anemi og vitaminmangel

Post by hufsamor » Wed Jan 10, 2018 19:45

Jeg har aldri tatt opp d vit.
Men en lege sa at det var like bra å ta solarium 10-20 min 2-3 ggr uka.
Gjorde det en vinter, veldig bra.
Men så er det det å karre seg til solariumet, da..

tiger7120
Er av og til innom
Er av og til innom

Re: Anemi og vitaminmangel

Post by tiger7120 » Thu Jan 11, 2018 10:40

Mangel på disse vitaminene er vanlig etter inngrep i tynntarmen. Det er rart det ikke gikk en automatikk i oppsetting av timer til injeksjon to ganger i året. Mangel på disse vitaminene gir enorm svikt i energi hver for seg og du kan helt enkelt ikke fungere godt uten.
Jeg er veganer og legen vår satte meg grundig inn i dette for 21 år siden da datteren min var syk og vi endretkosthold. B12 tar minst 3 år å utvikle mangel på, men når det skjer er det alvorlig. Jeg tar en pille ca en gang i måneden, til tross for at det er lite sannsynlig jeg utvikler mangel.

Som tynntarmsoperert må du sørge for å få som injeksjoner umiddelbart.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Post Reply