Diagnosekriteriene krever at utmattelsen er nyoppstått?

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
hjerter
Rotfast
Rotfast

Diagnosekriteriene krever at utmattelsen er nyoppstått?

Post by hjerter »

Vil det si at om du ikke vet når du ble syk så er du ikke syk?

Føler at for min del har jeg vært syk lenge, men ikke så syk som nå.
"krasjet" etter sommerferien og ble 90% sengeliggende og plutselig kunne jeg våkne uten kraft i beina.
Bortsett fra å miste alle krefter og tilbringe mesteparten av døgnet i sengen så har jeg hatt alle de andre symptomene fra før, men de er ikke ny oppståtte...har utviklet seg gradvis også smalt det...men det er ikke 6 måneder siden det smalt og jeg var avhengig av hjelp til å spise og gå på do om jeg hadde gått over grensen for hvor mye jeg tålte (som vanlige ting: lage mat, en tur ut osv...)

Hva legger de i kriteriet for at det er nyoppstått og hva med de som er syke i flere år uten å bli hørt eller trodd (hos meg var det jo bare psykisk) og hva med de som får en krasj som har vart mindre enn 6 måneder?

Vil det si at jeg da kan være syk men ikke oppfylle kriteriet siden symptomene mine har kommet gradvis før det smalt?
Ikke har jeg en knagg som kyssesyken eller noe å henge begynnelsen på.
Det eneste jeg vet var at jeg "krasjet" etter sommeren og har hatt en "influensa" og symptom økning etter dette.

Ble liggende å tenke på dette kriteriet....for har alt det andre, men kan ikke kalle det ny oppstått.
Det som er ny oppstått er at jeg plutselig kan ligge i sengen en hel dag uten å komme meg på do eller spise fordi kroppen ikke har krefter, men det har jo ikke vart i 6 måneder...ble usikker og redd nå jeg.

Smertene holder meg våken (alltid smerter om jeg har vært ute av sengen en dag og i dag slo jeg rekorden min og var ute flere timer)!

Klarer ikke helt få frem hva jeg mener, men lurer egentlig på det jeg spør om i overskriften og hvordan dere opplevde det?
Tenk at det er 3 år siden jeg ble medlem her og fremdeles kriger mot de samme symptomene...

mhj
Moderator

Re: Diagnosekriteriene krever at utmattelsen er nyoppstått?

Post by mhj »

Med nyoppstått betyr det at symptomet ikke var der da du var frisk, altså oppsto da du ble syk... uansett hvor lenge du har vært syk...

Det blir som om når vi snakker om "kræsj" - de fleste vil da oppleve at det kommer nye - nyoppståtte symptomer. Ved funksjonsforverring over tid - som ja skjer - om du ikke er i stabil fase, så kan en plutselig stå opp en dag å oppleve nyoppståtte symptomer... eller periodevis..

første gang er mange ikke akkurat behagelige...

om 40 til 50 ulike symptomer er vanslig i den her tilstanden - noen har til og med sagt opptil 70 ulike symptomer - jeg har gått ut av telling.... en gang var de nyoppstått....

Den dagen en har hurtig igangsettende musketretthet (melkesyre) og har kapasitetsreduskjon - da tilfredstiller du også kriteriene for ME.

æsj -sånn e det....
Læresetningen er: *3-2-1 STOPP* *Indre styrke og mot* *Tro, håp og kjærlighet* *Balanse, ro, harmoni og flyt*

Utredning ved LHK/SmedS http://www.strommenmedisinskesenter.no/ fra april 2009 :-)

Bloggen min kan du lese her: http://totoneimbehl.wordpress.com/

hjerter
Rotfast
Rotfast

Post by hjerter »

Takk for svar :)
Tenk at det er 3 år siden jeg ble medlem her og fremdeles kriger mot de samme symptomene...

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Post by MariaFH »

Vil også legge til at dette med 6 måneder ikke lenger gjelder i de nye, internasjonale diagnosekriteriene. Det er ikke lenger krav til varighet. Dette for at folk skal få diagnosen raskest mulig, og unngå overanstrengelser.

Blebjo
Fast plass
Fast plass

Post by Blebjo »

Med meg var dette med "nyoppstått" uaktuelt, fordi jeg har vært syk i snart 18 år. Utredning skjedde ikke på ordentlig før sist vinter.
[url=http://hjemmeistua.wordpress.com/]Hjemmeistua sin blogg![/url] PS: Bruk kun "hjemmeistua" navnet der, ikke nick.

hjerter
Rotfast
Rotfast

Post by hjerter »

Blebjo wrote:Med meg var dette med "nyoppstått" uaktuelt, fordi jeg har vært syk i snart 18 år. Utredning skjedde ikke på ordentlig før sist vinter.
Kan jeg spørre hva som satte den igang først etter 18 år?
Utrolig at det går ann og kan tenke meg du har møtt mye motstand og blitt mye misforstått under veis :(
:klem:

Blebjo
Fast plass
Fast plass

Post by Blebjo »

Satt igang hva? Jeg har hatt ME i 18 år. Fikk bare ikke diagnosen på papiret før sent i fjor.
[url=http://hjemmeistua.wordpress.com/]Hjemmeistua sin blogg![/url] PS: Bruk kun "hjemmeistua" navnet der, ikke nick.

melina
Stamgjest
Stamgjest

Post by melina »

Blebjo wrote:Satt igang hva? Jeg har hatt ME i 18 år. Fikk bare ikke diagnosen på papiret før sent i fjor.
Jeg tror spørsmålet handlet om hva som satte utredningen i gang etter alle disse årene, hvorfor det har tatt så lang tid å få en diagnose.

Blebjo
Fast plass
Fast plass

Post by Blebjo »

Om det var det hjerter mente, så er det en lang og komplisert historie, men hovedsakelig er det uvitenhet blant leger/fagfolk. Det måtte et opphold på Sølvskottberget (nå nedlagt) til, henvisning til en av de få spesialistene i Norge, og over tre år med ulike tester i forkant av dette.

Post Reply