Et råd i direkte motsats til AAA.

Dette er stedet for å lese, lære og skrive om aktivitetsavpassing - også kalt AAA. Noen vil til og med si at dette er det viktigste verktøyet en M.E.-syk kan lære seg.

Moderators: mhj, Milou

Post Reply
MariaFH
Husvarm
Husvarm

Et råd i direkte motsats til AAA.

Post by MariaFH »

Var hos fastlegen min i dag. Er under utredning for ME. Fastlegen min har en egen behandlings-/lindringsklinikk for kronisk syke i et annet land, også for ME-syke, og blir derfor ansett av folk for å være en av de legene i området som kan mest om ME og slike sykdommer. Derfor syns jeg det var rart da han i dag gav meg rådet: "(...) Og så må du helst prøve å være i aktivitet, ikke ligge mye. Du må presse kroppen din mer enn du tror du kan eller kjenner at du orker. Hvis du ligger mye blir du fort liggende." Dette rådet virker for meg som å stå i direkte motsats til AAA hvor man blir anbefalt å bare bruke 70% av energinivå. Hva tenker dere om dette? Syns rådet virket noe arrogant, men kan også skjønne tankegangen med at det er lettere å sette seg inn et mønster av stillesitting hvis man først begynner. Jeg er ikke av de sykeste, så kan altså klare å for eksempel gå en liten/moderat tur hver dag, men har latt være pga smerter og pga det andre jeg har lest om at man som sagt bare skal bruke 70%. Noen råd?

Suebird
Administrator

Post by Suebird »

Dette rådet funket ihvertfall ikke for meg! Prøvde meg på moderat form for aktivitet før jeg visste hva som feilte meg, og jeg fikk diagnosen. Ble jo rett og slett bare verre. Men hvis man tenker over det så er det ikke mange sykdommer hvor hvile faktisk er anbefalt, så at enkelte, selv leger, også anbefaler det setter jeg på kontoen for uvitenhet. Jeg skjønner ikke at han, med kunnskap om ME, han anbefale turer og aktivitet hvor man presser seg. På en annen siden, så er aktivitet så mangt. Orker du å hente posten, kaste søpla, vaske klær så er jo dette også aktivitet. Men han sier jo at du skal presse deg selv - så han er jo fortsatt på bærtur selv om man legger godviljen til :P
"I used to think of you that way, you know. Like the sun.
My personal sun. You balanced out the clouds nicely for me."
He sighed. "The clouds I can handle. But I can't fight with an eclipse." Bella/Jacob - Eclipse

Juni
Rotfast
Rotfast

Post by Juni »

Jeg tror at det er viktig å være i aktivitet, uten å presse seg for mye. Hvis du bruker 10% av den energien du har, så tror jeg at det fort kan gå nedover. 70%-regelen er en god regel. Da vedlikeholder du din kapasitet uten å presse deg for mye. Problemet er bare å vite hvor mye 70% er. Her må man bare prøve og feile til man finner ut av det.

Jeg tror at en av grunnene til at jeg ikke er dårligere enn det jeg er, er nettopp at jeg alltid har holdt meg i aktivitet. Hvis man samtidig holder fokus på mulighetene sine og ikke på begrensningene, så tror jeg det gir gode resultater for helsen.

Juni
[i]Delt glede er dobbel glede, delt sorg er halv sorg[/i]

helt meg selv
Bofast
Bofast

Post by helt meg selv »

Jeg vil si at det viktigste er at du kjenner din egen kropp og det er et selvstudium som tar lang tid. Noen ganger kan jeg presse kroppen og det fungerer bra, mens andre ganger er det dumt. Akkurat når det er riktig vet bare jeg (ikke alltid det engang) og det ville vært direkte dumt om jeg skulle følge andres råd om hvordan jeg skulle være i aktivitet og hvordan jeg skulle øke tålegrensen. Jeg synes tålegrensen min generelt sett har vært stabil de siste årene. Noen leger ville sagt at jeg skulle presse meg videre, men jeg vet at det ikke ville fungere.

Jeg er helt enig i at man ikke skal lage seg vaner som gjør at man blir sittende hver dag. Når du er i stand til noe mer kan du variere og det har man godt av. Det trenger ikke være så mye, bare sitte i en annen stol, begrense tiden på dataen for å gjøre andre ting innimellom, gå en litt annen runde tur og slike ting.
.. med ønske om gode dager!
Bloggen min

Eirran
Administrator

Post by Eirran »

Jeg vil si et klart nei, men også et ørlite ja på spørsmålet om dette er gode råd :)

Dersom legen du snakker om hører til den gruppen som mener at det er vitenskapelig bevist at kognitiv atferdsterapi og gradert treningsterapi er egnet behandling for ME, så skjønner jeg godt at han gir deg dette rådet.

Noe annet er at det er feil :)

Det er etterhvert god vitenskapelig dokumentasjon på at trening gjør ME-syke dårligere, noe som etter min mening klart viser at det å presse kroppen ikke er tilrådelig for ME-syke.

Så det ørlille ja-et :)

Det er selvsagt forbundet med store ulemper å bli liggende i for lang tid.
Derfor kan det være en god ide å "presse seg" til å være oppe litt hver dag, men selvsagt bare dersom man ikke er alvorlig rammet av ME, og at det å stå opp ikke fører til flere symptomer enn det å la være.

Chanè
Fast plass
Fast plass

Post by Chanè »

Jeg begynte å gå såvidt på tredemølle hos fysioterapeuten min for noen uker siden. Det funket ikke, nå er jeg svimlere enn noen gang. FOrbaska irriterende, jeg skulle gjerne hatt tilbake de musklene jeg hadde før. Men for meg bidro det bare til forverring å presse meg

Milou
Administrator

Post by Milou »

Tror det er en dårlig idé å presse seg til fysisk aktivitet, ja... Noe annet er at man ikke bør være redd hele tiden, tenke at "nei dette kommer aldri til å gå bra" osv. Jeg prøver å gi meg selv en liten utfordring hver dag, som kan være alt fra å skrive en tekstmelding, brette sammen klær eller gå ut med søpla, til en laang spasertur eller gå i butikker (alt etter hvordan formen er).

Jeg tror for min egen del det er viktig å "trene" hjernen også! Å lese, for eksempel. Lære noe nytt. Eller bare tenke ut planer for alt jeg har lyst å gjøre i livet. :)
* Milou *

MariaFH
Husvarm
Husvarm

Post by MariaFH »

Takk for alle svar! Det kan jo hende at jeg har overtolket det han sa, at han mente at jeg for eksempel som noen sier her, bør prøve å være litt i aktivitet hver dag selv om jeg tenker at "det klarer jeg ikke." Det er jeg fullstendig enig i, ettersom jeg ser faren i å bli liggende både psykisk, ved at det etter en tid blir vanskeligere å "komme seg opp igjen", og fysisk ved at musklene forfaller fort. Men jeg kommer heller ikke til å presse meg mer enn jeg føler er forsvarlig selv om det skulle vise seg at han mener noe annet. Prøver å gå en liten tur hver dag, men kommer ikke til å begynne å trene liksom. Mener han at trening er forsvarlig vil jeg si at han er ganske langt utpå jordet ja. Tar b12-sprøyter på legekontoret hver uke så får spørre han om han kan utdype dette neste uke! Har ikke helt vent meg til tanken på å leve med dette ennå så alt er litt nytt, og syns det spesielt blir vanskelig når det virker som om det er like mange meninger om hva man bør gjøre som det finnes mennesker som vet noe som helst om ME.

Post Reply