ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå fre jun 23, 2017 02:08

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggsemne: TT kort
Legg innLagt inn: tir okt 25, 2016 22:16 
Er av og til innom
Er av og til innom

Hei!

Jeg fikk avslag på TT kort pga det fantes bestillingsruter for buss i området. Noen som vet hvordan det fungerer? Kan jeg få buss helt til butikken f.eks?
Skal sies at jeg skrev en ganske dårlig søknad og visste ikke helt hvor viktig det var.

Formen min varierer, på gode dager kan jeg gå på og av buss. Men dårlige dager kommer jeg meg ikke ut av huset.
Jeg blir alltid kjørt av venner/familie om jeg skal noe, og mamma handler for meg.

Men nå har jeg lyst å flytte ut etterhvert og ikke være avhengig av andre. Hvis jeg f.eks tar buss til butikken så må jeg gå ett stykke, så jeg vil være utslitt når jeg har kommet til butikken. Bare handle i butikken gjør meg veldig dårlig. Jeg må jo også komme meg hjem og det er ikke lett om man er utslitt.

Kan jeg få TT kort hvis jeg trenger det til handleturer, besøk og andre ærender? Hvis jeg skal noe som handle på butikken, klippe meg, innom banken osv så må jeg bruke så lite energi som mulig for å orke å gjennomføre det.

Jeg kommer meg veldig lite ut nå pga tanken på buss gjør meg sliten og ikke alltid jeg kan bli kjørt av venner. Folk her kjenner seg sikkert igjen i det å føle seg isolert..

Håper noen orker svare meg :syk:

Toppen

Innleggsemne: Re: TT kort
Legg innLagt inn: ons okt 26, 2016 15:42 
Husvarm
Husvarm

Sted: Oslo
Jeg gjorde det samme som deg en gang. Siden jeg måtte legge ved legeerklæring når jeg søkte om TT-kort så trodde jeg ikke at søknaden var så viktig. Jeg skrev en dårlig søknad og fikk avslag.
Jeg klaget imidlertid på vedtaket og da skrev jeg en lang og utfyllende søknad. I tillegg fikk jeg en ny legeerklæring hvor også fastlegen min spesifiserte mye bedre. Etter det fikk jeg TT-kort innvilget.
Hvor enkelt/vanskelig det er å få TT-kort varierer derimot stort fra fylke til fylke (og i Oslo fra bydel til bydel).

Når du skal skrive klage/ny søknad så vil jeg anbefale at du vektlegger stort det sosiale. Du trenger TT-kort for å komme deg ut og møte venner. Uten TT-kort så vil du bli isolert, noe som lett kan føre til depresjon.
Sørg også for å få klart frem at buss ikke er noe alternativ for deg. At du blir dårlig av å gå til busstoppet, at du blir dårlig hvis du må stå og vente på bussen, at du blir dårlig av å ta en fullstappet buss der det er mye støy osv.
Sjekk gjerne hvordan bestillingsbussen der du bor fungerer slik at du kan argumentere med hvorfor den ikke passer for deg. Hvis den kun går på dagtid så er det ikke noe alternativ for deg hvis du f.eks skal på middag hos ei venninne en ettermiddag/kveld. Og hvis den kjører omveier for å plukke opp flere folk så vil du bli utslitt før du kommer frem.

Min erfaring med alle slags søknader er at det alltid lønner seg å skrive lange søknader. Skriv en lang avhandling slik at det ikke er mulig for en saksbehandler å misforstå.
Og du bør alltid ta utgangspunkt i hvordan formen din er på dårlige dager, skriv aldri at på gode dager så klarer du dette og dette. Da vil en saksbehandler tolke det som at du har 90% gode dager og ikke har behov for hjelp.

Lykke til med klagen :sol:

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 2 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00