ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå fre apr 20, 2018 20:33

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: tor mar 31, 2016 18:34 
Stamgjest
Stamgjest
Brukeravatar

Sted: Moss
Hei!

Jeg fikk for noen år siden en manuell rullestol som var så tung at den aldri ble tatt i bruk.

Nå tenkte jeg at jeg skulle søke på nytt, og er ute etter en liten og nett modell som det går an å få med seg i bagasjerommet på en vanlig kombibil. Jeg har assistent som er tiltenkt jobben med å løfte den og å trille meg.

Bruksområde er inne på kjøpesenter, sykehus mm. der det er store avstander, primært innendørs. Men den bør jo også kunne kjøres litt ute på asfalt, kanskje kunne brukes i forbindelse med reiser.

Jeg ser det som viktig at den ikke er for stor og tung. Men samtidig ønsker jeg meg litt komfort, som nakkestøtte (avtagbar?) og armstøtte - forutsatt at det ikke gjør den veldig mye vanskeligere å få med i bilen.

Er det noen som har erfaring med en slik lett rullestol, som har fått en nylig fra NAV, og kan anbefale en modell. Eller dele erfaring?

Takknemlig for alle innspill.

Hilsen Bethen

Toppen

Legg innLagt inn: tor mar 31, 2016 23:56 
Stamgjest
Stamgjest

De lette har lite med komfort. Alt sånt legger til vekt. Kikk på oversikten. Finn ut om du skal ha fastramme eller kryssramme. Begge deler har fordeler. Bruk gjerne Youtube for å se hvordan de legges inn i biler.

http://hjelpemiddeldatabasen.no/blobs/h ... 249799.pdf

Toppen

Legg innLagt inn: fre apr 01, 2016 15:09 
Er av og til innom
Er av og til innom

Det er nok ikke så mye å velge i, snakk med ergoterapauten i kommunen så gir hun deg alternativ ut fra hva de har avtaler på. Dersom det ikke er nakkestøtter til modellen så kan de lage, i det hele tatt kan rullestoler tilpasses enormt mye, og akkurat derfor er ergoterapaut mye bedre enn å finne ut selv. Det er dessuten de som skriver søknaden for rullestol for deg, så ta kontakt med kommunen og be om å bli satt over til ergoterapaut.

Angående vekt. Jeg har vanlig sammenleggbar rullestol, ikke noen lett utgave. Når jeg deler den opp er den ikke tyngre enn at jeg, som er syk, får til å løfte den selv. Så en normalt frisk assistent får iallefall til.

Toppen

Legg innLagt inn: lør apr 02, 2016 18:46 
Stamgjest
Stamgjest
Brukeravatar

Sted: Moss
Takk for svar!

Jeg har begynt å fylle ut skjemaet for søknaden selv, men det ser ut til at jeg trenger litt hjelp fra erogoterapeuten med å finne riktig modell. Så kan jeg lese litt selv også i hjelpemiddeldatabasen.

Hilsen Bethen

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 4 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00