ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Det er nå ons aug 23, 2017 02:48

Alle klokkeslett er UTC+02:00

Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: ons aug 09, 2017 18:06 
Husvarm
Husvarm

Det tok rundt 3,5 år fra jeg ble syk til jeg fikk diagnosen. Men jeg var ikke uten diagnose i den tiden, men det var masse symptomdiagnoser som ble satt: visuell snø, kognitiv svikt osv.
Det er lange ventetider, ja. Det er som om man kommer over i en helt annen tidsregning når man er kronisk syk. I starten himlet jeg med øynene over at det var noen uker å vente på EEG. Da jeg et par år senere fikk innkalling til ME-utredning ni måneder fram i tid var det sånn litt jaja...

Det er riktig som tomers sier, at det er viktig å få sjekket alt som kan sjekkes. Ikke minst fordi man kan feile flere ting. Min fastlege sendte meg en ny runde med scanninger etter ME-diagnosen, fordi hun før har opplevd at folk at fått ME-diagnose og egentlig var det kreft som var oversett.

Toppen

Legg innLagt inn: søn aug 13, 2017 12:47 
Er av og til innom
Er av og til innom
Brukeravatar

tomers skrev:
Er utrolig mange som ikke helt finner ut hva som feiler de, noen har ME og andre har andre sykdommer, selv fikk jeg ME diagnosen og var ikke fornøyd med det og undersøkte meg videre da det er lettere og gripe tak i problemet når man vet hva som feiler seg.
Nakkesmertene var for meg noe som tydelig ikke var helt standard men jeg var ikke helt sikker da jeg ikke var vant til å være syk og jeg hadde jo ikke vært i en ulykke som jeg kunne huske, men jeg visste at det var mange sykdommer som hadde mye av de samme symptomene.
Men jeg bestemte meg for å undersøke videre da jeg ville ha svar på det med nakken, fikk overtalt legen til å sende meg til MR og der fant de 5 skader i nakken og deretter leste jeg meg opp og fikk sjekket meg via bevegelsesrøntgen og fant ut at jeg også hadde instabile nakkeskader noe som er ganske alvorlig.
disse skadene ga meg utmattelse og alle symptomene ME pasienter har, jeg sov masse, hadde ingen energi, vondt i kroppen osv
Dette hjalp meg nok til at jeg kunne begynne på behandlinger som kunne bedre min hverdag.
Så et tips er ihvertfall å sjekke nakken din grundig

Oi, såpass! Takk for tips, jeg skal ta med meg videre det med nakken! Hvordan kan man ha skader i nakken hvis ikke det har skjedd en ulykke o.l.? Hva sa legene om det?

Toppen

Legg innLagt inn: søn aug 13, 2017 12:53 
Er av og til innom
Er av og til innom
Brukeravatar

Silver skrev:
Det tok rundt 3,5 år fra jeg ble syk til jeg fikk diagnosen. Men jeg var ikke uten diagnose i den tiden, men det var masse symptomdiagnoser som ble satt: visuell snø, kognitiv svikt osv.
Det er lange ventetider, ja. Det er som om man kommer over i en helt annen tidsregning når man er kronisk syk. I starten himlet jeg med øynene over at det var noen uker å vente på EEG. Da jeg et par år senere fikk innkalling til ME-utredning ni måneder fram i tid var det sånn litt jaja...

Det er riktig som tomers sier, at det er viktig å få sjekket alt som kan sjekkes. Ikke minst fordi man kan feile flere ting. Min fastlege sendte meg en ny runde med scanninger etter ME-diagnosen, fordi hun før har opplevd at folk at fått ME-diagnose og egentlig var det kreft som var oversett.

Ja, det er mye venting! Har ventet på mange spesialisttimer og røntgen osv, men 52 uker synes jeg var i overkant lenge. Har fått henvisning til privatlege også, så der går det nok litt fortere.

Jeg er helt enig i at det er viktig å få sjekket alt, og det er jo det jeg håper de gjør ved en ME utredning. Mye er allerede sjekket, men ikke alt vil jeg tro. Kanskje er jeg heldig at de finner noe annet som enkelt kan behandles, skrekken er så klart at det feiler meg noe mer alvorlig. Uansett så vil jeg gjerne vite nå. Blir jo engstelig av å føle seg så syk så lenge

Toppen

Legg innLagt inn: søn aug 13, 2017 13:30 
Husvarm
Husvarm

52 ukers ventetid er lenge, men det er ganske mye man kan gjøre før man kommer til ME-utredning. Nå vet jeg ikke hva du har vært igjennom allerede, men noen ting skal man igjennom før man eventuelt får en ME-diagnose. Du eksempelvis ta MR av hode/nakke før du kommer til ME-utredning, gå til psykolog/psykiater (nå sier jeg ikke at du er psykisk syk, men du må dokumentere din psykiske helse), lungelege, gastroskopi, pluss mye annet.

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3

Alle klokkeslett er UTC+02:00