ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Dato/klokkeslett: Tor Aug 21, 2014 19:59

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Positive ANA-prøver
InnleggSkrevet: Tor Nov 18, 2010 21:23 
Avlogget
Er av og til innom
Er av og til innom

Antistoffprøver.

Nå er det lenge siden jeg har vært inne på dette forumet. Har fremdeles ikke fått noen diagnose. På revmatologisk avd. vil de jeg skal komme til sjekk en gang i året pga kanskje jeg utvikler Lupus.
Er det noen av dere som har positive ANA- prøver?
Jeg har positiv ANA, s-Nativ DNA 270, RF 35 og påvist tørre øyne hos øyelegen.

Er dette ME eller Lupus eller begge deler? Jeg har de samme fysiske symptomer som andre her.

Topp

Innleggets emne: Re: Positive ANA-prøver
InnleggSkrevet: Tor Nov 18, 2010 22:23 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Jeg hadde positiv S-RF latex test for 3,5 år siden. Nevrologen sa bare "det var rart". Jeg har tenkt å ta opp igjen tråden nå. Har funnet ut at det muligens er lupus i familien. Om jeg har ME eller egentlig lupus vet jeg ikke. ANA er negativ, de andre testene du nevner kan jeg ikke se jeg har tatt.

Topp

InnleggSkrevet: Tor Nov 18, 2010 23:38 
Avlogget
Bofast
Bofast
Brukerens avatar

Jeg har vært hos legen idag, jeg har MEdiagnose. Men nå blir det også tatt ANA-screen (vet ikke om dette er gjort tidligere jeg :oops: ), samt endel andre prøver for å finne ut om det er oppstått andre autoimmune sykdommer. Jeg har fra tidligere kronisk betennelse i skjoldbrukskjertel, men denne har vært stabil i mange år. Hypofysens funksjon undersøkes også nærmere igjen nå. Jeg tror også lege vil ta prøvene hos meg med tanke på lupus, men er usikker da han ikke sa det konkret.
Symptomalogien er endel av det samme slik jeg har forstått det, en del ja, men ME virker mye mer komplekst og fatiquen virker her sterkere etter hva jeg har lest. Det karakteristiske utslettet ved lupus trenger visstnok ikke ramme alle - så det kan være vanskelig å finne ut av foruten å vurdere blodprøvene eller hva?

jeg har lest at lupus kan utvikles etter hvert hvis man først har en annen autoimmun sykdom. - forsto det slik som at det da blir en tilleggsdiagnose.

Jeg er nok ikke riktige person til å svare deg finner jeg ut etter hvert som jeg skriver :dum: - kanskje noen andre kan mere, synes å huske at det er noen her inne med ME og lupus??

Er under behandling ved Norsk borreliosesenter og Strømmen medisinske senter med god effekt.

Topp

InnleggSkrevet: Man Nov 22, 2010 13:09 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Hei Runa!
Jeg er ANA og SSA positiv, har fått påvist for lav tåreproduksjon og har tatt leppebiopsi som viste at jeg har for lav produksjon av spytt. I tillegg er det kjente ME plager som vondt i muskulatur og ledd. Men mine ledd hovner opp innimellom (i perioder) og er varme, det mente de at ikke tilhørte ME, men Lupus eller Sjøgrens. Fordi jeg ikke har det typiske utslettet og "mangler" et positivt utslag på et antistoff (husker ikke navnet :himle: ) har jeg nå fått diagnosen Sjøgrens syndrom.
Jeg vet at man kan ha Lupus uten å ha utslett.

Både revmatologen og de på UUS, ME-senteret er klare på at jeg har begge sykdommene.

Dr. Mette på LHK mener at autoimmune sykdommer som feks Lupus og Sjøgrens kan utvikle seg når man har et for dårlig immunsystem, hvis jeg har forstått henne riktig.

Du blir fulgt opp jevnlig hos revmatolog, det er viktig! :to:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet