Diagnose tretthetssyndrom og nevrasteni

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
flisil
Husvarm
Husvarm

Diagnose tretthetssyndrom og nevrasteni

Post by flisil » Sat May 28, 2011 19:13

Dette er diagnoser jeg har fått den siste tiden. Psykologen mener det er ME, men kan ikke sette diagnosen og satt derfor diagnosen nevrasteni selv om han mener det ikke er psykisk betinget. Legen vil ikke sette ME diagnosen nå pga belastningen det er å ha en så tung diagnose så han har satt diagnose tretthetssyndrom.

Jeg er litt forvirret og lurer på hva jeg bør gjøre. Legen er helt inneforstått med at jeg ikke kan stå i arbeid over lang tid. Jeg er i 100% jobb nå etter å ha vært sykemeldt over lang tid. Grunnen til at jeg er i jobb er å tjene opp nye rettigheter og det holder hardt. Jeg har ikke noe liv ved siden av jobb for tiden, all energi går med på jobb og fridagene ligger jeg rett ut. Nå er jeg sykemeldt en uke for det går ikke ut over rettighetene mine. Legen skjønner hvorfor jeg gjør det, men han anbefaler det ikke. Jeg håper virkelig at jeg klarer 26 uker. Har heldigvis noen uker ferie og kan ta et par kortere sykemeldingsperioder innimellom. Avspaseringsdager kan jeg også ta så jeg håper dette går.

Tretthetssyndrom utløser vel ingen rettigheter hos NAV? (AAP) Hva gjør jeg da når det har gått et år? Skal jeg godta diagnosen nevarsteni når det egentlig er ME de mener jeg har?

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Re: Diagnose tretthetssyndrom og nevrasteni

Post by Ole-mann » Mon May 30, 2011 18:52

Det er litt spesielt at psykologen har satt en diagnose han mener du ikke har. Det er nok ikke så lett å bli kvitt diagnosen når du først har fått den. Da må han finne en grunn til å ombestemme seg. Jeg synes det høres litt rart ut dette. Nå er det slik at du kan få uføretrygd selv om utmattelsen er psykisk betinget. Kravet er at man må ha hatt en utmattelse i minst tre år, at du har gått igjennom behandling og at det ikke er utsikter til bedring. Men hvis du selv og psykologen og fastlegen vet at dette ikke er psykisk betinget bør du kanskje prøve å få omgjort dette?

Er ikke helt sikker på hva du mener nå du sier at legen ikke vil gi deg diagnosen M.E. pga belastningen det er å ha en tung diagnose? Kanskje han roter litt i begrepene? NAV bruker betegnelsen Kronisk Utmattelsessyndrom men Kronisk Tretthetssyndrom (M.E./CFS) brukes også synonymt. Hvis du får diagnosen Kronisk Tretthetssyndrom vil det utløse rettigheter. Limer inn fra rettskildene §12-6 til slutt i posten.

Det kan være slitsomt å drive ørkenvandring i NAV systemet. Økonomisk kan det også være slitsomt. Jeg synes du bør jobbe mot det du mener er riktig for deg. Hvis det ikke er psykisk betinget bør du prøve å få det omgjort hvis det er mulig. Det kan kanskje bli vanskelig men hvis psykologen og fastlegen samarbeider kan det gå bra. Alternativt gå til en annen psykolog og få en uttalelse der. Hvis du skal få diagnosen Kronisk Utmattelsessyndrom må legen din være spesialist i allmennmedisin for å kunne gi deg diagnosen og du må i tillegg til innom spesialist som feks nevrolog. Du bør også prøve å komme i gang med grundige undersøkelser slik at du på sikt får en avklaring. Jeg kjenner ikke til kapasiteten på Ullevål, har bare hørt at det tar evigheter å få time, men hvis du kontakter Dr. Harald Nyland på Haukeland vil han sende informasjonspakke til fastlegen din. Det betyr at du får opprettet kontakt og kommer i gang med de nødvendige undersøkelsene. Det var det jeg gjorde og det fungerte fint.

........................................

§12-6 Rettskildene
http://www.nav.no/rettskildene/Rundskri ... 148018.cms ( Linken virker ikke, bruk kopier og lim )

Om CFS/ME - symtombilde
Kronisk utmattelsessyndrom er en langvarig tilstand som har som hovedsymptom ekstrem utmattelse som ikke bedres av hvile og som forverres av anstrengelse. Det kan forekomme en rekke ulike tilleggssymptomer som nedsatt hukommelse og konsentrasjon, sår hals, lymfeknutesvulst, muskel- og leddsmerter, hodepine, søvnproblem og fordøyelsesplager. Alle aldere kan rammes. Tilstanden kan ha forskjellig varighet, kan trekke i langdrag og etterlater i mange tilfeller delvis nedsatt funksjonsevne. Man går ut fra at CFS/ME kan utløses av forskjellige belastninger som langvarige infeksjoner, fysiske og psykiske belastninger.

Krav til diagnostisk utredning og dokumentasjon
Fastlege som er spesialist i allmennmedisin kan styre utredning og utarbeide dokumentasjon til NAV. Det vil som hovedregel være nødvendig med vurdering hos en spesialist i tillegg, der spesialitet er avhengig av sykdomsbildet til pasienten.

For at personer med kronisk utmattelsessyndrom skal fylle de medisinske vilkårene for rett til uførepensjon må følgende krav være oppfylt:
Legeerklæring fra fastlege/spesialist i allmennmedisin og som hovedregel fra en annen relevant spesialist i tillegg, med dokumentasjon av gjennomgått medisinsk utredning og behandling (eks. gradert trening, kognitiv terapi, mestringskurs).
Grundig funksjonsvurdering og dokumentasjon på at sykdommen har ført til en funksjonsnedsettelse som har vart i minst 3 år uten sikker bedring.
Det må dokumenteres at funksjonsevnen er vesentlig nedsatt på grunn av sykdomstilstanden og at inntektsevnen/arbeidsevnen er nedsatt med minst 50%.

flisil
Husvarm
Husvarm

Post by flisil » Mon May 30, 2011 20:03

Takk for svar. :)

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke skjønte helt hva psykologen mente. Han mente jeg hadde ME, men han mente at nevrasteni og ME er det samme. Han mente også at tretthetssyndrom ikke utløste rettigheter hos NAV og dermed var nevrasteni en bedre diagnose. Psykologen kunne ikke sette diagnosen ME, det kan legen min. Han skulle skrive et skriv til legen hvor han kom med sin mening om diagnosen. Jeg protesterte på diagnosen så hva som skjedde videre vet jeg ikke.

Jeg var til nevrologisk utredning i 2008, jeg har vært hos urolog, til psykosomatisk utredning, på gastroskopi og jeg står i kø til revmatolog. Det meste av blodprøver er tatt og jeg har de fleste symptomer på ME.

Jeg prøver meg i jobb nå for å opparbeide meg ny sykemeldingperiode. Dette pga ulønnet permisjon forut for sykemelding, det er økonomisk en katastrofe. Jeg tror grunnen til diagnosen er at det høres verre ut med ME for folk rundt, jeg vet ikke. Jeg har ikke skjønt det helt, men når jeg blir sykemeldt igjen så kommer jeg til å spørre hva han mener.

anne
Stamgjest
Stamgjest

Post by anne » Mon May 30, 2011 20:52

trodde man KUNNE ha diagnosen ICPC A04 dersom allmennlegen viser til kunnskap om sykdommen og henviser til hvilke diagnosekriterier som er oppfylt. altså at NAV KAN godta diagnosen da.

og da skriver skriver legen A04- kronisk tretthetssyndrom, me, kronisk postviralt utmattelsessyndrom, myalgisk encefaloppati eller en av de andre ca 12(?) "synonymene" i diagnosefeltet.

og dette SKAL gjelde som diagnosen me hos NAV om fastlegen har en uttalelse fra en spesialist-indremedisiner, nevrolog o.l.(kanskje noen andre vet om psykolog og gjelder?)

om legen er spesialist i allmennmedisin skal NAV godta en A04 diagnose.
(og ICD 10 G93.3 for spesialhelsetjenesten)

slik kan jeg forstå det ut i fra ullevåls utredningsveileder for fastleger.

vet du hvilken diagnosekode du har fått kan sikkert noen her svare deg skikkelig :) og er du sikker på at ikke fastlegen din er spesialist i allmennmedisin? mange fastleger er visst det-bla min fant jeg plutselig ut. men om denne legen ikke VIL sette en slik diagnose er det jo vanskelig. kansje han tror han ikke kan det? har han lest utredningsveilederen?

for er det me/kronisk tretthetssyndrom/utmattelsessyndrom du har er det jo absolutt ikke å anbefale å holde på slik du gjør. det kan forverre sykdomsforløpet ditt betydelig.

håper jeg ikke har skrevet noe feil her. i så fall håper jeg noen korrekterer meg fort.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann » Tue May 31, 2011 00:47

flisil wrote:Takk for svar. :)

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke skjønte helt hva psykologen mente. Han mente jeg hadde ME, men han mente at nevrasteni og ME er det samme. Han mente også at tretthetssyndrom ikke utløste rettigheter hos NAV og dermed var nevrasteni en bedre diagnose. Psykologen kunne ikke sette diagnosen ME, det kan legen min. Han skulle skrive et skriv til legen hvor han kom med sin mening om diagnosen. Jeg protesterte på diagnosen så hva som skjedde videre vet jeg ikke.

Jeg var til nevrologisk utredning i 2008, jeg har vært hos urolog, til psykosomatisk utredning, på gastroskopi og jeg står i kø til revmatolog. Det meste av blodprøver er tatt og jeg har de fleste symptomer på ME.

Jeg prøver meg i jobb nå for å opparbeide meg ny sykemeldingperiode. Dette pga ulønnet permisjon forut for sykemelding, det er økonomisk en katastrofe. Jeg tror grunnen til diagnosen er at det høres verre ut med ME for folk rundt, jeg vet ikke. Jeg har ikke skjønt det helt, men når jeg blir sykemeldt igjen så kommer jeg til å spørre hva han mener.
Dette med diagnosekoder kan være forvirrende. Det er mer info hvis du søker her på forumet. Jeg ble diagnostisert etter G93.3 hos Nyland, dvs Postviralt Utmattelsessyndrom / Kronisk Tretthetssyndrom. Det er nok noen her på forumet som kjenner detaljene angående diagnosekoder bedre enn meg. Jeg har ikke orket å gå i dybden på dette siden jeg forlengst er ferdig med undersøkelser. Generelt vil jeg si at å få diagnosen nevrasteni kan fungere for å få utløst ytelser siden begrepene blandes litt, men det er kanskje ikke så bra å få diagnosen hos en psykolog hvis du ikke har en psykisk sykdom og hvis du ikke er ferdig utredet.

Noen leger/psykologer vil nok mene at nevrasteni og M.E. er det samme. ( Noe det ikke er ) Andre vil kanskje mene at du ikke har en psykisk sykdom i seg selv men en uforklarlig utmattelse eller nevrasteni, som er psykisk betinget. Typisk tilbyr de kognitiv terapi som behandling. Du bør kanskje lese epikrisen fra psykologen. Det kan være kjedelig med en merkelapp hvis den ikke passer. Det er mye begrepsforvirring dessverre.

Hvis man leser hva NAV krever av deg for å få utløst ytelser så høres det i utgangspunktet greit ut. Du kan altså få utløst ytelser på grunnlag av en vedvarende uforklarlig utmattelse som har vart i minst tre år og hvor det ikke er håp om bedring. Utmattelsen kan også være psykisk betinget. Men jeg er ikke sikker på om det er veien å gå. Men du må jo også se praktisk på situasjonen og finne ut hva som er best for deg og hvordan du skal klare deg økonomisk. Ulempen med diagnose fra psykolog kan være at du du må prøve ut behandlingstilbud fra den sektoren hvis NAV ønsker det. Det kommer an på hva som skjer med deg framover, om du skal vurderes med tanke på trygd eller om du skal over i annet yrke.

Det at du jobber nå er forståelig fra et økonomisk synspunkt men det vil kanskje føre til at prosessene du må igjennom hos NAV vil bli forlenget i tid. Det er kanskje ikke så bra for deg fysisk at du presser deg slik. Men det vet du jo :)

Det som er positivt er at du allerede har gått igjennom mange av de undersøkelsene som kreves i utredningen av M.E. Får håpe det letter saksbehandlingen når du kommer så langt.

Tomt Batteri
Stamgjest
Stamgjest

Post by Tomt Batteri » Tue May 31, 2011 01:10

Anne dette var veldig interessant lesning. Jeg har også lurt litt på dette. Dette skjedde under min 2 år lange utredning.
1. Fastlege tror jeg har ME. Setter i gang en omfattende og nøye utredning.
2. Spesialist i indremedisin setter diagnosen kronisk utmattelsessyndrom. Denne må bekreftes av psykiater.
3. Fastlege skiver i legeerklæring diagnosen ME myalgisk encefalopati kode A04.
3. Spesialist i psykiatri setter diagnosen Kronisk tretthetssyndrom G 93.3
4. Spesialist i allmenmedisin (ny fastlege) skriver i legeerklæring diagnosen Kronisk tretthetssyndrom.

Hvorfor er fikk jeg ikke samme diagnose av alle disse?

shadow
Bofast
Bofast

Post by shadow » Tue May 31, 2011 09:18

http://www.kvasir.no/alle?q=gir+nevrast ... rtsiden.no

Skroll deg ned til Rapportmal Jeg fikk ikke til å linke direkte.

Les her, nederst side 5! - hvor det står at diagnosen nevrasteni vanligvis ikke utløser rett til sykepenger. Jeg mener å ha lest dette tidligere, i andre sammenhenger, at diagnosen nevrasteni ikke trenger å utløse rettigheter hos Nav.
Jeg vil bare nevne det, synes det kan være viktig for deg. Mulig det ikke byr på problemer uansett.

Men - jeg synes det er bra du protesterte på diagnosen. Kluet er at ME/kronisk utmattelse må utelukkes hvis en nevrastenidiagnose settes. Me/kronisk utmattelssessyndrom er fysist betinget - Nevrologisk ifølge diagnosekodene, men Nevrasteni er psykisk betinget (nevrose). Dvs at du med en evt nevrastenidiagnose vil stilles helt andre krav til når det gjelder oppfølging, behandlingsplan/AAP, da man med ME ofte trenger ro/AAA etc men med en nevrastendiagnose skal ledes ut i aktivitet, jobbe med årsaken til den psykiske lidelsen etcetc. ..

rotete formulert, men håper du forstår hva jeg mener - og at du finner ut mere om dette. For jeg hadde ikke gitt meg, og hadde villet jobbe mye for å få endret diagnosen hvis du er helt sikker på at dette ikke er nevrasteni.

Lykke til!!

klemklem
- Shadow

Er under behandling ved Norsk borreliosesenter og Strømmen medisinske senter med god effekt.

shadow
Bofast
Bofast

Post by shadow » Tue May 31, 2011 09:25

Tomt Batteri wrote:Anne dette var veldig interessant lesning. Jeg har også lurt litt på dette. Dette skjedde under min 2 år lange utredning.
2. Spesialist i indremedisin setter diagnosen kronisk utmattelsessyndrom. Denne må bekreftes av psykiater.
4. Spesialist i allmenmedisin (ny fastlege) skriver i legeerklæring diagnosen Kronisk tretthetssyndrom.

Fastlege skal sette diagnosen ut fra et annet diagnosesystem enn en spesialist. Fastlege skal bruke kode A04 og Spesialist skal bruke kode G 93.3 - Dette er helt riktig!!

Det du øvrig skriver om diagnosen kronisk utmattelsessyndrom satt av ny fastlege vet jeg ikke, men om han brukte kode A04 så er det også riktig. Fastleger har ikke lov til å bruke G93.3, det er det kun spesialistene som har. Men sykdommen er den samme i dette tilfellet :wink: Ok :wink:
- Shadow

Er under behandling ved Norsk borreliosesenter og Strømmen medisinske senter med god effekt.

flisil
Husvarm
Husvarm

Post by flisil » Tue May 31, 2011 12:40

Tusen takk for gode svar.

Nå kjenner jeg at jeg bare har lyst til å gi opp. Legen har i alle år sagt at han tror ikke dette er psykisk betinget. Jeg var hos han første gange i 2005 pga dette og han har hele tiden vært sikker på at det ikke er psykisk. Nå ser jeg at han har satt diagnose P78 som da er nevrasteni ut fra hva dere skriver. JEg vil ikke ha på meg at dette er psykisk betinget. Det skal da virkelig ikke føles slik å være psykisk syk. Jeg har ingen problemer med psyken i det hele tatt, ikke som jeg vet ihvertfall. Slik jeg ser det er det kun fysisk.

Jeg føler at jeg må få en time hos legen rimelig kjapt for å få en forklaring på diagnosen han har satt. Han har aldri nevnt nevrasteni for meg, kun tretthetssyndrom så det har ikke falt meg inn at det er koden for nevrasteni han bruker. Legen min er spesialist i allmennmedisin så vidt jeg vet så han kan fint sette diagnosen ME.

Jeg vet ikke om jeg skal ta dette med han nå eller om jeg skal vente til jeg blir sykemeldt igjen. JEg er sykemeldt nå og jeg liker ikke at det står en slik diagnose på meg når psykolog og lege egentlig er enige om at det ikke er psykisk.

Det som er rart er at legen snakker til meg som om at det er ME. Han snakker om å ikke presse meg, ikke gjøre mer enn jeg orker osv. Han sier det er det viktigste ved min type sykdom. Han har gitt meg klar beskjed om at å gjøre det jeg gjør nå (ut i full jobb for en periode) kommer til å gjøre meg sykere. Han anbefaler det ikke, men skjønner hvorfor jeg gjør det. Han ber meg være kynisk og ta ut det jeg kan av fri (egenmeldinger, ferie, avspasering osv) for å komme meg gjennom disse ukene. Jeg har virkelig en fantastisk lege som hører på meg og tror på meg så det er ikke der problemet ligger.

Jeg vet ikke om jeg klarer å vente med å ta dette opp til over sommeren. JEg tror jeg kommer til å gnage på det, men så føler jeg at jeg renner ned dørene hos legen og av den grunn sitter det langt inne å gå dit pga dette.

Tomt Batteri
Stamgjest
Stamgjest

Post by Tomt Batteri » Tue May 31, 2011 16:05

shadow wrote:
Tomt Batteri wrote:Anne dette var veldig interessant lesning. Jeg har også lurt litt på dette. Dette skjedde under min 2 år lange utredning.

Fastlege skal sette diagnosen ut fra et annet diagnosesystem enn en spesialist. Fastlege skal bruke kode A04 og Spesialist skal bruke kode G 93.3 - Dette er helt riktig!!

Det du øvrig skriver om diagnosen kronisk utmattelsessyndrom satt av ny fastlege vet jeg ikke, men om han brukte kode A04 så er det også riktig. Fastleger har ikke lov til å bruke G93.3, det er det kun spesialistene som har. Men sykdommen er den samme i dette tilfellet :wink: Ok :wink:
Ok :) Det var bra.
Den nye fastlegen min brukte kronisk tretthetssyndrom G 93.3, kansje han har lov til det fordi han er spesialist?
Men spesialist i indremedisin brukte kronisk utmattelsessyndrom og de andre spesialistene brukte kronisk tretthetssyndrom. Går både utmattelsessyndrom og tretthetssyndrom under G 93.3?

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann » Tue May 31, 2011 17:45

flisil wrote:Tusen takk for gode svar.

Nå kjenner jeg at jeg bare har lyst til å gi opp. Legen har i alle år sagt at han tror ikke dette er psykisk betinget. Jeg var hos han første gange i 2005 pga dette og han har hele tiden vært sikker på at det ikke er psykisk. Nå ser jeg at han har satt diagnose P78 som da er nevrasteni ut fra hva dere skriver. JEg vil ikke ha på meg at dette er psykisk betinget. Det skal da virkelig ikke føles slik å være psykisk syk. Jeg har ingen problemer med psyken i det hele tatt, ikke som jeg vet ihvertfall. Slik jeg ser det er det kun fysisk.

Jeg føler at jeg må få en time hos legen rimelig kjapt for å få en forklaring på diagnosen han har satt. Han har aldri nevnt nevrasteni for meg, kun tretthetssyndrom så det har ikke falt meg inn at det er koden for nevrasteni han bruker. Legen min er spesialist i allmennmedisin så vidt jeg vet så han kan fint sette diagnosen ME.

Jeg vet ikke om jeg skal ta dette med han nå eller om jeg skal vente til jeg blir sykemeldt igjen. JEg er sykemeldt nå og jeg liker ikke at det står en slik diagnose på meg når psykolog og lege egentlig er enige om at det ikke er psykisk.

Det som er rart er at legen snakker til meg som om at det er ME. Han snakker om å ikke presse meg, ikke gjøre mer enn jeg orker osv. Han sier det er det viktigste ved min type sykdom. Han har gitt meg klar beskjed om at å gjøre det jeg gjør nå (ut i full jobb for en periode) kommer til å gjøre meg sykere. Han anbefaler det ikke, men skjønner hvorfor jeg gjør det. Han ber meg være kynisk og ta ut det jeg kan av fri (egenmeldinger, ferie, avspasering osv) for å komme meg gjennom disse ukene. Jeg har virkelig en fantastisk lege som hører på meg og tror på meg så det er ikke der problemet ligger.

Jeg vet ikke om jeg klarer å vente med å ta dette opp til over sommeren. JEg tror jeg kommer til å gnage på det, men så føler jeg at jeg renner ned dørene hos legen og av den grunn sitter det langt inne å gå dit pga dette.
Legen er der for å hjelpe deg. Ikke føl at du renner ned dørene. Skyv de tankene til side og kjør på :) Jeg følte også at jeg maste for mye på legen men vi har fortsatt et godt forhold etter 12 år som pasient/lege. Da jeg holdt på med alle utredningene ba jeg om å få kopi av alle epikrisene. Jeg leste igjennom alt slik at jeg følte meg sikker på at utredningen gikk i riktig retning. Noen ganger hadde legen rotet litt og da fikk jeg mulighet til å rette det opp på neste besøk.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Thu Jan 19, 2017 16:16

Ut fra hva jeg leser nå, så skal spesialist i allmennmedisin kunne sette diagnose ME/CFS. Barn får diagnose fra spesialist i barnemedisin.

Det er vel slik nå at fastlege skal vite hva som er nok utredning for så å kunne sette diagnosen selv. Skulle bare mangle også for ikke å belaste helsevesenet unødig.

Les fastlegens rolle på denne siden:

https://helsenorge.no/sykdom/hjerne-og-nerver/cfs-me

Post Reply