ME og sykdomsangst ......

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Lone
Ny bruker
Ny bruker

ME og sykdomsangst ......

Post by Lone » Sun Jun 28, 2015 19:56

....en uheldig kombinasjon da jeg har forstått at det meste av utredninger for ME skjer via blodprøver, div røntgen, tester osv.

Så her sitter jeg :( med tydelige symptomer på ME (kjenner meg så inderlig godt igjen i alle punktene på denne siden under "Den komplette symptomlisten" og føler meg helt fortapt.

Jeg har vært sykemeldt i 5 mnd da jeg crash-landet søndag før jeg skulle fly til London i jobbsammenheng. Dro til legen på mandag, ble sykemeldt pga utbrenthet og ble sengeliggende i 4 uker. Klarte så vidt å gå over gulvet til badet. Hele kroppen kjentes ut som jeg akkurat hadde fylt 100 år.

Dette er dessverre ikke min første crash-landing. Min første var i 2005, og siden har det vært noen kortere/lengre sykemeldingsperioder med utbrenthet. Men aldri så voldsomt som denne gangen.

Jeg har aldri tenkt tanken på at jeg kan ha ME, før den siste tiden da jeg har blitt mer og mer bekymret over det vedvarende manglende energinivået og de fysiske plagene. (Går ikke inn på alle mine symptomer her, men de mest fremtredende siste 5-10 årene er sår hals, kremting, hosting, muskelspenninger i nakke, hals og bryst. Begynner å skjelve ukontrollert i overkroppen etter bare få minutter med fysiske/mentale belastninger, blodtrykksfall, tåkesyn og konsentrasjonsvansker).

Nå til mitt store problem. Jeg har sykdomsangst etter mange år som feildiagnostisert kreftpasient (hadde ikke kreft allikevel) med alt det medførte av engstelser, prøver, svar på prøver, kontroller osv. Jeg burde sikkert vært utredet for ME for mange år siden, men har latt det skure og gå fordi jeg er så redd for at legene kan finne noen andre farlige sykdommer under utredningen.
Men har gjennom flere angstanfall klart å få tatt masse blodprøver hos min fastlege uten å finne noe galt :shock: Men.... fikk i stedet antidepressiva mot angst... som jeg absolutt ikke har tenkt å hente på apoteket.

Kjenner at jeg pr i dag ikke har nok krefter til å "ta opp kampen" mot min egen angst for deretter å ta opp kampen mot helsevesenet og NAV for å få svar på alle mine 1000 spørsmål.

Men..... "det går vel over denne gangen også?" :?

En riktig god sommer til dere alle her inne :sol:

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Re: ME og sykdomsangst ......

Post by hufsamor » Mon Jun 29, 2015 18:21

Om du har mulighet til å reise til oslo, så stiller dr kavli diagnose /ikke diagnose gjennom samtaler, uten en eneste blodprøve (slik var det da jeg fikk diagnose for noen år siden, i hvertfall)
Mitt nav kontor har godtatt hans diagnose, men jeg vet at ikke alle gjør det.

Kakefatet
Husvarm
Husvarm

Re: ME og sykdomsangst ......

Post by Kakefatet » Wed Aug 05, 2015 18:04

Hvorfor ikke bruke anti depr. mot angst? Dokumentert god effekt mot angst.

Post Reply