Sliten og frustrert, trenger sårt deres hjelp!

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Banan2015
Ny bruker
Ny bruker

Sliten og frustrert, trenger sårt deres hjelp!

Post by Banan2015 » Sat Aug 15, 2015 21:46

Hei alle sammen!

Jeg er en ung student på 25 år som lenge har slitt med helsemessige problemer, men legene har aldri funnet ut hva det har vært. Det hele skulle forværre seg etter en operasjon mars 2015. Jeg er fortsatt i eksklusjonsfasen og jeg blir sendt hit og dit på utredninger. Jeg har derimot vært inne på tanken om at jeg kan ha ME. Inntil jeg kommer videre i utredningen kunne jeg gjerne tenkt meg å få noen tilbakemeldinger på om jeg er på rett spor eller helt på ville veier.. Jeg tar nå med alt av plager -da jeg ikke vet hva som er relevant og ikke :hva:

Plager som har kommet gradvis siden ungdomstiden;
- Ryggplager, spesielt korsrygg. Har hatt mye behandling, men får aldri svar på hva det er.
- Hofteplager.
- Svært stiv etter statisk stilling.
- Hovne knær - på undersiden av kneskål og øvre innside legg.
- Tidvis opphovning av hender og føtter.
- Perioder med stort søvnbehov.
- Episoder med angst. Tidligere depresjon (hvis det nå er det det har vært..).
- Psoriases.
- PCOS (poly cystisk ovarie syndrome)
- Høy puls ved lav aktivitet, hjertebank.

Plager spesielt siste halvår:
- Forandret søvnmøster. Aldri hatt problemer med dette, nå våkner jeg mange ganger fra ca midt på natten.
- Nattesvette
- Lett forhøyet crp (mellom 15-20)
- Tilbakevendende forkjølelsessymptomer, vond hals og feber. Sykdomsfølelse, øm i huden.
- Øm under kjeven
- Ustabil mage
- Svært store problemer med å stå over korte perioder. Stort behov for å sitte/ligge.
- Bare det å gå på toalettet kan i ettertid kjennes som en treningstur.
- Har noen ganger et lite energioverskudd, men det blir fort tømt og jeg må legge meg igjen.
- Må gå å sove litt på dagen selv om jeg har besøk eller er borte på besøk.
- Store problemer med konsentrasjon, noe som er vanskelig når man studerer jus.
- Hjertebank, høy puls. Kan kjenne hjerteslagene veldig godt rundt i kroppen.
- Tung pust, null utholdenhet. Klarer kun å gå korte turer med hunden.

Undersøkelser:
- Allergi utelukket
- Angst og depresjon utelukket
- Alle blodprøver er normale (bortsett fra lett forhøyet crp)
- Normalt stoffskifte.
- Normale hormonnivåer.
- Revmatismesykehuset fant ingenting unormalt.
- Røntgen av lunger som normalt.
- Røntgen av hender som normalt.
- MR av rygg og hofter som normalt.
- Matintoleranse utelukket.

Puh.. Vet ikke om jeg har fått med alt! :syk: Men jeg håper dere kan si noe om hvordan dette ser ut med tanke på ME.

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger! :sol:

Banan2015
Ny bruker
Ny bruker

Re: Sliten og frustrert, trenger sårt deres hjelp!

Post by Banan2015 » Sun Aug 16, 2015 17:58

Ingen som har noen formening altså? :|

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer » Sun Aug 16, 2015 18:40

Jeg lurer på om du har prøvesvarene dine? Jeg hadde ME selv i et års tid fordi legene mener at så lenge du er innafor er alt bra. Noe som viser seg å være helt feil. Stoffskiftesykdom er også noe du kan ha lenge før det gir utslag på prøver..
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Sun Aug 16, 2015 19:20

Det er ikke så lett å si noe bestemt.
Det kan være me.
I tillegg til å svare nattsvermer, hvis det viser seg at stiffskifte er ok, må du bare be legen om utredning for me.
Han vil neppe foreslå det selv.
Lykke til

Banan2015
Ny bruker
Ny bruker

Post by Banan2015 » Sun Aug 16, 2015 20:47

Jeg har ikke prøvesvarene, men både forrige og ny lege sier at stoffskiftet mitt er normalt.

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer » Sun Aug 16, 2015 20:54

Banan2015 wrote:Jeg har ikke prøvesvarene, men både forrige og ny lege sier at stoffskiftet mitt er normalt.
Jeg foreslår at du får en utskrift av alle prøvesvarene, stoffskifte, hormoner, mineraler og vitaminer. Jeg og mange med meg har dessverre erfart at legene er elendige på dette. Til og med en spesialist sa til meg at det ikke var noe galt med prøvene mine. Så gikk jeg privat, til en lege som bare ristet på hodet av de andre og fikk meg frisk :)
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer » Sun Aug 16, 2015 20:55

Kortisol er en viktig prøve jeg håper de har tatt, morgen og kveld :)

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Mon Sep 28, 2015 00:17

Banan2015

Hei! Jeg ser du har mange av de symptomene jeg hadde i din alder, og det virker som om du er på full fart inn i ME verdenen. Slik jeg også gjorde. Da jeg vokste opp var det ikke noe som het ME, og fikk dermed aldri muligheter for å teste ut helsen vår, via helsevesenet, på samme måte som i dag når legene ikke finner noe. Da sluttet utredningen ofte hos fastlege med en medisn i hånden, håp om at ting ble bedre. Det er i hvertfall utrolig viktig at du får sjekket ut alt for alvorlige sykdommer. Så stå bare på med det.

Så skal du vite at alle prøver du har tatt hos lege er din eiendom, og du har rett på å få utskrift eller tilsendt disse om du skulle ønske dette. Som flere nevner, så er vi ikke flink på stoffskifte i norge, og derfor skal man heller ikke stole 100% på det en privatpraktiserende leger sier, uten at han har dette som interessefelt. Det hender jo. Ta derfor med deg disse prøvene og kontakt kjente stoffskifteleger i Norge for videre analyse, om du selv mistenker stoffskiftet da.

Så vil jeg si noe om helse og kosthold. Alt du spiser reflekteres i din helse. Det første man derfor bør se på, om helsen begynner å skrante, er om man spiser noe man ikke tåler. Da er de to første matvarene man kan teste ut selv, gluten eller meieriprodukter. Disse to tingene kan utarte seg så forskjellig symptommessig, fra det helsevesenet har satt som kriterier for sykdommen, at det virkelig er verdt å sette seg litt inn i dette. Det finnes store klinikker i USA som kun konsentrerer seg om gluten, og som mener at gluten er skyld i de fleste sykdommer som helsevesenet ikke klarer å diagnostisere. Med dette mener de ME/CFS, Fibromyalgi, Irritabel tarmsyndrom, +++, etc. Og de går så langt at de sier de kan helbrede det meste av andre kjente sykdommer også, som Angst, Depresjon, Bipolar lidelse, MS, Psoriasis, flust med autoimmune sykdommer, +++, etc. og de påstår til og med at flere pasienter med Shizofreni er blitt helbredet av å kutte ut gluten. Det skal ikke være mulig ut fra skolemedisin.

Du er ung, og har hele livet forran deg. Og som et hint fra meg, det vil det koste deg veldig lite å teste ut å gå glutenfri en måneds tid. Til og med samtidig som du utredes videre for det som plager deg. En positiv respons på å kutte ut gluten, bør ut fra hva jeg leser, kjennes allerede etter 14 dager, og mange ganger før. Dette stemmer godt med det jeg selv erfarte med å gå glutenfri. Husk at du må elliminere ALT gluten, ellers virker det ikke. Gift av gluten i kroppen er en lang prosess for kroppen å fjerne, så hver gang du spiser et gluetenprodukt vil kroppen bruke flere dager på å få det bort igjen. Og man kjenner det godt som oppblomstring av helseproblemer. Man må derfor være gjennoført tro til dietendringen. Husk også at det å avgifte kroppen ikke trenger å kjennes som GODT. Så vær klar over at en periode kan bli værre i starten.

Lactose intoleranse er litt mere gjenkjennende (ofte) på symptomer, men kan også være i former som manifisterer seg kun i nervesystemet. Så dette er et annet alternativ å prøve ut selv enkelt. Men ikke begge på en gang, for da vet du ikke hva du ikke tålte. Først gluten, så melkeprodukter. Fordi det er allment kjent at gluten er svært tungfordøyelig for ALLE.

Jeg legger ved en link til youtube som vil gi deg et litt nytt syn på hva gluten er for noe, og hva den kan forårsake. Den er på 2 timer, men den er absolutt verdt å se igjennom. Legg merke til at det snakkes om enzymer som tilskudd ved oppstart. Det vil gi deg en hurtigere helbredelse enn uten.

https://www.youtube.com/watch?v=IU6jVEwpjnE

Lykke til!
Last edited by HeltUtmattet on Mon Sep 28, 2015 21:07, edited 1 time in total.

Banan2015
Ny bruker
Ny bruker

Post by Banan2015 » Mon Sep 28, 2015 09:55

HeltUtmattet wrote:Banan2015

Hei! Jeg ser du har mange av de symptomene jeg hadde i din alder, og det virker som om du er på full fart inn i ME verdenen. Slik jeg også gjorde. Da jeg vokste opp var det ikke noe som het ME, og fikk dermed aldri muligheter for å teste ut helsen vår, via helsevesenet, på samme måte som i dag når legene ikke finner noe. Da sluttet utredningen ofte hos fastlege med en medisn i hånden, håp om at ting ble bedre. Det er i hvertfall utrolig viktig at du får sjekket ut alt for alvorlige sykdommer. Så stå bare på med det.

Så skal du vite at alle prøver du har tatt hos lege er din eiendom, og du har rett på å få utskrift eller tilsendt disse om du skulle ønske dette. Som flere nevner, så er vi ikke flink på stoffskifte i norge, og derfor skal man heller ikke stole 100% på det en privatpraktiserende leger sier, uten at han har dette som interessefelt. Det hender jo. Ta derfor med deg disse prøvene og kontakt kjente stoffskifteleger i Norge for videre analyse, om du selv mistenker stoffskiftet da.

Så vil jeg si noe om helse og kosthold. Alt du spiser reflekteres i din helse. Det første man derfor bør se på, om helsen begynner å skrante, er om man spiser noe man ikke tåler. Da er de to første matvarene man kan teste ut selv, gluten eller meieriprodukter. Disse to tingene kan utarte seg så forskjellig symptommessig, fra det helsevesenet har satt som kriterier for sykdommen, at det virkelig er verdt å sette seg litt inn i dette. Det finnes store klinikker i USA som kun konsentrerer seg om gluten, og som mener at gluten er skyld i de fleste sykdommer som helsevesenet ikke klarer å diagnostisere. Med dette mener de ME/CFS, Fibromyalgi, Irritabel tarmsyndrom, +++, etc. Og de går så langt at de sier de kan helbrede det meste av andre kjente sykdommer også, som Angst, Depresjon, Bipolar lidelse, MS, Psoriasis, flust med autoimmune sykdommer, +++, etc. og de påstår til og med at flere pasienter med Shizofreni er blitt helbredet av å kutte ut gluten. Det skal ikke være mulig ut fra skolemedisin.

Du er ung, og har hele livet forran deg. Og som et hint fra meg, det vil det koste deg veldig lite å teste ut å gå glutenfri en måneds tid. Til og med samtidig som du utredes videre for det som plager deg. En positiv respons på å kutte ut gluten, bør ut fra hva jeg leser, kjennes allerede etter 14 dager, og mange ganger før. Dette stemmer godt med det jeg selv erfarte med å gå glutenfri. Husk at du må elliminere ALT gluten, ellers virker det ikke. Gift av gluten i kroppen er en lang prosess for kroppen å fjerne, så hver gang du spiser et gluetenprodukt vil kroppen bruke flere dager på å få det bort igjen. Og man kjenner det godt som oppblomstring av helseproblemer. Man må derfor være gjennoført tro til dietendringen. Husk også at det å avgifte kroppen ikke trenger å kjennes som GODT. Så vær klar over at en periode kan bli værre i starten.

Lactose intoleranse er litt mere gjenkjennende (ofte) på symptomer, men kan også være i former som manifisterer seg kun i nervesystemet. Så dette er et annet alternativ å prøve ut selv enkelt. Men ikke begge på en gang, for da vet du ikke hva du ikke tålte. Først gluten, så melkeprodukter. Fordi det er allment kjent at gluten er svært tungfordøyelig for ALLE.

Jeg legger ved en link til youtube som vil gi deg et litt nytt syn på hva gluten er for noe, og hva den kan forårsake. Den er på 2 timer, men den er absolutt verdt å se igjennom. Legg merke til at det snakkes om enzymer som tilskudd ved oppstart. Det vil gi deg en hurtigere helbredelse enn uten.

https://www.youtube.com/results?search_ ... +the+truth

Lykke til!
Tusen takk for et fyldig og utdypende svar!! Jeg er villig til å prøve det meste, gluten er neste på lista. Men den linken viser bare en rekke søkeresultater, så jeg vet ikke hvilken film det er. Kan det være den på 1.19 t?

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Mon Sep 28, 2015 21:06

Ja, beklager at det ble søkelinken og ikke selve videolink. Det er den på 1. 19 minutter ja. Jeg retter linken i min første post om jeg får det til...

Jeg har tro på at du skal bli frisk bare ved å endre spisevaner. Og så ung som du er, så har ikke giften satt så dype spor som for oss "gamlingan". Håper du vil prøve ut, og legge ut hva du opplever etter hvert som ting blir bedre. For ALLE blir bedre av å gå av glluten. Til og med "friske" mennesker får mere energi og velbehag. Gluten er gift for 80% av alle menesker på denne planeten. Det er ikke et protein som er naturlig å fordøye uten at det etterlater seg toxiner i hjerne, blodbaner og i organer. Det er da teorien sier at man utvikler alskens forskjellige uutholdelige symptomer som til slutt ender med bl.a. ME og alt jeg nevnte tidligere.

Det fine er at dette kan man gjøre uten hjelp fra helsevesenet, det er bare vilje som skal til. :)

Jeg håper virkelig at du blir frisk. :)

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Mon Sep 28, 2015 21:08

Da er linke i orden! :snill:

Lasse
Husvarm
Husvarm

Post by Lasse » Thu Oct 06, 2016 20:18

Hei Banan2015,

Det har gått lang tid siden du startet innlegget, har du funnet ut noe mer?

Du forteller at du har:
-Svært store problemer med å stå over korte perioder. Stort behov for å sitte/ligge.
-Hjertebank, høy puls. Kan kjenne hjerteslagene veldig godt rundt i kroppen.

Symptomene du nevner over får meg til å tenke på Orthostatic intolerance og POTS som mange med ME og Fibromyalgia har.

Du har mulighet for å teste dette selv, ta hvilepulsen når du sitter og reis deg opp slik at du står.
Stå stille i ti minutter og ta pulsen på nytt, har pulsen økt mer enn 30 slag i minuttet fra hvilepulsen når du satt tyder det på at du har POTS.
Er du i nærheten av en slik puls økning beskrevet over så ta dette opp med din lege slik at du kan bli testet for POTS.
Ta også blodtrykk sittende og stående hos legen så kan du også se om blodtrykket faller mye når du står.

Har du en puls økning som beskrevet over anbefaler jeg deg å prøve betablokkere.
Får du symptomer av betablokkerne som du får av legen så spør om å prøve et annet merke.

Klikk på linkene under for mer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Orthostatic_intolerance
https://en.wikipedia.org/wiki/Postural_ ... a_syndrome

Norsk oversettelse:
https://translate.google.com/translate? ... edit-text=
https://translate.google.com/translate? ... edit-text=

Mvh
Lasse

Post Reply