Hva er dette ? (Veldig langt innlegg)

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Casandra
Husvarm
Husvarm

Hva er dette ? (Veldig langt innlegg)

Post by Casandra » Tue Oct 27, 2015 19:53

*Slettet*
Last edited by Casandra on Wed Oct 28, 2015 05:54, edited 2 times in total.

Simira
Moderator

Re: Hva er dette ? (Veldig langt innlegg)

Post by Simira » Tue Oct 27, 2015 20:34

Ingen her på forumet kan gi deg noen diagnose. Mange av symptomene du har kan stemme med ME - og en masse andre ting. Be legen om en grundig utredning for ME og utelukkelse av de lignende sykdommene.

Casandra
Husvarm
Husvarm

Post by Casandra » Tue Oct 27, 2015 21:12

Jada, ville bare høre hva dere tror. Beklager...

De fleste prøver er vel tatt??
Last edited by Casandra on Wed Oct 28, 2015 05:56, edited 1 time in total.

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand » Tue Oct 27, 2015 23:37

Casandra wrote:Crp på ca 18, men det var jo ikke høyt.
Umm, jo? CRP skal være mindre enn 5.
Hvordan skal vi vite det? :p
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Casandra
Husvarm
Husvarm

Post by Casandra » Wed Oct 28, 2015 05:55

badeand wrote:
Casandra wrote:Crp på ca 18, men det var jo ikke høyt.
Umm, jo? CRP skal være mindre enn 5.

Under 12, sa legen. Og uansett er det ikke noe å bry seg om hvis det er under 30 - og mitt var langt under det ;)

Hvordan skal vi vite det? :p
Fordi jeg hadde skrevet over her hva jeg har tatt....Og regner med at dere som har vært gjennom dette vet hva jeg evt manglet.

Men sorry, har tatt bort innlegget nå. Jeg synes andre som har spurt her har fått bra svar så jeg trodde det gikk ann å spørre om ting her.

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand » Wed Oct 28, 2015 16:33

Fordi jeg hadde skrevet over her hva jeg har tatt
Jeg leste innlegget ditt, og jeg så ikke noen prøveliste der. Kanskje jeg hoppet over den, isåfall beklager jeg, men jeg er faktisk ganske sikker på at du ikke ga denne informasjonen.
Men sorry, har tatt bort innlegget nå.
Det er imot reglene å slette innlegg her.
Jeg synes andre som har spurt her har fått bra svar så jeg trodde det gikk ann å spørre om ting her.
Jeg vet ikke hvorfor du synes du har fått dårlig svar. Og uansett har det gått kort tid, det kan komme flere svar etterhvert.

Legen din tar feil angående CRP. Dere tenker kanskje i forhold til infeksjoner, der CRP kan bli veldig høy. Ved autoimmune sykdommer kan CRP bli bare litt forhøyet. De fleste fastleger bruker furst som labratorium, her er siden om CRP: http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/crp/. Den skal definitivt være under 5.

Casandra
Husvarm
Husvarm

Post by Casandra » Wed Oct 28, 2015 17:16

Jeg skrev at alle de "vanlige" blodprøvene var tatt - dvs alle på det vanlige blodprøveskjemaet som legen tester på kontoret sitt (om jeg har mangler på diverse stoffer, stoffskifte, nyrer, allergier osv. Husker ikke hva alt heter der. I tillegg også kortisol (i spytt og blod) og noen andre hormonprøver, og alt var normalt.

Jeg er nok litt ekstra sårbar på kommentarer for på jobb får jeg masse kommentarer om at de blir slitne etter en arbeidsdag de og... og at jeg burde komme meg i helsekost og få tak i noe som gir energi - og så er det alltid så masse andre gode råd også... Og så lurer de på om jeg blir noe bedre av å være hjemme... for ellers er det jo bare å komme seg på jobb...

Men jeg venter svar på nye blodprøver igjen nå - forrige uke tok jeg en ny runde med om det er noen stoffer jeg mangler noe av og om jeg har betennelse i kroppen.

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand » Wed Oct 28, 2015 18:19

Casandra wrote:Jeg skrev at alle de "vanlige" blodprøvene var tatt
Vi kjenner ikke legen din, så vi vet ikke hva han synes er vanlig. :) Det varier endel. At han har tatt alle han har tilgjengelig tviler jeg litt på. Det er veldig mange forskjellige de har å velge i. De har dessuten flere forskjellige skjemaer. :)
Men jeg venter svar på nye blodprøver igjen nå - forrige uke tok jeg en ny runde med om det er noen stoffer jeg mangler noe av og om jeg har betennelse i kroppen.
Bra! :) Forhåpentligvis tok han den prøven som heter ANA.

Og lykke til, jeg forstår at du ikke bare er "vanlig" sliten. Dessverre strekker ikke språket alltid til i kommunikasjon med friske.

Casandra
Husvarm
Husvarm

Post by Casandra » Wed Oct 28, 2015 19:59

badeand wrote:
Casandra wrote:Jeg skrev at alle de "vanlige" blodprøvene var tatt
Vi kjenner ikke legen din, så vi vet ikke hva han synes er vanlig. :) Det varier endel. At han har tatt alle han har tilgjengelig tviler jeg litt på. Det er veldig mange forskjellige de har å velge i. De har dessuten flere forskjellige skjemaer. :)
Bra! :) Forhåpentligvis tok han den prøven som heter ANA.

Og lykke til, jeg forstår at du ikke bare er "vanlig" sliten. Dessverre strekker ikke språket alltid til i kommunikasjon med friske.
ok :) Jeg trodde det var et "vanlig" blodprøveskjema som var standard :)

Det som er sjekket på det er (august 2014):
- Lymocytter (1,60) 2,1
- Monocytter (0,30) 0,4
- Nøytrofile (4,30)
-B-Erytrocytter (5,17) 5,02
- B-Hb (14,70) 14,6
- B-Hematokrit (46,40) 44,6
- B-Leucocytter (6,20) 7,1
- B-MCH (28,40) 29,1
- B-MCV (89,80) 88,8
- B-Trombocytter (349) 330
- B12 (236) 347
- CRP (18,80) 13,0
-fs Triglyserider (2,1)
- Glukose (6,2)
- HBA1C (5,3) 5,2
- Iga-tTG (<1)
- Matvarepanel (neg)
- Luftveisallergi (neg)
- S-ALAT (16) 27
- S-ALBUMIN (40) 41
-S-ALK.FOSF. (79)95
- S-AMYLASE (74)
-S-ASAT (25)
-S-Bilirubin (14)
- S-FERRITIN (102)
- S-FRITT-T4 (16) 13
- S-GAMMA-GT (21) 28
-SGFR(>60)
-S-HDL-kolestrol (1,5)
-S-IGA (3,11)
- S-IGE (14)
- S-Kalsium (2,36)2,35
- S-Kalsium, korrigert (2,39) 2,34
-S-KOLESTROL (6,3)
- S-kreatinin (80) og neste prøve (62) 74
- S-LDL-kolestrol (3,8)
-S-LIPASE (62)
-S-TSH (1,5) 0,87
-S/P-Fosfat (0,95) 1,05
B-GRANULOCYTTER 4,6
S-Aktivt vitamin B12 83
S/P OH vitamin D 41 - for lav
SP-Folat 5,7 - for lav
Pt-GFR, estimert 85

Lagt inn dagens prøvesvar i blått.

Neste prøve var:
- Kortisol kl 09
- ACTH* kl 09
- Reninaktivitet
- Metanefrin og Normetanefrin
- Kortisol i spytt morgen og kveld

Disse fikk jeg beskjed om at hadde normalverdier.
Last edited by Casandra on Thu Oct 29, 2015 15:56, edited 2 times in total.

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand » Wed Oct 28, 2015 21:11

Se der, ja. :)
- B12 (236)
Normalt er fra 170-650 i Norge. Noen steder er normal opp til 900. Selv gikk jeg rundt med B12 på ca 230, senere falt det ennå mer, under 200, da fikk jeg beskjed. Å øke B12-nivået hjalp meg veldig, helt opp til ca 400 (når er jeg på 600, men merker ikke noe forskjell fra 400). Jeg merket stor forskjell på 200 og 400. Så det kan være en idé å øke.

Du mangler også prøver for revmatiske sykdommer (ANA, C3, C4, ??).
Og S-Jern, folat, homocystein, vitamin d, infeksjoner (kyssesyke, borrelia, etc). Dette er prøver anbefalt av "Utredning og diagnostisering av CFS/ME"-powerpoint/pdf fra Oslo universitetssykehus.

http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avd ... 0CFSME.pdf

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann » Wed Oct 28, 2015 21:33

Jeg husker ikke hva du skrev i det første innlegget ditt men det vil nok være best for deg at du setter i gang en systematisk utredning slik at du får rett diagnose og ikke blir verre. Legen din bør følge en veileder for utredning. Du selv bør passe på at du ikke presser deg. Det kan ta lang tid å komme seg hvis du blir veldig dårlig. ME er vanskelig å forstå for oss som har diagnosen og mange ganger er rådene du får fra omgivelsene dine helt feil.

Casandra
Husvarm
Husvarm

Post by Casandra » Wed Oct 28, 2015 22:15

badeand wrote:Se der, ja. :)
- B12 (236)
Normalt er fra 170-650 i Norge. Noen steder er normal opp til 900. Selv gikk jeg rundt med B12 på ca 230, senere falt det ennå mer, under 200, da fikk jeg beskjed. Å øke B12-nivået hjalp meg veldig, helt opp til ca 400 (når er jeg på 600, men merker ikke noe forskjell fra 400). Jeg merket stor forskjell på 200 og 400. Så det kan være en idé å øke.

Du mangler også prøver for revmatiske sykdommer (ANA, C3, C4, ??).
Og S-Jern, folat, homocystein, vitamin d, infeksjoner (kyssesyke, borrelia, etc). Dette er prøver anbefalt av "Utredning og diagnostisering av CFS/ME"-powerpoint/pdf fra Oslo universitetssykehus.

http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avd ... 0CFSME.pdf
Tusen takk!

På mitt ark står det at normalt for B12 er 150-565. Jeg antar at dette er en av tingene jeg har testet på nytt i den nye prøven. Disse jeg hadde her var fra august 2014, og jeg tok nye forrige uke. Kyssesyken har jeg hatt, borrelia tror jeg har vært negativt. Dette er noe å tenke på som jeg skal ta opp med legen neste gang! :D

Post Reply