Hva er dette ? (Veldig langt innlegg)

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Casandra
Husvarm
Husvarm

Re: Hva er dette ? (Veldig langt innlegg)

Post by Casandra » Wed Oct 28, 2015 22:16

Ole-mann wrote:Jeg husker ikke hva du skrev i det første innlegget ditt men det vil nok være best for deg at du setter i gang en systematisk utredning slik at du får rett diagnose og ikke blir verre. Legen din bør følge en veileder for utredning. Du selv bør passe på at du ikke presser deg. Det kan ta lang tid å komme seg hvis du blir veldig dårlig. ME er vanskelig å forstå for oss som har diagnosen og mange ganger er rådene du får fra omgivelsene dine helt feil.
Takk for svar :)

Casandra
Husvarm
Husvarm

Post by Casandra » Thu Oct 29, 2015 15:58

Da har jeg fått svar på de nye prøvene - ligger som blått sammen med de andre. Jeg har for lite Vitamin D og Folat... Kanskje det som gir plagene mine da :)

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Post by Kaktus » Mon Nov 02, 2015 13:43

Ja, mangel på D-vitamin kan føre til mange plager. Så er du heldig vil det hjelpe å få øket disse verdiene dine.

Men når det er sagt, så er det veldig mange ME-pasienter som er alt for lav på D-vitamin. Selv var jeg nede i 33, men har nå verdier over normalen (ved tilskudd). Jeg merker dog overhodet ingen forskjell på formen.

(Jeg vet ikke hva som sto i det opprinnelige innlegget ditt, så vet ikke noe om dine symptomer. Kan kun svare ut fra det som står seinere).

Håper du får hjelp, og at det ikke er ME du har, men noe du kan bli bra av fort! Som sagt over her - en ordentlig utredning må til, og inntil en diagnose er satt - ikke press deg over tålegrensene dine. Det kan gjøre stor skade dersom det er ME du har.
Lykke til videre! :-)
"Alle disse dagene som kom og gikk - lite visste jeg at de var selve livet"...
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

Casandra
Husvarm
Husvarm

Symptomer

Post by Casandra » Mon Nov 02, 2015 20:03

Takk, jeg håper jeg får tilbake energien iallefall med disse tilskuddene. Tar nå en D3 på 20 mg og en folat på 400 mg hver dag. Skal til legen igjen på fredag, men jeg er usikker på når det er lurt å ta ny blodprøve for å se om det har hatt noen virkning.

Jeg har her sortert plagene mine etter hva jeg har lest disse manglene kan føre til ;)

Disse kan skyldes mangel på vitamin D:
- Stadig trøtt/sliten i varierende grad (Øm i beina). Ikke alltid jeg sover, men bare ligger der.
- Høyt blodtrykk, men ikke lenger sååå høyt
- Innimellom milde hodepiner med feberfølelse (har ikke feber)
- Stadig småforkjøla (tett nese, vondt i hals, nysing, munnsår (herpes), men ikke allergisk)
- Stiv nakke/rygg og stadig verkende arm
- Noen ganger sterke dunkehodepiner (antar det skyldes stramme nakke- og ryggmuskler)
- Skjelvinger og uro innimellom (Jeg mistenker da lavt blodsukker, men prøvene er fine)
- Fryser lett - men små overganger. Plutselig blir jeg varm. (Ikke hetetokter altså ;) - Udokumentert om vit D har den virkningen, men folk har opplevd det iflg internett)

Disse kan skyldes mangel på folat:
- Dårlig korttidshukommelse (Alltid vært bra før)
- Dårlig konsentrasjon
- Litt svimmel innimellom når jeg reiser meg om morgenen
- Munnsår her også
- Iblant hjertebank/tungpusthet. Må på en måte "puste ut" for å orke å snakke/gjøre ting.

Disse får jeg ikke til å passe over:
- Må tisse oftere enn de fleste (noen ganger under en time - sjeldent mer enn 3 timer iallefall)
- Ikke overskudd til å trene, og føler jeg blir mer utmattet hvis jeg gjør det eller anstrenger meg på annen måte.
- Noen ganger kan jeg slite litt med å finne ordet som har den riktige betydningen.
- Synes jeg svetter mer på natta enn før (men det er kanskje normalt)
- Litt sensitiv for høye lyder
- Ser ut som mensen er borte (men det kan være pga p-piller og hoppe over ganger, sa gynokologen. Jeg var visst ikke i overgangsalderen enda ;))
Last edited by Casandra on Tue Nov 03, 2015 15:02, edited 2 times in total.

Kaktus
Groddfast
Groddfast

Post by Kaktus » Tue Nov 03, 2015 13:55

Ja, det er vel litt tidlig for å se om tilskuddene hjelper enda. Og selv om en jo kan evt se om verdiene stiger, så må de jo uansett bli høye nok før du evt merker om det er D-vitamin/folatmangel som er årsaken. Men det kan jo være greit å ikke vente alt for lenge heller med å måle, for om det viser seg at verdiene dine blir høye og fine igjen, og du ikke føler deg bedre likevel, så må man jo gå videre i utredningene. Og det er ikke noe å vente med...

Ellers er jo de fleste av de symptomene du nevner ovenfor velkjente og gjenkjennelige her også, i tillegg til en haug andre...

Det er bra du har fått begynt i en ende nå, med å prøve disse tilskuddene i alle fall! Krysser fingrene for at de hjelper deg godt! :-)
"Alle disse dagene som kom og gikk - lite visste jeg at de var selve livet"...
"You never know how strong you are, until being strong is the only choice you have"...

Casandra
Husvarm
Husvarm

Post by Casandra » Mon Nov 09, 2015 20:20

1 uke med tilskudd virket det som om formen endret seg masse. Jeg følte jeg hadde sååå masse energi. I slutten av uken ble jeg forkjølet og det gikk nedover. Nå ligger jeg bare på sofaen igjen. Men jeg krysser fingrene for at det kun er pga forkjølelsen :)

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Mon Nov 09, 2015 22:32

Ikke for å gjøre deg deppa, men det du opplever nå kan også være typisk me.
Man vet ikke hundre prosent om noe virker før det har gått kanskje tre måneder..
Superfrisk i en uke, også sofa, det er veldig typisk..
Og man tror alltid at man har funnet botemiddelet!

Men du trenger uansett å ha høye nok verdier, så bare fortsett med tilskudd, også om formen skulle dale igjen.
Lykke til. Og be om utredning med en gang, om ikke kreftene vender tilbake. Det tar ofte lang tid, og kanskje de finner noe annet underveis... Det er visst nevnt før, av andre, men jeg nevner det igjen. :temp:

Iceman
Stamgjest
Stamgjest

Post by Iceman » Tue Nov 10, 2015 07:03

Casandra :
Tar nå en D3 på 20 mg og en folat på 400 mg hver dag
Jeg er også for lavt på vitamin D og tar tilskudd etter legens anbefaling.

Jeg har blitt anbefalt 60 mikrogram per dag. Jeg tror du godt kan ta tre tabletter i stedet for bare en, ellers er det ikke sikkert nivåene stiger noe særlig.

400 på folat er ok, med mindre du ligger veldig lavt - i så fall er det nok bedre med 800 mikrogram.

Lykke til :)

Casandra
Husvarm
Husvarm

Post by Casandra » Thu Nov 12, 2015 21:04

Takk :)

Ja, blir så sliten av alt det her! Jeg er for tiden 50 % sykemeldt på jobb og pga forkjølelsen orket jeg ikke gå på jobb den resterende biten denne uka. Pga sykemeldingen kunne jeg ikke bruke egen melding og måtte tilbake til legen (vikar siden min hadde ferie) og få gjort om til 100 %. Og i går følte jeg at nå var forkjølelsen på retur og endelig skulle alt bli bra.... I dag er den plutselig tilbake igjen, helt til scratch liksom med vondt i halsen, hes, hodepine og masse hoste. Litt mer energi igjen da heldigvis.

Skal til legen om ca 1,5 uke. Vet ikke om det er for tidlig å måle vitaminene igjen da. Skal nok be han og ta noen av de andre prøvene også om jeg ikke har blitt bedre da :)

Casandra
Husvarm
Husvarm

Post by Casandra » Mon Nov 23, 2015 21:23

I dag var det ny legetime. Jeg foreslo blodprøvene som var foreslått over her, (Homocystein, S-Jern, Ana), men det var visst ikke noe vits i å ta. Jeg tok ny D-vitamin, og vitamin A, K og E, så får vi se hvordan det går der. Han mente også at jeg kunne ta to av D-vitamintablettene, men det var ikke sikkert at nivået ville gå så mye opp. Han var ikke sikker på om plagene mine kom derfra heller, men han snakket heller ikke om noe mer jeg kunne gjøre.

I det siste har jeg vært litt bedre.... på en måte litt boblende energi i starten av forrige uke og tilbake fullt på jobb, men energien gikk fort bort igjen i slutten av uka.

Var på trening i går for første gang på lenge, og etter kun 20 minutter på laveste sykkelmotstand og 15 min på tredemølle med normal gange måtte jeg hjem og sove tre kvarter før jeg i det hele tatt orket å dusje.

Gåtur frem og tilbake til jobb i dag + gåtur til og fra legen - så endte jeg opp på sofaen resten av i dag (også med vondt i hode og halsen :(

Hva mer bør jeg gjøre da? Kan vel ikke være normalt å bli så sliten av så lite? (Legen min tror jo ikke på me heller - så jeg får ingen utredning der).

Casandra
Husvarm
Husvarm

Post by Casandra » Fri Dec 11, 2015 21:45

Nå er D-vitamin nivået mitt blitt normalt. Lå på rundt 100 på siste blodprøve. Men nå fikk jeg vite at jeg ligger i nedre grenseområde når det gjelder K vitamin. Noen flere som har opplevd det, og gjør det noen stor forskjell å øke nivået der. (Legen var usikker om det ville gjøre noen forskjell).

Jeg har forresten begynte å bli støl veldig ofte nå uten å ha gjort noe spesielt, og noen merkelige smerter som liksom stråler litt oppover i underlivet når jeg går. Merkelige greier!

Post Reply