Me utredning

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Tom
Bofast
Bofast

Re: Me utredning

Post by Tom » Tue Jan 24, 2017 19:32

GoldenLioness wrote:
Tom wrote:
GoldenLioness wrote:

Takk for svar :)

Snakket akkurat med legen som sa at prøver var tatt og de var normale, men hun syntes det var lurt å ta det på nytt og skulle også ta kortison prøver etc på Aker :)

Hun har egentlig satt diagnose me på meg hos seg, men er som meg, villig til å sjekke alt for å påvise/utelukke ting. Så da skal jeg ta noen prøver hos legen neste uke og så skal jeg få henvisning til Aker for de andre testene de må ta der.

Ser på signaturen din at du fikk diagnose i 2015 og ble innvilget ufør på bare 1 år? Hvordan foregikk den prosessen? Trodde en måtte kjøre på med masse møller først.
Det var nok alle årene på AAP og veldig mange utredninger FØR jeg fikk ME-diagnosen som gjorde at det gikk så fort.

For egen del kunne jeg gjerne fortsatt på AAP, ble egentlig presset til å søke ufør.
Det er vel maks 4 år man kan være på aap? Skjønner det er kjipt, men samtidig må det være befriende å ikke trenge å tenke mer på papirmøller og ha livet på vent. Det er det mest frustrerende nå kjenner jeg.
Hadde AAP i over 5 år. Syns egentlig ikke det var noen papirmølle, opplevde veldig hyggelige personale på Nav.

Nå er man ufør og liksom helt ute av systemet - avlegs, ubrukelig osv. Ingen regner med deg noe mer - du er gitt opp.

Selv om jeg jo er helt ubrukelig og ikke klarer stort mer enn personlig hygiene og å få i meg mat - så er jeg jo 100% i skallen. Går jo rundt i min lille boble og innbiller meg at dette kun er en liten periode hvor jeg er litt redusert. At det har vært slik i mange år tar jeg ikke så alvorlig, hehe

Så jeg likte bedre å være inne i "systemet" enn utenfor - selv om det betydde litt innsats.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

GoldenLioness
Husvarm
Husvarm

Post by GoldenLioness » Tue Jan 24, 2017 20:59

Tom wrote:
GoldenLioness wrote:
Tom wrote:
Det var nok alle årene på AAP og veldig mange utredninger FØR jeg fikk ME-diagnosen som gjorde at det gikk så fort.

For egen del kunne jeg gjerne fortsatt på AAP, ble egentlig presset til å søke ufør.
Det er vel maks 4 år man kan være på aap? Skjønner det er kjipt, men samtidig må det være befriende å ikke trenge å tenke mer på papirmøller og ha livet på vent. Det er det mest frustrerende nå kjenner jeg.
Hadde AAP i over 5 år. Syns egentlig ikke det var noen papirmølle, opplevde veldig hyggelige personale på Nav.

Nå er man ufør og liksom helt ute av systemet - avlegs, ubrukelig osv. Ingen regner med deg noe mer - du er gitt opp.

Selv om jeg jo er helt ubrukelig og ikke klarer stort mer enn personlig hygiene og å få i meg mat - så er jeg jo 100% i skallen. Går jo rundt i min lille boble og innbiller meg at dette kun er en liten periode hvor jeg er litt redusert. At det har vært slik i mange år tar jeg ikke så alvorlig, hehe

Så jeg likte bedre å være inne i "systemet" enn utenfor - selv om det betydde litt innsats.
Du må ikke tenke sånn. Det er jo alltid en mulighet for å bli frisk(ere).

Jeg håper at jeg selvsagt ikke har me eller at jeg blir frisk igjen. Men samtidig så tenker jeg at jeg er ubrukelig i jobb sånn som tilstanden min er nå og jeg har en liten sønn å tenke på. Alle kreftene mine går til han.

Om jeg blir ufør så kan jeg alltids begynne å jobbe igjen om jeg skulle bli bedre. Men da slipper jeg å tenke på meldekort og papirer, noe som for min del føles energitappende. Da har man en trygg inntekt og kan konsentrere seg kun om å prøve å bli bedre og å gjøre lysbetonte ting.
Be patient.

Sometimes you have to go through the worst to get to the best

Lasse
Husvarm
Husvarm

Post by Lasse » Tue Jan 24, 2017 23:04

GoldenLioness wrote:Hei.

Jeg venter på utredning for ME og lurte litt på hvordan det har gått for seg med dere andre som har fått diagnose.

De fant ikke noe galt med meg og konkluderte med blodtrykksfall og at jeg besvimte(selv om jeg ikke mistet bevisstheten).

Tiden gikk og jeg hadde hyppige "blodtrykksfall" selv om det faktisk aldri ble påvist lavt blodtrykk på kontrollene(?), men det var jo vanlig for gravide. Siste trimester ble det så ikle at jeg måtte sykemeldes da jeg var utkjørt og ofte kollapset.

Disse anfallene sluttet ikke etter fødsel, men det roet seg ned og jeg hadde egentlig en veldig fin permisjonstid.

Da jeg startet å jobbe igjen så kollapset jeg igjen. Først "lett" der jeg ble liggende på gulvet i en time. Beroliget kollegaer med at det var blodtrykksfall og at det bare var å la meg ligge. Jeg tok en langhelg og trodde det ville bli bedre og tenkte ikke mer på det.

Kroppen verker, hodet verker, er dehydrert, iskald, kokvarm, hodet er så,tungt og jeg har et enormt trykk i brystet, hukommelsen sviktet, jeg er kvalm, svimmel og så utslitt at det føles som om jeg har løpt maraton og ikke sovet på en uke. Og jeg har konsentrasjonen til full sjømann.

Spørsmålet er egentlig hva skjer når sykemelding går ut og hva mer tester tas det for å påvise/utelukke me? Jeg har jo tatt det meste. Eneste er vel kanskje en psykologisk test? Spinalpunksjon har jeg også lest.

Og om jeg så får diagnosen. Hva da?

Takk for dere som gadd å lese :)
Hei GoldenLioness,

Er det når du står at du blir svimmel og svimer av?

Er du testet for Orthostatic intolerance og POTS?
Når man tar blodtrykket hos legen så sitter man normalt og alt blir da normalt.
Be din lege ta blodtrykket først når du sitter stille så ta blodtrykket mens du står stille i 10 minutter.
Ved Orthostatic intolerance så faller blodtrykk mye når man står.
Ved POTS så øker pulsen med mer enn 30 slag i minuttet fra sittende til stående i ti minutter.

Veldig mange med ME har Orthostatic intolerance og POTS.
Man antar at mellom 25 til 50% av de med ME har POTS.
Graviditet er også kjent for å kunne føre til POTS.

Orthostatic intolerance
https://en.wikipedia.org/wiki/Orthostatic_intolerance

POTS
https://en.wikipedia.org/wiki/Postural_ ... a_syndrome

Ved Spinalpunksjon be de teste for alle autoimmune sykdommer som kan testes med Spinalpunksjon og som har symptomer som kan passe med ME.

Det finnes ingen tester for å påvise ME og ME er trolig flere forskjellige sykdommer.
Det finnes mange tester for kjente sykdommer som har symptomer som passer med ME.
Disse sykdommene bør utelukkes før man får ME diagnose.

GoldenLioness
Husvarm
Husvarm

Post by GoldenLioness » Wed Jan 25, 2017 07:04

Lasse wrote:
GoldenLioness wrote:Hei.

Jeg venter på utredning for ME og lurte litt på hvordan det har gått for seg med dere andre som har fått diagnose.

De fant ikke noe galt med meg og konkluderte med blodtrykksfall og at jeg besvimte(selv om jeg ikke mistet bevisstheten).

Tiden gikk og jeg hadde hyppige "blodtrykksfall" selv om det faktisk aldri ble påvist lavt blodtrykk på kontrollene(?), men det var jo vanlig for gravide. Siste trimester ble det så ikle at jeg måtte sykemeldes da jeg var utkjørt og ofte kollapset.

Disse anfallene sluttet ikke etter fødsel, men det roet seg ned og jeg hadde egentlig en veldig fin permisjonstid.

Da jeg startet å jobbe igjen så kollapset jeg igjen. Først "lett" der jeg ble liggende på gulvet i en time. Beroliget kollegaer med at det var blodtrykksfall og at det bare var å la meg ligge. Jeg tok en langhelg og trodde det ville bli bedre og tenkte ikke mer på det.

Kroppen verker, hodet verker, er dehydrert, iskald, kokvarm, hodet er så,tungt og jeg har et enormt trykk i brystet, hukommelsen sviktet, jeg er kvalm, svimmel og så utslitt at det føles som om jeg har løpt maraton og ikke sovet på en uke. Og jeg har konsentrasjonen til full sjømann.

Spørsmålet er egentlig hva skjer når sykemelding går ut og hva mer tester tas det for å påvise/utelukke me? Jeg har jo tatt det meste. Eneste er vel kanskje en psykologisk test? Spinalpunksjon har jeg også lest.

Og om jeg så får diagnosen. Hva da?

Takk for dere som gadd å lese :)
Hei GoldenLioness,

Er det når du står at du blir svimmel og svimer av?

Er du testet for Orthostatic intolerance og POTS?
Når man tar blodtrykket hos legen så sitter man normalt og alt blir da normalt.
Be din lege ta blodtrykket først når du sitter stille så ta blodtrykket mens du står stille i 10 minutter.
Ved Orthostatic intolerance så faller blodtrykk mye når man står.
Ved POTS så øker pulsen med mer enn 30 slag i minuttet fra sittende til stående i ti minutter.

Veldig mange med ME har Orthostatic intolerance og POTS.
Man antar at mellom 25 til 50% av de med ME har POTS.
Graviditet er også kjent for å kunne føre til POTS.

Orthostatic intolerance
https://en.wikipedia.org/wiki/Orthostatic_intolerance

POTS
https://en.wikipedia.org/wiki/Postural_ ... a_syndrome

Ved Spinalpunksjon be de teste for alle autoimmune sykdommer som kan testes med Spinalpunksjon og som har symptomer som kan passe med ME.

Det finnes ingen tester for å påvise ME og ME er trolig flere forskjellige sykdommer.
Det finnes mange tester for kjente sykdommer som har symptomer som passer med ME.
Disse sykdommene bør utelukkes før man får ME diagnose.
Hei, de har tester blodtrykket mitt i alle vinkler, opp og ned, stående, liggende og det har alltid vært fint. Jeg blir aldri svimmel i sånne situasjoner. Jeg blir mer ør og så spinner alt i karusell. Dette kan like godt skje mens jeg ligger å sover som når jeg sitter og slapper av eller går en rolig tur.

Jeg har aldri svimt av/mistet bevisstheten. Kroppen slår seg bare av og kollapser som ved våken søvnparalyse.

Eneste jeg ser jeg ikke har tatt er spinalpunksjon. Selv stoffskifteprøvene er normal, men de skal vi ta på nytt grundigere nå :)
Be patient.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Sat Jan 28, 2017 02:10

Er du plaget med øresus og eller anfallsvis nedsatt hørsel GoldenLioness?

Du snakker om at du blir ør og at alt spinner rundt. Er du også kvalm etter dine anfall? Er du sjekket ut for Meniers sykdom?

GoldenLioness
Husvarm
Husvarm

Post by GoldenLioness » Sun Jan 29, 2017 15:42

HeltUtmattet wrote:Er du plaget med øresus og eller anfallsvis nedsatt hørsel GoldenLioness?

Du snakker om at du blir ør og at alt spinner rundt. Er du også kvalm etter dine anfall? Er du sjekket ut for Meniers sykdom?
Nei, perfekt hørsel i følge ønh. Jeg er ør og svimmel uavhengig av anfall. Kan våkne av det midt på natten.

Utredningsskjema etter Canada-kriteriene 2003

Kriteriene 1), 2), 3), 4) og 7) må være tilstede; i tillegg to eller flere symptomer fra 5) og ett eller flere symptomer fra 6)
1. Utmattelse (fysisk og psykisk) som reduserer aktivitetsnivået med 50 % eller mer
2. Anstrengelsesutløst sykdomsfølelse og/eller utmattelse.

a. Unaturlig tap av fysisk eller psykisk utholdenhet. Rask muskulær og mental/kognitiv trettbarhet. b. Sykdomsfølelse og/eller utmattelse etter anstrengelse
c. Forverring av andre assosierte symptomer etter anstrengelse
d. Forlenget restitusjonstid, ofte 24 timer eller mer

3. Søvnforstyrrelser som forstyrret døgnrytme, innsovningsvansker, ikke uthvilt etter søvn, endret søvnmønster
4. Smerter (eller ubehag) som ofte er utbredte og vandrende av natur. Muskelsmerter, leddsmerter og hodesmerter av ny type, mønster eller intensitet
5. Minst to nevrologiske/kognitive symptomer
a. Svekket konsentrasjon og hukommelse
b. Forvirret NEI
c. Desorientert
d. Vansker med å bearbeide informasjon
e. Problemer med å kategorisere informasjon og finne ord
f. Sanseforstyrrelser, vanskelig å fokusere synet, nummenhet/kuldefølelse
6. Minst ett symptom fra to av de følgende tre kategorier
a. Autonome utfall
i. Blodtrykksfall ved overgang fra liggende til stående stilling NEI
ii. Drastisk økt hjertefrekvens ved overgang fra liggende til stående stilling
iii. Blodtrykksfall etter å ha stått oppreist en stund NEI
iv. Ørhet
v. Ekstrem blekhet, kvalme og irritabel tarm
vi. Skjelvinger med eller uten hjertebankfølelse
vii. Kortpustethet
viii. Blæreforstyrrelser
b. Nevroendokrine utfall
i. Forstyrret termostabilitet: unormal kroppstemperatur og tydelige døgnvariasjoner,
svettetokter, feberfølelse og kalde esktremiteter
ii. Intoleranse for ekstrem hete og kulde
iii. Markert vektendring – anoreksi eller unormal appetitt
iv. Tap av adaptasjonsevne
v. Forverring av symptomer ved stress/belastninger
c. Immunologiske utfall
i. Ømme lymfeknuter
ii. Gjentakende sår hals
iii. Gjentakende influensafølelse
iv. Generell sykdomsfølelse
v. Overfølsomhet for mat, medisiner og/eller kjemikalier
7. Sykdommen vedvarer i minst seks måneder. Den har vanligvis en klar identifiserbar begynnelse selv
om den kan være gradvis. Tre måneders varighet er tilstrekkelig for barn.

Eksklusjonstilstander
Pågående sykdomsprosesser, inkludert primære psykiatriske lidelser og rusmisbruk, som kan forklare de fleste symptomene på utmattelse, søvnforstyrrelser, smerte og kognitive forstyrrelser utelukker diagnosen kronisk utmattelsessyndrom.
Eksempler på slike sykdommer er: Addisons sykdom, Cushings sykdom, hypo- eller hyperthyreose, jernmangel, hemochromatose, diabetes mellitus, kreft, søvnforstyrrelsessykdommer, revmatiske lidelser,
immunsykdommer, nevrologiske sykdommer som multippel sclerose, enkelte infeksjonssykdommer, primære psykiatriske lidelser og rusmisbruk.

Jeg har alt utenom de tre som er uthevet.
Be patient.

Jenny
Husvarm
Husvarm

Post by Jenny » Tue Jan 31, 2017 13:29

Jeg svarer deg litt ang utredning, siden det ikke er så lenge siden jeg ble utredet. Jeg ble utredet i hytt og pine føltes det som, var hos nevrolog med mistanke om MS, det ble tatt MR av hode, rygg og nakke, røntgen av lunger og UL av mage, før jeg til slutt var hos en overlege på en ME-poliklinikk. Jeg har ikke tatt spinalpunksjon, og jeg har forstått at de har sluttet å ta det så sant det ikke er noe som tilsier at det burde gjøres. Jeg har også blitt sjekket i forhold til borreliose og all verdens ting i blodet. Når det listes opp, er det selvsagt ikke så veldig mange ting, men ettersom det er "ny" ventetid mellom hver ting, så tok utredningen over et år. Selve utredningen hos ME-legen besto av litt nevrologiske tester, MYE snakking, spørsmål omg hvordan jeg opplevde kropp og symptomer, vi snakket vel nesten en time. Etterpå fortalte han litt om sykdommen, og hvilke ting jeg måtte være forsiktig med og slikt. Han sa også at han aldri ga diagnosen før man hadde vært syk minst et år, så var kanskje like greit for min del at utredningen tok så lang tid, for ellers måtte jeg jo ha kommet inn igjen senere.
Etter jeg fikk diagnosen, har jeg hatt oppfølging av ME-sykepleier.

Jeg var først sykemeldt et år. Hos meg så var det et evig press fra NAV om å måtte ha aktivitet, "slapp unna" de første 6 mnd av sykeperioden fordi jeg var så dårlig, men etter det var det ingen bønn. Første saksbehandleren min hadde oppfatningen av at "alt blir bra bare man presser seg". Så jeg ble tvunget til å jobbe mye mer enn det jeg tålte (3 halve dager i uka) som resulterte i ekstremt mye verre form. Jeg hadde utallige møter med NAV med sjefen min på jobb, og til og med sjefen ble mektig irritert på hvordan hun holdt på. Etter et år gikk jeg over til AAP og fikk ny saksbehandler på NAV. (De har forskjellige ansvarsområder, så blir som regel bytte av saksbehandler da) OG takk og lov for det, for han var et helt annet kaliber, som forsto seg litt mer på sykdommen. Men fortsatte i arbeid to halve dager, frem til for litt siden når alt ble avsluttet fordi jeg var for dårlig.
Jeg vet ikke hva legen din har tenkt, siden h*n sier du blir sykemeldt til september, men du må nok antakelig regne med noe press fra NAV på aktivitet, på grunn av de nye reglene. Men om du blir presset mer enn du tåler, bør du være flinkere enn meg til å si ifra tydelig om at det over hodet ikke går. (Følte jo jeg sa ifra veldig tydelig selv men) Det er nå to år siden jeg var sykemeldt, og jeg har fortsatt ikke klart å få "hentet inn igjen" den formsenkningen som kom på grunn av at jeg presset meg på jobb så lenge..

GoldenLioness
Husvarm
Husvarm

Post by GoldenLioness » Wed Feb 01, 2017 15:22

Jenny wrote:Jeg svarer deg litt ang utredning, siden det ikke er så lenge siden jeg ble utredet. Jeg ble utredet i hytt og pine føltes det som, var hos nevrolog med mistanke om MS, det ble tatt MR av hode, rygg og nakke, røntgen av lunger og UL av mage, før jeg til slutt var hos en overlege på en ME-poliklinikk. Jeg har ikke tatt spinalpunksjon, og jeg har forstått at de har sluttet å ta det så sant det ikke er noe som tilsier at det burde gjøres. Jeg har også blitt sjekket i forhold til borreliose og all verdens ting i blodet. Når det listes opp, er det selvsagt ikke så veldig mange ting, men ettersom det er "ny" ventetid mellom hver ting, så tok utredningen over et år. Selve utredningen hos ME-legen besto av litt nevrologiske tester, MYE snakking, spørsmål omg hvordan jeg opplevde kropp og symptomer, vi snakket vel nesten en time. Etterpå fortalte han litt om sykdommen, og hvilke ting jeg måtte være forsiktig med og slikt. Han sa også at han aldri ga diagnosen før man hadde vært syk minst et år, så var kanskje like greit for min del at utredningen tok så lang tid, for ellers måtte jeg jo ha kommet inn igjen senere.
Etter jeg fikk diagnosen, har jeg hatt oppfølging av ME-sykepleier.

Jeg var først sykemeldt et år. Hos meg så var det et evig press fra NAV om å måtte ha aktivitet, "slapp unna" de første 6 mnd av sykeperioden fordi jeg var så dårlig, men etter det var det ingen bønn. Første saksbehandleren min hadde oppfatningen av at "alt blir bra bare man presser seg". Så jeg ble tvunget til å jobbe mye mer enn det jeg tålte (3 halve dager i uka) som resulterte i ekstremt mye verre form. Jeg hadde utallige møter med NAV med sjefen min på jobb, og til og med sjefen ble mektig irritert på hvordan hun holdt på. Etter et år gikk jeg over til AAP og fikk ny saksbehandler på NAV. (De har forskjellige ansvarsområder, så blir som regel bytte av saksbehandler da) OG takk og lov for det, for han var et helt annet kaliber, som forsto seg litt mer på sykdommen. Men fortsatte i arbeid to halve dager, frem til for litt siden når alt ble avsluttet fordi jeg var for dårlig.
Jeg vet ikke hva legen din har tenkt, siden h*n sier du blir sykemeldt til september, men du må nok antakelig regne med noe press fra NAV på aktivitet, på grunn av de nye reglene. Men om du blir presset mer enn du tåler, bør du være flinkere enn meg til å si ifra tydelig om at det over hodet ikke går. (Følte jo jeg sa ifra veldig tydelig selv men) Det er nå to år siden jeg var sykemeldt, og jeg har fortsatt ikke klart å få "hentet inn igjen" den formsenkningen som kom på grunn av at jeg presset meg på jobb så lenge..
Tusen takk for svar :)

Skal på møte med lege, fastlege og nav i slutte av mnd. Jeg tror ikke det vil bli anbefalt å prøve meg i jobb fordi jeg blir så utmattet at jeg kollapser helt. Jobben har vært vitne til at ambulansen har hentet meg to ganger. For all del. Jeg kan godt prøve, men sånn som jeg er i dag så vet jeg at det kommer til å gjøre vondt verre. Har prøvd meg på litt trening etc og da har jeg blitt totalt utslått og sengeliggende.

Som mor så kan jeg ikke blir så dårlig. Jobb kommer ikke foran sønnen min. Men vi kommer nok til en enighet om var som blir til det beste. Sjefen min skjønner iallefall at jeg ikke vil fungere der sånn som det er nå.

Er du på aap nå? Hva skjer videre for deg nå som du har fått me diagnose?
Be patient.

GoldenLioness
Husvarm
Husvarm

Post by GoldenLioness » Wed Feb 08, 2017 22:07

Tydeligvis inne i en dårlig periode. Har tatt det knusende med ro og har hatt noen få oppturer, men jeg kommer meg ikke helt ovenpå(eller så ovenpå som jeg er når jeg har en god periode som tilsvarer maskineri på 50% :P). Akkurat nå ligger jeg i sengen og det svimler noe voldsomt. Føles som om jeg har styrtet en flaske sprit der jeg hoppet over moroa og gikk rett til at jeg er på vei til å bli skikkelig fyllesyk.

Jeg har så og si ikke hatt noe appetitt på snart 2 uker. Har levd på smoothier og eple....tenker ikke så mye over det inntil jeg ser på bilder av meg og ser at kroppen min ser temmelig mager ut om dagen. Men ingenting frister når jeg konstant er svimmel og kvalm. Bah.

Fikk godkjent utredning på ME klinikken en gang i januar der også. Trodde jeg skulle få time noe før jul, men det ser svart ut. Tenkte uansett å gå til begge timene, både hos indremedisin spesialisten og Me klinikken. Greit å vite at de er samstemte uansett hva diagnosen blir. Da har jeg iallefall fått det 100% bekreftet av både fastlege og 2 spesialister om alle slår fast at jeg har ME selv om både jeg og fastlegen allerede er temmelig sikker på det.

Her om dagen var mannen litt stresset og det ble til at det ble litt amper diskusjon og det var helt sprøtt. Jeg kunne kjenne at jeg fikk anfall i det stresset steg. Jeg ble skikkelig dårlig og resten av dagen og kvelden var jeg utslått. Det var ikke noe mer enn en vanlig litt opphetet diskusjon som jeg ellers aldri ville reagert på. Vi hadde diskutert ferdig og lagt det bak oss og vært ferdig med det før dette ME helvete. Men nå er kroppen min tydeligvis ikke enig for den slo seg av.

Stakkars mannen fikk dødsdårlig samvittighet. Men det er jo ikke vanlig at sånt skjer og vi har gjennom 10 år fint kunne blåse ut litt steam uten noe konsekvens som dette. Jeg sa at han ikke skulle tenke mer over det, men at vi fremover får prøve å rett og slett ikke diskutere så ampert, noe som kan bli utfordrende for to ildsjeler, hahaha!

Har ikke hørt noe fra fastlegen min heller så tror ikke at det er noe galt med stoffskiftet. Så da er det ikke så mye alternativer igjen jeg kan ha som passer sykdomsbildet mitt. Nevnte narkolepsi til fastlegen pga de to sterke anfallene jeg hadde som var som våken søvnparalyse da det kan skje med det som har narkolepsi, men det slo hun vekk da det kun har skjedd to ganger og ikke varte noe lenge om gangen. Jeg har heller ikke andre symptomer som passer med det.

Herre, nå har jeg blitt sjekket for mye! Hadde jeg ikke visst bedre om meg selv og at jeg har blitt tatt seriøst av alle legene jeg har vært borti så hadde jeg følt meg som den hypokondoren :P
Be patient.

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer » Wed Feb 08, 2017 22:18

Legene sa også til meg i 10 år at stoffskiftet var bra. Det viste seg i seinere tid at jeg hele veien hadde subklinisk lavt stoffskifte. Dette bryr ikke det offentlige seg om. Heller ikke binyretretthet. Det er kortisolverdier innenfor grensene, men mot nedre grense. Som oftest høyest verdi på kvelden. Dette ble jeg frisk av med hjelp av privatlege.
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Thu Feb 09, 2017 01:29

Med privatlege, hva mener du da? Min kone utredes for dette nå, og møter motbør, selv om hun har alle symptomer (synlige også) og verdier ligger i grenseland på høy TSH. Alt tyder på subklinisk lavt stoffskifte. Vi vet liksom ikke hvor vi skal henvende oss for å få forståelse. I USA er det jo symptomer man jobber ut fra om verdier er innenfor (i grenseland). Mye lettere å få prøve ut medisiner der borte.

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Post by Nattsvermer » Thu Feb 09, 2017 09:45

HeltUtmattet wrote:Med privatlege, hva mener du da? Min kone utredes for dette nå, og møter motbør, selv om hun har alle symptomer (synlige også) og verdier ligger i grenseland på høy TSH. Alt tyder på subklinisk lavt stoffskifte. Vi vet liksom ikke hvor vi skal henvende oss for å få forståelse. I USA er det jo symptomer man jobber ut fra om verdier er innenfor (i grenseland). Mye lettere å få prøve ut medisiner der borte.
Annegret Baumann i Oslo tar tak i dette og behandler med urter og vitaminer. Når det ikke er antistoffer tilstede kan det repareres. Subklinisk kan gi like ille symptomer som hashimotos, men leger flest har lært på skolen at det ikke gir symptomer. Baumann tar også alle relevante prøver og ser helheten, innenfor referanse er ikke godt nok om det ligger på nedre grense. Dette er dessverre en klassiker i det offentlige helsevesenet..
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

Post Reply