Nå føler jeg nesten jeg må se annerledes på ting...

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
calalalala
Ny bruker
Ny bruker

Nå føler jeg nesten jeg må se annerledes på ting...

Post by calalalala » Fri Mar 03, 2017 14:15

Jeg har gått i tre år nå og vært totalt utslitt.

Det skal sies at jeg har mange år med spiseforstyrrelser bak meg, men det har jeg ganske god kontroll på nå.

Men jeg er så "død" hele tiden. Jobben tar alt jeg har av krefter og jeg sovner ofte foran skjermen på jobb. Når jeg er våken er konsentrasjonen og motivasjonen null. Og jeg liker virkelig både jobben og kollegaene, så dette er frustrerende. Jeg sliter med å ta i mot beskjeder, finne ord, generelt huske. Og går rundt i et vakuum...

Jeg svetter ekstremt om natta, sover dårlig, men sovner hele tiden på sofaen, ved spisebordet, foran skjermen. Har ikke noe overskudd til de hjemme, verken mann, barn eller husarbeid, er så utrolig utslitt, tung i kroppen og føler meg rett og slett lat :P

I det siste har jeg fått beskjed om at jeg SER dårlig ut også. Gråblek, fryser hele tiden og er ikke "tilstede". Kan være med på sosiale ting etter jobb, men da er jeg sliten en uke etterpå.

Våkner ikke av vekkerklokken, sliter med forstoppelse, hodepine, svimmelhet, prikking foran øynene...

Jeg er sterk. Men nå tror jeg ikke jeg klarer mer. Jeg våkner ikke av vekkerklokka. Altså, jeg HøREr den ikke, selv fem stykker. Dette har jo ført til at barn har kommet en del for sent på skolen.

Føler meg rett og slett mislykket.

Nå har jeg vært sykemeldt en ukes tid. Levert på skolen (to ganger for sent), og sovet til SFO er ferdig og jeg må hente igjen...

Legen skylder igjen på jernmangel og lavt blodtrykk, men dette blir jo ikke bedre...

Har bare lyst til å grave meg ned under dyna og bli der. Finner ikke noe glede i noenting og så klart går dette også utover de hjemme og det blir enda en påkjenning: krangling. Har gått på antidepressiva i et år, men det gir ikke noen effekt.

Høres noe av dette kjent ut eller er jeg rett og slett bare lat og udugelig? :(
Setter stor pris på alle svar...

Nattsvermer
Stamgjest
Stamgjest

Re: Nå føler jeg nesten jeg må se annerledes på ting...

Post by Nattsvermer » Fri Mar 03, 2017 16:12

Høres ut som klassisk hypothyreose, lavt stoffskifte..
Fastlege 2013: Du har ME og bipolar 2
Endokrinolog høst 2014: Blodprøvene forklarer ingen av dine symptomer. Konklusjon: ME eller noe psykisk
Privatlege november 2014: Rister på hodet av de to andre og konkluderer med lavt stoffskifte og binyretretthet
2015: Jeg er på vei til å bli frisk!!!

Simira
Moderator

Post by Simira » Fri Mar 03, 2017 16:26

Det kan være veldig mye. Om du har lavt blodtrykk og jernmangel så er første bud å gjøre noe med det. Alt dette er vel naturlige symptomer på de tingene. Det er jo ikke noe å "skylde på", dette er ting som kan fikses relativt greit. Hva gjør du i dag for å justere dette?
Hvis nivåene ikke blir bedre, eller nivåene blir bedre men ikke helsa, så må du jo utredes videre for hva annet det kan være. Men det er langt igjen til at det er noen grunn til å tro at du har ME.

calalalala
Ny bruker
Ny bruker

Post by calalalala » Fri Mar 03, 2017 16:45

Lavt stoffskifte er sjekket, det har jeg ikke.
Jeg går på jerntilskudd for jernmangel, men det hjelper ikke ifht formen.
Takk for svar begge to, da får jeg fortsette å lete etter svar på hva det kan være, siden det da tydeligvis er langt unna ME - det er jo bra, skulle bare funnet ut hva det kommer av.

Simira
Moderator

Post by Simira » Fri Mar 03, 2017 17:17

Det kommer jo an på hvor lenge du har hatt jernmangel, og hvor lenge du har gått på tilskudd. Du må selvfølgelig også sjekke om du fortsatt har jernmangel eller ikke. Om du tar tilskudd men fortsatt har jernmangel så hjelper det jo lite. Det samme med blodtrykket.
Når jernmangel og blodtrykk er behandlet, målt og funnet normalt, og om du fortsatt er dårlig, så må du utredes for andre ting, med blodprøver og scanning mm. Symptomene dine kan være veldig mye, og det er mye som kan og bør sjekkes og evt. behandles.

HeltUtmattet
Stamgjest
Stamgjest

Post by HeltUtmattet » Thu Mar 16, 2017 00:13

Kan godt være ME/CFS dette. Du må bare få satt igang utredninger for å utelukke alt annet.

Anbefaler forresten aminojern ved jernmangel, som har bedre opptak fra tarm, og de gir deg heller ikke konstipasjon, som du sier du plages med, og som vanlig jerntiskudd vil forårsake.

Siden du nå er sykemeldt, og kanskje har anledning til å teste ut det å kutte ut antidepresiva (AD), så ville jeg personlig prøvd dette først. Selvsagt i samarbeid med lege. Antidepresiva har på veldig mange mennesker motsatt eller atypisk effekt, enn det man ønsker å oppnå. Og en myriade av bivikninger. Jeg ser at mange av de symptomene du nevner med stor sannsynlighet kan komme av bivirkninger fra bruk av antidepressiva. Har du tenkt på dette selv?

Føler veldig med deg!

Post Reply