Svimmel et tegn?

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Hei
Husvarm
Husvarm

Svimmel et tegn?

Post by Hei » Mon Mar 20, 2017 20:59

Jeg sliter med utmattelse og mageproblemer.
Orker ikke skrive om alt, men lurer på en ting ang svimmelhet.

Jeg har i det siste oppdaget at eg blir svimmel og uvel når jeg triller handlevognen i bitikken.
Dette har skjedd flere gonger, og nå har det også skjedd når jeg har fått på et ujevnt tregulv, uten handlevogn.

Vanskelig å forklare svimmelheten, men føler underlaget gynger.
Veldig ubehagelig å trille en handlevogn, så det kan jeg bare gi opp..

Noen flere som har opplevd lignende? Kan dette ha med ME å gjøre?

Simira
Moderator

Re: Svimmel et tegn?

Post by Simira » Mon Mar 20, 2017 21:35

Er du sjekket for krystallsyke?

Hei
Husvarm
Husvarm

Post by Hei » Mon Mar 20, 2017 21:52

Har ikke blitt utredet for krystallsyken..
Men jeg har ikke hatt det så lenge, kun i et par mnd, men har bare opplevd det 4-5 gonger.
Det skjer når jeg triller en handlevogn, men i helgen fikk jeg det også av å gå på et ujevnt gulv.
Kjente i dag at jeg blei litt svimmel og uvel av å se på datteren min svinge seg rundt i en dans.

Jeg har udiagnostiserte magesmerter fra før, legen finner ikke ut av det.
Jeg har fått bekreftet utmattelse hos balderklinikken men har ikke blitt utredet videre ang dette.

Jeg sliter veldig med utmattelse, når jeg blir veldig sliten får jeg vondt i halsen, verker i kroppen, blir helt omtåket og føler jeg skal falle i bakken.
Sliter med hukommelse, klarer ikke henge med i samtaler,klarer ikke støy fra flere folk på en gang, ikke for mye lys i rommet, trenger mye hvile for å klare å fungere i hverdagen.
Legen har snakket om at utmattelsen følger med at keg har mye magesmerter men har også snakket om me uten at vi har utredet noe mer på det enda.

Tom
Bofast
Bofast

Post by Tom » Tue Mar 21, 2017 00:37

Bare nevner at omtrent samtidig som ME symptomer satte inn hos meg, så startet fordøyelsesproblemer. Typisk irritabel tarm - men etter det jeg leser så er et av de viktigste ME symptomene nettopp fordøyelsesproblemer. Ganske naturlig spør du meg - hvordan skal det noe av det mest energikrevende kroppen gjør, fordøye mat, ikke bli påvirket av utmattelse ved ME?

Ellers er "gummibein" obligatorisk hos meg hvis jeg står/går over tid (minutter), kort tid etter gummibein følelsen kommer - setter full pakke med ME symptomer inn (verking, tåkeskalle osv). Derfor går jeg ikke i butikker lenger, det er forjævlig å kjenne gummibein-følelsen komme og så haste mot kassen (gi opp å få med deg resten du ville handle) og endelig komme til kassen og stå der svimmel og på tur i skallen og lure på om du greier å finne frem kortet og forhåpentligvis huske koden!?

Slik sett har du det ganske likt som meg.

Jeg holdt også på med utredning for kun mageproblemene (utmattelse ble sett på som en bivirkning av fordøyelsesproblemene) i et par år før det begynte å tenkes i retning av Me/utmattelse (kun mitt forslag - ikke legens) som hovedårsak.

Når det gjelder fordøyelsen har jeg fikset den endel ved å ta magesyretilskud, enzymer og fiber. Men den går allikevel for halv maskin.
Syk 2007, 100% sykemeldt 2009, Me-diagnose 2015, Ufør 2016

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Tue Mar 21, 2017 11:04

Jeg vet ikke helt det med handlevogn?
Men svimmelhet hos meg (og mange andre me pasienter) har sammenheng med lavt blodtrykk.
Og det vil vanligvis bli verre i stresset situasjon. ( butikk med masse inntrykk osv)

Du KAN prøve å hive innpå ett glass eller to med bris, eller vann med salt, før du går på butikken.
Da jeg jobbet hadde jeg vanligvis en flaske bris med som jeg drakk ila dagen.
(Hvis du har høyt blodtrykk fra før er jeg mer usikker på om det et noen god ide, men det er visst fallet i trykket som gjør at man blir svimmel, ikke nødvendigvis selve trykket, om du forstår hva jeg mener..)

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Tue Mar 21, 2017 11:06

Ps bare press på for å få utredning for me, det kan ta lang tid å bli utredet.
Og hvis de underveis finner en annen årsak er jo det bare bra..

Post Reply