Hva skal jeg gjøre

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
Anynom
Ny bruker
Ny bruker

Hva skal jeg gjøre

Post by Anynom » Fri Mar 31, 2017 18:04

Det hele startet da jeg fikk kyssesyken høsten 2015. Jeg var aldri borte fra skolen da jeg ikke ville innrømme for meg selv hvor sliten og dårlig jeg egentlig var. Min mor trodde heller ikke det var noe galt med meg. Derfor fortsatte jeg i det vanlige tempoet mitt. Jeg dro til legen etter å ha blitt oppfordret og fant ut at jeg hadde kyssesyken. Dette er nå 1,5 år siden og jeg er fortsatt sliten. Kan ikke trene for da er jeg sliten i to dager etterpå. Er borte en- to dager i uken fra skole fordi jeg ikke har nok energi. På skolen har jeg konsentrasjonsvansker, ordletingsproblemer og tåler ikke mye lyd eller lys. Jeg har mye vondt i hode og en følelses av at jeg er konstant syk. Søvn hjelper heller ikke. Sover fra rundt 22 til 8 og etter skolen. Legen min mener jeg bør snakke med en psykolog, men har aldri slitt med depressive tanker eller angst. Føler ikke han tar meg helt seriøst. Jeg er lei av å ikke vite hva som er galt med meg. Hva bør jeg gjøre?
Hilsen jente 16

Sent from my iPhone using Tapatalk

Simira
Moderator

Re: Hva skal jeg gjøre

Post by Simira » Fri Mar 31, 2017 19:25

Sankk med legen din og få sjekket om infeksjonen etter kyssesyken er ordentlig ute av kroppen. Prøv eventuelt å gå til en annen lege? Det er ikke uvanlig at det tar lang tid å komme tilbake, og med senvirkninger. Det skader ikke med en psykolog heller, om ikke annet for å få et papir på at du ikke har noen indikasjoner på depresjon.

Anynom
Ny bruker
Ny bruker

Post by Anynom » Fri Mar 31, 2017 19:32

Okei takk for svar! Har vært hos legen i ettertid og fått vite at jeg hadde jernmangel. Dette var i desember. Begynte da med jerntabletter som ga meg litt mer energi, men sliter fortsatt ekstremt mye med det. Da fikk jeg beskjed om at alle verdier var som de skulle (bortsett fra jern).

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann » Fri Mar 31, 2017 21:32

Alt du skriver om skyldes ikke jernmangel. :-) Det er vanskelig noen ganger å finne gode svar hvis blodprøvene er fine. Kunne du tenke deg å be om kopi av epikrisen din eller bare blodprøvesvarene? For å sjekke at alle viktige prøver er tatt? Har du blitt sjekket for andre typer virus? Noen har lagt ut blodprøvesvar her på forumet. Det er mange her som har god erfaring.

Har du skrevet ned og tenkt igjennom situasjonen din før du fikk kyssesyken? Var du frisk hele tiden? Var du uvanlig utmattet noen gang? Har du laget liste over alle symptomene du har og målt det mot symptomene til ME? Du finner en slik liste her på forumet.

Anynom
Ny bruker
Ny bruker

Post by Anynom » Fri Mar 31, 2017 21:49

Tusen takk for svar:) da jeg var der i forbindelse med jernmangel sjekket de også for andre virus. ME er noe en ikke har lyst å ha så har tenkt veldig mye gjennom om dette er noe som kan stemme overens med det jeg har. Svaret er vel at jeg ser ekstremt mye likhet med symptomene som er med ME og symptomene jeg har. Synes det er litt vanskelig å gi et forslag om dette til legen min da jeg ikke føler han tar dette seriøst og at ME er noe som kan ligne på veldig mye annet.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann » Sat Apr 01, 2017 14:53

Anynom
Ny bruker
Ny bruker

Post by Anynom » Sun Apr 02, 2017 00:28

Ja. Vet ikke hva slags tester som har blitt tatt, men de jeg har tatt har som sagt ikke hatt noe unormalt. Har gått gjennom utallige lister av symptomer og det stemmer hver gang. Vet ikke hva annet det kan være (det er jo selvfølgelig ikke en grunn i seg selv for å mistenke ME). Dette kom som sagt etter kyssesyken og før det var jeg helt fin. Hadde aldri denne utmattelsen som jeg nå merker konstant, og heller ikke denne sykdomsfølelsen (hodepine, tetthet og feber).

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann » Sun Apr 02, 2017 10:54

Jeg tenker at hvis du har mange av symptomene til ME så burde du prøve å få til en utredning. Jeg vet at det er vanskelig, men det er ikke bra å være syk så lenge. Får du støtte fra familien din? Det som hjalp meg var da jeg fikk en utredningsveileder fra Haukeland. Legen sa seg villig til å følge den.

Håper familien din støtter deg. Det virker som om du trenger en grundig utredning slik at du kan finne svar på hva som feiler deg.

Anynom
Ny bruker
Ny bruker

Post by Anynom » Sun Apr 02, 2017 13:12

Deler av familien min har nevnt det og vil jeg skal sjekke. Men den andre siden av familien mener jeg bare er sliten de gangene jeg er hjemme fra skolen. De tror ikke de kan være noe mer enn stress. Men uansett om det er ME eller ikke så må jeg vel komme meg til legen en gang til. Skal jeg ta det opp med legen selv? Si at jeg har funnet ekstremt mye likheter? Eller?

rånni
Husvarm
Husvarm

Post by rånni » Sun Apr 02, 2017 14:54

Du må si til legen at de må utrede deg for din plager. Det kan være mange andre sykdommer enn ME. Slike plager du beskriver kan eksempelvis være: utbrenthet, psykiske lidelser, stoffskifte, diabetes, kreft, MS osv (listen er lang). Det jeg prøver å si er at du må få legen din til å ta dine helseutfordringer seriøst, og utredes for dine plager.

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Post by Ole-mann » Sun Apr 02, 2017 17:53

Her er noen lenker til deg. https://www.fhi.no/nettpub/smittevernve ... r-helsepe/ og denne http://www.lommelegen.no/artikkel/behandling-me og denne som er den nasjonale veilederen for utredning av ME. Den bør legen din lese. https://helsedirektoratet.no/Lists/Publ ... ersjon.pdf

Jeg synes du bør ta det opp med legen.
Noen kan utvikle langvarig tretthet etter kyssesyken selv om det er sjelden.
Du har vært syk så lenge at du bør si til han at du ønsker en utredning. Hvis du selv føler at det er riktig kan du si at du vil utredes for mulig ME diagnose fordi du ikke vet hva annet det kan være. Håper noen i familien kan støtte deg hvis legen ikke samarbeider.

Hvis du ikke har noe i mot det vil jeg si at du bør unngå å gå til psykolog hvis du selv vet at det ikke er noe psykisk du bør jobbe med. Hvis psykologen ikke kan noe om ME kan det bli feil.

Anynom
Ny bruker
Ny bruker

Post by Anynom » Sun Apr 02, 2017 17:55

tusen takk for all hjelp!

Post Reply