Hvilken grad har jeg?

Lurer du på om dine symptomer kan stemme med M.E.-diagnose? Her kan du lese om andre som også lurer på det samme, og lese svarene de har fått på sine spørsmål. Du har også muligheten til å stille spørsmål her inne som andre brukere muligens kan svare på. VIKTIG: Ingen her inne kan stille en M.E.-diagnose. Man må igjennom en lang utredning om man mistenker man har M.E., for å få stilt eller utelukket en slik diagnose.

Moderators: tomers, Simira

Post Reply
frukiwi
Ny bruker
Ny bruker

Hvilken grad har jeg?

Post by frukiwi » Mon Nov 06, 2017 15:57

Jeg har tenkt en del på dette med grader av ME og lurte på om noen kunne komme med noen tanker på hvor jeg ligger på skalaen?

Jeg er 25 år og 100% uføretrygdet. Skal utredes for ME ved Ahus nå i november så har ikke fått diagnosen enda. Jeg fikk innvilget uføretrygd tidligere i år etter mangeårige psykiske lidelser og utmattelse. Jeg er i dag så og si frisk fra psykiske sykdommer, medisinfri på andre året, men igjen sitter utmattelsen.

Min hverdag er sånn: Jeg må sove minst 10 timer, men er aldri uthvilt når jeg våkner. Våkner som regel med hodepine og smerter i kroppen. Jeg står som regel opp rundt kl 12, finner meg mat og legger meg på sofaen. Der blir jeg som regel liggende til jeg må lage middag til kjæresten min kommer hjem. Noen dager orker jeg ikke det, mens andre dager går det noenlunde greit. Jeg er veldig dårlig på å få i meg mat i løpet av dagen fordi jeg ikke orker å lage meg noe og/eller lite matlyst. Etter middag er jeg som regel helt utslitt og jeg ligger på sofaen til jeg skal legge meg igjen. Når jeg er på sofaen ser jeg som regel på tv, strikker eller er på mobilen. Noen dager orker jeg ikke noen form for stimuli og må ha det helt stille og mørkt, men dette er bare noen ganger i måneden.

Sånn er de fleste dager hos meg, men så hender det at jeg har dager der jeg gjør mer. Jeg var f.eks en helgetur til Gøteborg på en konferanse og da var det mye folk, høyt tempo, massevis av inntrykk i en hel og en halv dag. Jeg klarte å gjennomføre, men betalte dyrt etterpå. De første dagene etter jeg kom hjem var jeg super sensitiv mot lys og lyd og var helt skjelven. Det tar flere uker/måneder før jeg kommer meg helt igjen etter en sånn helg.

Kjenner noen seg igjen i min beskrivelse? Er det normalt å klare å "suck it up" og gjennomføre en sånn helg eller lignende når man har ME? Hvilken grad høres det ut som at jeg har?

Ole-mann
Bærer frukt
Bærer frukt

Re: Hvilken grad har jeg?

Post by Ole-mann » Tue Nov 07, 2017 20:21

Det er en veileder her på forumet ett eller annet sted... Jeg gjetter litt, det er basert på hvordan min form var. Det virker som om du har ME av moderat grad eller ( mer sannsynlig) moderat til alvorlig siden du ligger hele døgnet. Har du mye symptomer?

Det er ikke så uvanlig å klare å mobilisere for så å betale tilbake. Hvis du hadde alvorlig har av ME hadde du kanskje klart å mobilisere da også men i mindre grad. Dette med mobilisering tror jeg går på hvor gammel du er, hvor mange symptomer du har, hvor lenge du har vært syk og hvilke symptomer som et mest fremtredende. Lengden på tilbakebetalingen tror jeg går på det samme.

Post Reply