Teori - sammenheng - årsak

Stedet for å dele og drøfte interessante teorier omkring ME-gåten.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Optimist
Ny bruker
Ny bruker

Teori - sammenheng - årsak

Post by Optimist » Fri Dec 09, 2011 14:44

TEORI - Jeg tror at min, min kones og mine barns sykdom har en årsak. For den slags skyld også min avdøde mor hadde en sykdom.

SØK BIOFILM PÅ YOUTUBE

Den første som kommer opp er på seks minutter og er en øyeåpner.

SAMMENHENG - Hvor mange her og på andre blogger har gitt opp å få en diagnose med en årsak.

SØK PÅ GOOGLE - GUNNAR SANDBERG TWAR

Husk at dette er 20 år gammelt nytt. Men det kan virke som de har kommet lenger der da, enn her nå.

ÅRSAK - Kan det være Chlamydia Pneumonia ( tidl. twar ) eller en mix med f.eks. mycoplasma, strepptokokker etc.

SØK PÅ CPNHELP.ORG (ÅPNE I GOOGLE TRANSLATE)

Veldig spent på reaksjonene her. Håper noen har gått denne veien. Symptomer på meg selv er.

Fantastisk mye forkjølet på barneskolen - OG VÆRT DET SIDEN - Hyppig hals og øvre luftveisinnfeksjoner - Fra ektrem kapasitet til langt under middels-
HJERNESLAG I 2009. Var i grei form da dette inntraff selv om jeg i ettertid ser at jeg allerede hadde vært syk lenge .
Blodtrykk som toppidrettsutøver. Trente 3 -4 dager i uken. Lett forhøyet kolestrol. Hvilepuls 44
Brukt 10 tusenvis på kiropraktor og fysioterapeut. Med rygg og nakke. Brainfog. Rosecea og kronisk betennelse pÅ øyet siste år.
Fantomsmerter i armer og bein. Stive og vonde tær, senere også ankel.
I perioder helt latterlig sliten. Hjelper ikke å sove hverken mye eller lite . Har bare måttet redusere på alt. Mindre trening.
Mindre slalom. Kortere jaktturer.
GODE PERIODE KORTERE OG SJELDNERE ÅR FOR ÅR

Min kone, mycoplasma lungebettenelse. Senere Chrons/ ulcerøs kloritt diagnose, pustevansker, fått astma i tredveårene.
Øresus i snart etter år. Tendens til åfalle mot høyre.

Barna er alltid syke. Feber månedlig. Daglig diare i år etter år. Astma. Atopisk eksem.

Merk. Vi lever veldig sundt.

Om ting som feiler har feilet oss kan jeg skrive til i morgen.

Legen sier DEPRIMERT. Mitt svar . ER DET RART ?

Gjest

Re: TEORI - SAMMENHENG - ÅRSAK

Post by Gjest » Fri Dec 09, 2011 16:47

Skal titte på linkene du nevner en annen dag. I ettertid ser jeg at jeg også var voldsomt mye syk fra barneårene av. Hadde mange luftveisinfeksjoner, astmabronkitter etc. Følte at jeg gikk på antibiotika året rundt, innlagt på sykehus for dette etc. Noen ganger begynner jeg å lure på om noe kan ligge i genene.....som gjør at en lettere kan uvikle slike merkelige sykdommer som ME. Jeg blir ikke klok på dette ihvertfall. :-)...eller kanskje du kan kort forklare hva det er i den youtube-filmen?

Optimist
Ny bruker
Ny bruker

Re: TEORI - SAMMENHENG - ÅRSAK

Post by Optimist » Fri Dec 09, 2011 18:22

Du må bare se den. Bakteriene / virusene er ikke dumme.

Illustrerer hvorfor dette er så vanskelig å oppdage / behandle.

SE DEN !

Zissy
Er av og til innom
Er av og til innom

Re: Teori - sammenheng - årsak

Post by Zissy » Wed May 14, 2014 14:22

Det kommer ut en bok til høsten som er skrevet av en lege som har forsket på ME i 7 år. Han mener ( les er overbevist, og det er jeg også) om at ME er en sykdom som man får fra katter og hunder. Det er en parasitt som setter seg i kroppen og den lever av sukker.
Jeg vet at mange er skeptisk til dette som han kommer med, men jeg har hatt sykdommen i 7 år, og da jeg endelig kom til legen som forøvrig heter Torgeir Landvik, og han sa dette til meg, ble jeg mye , les adskilig mye, bedre etter behandling av han.
Det som hjeper er å spise mat som har lite sukker.
Han kommer ut med denne boka til høsten, den er rettet til legestanden, men etter dette skal han gi ut en bok som er rettet mot oss legfolk.
Jeg oppfordrer alle til å følge med.

Det skal sies at jeg har vært sengeliggende, ikke tålt lys, ikke lyder, grått mye, masse deprimert, sjanglet, rotet, hatt vondt i hodet, utslett, vondt i kroppen, svetter, ikke sovet om natten, blitt fort forkjølet, vondt for å puste, kvalm. sjelvinger , alle ledd er vonde, spesielet når det er dårlig vær, vondt i magen, kløe, dette er i store trekk det meste. Det er også mer.
Nå kan jeg gå ute, jeg kan se på tv, jeg kan høre på musikk osv. er ikke 100 % bra , men kommet meg fra 10% funksjon til 80% funksjon.

Jeg bare oppfordrer til å følge med.
Uansett vil jeg legge ut en melding når boka er ute på markedet. :D

Sofie84

Post by Sofie84 » Wed May 14, 2014 14:30

Jeg liker denne teorien. Og INGEN kan si at du har fått den bedringen med placebo! Men jeg lurer på noe angående sukker. Er det alle former for sukker, eller kun sukrose? Det har jeg ikke spist på månedsvis pga en ekstrem fyllesyke dagen etter. Jeg har erstattet det med fruktose, og ikke fått noen bedring av ME. Også elsker jeg frukt, så et lite håp er at det bare gjelder fruktose. Men jeg frykter at det gjelder alt? Har du en link så jeg kan lese mer om dette?

Zissy
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Zissy » Mon May 19, 2014 11:16

Hei!
det gjelder nok også fruktose. Teorien er at dette lever av sukker og danner svultser i kroppen. Disse ødelegger da både imunforsvaret og "går løs på " kroppen derfor blir vi syke. Dette er veldig forenklet selvfølgelig. Det er ingen link til noe ennå, men så fort boka er kommet ut så skal jeg sende deg en melding her på siden, hvis du vil.
Det som jeg ser frem imot er når boka som vi andre enn leger kan forstå kommer ut, så vil flere enn meg kunne finne svar på hvorfor de er syke. For dette blir en revlusjonerende bok.

Jeg regner med at det blir noe skriverier om boka i media også, for forfatteren har kontaktet flere store aviser både i Norge og utlandet.
Men altså hvis du kan greie å spise lavkarbo en stund så vil du merke stor bedring, det er jeg 100% sikker på.
Problemet med det er jo at man greier ikke det over lang tid, men hvis man gjør som meg og spiser det i en periode og så slutter og da ikke går løs på søtsaker , men light varienten av lavkarbo så føler men seg bedre.
Lykke til og følg gjerne med for det er en bok det er verdt å lese, jeg lover :)

Lucir
Husvarm
Husvarm

Post by Lucir » Mon May 19, 2014 13:24

Hei! Jeg har også fått problemer med sukker, sukrose og maltose (om det ikke er alkoholen da, men jeg tåler ikke Munkholm så godt heller). Fruktose og laktose er jeg veldig glad i da.. Men hva gjør vi for å få dannet glukose/druesukker med denne dietten? Det må jo hjernen vår ha for å leve.. Kan det være godt nok å holde seg helt unna øl og sukrose, og dempe inntaket av det andre? Lavkarbo vil aldri bli aktuelt for meg, jeg er skeptisk til inntak av så mye fett når jeg ikke beveger meg. Burde kanskje ikke spise voldsomme mengder proteiner heller? Nå er det sånn at jeg aner jo ikke om jeg ha ME, og ikke har jeg pugget noen symptomliste. Men jeg skal snart sette meg ned og liste opp mine egne for å høre med dere andre her :-)

Zissy
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Zissy » Wed May 21, 2014 08:00

Hei!
nå er det sånn at kroppen vår trenger ikke inntak av sukker, den greier seg på det som er i kroppen vår. Og når det gjelder lavkarbo så behøver man ikke spise fett. Man kan spise grønnsaker, rent kjøtt og fisk og fugl selvfølgelig. Og så er det kommer mange fine ferdigposer som er til å bake boller og brød som er lavkarbo. Selv så har jeg kjøpt mandelmel og bakt både paier og annet med. Det syntes jeg er godt. Og så har man jo kyllingfile osv å lage mye godt av.
Det er ikke slik at man skal stappe i seg fett.
Men egg og bacon til frokost hvis du vil.

Jeg gikk på lavkarbo i flere mnd og ble nesten frisk, men så måtte jeg ta en pause for desverre ble trangen etter noe annat for stor.
"Bivirkningen" (som absloutt ikke var meg imot) var at jeg gikk ned 14 kg. Men det jeg begynte å spise da var en light variant av lavkarbo. Jeg spiste litt ris ved siden av maten og så spiste jeg knekkebrød.

Når det gjelder alkohol så er desverre ikke det lavkarbo, men jeg syntes at livet blir for trist hvis jeg ikke kan kose med med vin i helgen, øl er ikke noe for meg da jeg flyr på do i ett sett.
Så selv om jeg gikk på lavkarbo unnet jeg med vin i helgen. :D

Lucir
Husvarm
Husvarm

Post by Lucir » Wed May 21, 2014 12:15

Jeg trodde grønnsaker var fy fy :-) Er ikke helt sikker på det du sier om at vi har det vi trenger av glukose i kroppen, men jeg tror grønnsakene skal fikse den delen. Jeg skal nok tenke grundig igjennom dette før jeg prøver, men det er fint å ha i bakhodet! Når det gjelder alkohol er problemet at jeg blir syk av det, jeg savner virkelig øl! :-)

Zissy
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Zissy » Fri May 23, 2014 09:47

det er barebramedgrønnsakernår man spiser lavkarbo, men ikke de som er under jorda ! Det er fint at du vil tenke på det ialefall, og kanskje prøve deg litt frem og se om det hjelper på formen. Det er ialefall verd et forsøk syntes jeg. :D

Zissy
Er av og til innom
Er av og til innom

Post by Zissy » Tue May 27, 2014 07:29

Jeg fikk det bevist i dag igjen: i går spiste jeg is, og i dag er jeg syk. Rett ut på sofaen. Vondt i hele kroppen, null energi, griner uten grunn, deppa, musklene i ansiktet trekker seg sammen så det ser ut somm om jeg har fått slag (de som ser meg med dette for første gan tror at jeg har fått slag). Alle muskler verker. Alt dette viste jg igår da jeg hadde en fin dag,alikevel måtte jeg ha is.
nå er det nok sukkerholdig mat for meg, bare vanlig mat med misnt smulgi sukker. da blir jeg bra igjen , ialefall så godt som det lar seg gjøre, om noen dager.

Det hadde vært morsomt å høre om andre har erfaringer mht den maten de spiser, om de føler seg bedre /værre med hensyn hva de spiser.

Andre med innspill/erfaringer?

Post Reply