Hvordan var dere som barn/unge

Stedet for å dele og drøfte interessante teorier omkring ME-gåten.

Moderators: Lennie, Tina

Blebjo
Fast plass
Fast plass

Re: Hvordan var dere som barn/unge

Post by Blebjo » Mon Dec 12, 2011 12:43

Aktiv og fornøyd frem til jeg ble syk rundt 12 års alder.
[url=http://hjemmeistua.wordpress.com/]Hjemmeistua sin blogg![/url] PS: Bruk kun "hjemmeistua" navnet der, ikke nick.

Pita
Stamgjest
Stamgjest

Post by Pita » Mon Dec 12, 2011 13:47

Jeg var alltid flink til å stå opp selv om jeg var stuptrøtt om morgenene. Jeg sovnet ofte seint, men kom meg opp og på skolen. Hadde kanskje litt mer fravær enn normalen fordi jeg ofte følte meg så trøtt og syk da jeg stod opp.
Jeg drev ikke med noe idrett, og jeg husker jeg ble ofte veldig dårlig om vi hadde hatt en hard gymtime, med hodepine og kvalme. Jeg var i helt grei form siden jeg var ute og lekte mye (helt opp til ungdomsskolealder, da ble jeg mer stillesittende), men tålte altså dårlig å presse meg.
Siden jeg var 4-5 år var jeg mye plaget med neglerotbetennelse i stortærne. Opp gjennom årene har jeg måtte operere 5-6 ganger i hver tå, etter neglen ble trekt ut vokste den bare inn i huden igjen. Etter jeg begynte på vgs var jeg mye plaget med forkjølelser og halsbetennelser, før jeg ble syk ikke lenge etter 18-årsdagen.

Føler ikke at jeg var en syk unge, men jeg kjenner meg ikke helt igjen i ''snill pike''-stempelet ME-pasienter har fått. Jeg har alltid vært en under achiever ;)

dropinpoet
Husvarm
Husvarm

Post by dropinpoet » Tue Dec 13, 2011 00:56

Var mye syk som barn. Opererte 10 ganger før jeg ble 10 år, ble kalt en øre-nese-hals unge..
Men M.E symptomene begynte i 13 års alderen. Og har da svingt litt opp og ned, fra mild, til moderat og nå til en alvorlig grad..
På ungdomsskolen hadde jeg mye fravær, men jobbet veldig mye og sleit meg nok mye ut pga det.
Men ellers var jeg glad som barn og var veldig sosial.
Begynte å trene mye som 13 åring og ble vegetarianer og sleit litt med spiseforstyrrelser, så etter det kom symptomene luskende..
Og forsvant ikke ;)

hjerter
Rotfast
Rotfast

Post by hjerter » Tue Dec 13, 2011 12:51

dropinpoet wrote: Begynte å trene mye som 13 åring og ble vegetarianer og sleit litt med spiseforstyrrelser, så etter det kom symptomene luskende..
Og forsvant ikke ;)
Den der kjente jeg igjen :shock:
Tenk at det er 3 år siden jeg ble medlem her og fremdeles kriger mot de samme symptomene...

drømmer
Har mange innlegg
Har mange innlegg

Post by drømmer » Tue Dec 13, 2011 23:04

Jeg var helt frisk som barn og ung. Bortsett fra de vanlige barnesykdommene og en mandeloperasjon da jeg var 5.
drømmer

TaleAfrika
Stamgjest
Stamgjest

Post by TaleAfrika » Fri Dec 16, 2011 00:00

Jeg var skoleflink og skoleglad, og aktiv med venner. Ikke noe spesielt med problemer i forhold til søvn (gikk en del i søvne, og hadde litt mareritt en periode, men det er også det foruten å ikke klare å sovne natt til julaften og bursdag :P ), og ikke egentlig noen problemer utover det. Bare vanlig influensa, feber, vannkopper og sånt. Riktignok frem til jeg ble sjuk som 14åring.. så igrunnen er jeg blitt frarøvet en del av barndommen min (hvis man regner den som fra 0-18).
~ Fremfor alt må menneskene lære å elske livet. -Fjodor Dostojevskij

Hilsner og klemmer fra Tale :)

xatiramx
Husvarm
Husvarm

Post by xatiramx » Sat Mar 03, 2012 05:33

jeg var altid trett om morgenen.
når jeg hadde skolefri kunne jeg godt sove til både 12 og 2 på formidagen.
jeg gledet meg hver eneste dag til helgene og ferien hvor jeg kunne få sove mye.

da (som nå) "våkner jeg mer opp på ettermiddagen, og var ellers mye ute og lekte med andre. men generelt en rolig unge som litke å lese mye.
jeg vet ikke om jeg ofte foretrakk bøker fremfor venner fordi jeg var sliten, eller fordi jeg rett og slet bare litke å lese.

men jeg vet jeg klaget mye til foreldrene på at jeg var trett og sliten hele tiden. hadde de tatt det alvorig da hadde jeg kanskje sluttet alt dette styret nå,...

vips
Bofast
Bofast

Post by vips » Sat Mar 03, 2012 12:34

Jeg var veldig aktiv i idrett og skoleflink. Hadde bare en sykedag hele grunnskolen. Men kan huske jeg hadde voksesmerter en stund. De to første årene på videregående trente jeg veldig mye, men jeg husker at jeg til slutt ble veldig sliten og måtte alltid sove på ettermiddagen. Rekorden min var seks timer. Så fikk jeg en kjemptøff tid der jeg ikke hadde det greit. Jeg var også fryktelig utmattet en stund og at jeg brukte dobbelt så lang tid på å gå til skolen. Husker jeg prøvde å komme i gang igjen med trening, men det var for slitsomt. Har i ettertid lurt på om det hadde noe med ME å gjøre, ikke bare depresjon. Slet også mye med beinhinnebetennelse og periodevise invalidiserende ryggsmerter. B-menneske, men kom meg alltid tidlig opp når jeg måtte.

Sofie84

Post by Sofie84 » Sun Mar 09, 2014 13:37

Angst og søvnproblemer fra jeg var 3 år. Mye utmattelse de neste årene, og astma etter hvert. Halsbetennelser flere ganger i året fram til 10 år. Søvnproblemene er der fortsatt, er 29 nå. Jeg var nok det de kalte svakelig barn før i tiden. Tok også etter hvert på meg et unødvendig ansvar for alkoholiker-far, og med årene gikk jeg inn for å stille opp for alt og alle 110%. Smellen kom med depresjon rundt 20 år, da forsvant de fleste når jeg trengte dem. De siste 10 årene har alt gått nedover, men jeg tar i hvert fall vare på meg selv og ikke bare andre :-)

Princessa
Stamgjest
Stamgjest

Post by Princessa » Sat Jul 11, 2015 12:34

Jeg var vel ganske normal helt til jeg var 5 år. Da jeg var 5 år fikk jeg hjernehinne betennelse og var noen minutter fra å dø. Etter hjernehinnebetennelsen var jeg sliten og orket ikke så mye som andre barn. Ble sliten av å ha for mange rundt meg pga av støy og lignende. Likte best å være med rolige barn og helst en om gangen. Var ellers rolig og grei, som ikke fant på rampestreker. Likte mest rolige aktiviteter. Var ofte vanskelig å konsentrere seg på skolen pga at jeg var sliten.
Hadde en del problemer med magesmerter, feber, hodesmerter og kvalme som bare økte etter hvert som årene gikk. Fra tenårene hadde jeg disse symptomene daglig.

Jeg leste at andre også hadde hjernehinnebetennelse da de var barn, har alltid tenkt at det må ha en sammenheng med ME.
Tro, håp og kjærlighet. <3

hufsamor
Groddfast
Groddfast

Post by hufsamor » Sat Jul 11, 2015 15:45

Jeg var vel egentlig sprek som barn, høyest i tretoppen og en av de raskeste på 60 meter'n.
Slitenheten startet i ti årsalderen, med puberteten som jeg fikk tidlig.
Siden har jeg nok vært den jeg kjenner med størst søvn behov, og behov for å være alene og hente meg inn.

Post Reply