Teorien at lavt oksygen-nivå i cellene kan være årsak til ME

Stedet for å dele og drøfte interessante teorier omkring ME-gåten.

Moderators: Lennie, Tina

Era
Husvarm
Husvarm

Re: Teorien at lavt oksygen-nivå i cellene kan være årsak ti

Post by Era » Wed May 29, 2013 18:00

Shaday wrote:Dette var veldig innviklet, men lurer på om den som startet denne tråden kan tolke noen resultater på en test jeg tok for noen år siden på en Alternativ-messe. Testen ble utført på en EIS-maskin

Estimation of interstital oxidative stress
ONOOH Values=0 Norms N<=20
NO Values=0 Norms N<=20
H2O2 Values=40 Norms N<=
20
O2- Values=30 Norms N<=20
OH- Values=0 Norms N<=20

Estimation of interstital gases assessment
pH Values=7,54 Norms 7.29>N<7.37
HCO3- Values=49.20 Norms 22>N<26 Units mEq/I
PCO2 Values 59.80 Norms 41 >N<51 Units mmHg
(H+) Values =29.12 Norms 42.6>N<51.3 Units nM/L
SBE Values 25.00 Norms -2>N<+2

Jeg fikk ikke så mye forklaringer den gangen, han som utførte testen var mer interessert i å selge meg en rekke vitamintilskudd (som jeg kjøpte, ble ikke noe bedre av det :? )
Beklager, ingen anelse om hva en EIS-maskin er, og er som sagt ikke noen lege. Var det en slags pustemaskin? Uansett, ta testen jeg har beskrevet i første posten. Pass på at du gjør den riktig. Deretter kan du sammenligne resultatet ditt med tabellen under for å sjekke ditt CO2-nivå i blodet. Testen er så klart ikke 100% nøyaktig, men den gir den veldig god indikasjon om du gjør den helt riktig. Hvis det er ting som er uklart ang. testen så spørr.
Last edited by Era on Wed May 29, 2013 18:04, edited 1 time in total.

Shaday
Stamgjest
Stamgjest

Post by Shaday » Wed May 29, 2013 18:04

Hei, nei det var ingen pustemaskin.

Jeg satt barbent med føttene på noe metall hadde også hendene på noe metall, og det var festet noen elektroder til føtter og hender som førte inn i maskinene, og i løpet av 3 minutter skulle den finne ut alt som feilte meg :)

Er nysgjerrig av natur og testen kostet ikke så mye å utføre, det de tjener på er jo alt de kan prakke på folk av kosttilskudd og der er jeg lettlurt dessverre.

Shaday
Stamgjest
Stamgjest

Post by Shaday » Wed May 29, 2013 18:14

Glemte en ting, det står en forklaring under men den er på engelsk så jeg skjønte ikke så mye av den:

Severe metabolic alkalosis and respiratory acidosis, typical of partial compensation of a metabolic disorder

Era
Husvarm
Husvarm

Post by Era » Wed May 29, 2013 20:36

Shaday wrote:Glemte en ting, det står en forklaring under men den er på engelsk så jeg skjønte ikke så mye av den:

Severe metabolic alkalosis and respiratory acidosis, typical of partial compensation of a metabolic disorder
Nå er jeg på dypt vann, men alkalosis betyr hovedsakelig at PH er for høy, mens acidosis betyr at PH er for lav. Hvordan de kan måle PH-verdien i respirasjonen din gjennom elektroder på føttene forstår jeg ingenting av. CO2 er en syre, og lavt CO2 vil føre til "alkalosis" i blodet, altså høyere PH enn noormalt. Med andre ord, lav CO2 i blodet kan muligens føre til metabolic alkalosis (høy PH i kroppsvev), men som sagt jeg er på dypt vann her. Har ikke noe kjennskap til det du spørr om, så vil ikke uttale meg om noe jeg ikke kan.

melina
Stamgjest
Stamgjest

Post by melina » Wed May 29, 2013 21:05

Shaday wrote:Glemte en ting, det står en forklaring under men den er på engelsk så jeg skjønte ikke så mye av den:

Du får nok en del treff om du googler, men det høres selvmotsigende ut.
Poenget er at du har en metabolic disorder = stoffskifteforstyrrelse.

Syre/base-balansen i kroppen er essensiell lære for leger og annet helsepersonell,
og har nettopp med utskifting av CO2 og O2 mellom blod og celler å gjøre. Når
stoffskifteforstyrrelsen er respiratorisk betyr det at åndedrettet / pusten er årsak.

Du kan google "syre base balanse" også, og få masse lesestoff.

Kort sagt så trengs CO2 i en viss mengde for at blodet skal kunne utlevere oksygen
til cellene. Vi har ikke bruk for oksygen i blodet, blodet er et transportmiddel. Så
det hjelper ikke å ha god oksygenmetning i blodet, oksygenet må også kunne fraktes
over i cellene. Har man ikke nok CO2 til dette vil man få oksygenmangel i kroppens
celler - deriblant hjerne - og diagnosen heter hypocapni. Symptomene er beskrevet
godt i denne tråden. :sol:

(Korrigér meg om oppsummeringen her ble feil!)

Shaday
Stamgjest
Stamgjest

Post by Shaday » Wed May 29, 2013 21:24

Ja jeg skjønte ikke så mye med den testen på EIS, har aldri gitt noen papirer til legen heller, da de fleste nok bare ville ledd. Dette går jo under kvantemedisin, og de fleste leger kan jo ikke se lenger enn sin egen nesetipp og gud nåde den som hevder noe som ikke står i deres bøker :P

Dette ble en liten avsporing, men hvis man skal stole på denne testen (selv om den er selvmotsigende) typer det på at jeg har lavt oksygen-nivå i mine celler?

Har hatt problemer med pusten i mange år før jeg ble syk også, men jeg har normal spirometri. Faktisk er den over gjenomsnittet også. Målte også for moro skyld oksygenmetning i blodet for en del år siden. Tror det var Røde kors eller noe lignende som stod på torvet med en maskin, hvor de satte en klype på en finger og testet oksygenmetningen.

Jeg hadde 100% !! Og jeg røyker i tillegg, 20 sigaretter om dagen, så ingen skjønner hvordan jeg kan ha så god spirometri. Men at jeg fort blir andpusten og må hive etter pusten av og til forklarte legen min meg at det ikke var mine lunger som var problemet men hjertet mitt som ikke klarer å sende nok oksygen rundt i kroppen min.

Og den eneste måten er jo å øke hjertets kapasitet men da må man jo trene slik at man får pulsstigning, noe min kropp ikke takler, da blir jeg dårligere.

Era
Husvarm
Husvarm

Post by Era » Wed May 29, 2013 21:41

Damn Melina noen har studert de siste dagene ser jeg :P Viktig å få med at CO2 er den viktigste vasodialatoren (utvider blodårene). For hver 1mmHg mindre CO2 i blodet, minkes blodgjennomstrømningen til hjernen med 2% som følge av vasoconstriction. Har man da 10s CP, tilsvarer det omtrent 28 mmHg CO2. Normalen er 40 mmHg, så da har man potensielt 24% dårligere cerebral blodgjennomstrømining.

Shaday, det finnes en mye mer presis og konkret test du kan gjøre akkurat nå som sjekker oksygeneringen av cellene dine. Les om celle-oksygen testen i hovedposten min, gjør den akkurat slik som står beskrevet, og sammenlign resultatet i Buteyko's tabell.

Onkelen min er stor røyker, det samme er faren min. Begge har langt over snittet resultat på lungefunksjonprøver (spirometetri), og de er like forbauset som deg. Maksimal lungefunksjon har ofte ingenting med lavt O2 på cellenivå og gjøre, når vi er i hvile trengs kun en brøkdel av lungens fulle kapasitet. Jeg har tall på det, men orker ikke finne det fram nå :P.

Oppdaterer forresten hovedposten daglig, så det er bare å sjekke den igjen for ny informasjon nå og da.

melina
Stamgjest
Stamgjest

Post by melina » Thu May 30, 2013 18:16

Era wrote:Damn Melina noen har studert de siste dagene ser jeg :P
Hehe, forsåvidt :-) Har gått 4 år høgskole med bortimot sykepleiepensum, men det er 10 år siden nå.
Er stolt over at gammel kunnskap så smått vekkes til live - hodet kan faktisk brukes! ;-)

Nå har jeg pustet overfladisk så godt jeg kunne siden jeg leste tråden første gang. Det er sikkert
ikke nok til å få noen effekt på lengre sikt er jeg redd, jeg kan f.eks ikke å unngå å sove på ryggen.
Sove på magen tar knekken på nakken min og sove på siden er ubehagelig med knær og legger som
gnager mot hverandre.....

Era
Husvarm
Husvarm

Post by Era » Thu May 30, 2013 19:05

det aller viktigste man kan gjøre, hvis man ikke skal gå "all in", er å puste med nesen 24/7, lære seg å puste med diafragma 24/7 og gjøre buteyko reduced breathing øvelsen. Å måle CP med en gang man våkner og ligger i senga er en god måte å se om man har fremgang. har du prøvd å fjerne puta når du sover på magen? hvis senga de er veldig myk er det også ubehagelig å sove på magen, de anbefaler å sove på hard seng.

Lois
Fast plass
Fast plass

Post by Lois » Fri May 31, 2013 16:46

Ang pustemønster...la merke til at min man har et helt annet pustemønster enn meg..feks om kvelden hører jeg på pusten hans...ganske raske, og mange innpust og utpust, han puster ikke så dypt, mens jeg har mindre, og mye roligere pust, og litt dypere pust, men ikke veldig dype...kunne dratt inn mye mer om jeg hadde villet. Aner ikke hva det betyr ..og hva er best ? Prøvde å følge hans tempo en stund, men det føltes ikke bra....DET føltes som hyperventilering for meg...det der... ;)

Era
Husvarm
Husvarm

Post by Era » Fri May 31, 2013 17:05

Lois wrote:Ang pustemønster...la merke til at min man har et helt annet pustemønster enn meg..feks om kvelden hører jeg på pusten hans...ganske raske, og mange innpust og utpust, han puster ikke så dypt, mens jeg har mindre, og mye roligere pust, og litt dypere pust, men ikke veldig dype...kunne dratt inn mye mer om jeg hadde villet. Aner ikke hva det betyr ..og hva er best ? Prøvde å følge hans tempo en stund, men det føltes ikke bra....DET føltes som hyperventilering for meg...det der... ;)
Vanskelig å si hva som er "best", siden ingen av delene er bra.

Pustemønsteret til en normal, frisk person i hvile er 1.5-2s inn, 2s ut, og 2s automatisk pause. Dvs ca 6s mellom hvert pust. Du kan observere noen du kjenner som du vet har veldig god helse.
Image
"Normal" på denne illustrasjonen er nok mer de som har "super helse", men en normal person har samme mønster bare litt hurtigere frekvens.

Det er ingen vits å prøve å kopiere et normalt pustemønter, du vil bare puste dypere. Den eneste måten å endre sitt ubevisste pustemønster på, er å vende nervesystemet til høyere verdier av CO2. Akkurat som en bil over tid kjører på seg feil spissing (vinkelen på forjulene) og må kalibreres, kan nervesystemet over tid vende seg til feil CO2-nivå som følge av f.eks langvarig stress, sykdom etc (som fører til overpusting = lavere CO2). Man må da "kalibrere" nervesystemet til riktig CO2-nivå.

Den mest brukte øvelsen, er reduced breathing (RB), men det er ikke den mest effektve metoden. Det finnes enkle apparater som er mye mer effektive for folk med lav CP, de står beskrevet i hovedposten.

Slik gjør du RB: Image
Sitt helt i ro, og innhaler litt mindre enn du vanligvis gjør. Gjør dette for hvert innpust, og slapp helt av i alle musklene når du puster ut. Utpust skal være en konsekvens av at alle muskler slapper av. Målet med øvelsen er å opprettholde lett lufthunger over en lengre periode. Hvis du er for ivrig og puster for lite (f eks 50% mindre enn vanlig) vil kroppen ta over og begynne å puste dypt. En god økt kan vare i 5-15m. For personer med CP < 20, vil pustefrekvensen alltid øke under RB, men det er helt normalt og så lenge du har lett lufthunger spiller det ingen rolle.

Tegn på at du har gjort øvelsen riktig:
Din CP (res av celleoksygen testen) er høyere enn før økten
Du føler du blir varm i føtter og hender 1-3m ut i økten.
Noen kjenner nesen klarner opp. Man blir litt fuktig i nesen.
Lavere puls, rundt 2 slag/min mindre enn før økten.

Era
Husvarm
Husvarm

Post by Era » Fri May 31, 2013 19:31

http://www.positivehealth.com/article/a ... on-dioxide fin artikkel om Buteyko. Et utrag fra et intervju med Buteyko, som forklarer det samme som jeg har forklart her med CO2 og evolusjon, hvordan kroniske sykdommer er forårsaket av lav CO2 osv. Også et eksempel med en kvinne som ble diagnotisert kronisk utmattelses syndrom, og ble frisk på 6 måneder ved hjelp av Buteyko-metoden.

Post Reply