Patent Foramen Ovales (PFO) and Chronic Fatigue Syndrome

Stedet for å dele og drøfte interessante teorier omkring ME-gåten.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
Berit
Husvarm
Husvarm

Patent Foramen Ovales (PFO) and Chronic Fatigue Syndrome

Post by Berit » Mon Jun 03, 2013 22:06

Hei,
Det er mulig at dette har vært omtalt i forumet tidligere, men synes dette er såpass interessant at jeg tar sjansen.

Paul Cheney, som har forsket på CFS i mange år har en teori om at CFS-rammede kan lide av Patent Foramen Ovales, eller på godt norsk
"hull i hjertet". http://www.lhl.no/leve-med-sykdom-/a-le ... i-hjertet/

Her er en link til Niki Gratrix' blog som omtaler emnet. "PFO can explain why people with chronic and environmental illness are both fatigued and develop global allergies and sensitivities".

http://www.nikigratrixblog.com/?p=496

Vi tar og har tatt alle mulige tester, så hvorfor ikke be om en grundig hjertetest...

badeand
Fast plass
Fast plass

Re: Patent Foramen Ovales (PFO) and Chronic Fatigue Syndrome

Post by badeand » Tue Jun 04, 2013 13:09

Men vil man ikke oppdage dette ved en vanlig ultralyd av hjertet? Som tross alt de fleste som har ME-diagnose har tatt i utredningen? Per definisjon er dette en annen sykdom som må utelukkes før man kan diagnostisere ME.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Berit
Husvarm
Husvarm

Post by Berit » Tue Jun 04, 2013 23:38

badeand wrote:Men vil man ikke oppdage dette ved en vanlig ultralyd av hjertet? Som tross alt de fleste som har ME-diagnose har tatt i utredningen? Per definisjon er dette en annen sykdom som må utelukkes før man kan diagnostisere ME.
Mange her på forumet har ingen diagnose, men utallige plager, og er på søking etter en diagnose. Jeg var forøvrig ikke klar over at en "vanlig" ultralyd av hjertet var en del av utredningen for ME.

badeand
Fast plass
Fast plass

Post by badeand » Wed Jun 05, 2013 11:41

Ikke hvis man får diagnose hos allmennlege, men hvis man utredes på sykehus tror jeg de fleste tar ultralyd av hjertet. Det er en rask undersøkelse som alle vanlige sykehus har muligheten til å gjøre.
Om meg: syk, ikke ME-diagnose.
Mye friskere nå enn da jeg registrerte meg. :)

Stjernøye
Moderator

Post by Stjernøye » Wed Jun 05, 2013 11:58

Jeg har ikke fått det og jeg ble utredet på ME-senteret på Ullevål..
Musikkjournalist og fotograf. Sånn når verden tillater det :)
HOPE = Hold On Pain Ends
Bloggen min

Berit
Husvarm
Husvarm

Post by Berit » Wed Jun 05, 2013 15:05

Jeg er bare bekymret for den elendige formen jeg har, vi har en trapp mellom 1 og 2 etg med 11 trinn. Jeg må ha pause midt i trappa. Prøvde å luke/fjerne løv fra et bed, da sitter man jo på huk. Jeg mistet all luft antagelig fordi magen kom i press, og reiste meg opp. Da deiset jeg i bakken. Jeg har ekstremt lavt blodtrykk, det skal sies.

Min mormor hadde "hull i hjertet" (har forstått det slik at det er lekkasje mellom venstre og høyre hjertekammer) og døde av det. Min mor døde av et massivt hjerteinfarkt, kun 66 år gammel. Det ble aldri påvist noe som helst med hennes hjerte forut for dette, men hun hadde jo ikke bedt om noen undersøkelse. Hun var bare bleik og kortpustet, og plutselig en dag sa det bare pang.

Jeg tror jeg skal be om ultralyd av hjertet nå. For det sees vel på ultralyd?

Era
Husvarm
Husvarm

Post by Era » Fri Jun 07, 2013 22:52

man bruker som regel ekkokardiografi for å undersøke om man har hull i hjertet. har lest at det er ganske vanlig. alle er født med hull i hjertet, men det lukkes når man blir født (eller før, usikker). hos noen forblir det åpent. hvis det er et "stort" hull kan legen høre det med et stetoskop.

Post Reply