Slik blir vi lurt av borreliabakterien.

Stedet for å dele og drøfte interessante teorier omkring ME-gåten.

Moderators: Lennie, Tina

Gjest

Re: Slik blir vi lurt av borreliabakterien.

Post by Gjest » Tue May 01, 2012 22:46

Så fint, måneskinn! Håper bedringen bare fortsetter og fortsetter... :-)

Rebekka
Husvarm
Husvarm

Post by Rebekka » Sat Jun 30, 2012 01:37

Hei måneskinn.

Ja, jeg bor også langt nord i landet, og har gått til behandling via prøver jeg har sendt inn og telefonkonsultasjoner.

Siste medisin jeg fikk har hjulpet meg mye og heter Fazigyn. Kjenner jeg nu er begynt å friskne til, men ikke helt i mål enda jeg heller.

Skal nu ta ny cd 57 for å se om behandlingen går fremover. Bruker i tillegg mye kosttilskudd, og har kuttet ut nesten alt sukker og hvetemel og svinekjøtt. Men kaffen har jeg ikke klart og kutte ut.

Har hørt om andre som har gått 2 år kontinuerlig på medisin og kom i mål....er helt friske nu og lever som før. Det er jo målet, så får en bare tygge piller en stund til.

Hvis jeg ikke nu får framgang snart skal jeg prøve iv., men det er skrekkelig dyrt.....men har jo klart og spare.

Men syns det er et svik av norsk helsevesen og frasi seg sitt ansvar for denne sykdommen. Rene mobbingen - og jeg har vurdert og gå til sak!!!

silhje
Ny bruker
Ny bruker

Post by silhje » Sun Jul 08, 2012 23:11

Nå har jeg en lengre periode lest og lest og lest, ja nærmest slukt alt det som er skrevet på dette forumet. Og jeg kjenner at spørsmålene sitter løst hos meg, altså.... Kanskje noen vil svare?

Jeg er, etter det legen mener, utbrent, og har siste halvannet året tilbragt dagene liggende på sofaen. Har vært lite utenfor døren, og presser jeg meg det aller minste får jeg noen veldig dårlige dager i etterkant. Jeg hanglet et par, tre år forut for 2 lungebetennelser 2010, den ene med innleggelse. Etter det har jeg vært utenfor det gode selskap. Så skal det legges til at jeg i sikkert 20 år har hatt masse merkelige og vikarierende symptomer. Men skjøtte jobb, hus og barn. Eksempel: Nevrologske utfall(eksempelvis kunne jeg ikke med fingrene kjenne om tøyet i tørketrommel var tørt, men måtte ta det opp til kinnet for å kjenne. Flere hudpartier som er numne, og som først er innledet av nåleregn/intense kriblinger. Muskelkramper, leamus flere steder samtidig, stikking/prkking/brenning i huden. Vært til nevrolog 2 x, men ikke noe kan påvises. I peroder har jeg én iskald fot, tidligere var kulden i begge legger og føtter. Vinterstid stakk jeg dem/lirka dem da inn i en gammeldags radiator med plass for en fot i hvert hulrom. Fikk allikevel aldri varmen inn i føttene, bare huden fikk varme. ). Så var jeg iflere og lange perioder plaget med et merkelig trykk i hodet(ikke hodepine). Da det debuterte kjentes det som det sto en stål-klo midt oppe og inni hodet, og som roterte. I samme periode opplevde jeg også en slags synsforsstyrrelse - som bare gav seg til kjenne når jeg kjørte bil. Som å manøvrere etter bakspeilet .... Vanskelig å forklare på en forståelig måte. I tillegg hadde jeg i lange perioder der jeg bare måtte sove - der og da(ikke like enkelt på jobb), for trøttheten var overveldene. I perioder mye muskelverk, og fikk i sin tid diagnosen Fibromyalgi av reumatolog. Andre symptomer har kommet og gått, og har brukt store summer på helsa mi(eller mangelen på sådan). Masse alternativ behandling, som homeøpati, kinesiologi, soneterapi, urteterapi, mineral/vitamin-justering, levde som vegetarianer i mang år også.

Før inntreden av alt dette vanviddet hadde jeg blitt bitt av flått, flere ganger. Ferierte mye i Vestfold, der det er mye flått. Tok en test noe senere, og legen sa den gang at ja da, du har vært eksponert for Borrelia, men ikke noe aktiv infeksjon. Den gang slo jeg meg til ro med svaret, for leger vet jo best.......

Fikk så testet meg via Ausburg, og jeg hadde kun IgG-utslag på Borrelia, TWAR(clamyda phneumoni) og cytoplasma, som betyr at jeg har vært eksponert for dem - at de har vært aktivt tilstede - , men at kroppen holder dem i sjakk?? Har utkonkurrert dem??. Så er spørsmålet: Etter hva jeg har forstår etter å ha lest meg opp her inne, så forsvinner ikke Borreliabakterien av seg selv, når den først har kommet inn i organismen. Er det en rett forståelse?

Belive
Husvarm
Husvarm

Post by Belive » Sat Oct 20, 2012 15:01

Hei!

Jeg har nettopp vært hos NBS og testet for borrelia.
De mente der at jeg ikke hadde borreliose, men hadde høye IGG verdier på Chlamydia (twar).
Dette sett i sammenheng med en CD57 på 56 (haha) pluss mitt symptomsbilde ga meg diagnosen kronisk twar.

Så nå er jeg satt på langvarig antibiotikabehandling med doxy, azitromax og flagyl. Håpet om å bli frisk er igjen sterkt!

terry
Stamgjest
Stamgjest

Post by terry » Fri May 10, 2013 20:44

Hvordan går det Belive? Hjelper det med antibiotikaen?

Lurer på om jeg kanskje skal ta kontakt med NBS for å se om jeg kan ha Borreliose.
Har sett prisene på hjemmesiden deres men jeg lurte på om man har denne sykdommen hvor mye må man regne med å betale for antibiotikaen, sånn ca i mnd. Noen som vet?
Det står kanskje andre plasser her men jeg har ikke hode for lesing for tiden.
Hvert snøflak faller der det skal! -Buddha-

Gjest

Post by Gjest » Fri May 10, 2013 21:48

terry wrote:Hvordan går det Belive? Hjelper det med antibiotikaen?

Lurer på om jeg kanskje skal ta kontakt med NBS for å se om jeg kan ha Borreliose.
Har sett prisene på hjemmesiden deres men jeg lurte på om man har denne sykdommen hvor mye må man regne med å betale for antibiotikaen, sånn ca i mnd. Noen som vet?
Det står kanskje andre plasser her men jeg har ikke hode for lesing for tiden.
Er i samme situasjon selv....jeg skal klare første time og nødvendige prøver for borrelia og co-infeksjoner......men har jo ikke råd til behandlinger etterpå. Men uansett.....da får jeg ihvertfall bekreftet/avkreftet om det ER borrelia eller ikke.

jeg lurer også...hvor mye pr måned?

Rebekka
Husvarm
Husvarm

Post by Rebekka » Fri Jul 12, 2013 22:27

silhje; jeg syns du skal komme deg under behandling så fort som mulig. Joda, så lenge immunforsvaret er oppe, kan det holde sykdommen sånn noenlunde i sjakk. Men mens tiden går og sykdommen ligger latent, ( for er den kommet i kroppen forsvinner den ikke uten behandling) bryter den ned immunforsvaret ditt, og en dag kroppen er sliten av en annen infeksjon, f.eks. forkjølelse - kan sykdommen gå skikkelig til angrep. Jeg kjenner igjen de fleste symptomene, og uten behandling hadde jeg neppe blitt bedre. Nå er det jo snart ett år siden du skrev her inne, så kanskje du har fått hjelp i mellomtiden?? Så hvordan går det egentlig med deg nå!??? :P

silhje
Ny bruker
Ny bruker

Post by silhje » Tue Jun 10, 2014 12:15

Rebekka: Har ikke vært innom siden her på over ett år, derfor veldig sen tilbakemelding. Men altså: Jeg hadde ingen effekt av 12-ukers trippel-antibiotika-kur. Også gått på stadig tilpasset mineral-kur, uten effekt. Heller ingen effekt av ulike kosttilskudd rekvirert fra Strømmen. Så det er ikke akkurat halleluja-stemning i heimen! Takk for svaret ditt forresten! :)

Post Reply