ME-forum

Møteplass for mennesker som har Myalgisk Encefalopati, deres pårørende og andre interesserte.
Dato/klokkeslett: Fre Okt 31, 2014 21:28

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn Nov 04, 2012 23:06 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Er denne artikkelen postet her på forumet tidligere ?

"Terje Alræk ved Nasjonalt Forskningssenter innen Komplementær og Alternativ Medisin (NAFKAM) i Tromsø, har sammen med forskere fra Korea Institute of Oriental Medicine og Beijing University of Chinese Medicine, gjennomgått 26 randomiserte, kontrollerte studier med til sammen 3.273 deltakere, som har forsøkt alternativ behandling for kronisk utmattelsessyndrom. "

http://www.alternativ.no/art/?id=594

Nå er det noen innen min familie som legger enormt press på meg om alternativ behandling. Og da spesielt kinesiologi, men også LP og annet alternativt. Det er vondt og opprivende og jeg føler at jeg ikke blir trodd angående sykdommen min. Er jo bare å prøve å bli frisk, får jeg til svar. :himle:
Som om jeg IKKE ønsker å bli frisk..

(herlighet..jeg måtte inn for å endre den setningen. Klart jeg ønsker å bli frisk) :oops:

Sist endret av tante Sofie den Søn Nov 11, 2012 20:13, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: Tir Nov 06, 2012 10:32 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Ja, det er jo forsåvidt riktig at en må prøve å bli frisk, men det prøver vel de fleste vil jeg tro. Du kan jo få de til å spandere behandlingen på deg dersom de tror du skal bli frisk :D Men, du må jo ha troen selv også dersom slik behandling skal funke. LP er nok det jeg ville anbefalt, men det er et treningsprogram en må være dedikert til. Det har jeg gode erfaringer med, men ikke forvent noen mirakler som du leser om i avisen (ala frisk på 3 dager osv - det hører med til unntakene). LP er jo en form for aktivitets-avpasning og på samme måte som annen aktivitets-avpasning bør en over tid kunne oppnå forbedring med dette. Uansett er det ikke bortkastet. Det er mye annet tull en kan bruke penger på :D

Topp

InnleggSkrevet: Tir Nov 06, 2012 13:38 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Jeg tenker at det du i første om gang heller bør fokusere på, er å meste sykdommen. Nå er statestikken slik at kun 9% blir friske av ME. Det vil si at 91% ikke blir friske, og da er min tanke at man må lære seg å leve med sykdommen.

Mestringskurs på feks me klinikken kan være til god hjelp der.
Enig med sportyboy, få de til å betale behandlingen for deg.

Jeg har den tankegangen at alt er verdt å prøve så lenge det ikke kan skade meg. Jeg har selv brukt en del alternativbehandling, og har opplevd at blandt annet fotsone terapi har hjulpet veldig på mage problemer.

Topp

InnleggSkrevet: Ons Nov 07, 2012 21:04 
Avlogget
Fast plass
Fast plass

har ikke dette vært oppe i NRK sitt program.. om han fysikeren som så på helse????
Der var akupunktur og Kina et tema og grunnen til at tallene var så innmari positive, var at kinesiske forskere og myndigheter ikke var kritiske nok i sitt tallmatriale om de helbredende effekter akupunktur kan utrette.

Et tips fra meg; har vært utsatt for samme press... satte foten kontant ned da jeg sa følgende; jeg tar gjerne LP og homøpati visst dere betaler??
DA ble det stille og har aldri hørt noe mere til sånn mas...

Topp

InnleggSkrevet: Ons Nov 07, 2012 23:52 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Jeg sier bare, Gud hjelpe meg...!!!

Topp

InnleggSkrevet: Tor Nov 08, 2012 18:58 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

maja# skrev:
Jeg tenker at det du i første om gang heller bør fokusere på, er å meste sykdommen. Nå er statestikken slik at kun 9% blir friske av ME. Det vil si at 91% ikke blir friske, og da er min tanke at man må lære seg å leve med sykdommen.

Mestringskurs på feks me klinikken kan være til god hjelp der.
Enig med sportyboy, få de til å betale behandlingen for deg.

Jeg har den tankegangen at alt er verdt å prøve så lenge det ikke kan skade meg. Jeg har selv brukt en del alternativbehandling, og har opplevd at blandt annet fotsone terapi har hjulpet veldig på mage problemer.

Har du link til informasjon om hvor mange som blir friske? Leiter og leiter på nett og finner ingenting.

Topp

InnleggSkrevet: Fre Nov 09, 2012 19:22 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Statistikken over hvor mange som blir frisk av ME-diagnoser ligger på 9% i internasjonale oversikter. Dette innebærer altså at 91% av de som får denne diagnosen må leve med denne utmattelsestilstanden resten av livet. For meg er det en tanke som nesten ikke er til å begripe. Å ha det slik et helt liv må innebære en lidelse det ikke er mulig å forestille seg selv for meg som har opplevd det noen få år.
Statistikken sjokkerte meg da jeg forstod hvilken sykdom jeg hadde, ettersom jeg er blant de heldige 9%.

http://www.alternativ.no/art/artikkel.inc.php?id=702&print=yes

Det var ikke en veldig vitenskapelig artikkel, men de må jo ha fått tallene fra et sted (internasjonale oversikter). Mulig en må benytte en databaseoversikter for utlandet for å finne disse studiene. Den jobben startet jeg ikke på i dag :tob:

Topp

InnleggSkrevet: Fre Nov 09, 2012 21:12 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest

Jeg har fått god hjelp til å forbedre livskvaliteten av forskjellig type alternativ behandling som f.eks zoneterapi som gjør at jeg kan stå bedre på føttene i flere uker etterpå, akupressur som fjerner muskelknuter og dermed gir meg bedre bruk og mindre smerter i høyre arm, fysiopatmassasje som fjerner muskelknuter og slaggstoffer som hjelper kroppen på mange vis, letter smerter og gir bedre bevegelse.
Jeg har prøvd Kinesologi og akupunktur også, men ikke hatt noe som helst bedring av disse.

For å øke energi og få det bedre psykisk er det kosttilskudd og tilrettelegging av livet som hjelper, også jobbe med psyken for å akseptere sykdommen og det den fører med seg. Dette finnes det også mange alternative terapeuter osv som kan hjelpe deg med, f.eks jeg har fått god hjelp av en sjaman som drev med forskjellig type healing, en gang også av Snåsamannen når jeg var ungdom. Coatching kan også være noe, folk som er trent for å trene andre til å snu om tankegang.

Topp

InnleggSkrevet: Søn Nov 11, 2012 20:15 
Avlogget
Stamgjest
Stamgjest
Brukerens avatar

Ja, det er noe med dette å "ha troen" på alternativ behandling. Enten det er kinesiologi, Snåsamannen eller andre ikke-vitenskapelig metoder.
Jeg mangler dessverre denne "troen". Er skeptiker på min hals og synes ikke det er noe negativt i seg selv. Men omgitt av alternativtroende, kan det være en belastning jeg kan være foruten.

Topp

InnleggSkrevet: Man Nov 12, 2012 16:18 
Avlogget
Husvarm
Husvarm

Det er mulig å få det bedre med alternativ behandling, men jeg har til gode å lese noe forskning som beviser at det kurerer ME (basert på den vitenskapelige arbeidsmetode forståes). Det betyr ikke at jeg ikke ønsker å bli frisk.. Det er ingen i hele verden som har så lyst til at jeg skal bli frisk, som det jeg har.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: