føles som om vi blir umandiggjort

Tips om artikler, TV-program, websider.m.m.

Moderators: Lennie, Tina

Post Reply
sytpeis
Bofast
Bofast

føles som om vi blir umandiggjort

Post by sytpeis » Mon Dec 02, 2013 17:17

http://wWw.MalEtterNummer.No
I find out a lot about myself by sleeping. Dreams, they are who I am when I’m too tired to be me.

Fairytale
Fast plass
Fast plass

Re: føles som om vi blir umandiggjort

Post by Fairytale » Mon Dec 02, 2013 18:14

Så flott at de setter fokus på noe som jeg har kjent mye på som ung mann :tob:

terry
Stamgjest
Stamgjest

Post by terry » Mon Dec 02, 2013 19:06

Kjempeflott artikel :tob:
Hvert snøflak faller der det skal! -Buddha-

guttulf
Stamgjest
Stamgjest

Post by guttulf » Thu Dec 05, 2013 02:10

Tøft gjort, og viktig artikkel. Det er nok mange menn som skammer seg over å ha denne sykdommen, dessverre. Ser man på hvem som står frem i media og er aktive på nettet ser det ut til å være langt flere kvinner enn menn enn det tilfellet egentlig er. ME/CFS må være en av de mest "utøffe" sykdommene å få for en mann.

Jeg har flere ganger sett det at flere kvinner enn menn rammes brukes mot pasientene, som for at det liksom skal vise at det er en sykdom for "hysteriske kvinnfolk". Faktum er at det at flere kvinner enn menn rammes er et av de mest vanlige kjennetegnene en finner ved omtrent alle autoimmune sykdommer. Det er udiskutabelt og godt dokumentert.

Marianne86
Husvarm
Husvarm

Post by Marianne86 » Thu Dec 05, 2013 02:28

Er nok mange damer som skammer seg over å ha denne sykdommen også... Og mye av grunnen til det er nok at vi blir sett på av enkelte som "hysteriske kvinnfolk" som du så fint sier guttulf :)
Akkurat som mannfolka føler de blir umandiggjort, føler jeg at vi damene blir "ukvinneliggjort" også :P Og ikke det at vi skal være sterke og tøffe på samme måte som mannfolka, men det at vi kanskje ikke klarer å ta vare på familien på samme måten, klarer ikke vaske hjemme, klarer ikke ta vare på utseendet like bra som vi ville gjort om vi ikke var syke osvosv. Så jeg troor nok mange damer som føler seg like ille som mannfolka her;)

Stjernøye
Moderator

Post by Stjernøye » Thu Dec 05, 2013 15:42

Det å bli sett på som hysteriske kvinnfolk er nok ille for begge sider.. for menn er det umandiggjørende, for oss kvinner oppfyller vi fordommene og det er temmelig verdiforminskende (fant jeg opp et nytt ord nå?) det også. Men jeg skjønner dere godt, absolutt.
Musikkjournalist og fotograf. Sånn når verden tillater det :)
HOPE = Hold On Pain Ends
Bloggen min

Berit
Husvarm
Husvarm

Post by Berit » Thu Dec 05, 2013 23:19

Det har antagelig ikke blitt gjort noen undersøkelser på hvorfor ME rammer flere kvinner enn menn.

Jeg kaster ut en tanke: Menn er dårlige på å oppsøke leger, det vet vi. Kvinner er mye flinkere. Kan det være så enkelt som at jo flinkere kvinner er til å oppsøke leger - og i de fleste tilfeller helt legitimt - dess flere medisiner har vi blitt pådyttet og lojalt bare spist?

Medisiner vi kanskje ikke trengte, for plager som kanskje hadde gått over av seg selv? Medisiner som kanskje har undergravd immunforsvaret vårt og gjort oss mer sårbare, og midlertidig ødelagt helsa vår?

Som sagt, bare en tanke.

Marthe87
Stamgjest
Stamgjest

Post by Marthe87 » Fri Dec 06, 2013 02:40

Kvinners immunforsvar er annerledes enn menn for at vi skal være istand til å bære frem et barn, uten at kroppen støter vekk fosteret. Derfor er det flest kvinner som rammes av autoimmune sykdommer som MS, Crohns og også ME.

Dette er typisk sykdommer som ikke synes utenpå, og også vanskelig å bevise. Først i nyere tid med MR, CT og avanserte blodprøver er leger vært i stand til å gi riktig diagnose. Før det var også pasienter med disse sykdommene mistrodd og plassert i psyk. boksen.

guttulf
Stamgjest
Stamgjest

Post by guttulf » Sun Dec 08, 2013 20:15

Berit wrote:Det har antagelig ikke blitt gjort noen undersøkelser på hvorfor ME rammer flere kvinner enn menn.
Det gjelder som nevnt ikke bare ME/CFS, men en haug med automimmune sykdommer. Det er ingen tvil i vitenskapen om at er biologisk betinget, selv om det er riktig det du sier med at menn har en høyere terskel for å oppsøke legen, men mange autoimmune sykdommer er så alvorlige at man ender opp hos legen til slutt, uansett. Akkurat hvorfor flere kvinner enn menn rammes har man ikke full forståelse for (som det meste innen medisinen), men Marthe87 er inne på noe av det. Og uten medisinsk behandling forverres mange autoimmune sykdommer mye raskere, da immunforsvaret gradvis bryter ned de delene av kroppen som angripers, f.eks. ved leddgikt og MS. Medisinsk behandling hemmer immunforsvaret. Så når de gjelder slike sykdommer er det viktig å være "lojal" og ta medisinene sine.

Julie
Stamgjest
Stamgjest

Post by Julie » Sun Jun 08, 2014 02:01

Sterkt intervju - og viktig tror jeg. For det er ofte sånn at menn blir tatt mer på alvor enn når kvinner står fram som "utmattet". Det gir mer inntrykk når menn ikke er friske, en får et annet bilde på hvor mye ME påvirker en.
He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which. (Douglas Adams)

Post Reply